Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna+ (2019) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Qashqai DIG-T 160 Tekna+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 4.165 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
De eerste 700 km,,,,.
- 4.848 km
Na jaren Citroën gereden te hebben, viel de keuze op de Nissan Qahqai Tekna+ van september 2019.
Citroën maakt (helaas) geen betaalbare SUV’s met voldoende trekkracht om een caravan van 1200 kg te trekken. Ik zou dan uitkomen op de C5 aircross automaat van 180 pk en een voor mij te hoge aanschafprijs (ook als occasion van een jaar oud).
Ik had me voorgenomen gebruik te maken van de ingestorte automarkt t.g.v. de coronacrisis. De Qashqai die bij VanMosselVKV in Rotterdam te koop stond, bleek een geïmporteerd exemplaar uit Denemarken te zijn met ruim 4100 km op de teller en was 1/3 van de aanschafprijs kwijt. Zeer aantrekkelijk dus. Bovendien in de mooie blauwe kleur met alle denkbare toetsers en bellen inclusief het prachtige panoramadak, lederen bekleding en ProPilot. Kortom een prachtige auto.
Eerste indruk is: zeer zuinige auto (1L voor ruim 16 km), uiterst comfortabel, wat kleinere bagageruimte dan de C4 Picasso en wat rumoeriger dankzij de 19 inch sportbanden van Dunlop.
Ik ben nog druk bezig uit te zoeken hoe alle toeters en bellen werken.
Wordt vervolgd dus.....
Bijna 10000 km op de teller
- 9.692 km
Er staat nu 9692 km op de teller. Hiervan heb ik er ruim 5000 km zelf gereden. Wel bizar na 7 maanden in coronatijd!!!
Allereerst het verbruik. Dat ligt op ruim 15 km per liter met uitschieters naar 18 km per liter (bij lange afstanden). Opvallend is de trekkracht van de motor.
De eerste km’s met de caravan zijn ook gereden. Ook hier prima trekkracht mits je het toerental boven 2500 tpm houdt. Verbruik neemt dan toe tot 12 km per liter. Benieuwd hoe dat straks in de Dordogne gaat.
Ik moet wel wennen aan de vele toeters en bellen die de auto biedt. De adaptieve cruiscontrole bevalt wel goed.
Het 7 inch display mag van mij best wat groter. Ik heb begrepen dat dit bij het nieuwe model ook het geval is.
De bagageruimte is wel wat kleiner dan ik bij de Citroën C4 Picasso gewend was. De vakantie zal leren of het een probleem gaat opleveren.
Voorlopig zijn we tevreden met de QQ. Een opmerking nog: de auto mag best wat stoerder qua uiterlijk.
Vakantie-ervaringen
- 16.883 km
We zijn weer terug van vakantie. Dordogne dit jaar. Ruim 2200 km met de caravan gereden in grotendeels heuvelachtig gebied. De auto houdt zich prima. Hoofdzakelijk de 5e versnelling gebruikt. Incombinatie met de adaptieve cruisecontrol is dit ideaal. De auto houdt moeiteloos de ingestelde snelheid aan. Het maakt niet uit of dat heuvel op of heuvel af gaat. En vooral dat laatste is heel prettig. Bij mijn vorige auto wilde de auto heuvel af nog wel eens sneller gaan dan ik wilde, waardoor afremmen noodzakelijk was. De QQ houdt de snelheid moeiteloos constant. Het brandstofverbruik blijft binnen de perken. 1L voor 11 à 12 km is heel netjes met een caravan van rond 1300 kg achter je.
Solo rijdt de auto steeds zuiniger. Een verbruik van 1L voor 20 km komt regelmatig voor.
Ik was minder tevreden met de door de dealer gemonteerde trekhaak. De oversteek is zo kort dat aanhaken op de camping wel met de mover moet om de bumper niet te beschadigen. Na de vakantie met foto’s bij de dealer gemeld. En de service van Van Mossel Rotterdam Alexander is prima: er wordt een andere trekhaak gemonteerd met een grotere oversteek.
Fijne auto
- 35.000 km
Tijd voor een update.
Bijna 20.000 km verder dan de vorige review.
Problemen niet echt gehad. 2x onderhoudsbeurt bij de dealer. Bij de laatste ruitenwissers vervangen. Toch wel redelijk snel (ca 30.000 km).
Verder alles in orde.
De auto blijft een prima trekker. Ook in 2022 bijna 3000 km in Frankrijk gereden. Verbruik blijft ca. 1L voor 12 km.
Solo gemiddeld rond 1L voor 16 km met uitschieters naar boven 1L voor 20 km tijdens lange ritten (het record staat op 1L voor 23 km!)
Kortom tevreden, hoewel de ruimte achterin wat tegenvalt (in- en uitstappen is daar lastiger dan bij de C4 Picasso)
Mijlpaaltje
- 50.000 km
Een mijlpaaltje: 50.000 km op de teller, waarvan 45000 door mijzelf gereden. De auto rijdt soepel, is een prima caravantrekker, onderhoud bij de dealer is heel betaalbaar en is opvallend zuinig. Met (hefdak-)caravan rijdt hij makkelijk 1L op 12 km. Gemiddeld verbruik zonder caravan hikt tegen 1L voor 16 km aan. Op hele lange stukken met 110 km/uur makkelijk 1L voor 20 km. Met een volle tank kan je dan makkelijk 1000 km rijden.
Het nieuwe (hybride) model zou dit ook kunnen, maar ik houd het voorlopig bij dit model. Zeer tevreden dus…..
Volgende 10k km
- 60.000 km
We hebben de auto vandaag precies 4 jaar in bezit. Zelf ruim 55000 km mee gereden.
Enige kosten: de jaarlijkse onderhoudsbeurt (ca. € 350 per keer) en een setje nieuwe bougies (bij 55000 km).
Verder een prima rijdende auto. Alleen lastig voor passagiers achter in te stappen. Maar ja, we rijden meestal met zijn 2en.
Geen enkele reden om de auto in te ruilen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Qashqai 1.2 N-Connecta DIG-T | 360 Camera | Keyless | Navi | Cruise | Climate | LED | Trekhaak | Panoramadak
- 2017
- 122.275 km

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna Design-pack Panoramadak 360
- 2020
- 65.911 km

Nissan Qashqai 1.2 Tekna 115PK | Navigatie | Trekhaak | Stoelverwarming | 360 Camera
- 2018
- 65.667 km