Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna+ (2019) #2

autoreview

Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna+ (2019)

Signalement

UitvoeringQashqai DIG-T 160 Tekna+
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf5.071 km
KM-stand laatst17.500 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 5.700 km

Vrijdag 17 juli 2020 was het zover en kon ik mijn Suzuki Vitara 1.4S turbo automaat van feb 2016 omruilen tegen een Nissan Qashqai 1.3 DCT Tekna+ in de kleur Pearl White. 8 maanden oud en net 5.000 km op de teller en zo'n € 14.000 onder de nieuwprijs. 2 dagen ervoor via marktplaats een gloednieuwe stalen velg met band voor de QQ op de kop getikt als reservewiel. (16 inch) want alleen een reparatieset of een thuiskomer zie ik persoonlijk niet zitten. Nieuwe krik en wielmoersleutel erbij maakten het compleet. Door het reservewiel waarin een deel van het Bosesysteem ligt, is de afdekking net niet helemaal vlak. Het Bose onderdeel had een cm lager moeten zijn. Maar niet hinderlijk.

De rit naar huis (Wychen-Veenendaal) was een genot. De werking van het Propilotsysteem bleek eenvoudig. Activeren en instellen ervan was eigenlijk soortgelijk als het activeren van de adaptive cruise control in de Vitara, dus wat dat betreft super makkelijk. Best vreemd om voor het eerst te voelen dat het stuur zelf correcties uitvoert om midden tussen de strepen te blijven. De auto trekt mooi soepel op en is behoorlijk stil. Zal met smallere velgen en "stille" banden w.s. nog stiller zijn. Op die van mij zitten zeer fraaie 19 inch velgen met Dunlop banden. Niks te klagen hierover. Ook de automaat doet perfect z'n werk. Of ik de schakelflippers, die ik in de Vitara wel had, ga missen weet ik nog niet.

Afgelopen week nog een aantal langere ritten gemaakt, o.a. richting Haarlem en Schoorl dus al snel had ik de eerste 650 km afgelegd. De tankbeurt viel niet tegen. 1 liter op 16,26 km. Ik teken ervoor. Ik heb mijn TomTom er ook even bij gehouden om te kijken hoeveel de snelheidsmeter afwijkt. Ik ga er maar vanuit dat de TomTom nauwkeurig zou moeten zijn (afgelegde afstand binnen bepaalde tijd). Ik moest de QQ naar 109 op de teller versnellen om 100 op de TomTom af te lezen. Best een grote afwijking maar daardoor rijd je niet gauw te snel. Ik rijd zelf altijd 100 (TomTom kilometers) op de cruisecontrol op de snelwegen, ook na 19.00 uur. Wel zo relaxed.

Qua ergonomie ben ik dik tevreden met de indeling van het dashboard. Alleen jammer dat de ECO knop zo laag zit en dat je, volgens mij, niet kan instellen dat de ECO-stand standaard aan moet staan. Net als bij de meeste auto's branden de achterlichten niet als je met de dagrijverlichting aan rijdt. Ik ga de reflectoren in de achterbumper w.s. vervangen door LED lampen, die ik op de constante stroom (via contact geschakeld) van de trekhaak aansluit zodat ik achter ook altijd verlichting aan heb staan. Jammer kan je het niet gewoon via een instelling aanzetten. De stoelen zitten uitstekend en zijn goed verstelbaar (elektrisch, zowel voor de bestuurder als voor de bijrijder). De bestuurder heeft 2 geheugenplaatsen voor de stoelverstelling tot z'n beschikking. Handig.

Omdat mijn QQ uit Denemarken afkomstig is, is de gebruiksaanwijzing van de auto en van het infotainmentsysteem, dat Apple carplay en Android Auto ondersteunt, in het Deens. Oeps. Inmiddels van Nissan de NL versie van okt 2019 als pdf gekregen. Ik heb ze gevraagd of ik ook de NL versie als pdf van het infotainmentsysteem met Apple car en Andoid Auto mag ontvangen.

In augustus ga ik met de QQ naar Zuid Limburg met de caravan erachter. Ben benieuwd hoe die dat doet. Mijn bevindingen zal ik dan ook delen. Ik heb voor de QQ speciale caravanspiegels van Emuk besteld. Die zijn super eenvoudig te monteren, passen perfect en bedekken de camera's onder de spiegels niet. M'n oude Handy XL caravan spiegels bedekten die wel en staan nu op marktplaaats.

Inmiddels ook een goed plekje gevonden voor mijn dashcam en draadloze telefoonlader. Mijn ervaring is dat zuignappen met enige regelmaat van het raam loslaten (althans in mijn vorige auto) dus daarom maar de dashcam aan de achterkant van de binnenspiegel geplakt met klittenband en de oplader/houder van mijn mobiel op het dashboard bij de linker voorspijl. USB kabels voor de stroomvoorziening uiteraard netjes weggewerkt.

Deze week merkte ik dat de bovenkant van het dashboard best wel in de voorruit kan spiegelen, vooral bij erg zonnig weer en als je dan afwisselend wel/niet onder een boom rijdt. Toch maar eens overwegen om bij onze Chinese vriend Ali een dashboard cover te bestellen (10-15€) zodat ik van dat spiegelen af ben. Had ik in mijn Vitara overigens ook op die manier opgelost.

Er zat in mijn QQ geen life-hammer, EHBO kit of gevarendriehoek. Dat blijkt wel bij het Nederlandse afleveringspakket te zitten maar in Denemarken, waar de mijne vandaan komt, kennelijk niet. Zelf inmiddels maar aangeschaft.

Eerste rit met caravan

  • 7.000 km

Nu even een bericht over het rijden met caravan. Pas geleden al 5x een rit met een aanhanger, volgeladen met 900 kilo puin, gedaan en dat ging moeiteloos.
De caravan weegt beladen zo'n 1100 kilo en vangt uiteraard flink meer wind dan een aanhanger. Toch ging de rit naar de "Dutch mountains" in het zuiden van Limburg ook moeiteloos. De auto trekt vlot genoeg op om met het verkeer mee te kunnen. Opritten bij een snelweg vormen geen probleem om vlot met de benodigde snelheid in te voegen. Het brandstofverbruik ligt al snel op 1 op 7,5 tot 1 op 8 km/l. Best veel. Achter een vrachtwagen "blijven plakken" zal het verbruik absoluut ten goede komen. Toch heb ik in de ruim 2000 km dat ik nu met de auto rijd, incl de ritten met de aanhanger vol puin en de rit van 200 km met de caravan, een gemiddeld brandstof verbruik van 1 op 14,04 km/l gerealiseerd. Dat vind ik toch erg gunstig.
Ik heb caravanspiegels van Emuk gekocht. Die zijn specifiek voor de Qashqai en passen dus perfect. Ze gaan keurig rond de knipperlichten in de spiegels en zijn met 1 vleugelmoer zeer eenvoudig vast te zetten. Perfect.
Tot nu toe geen mankementjes, storingen of bijgeluiden. Enige waar ik me aan stoor is de stembegeleiding van de navigatie (vast en zeker van Bosch) door meldingen als "neem verderop de afrit af", "sla rechts", "jafrit", "mAmersfoort", etc. Hopelijk is TomTom, zoals onlangs aangekondigd, eind van dit jaar beschikbaar voor Android Auto. Alleen de navigatieaanwijzingen in het dashboard zullen dat ontbreken.

Een jaar verder

  • 17.500 km

Bijna een jaar na het vastleggen van mijn eerste ervaringen met de Qashqai en slechts zo'n 12.000 km verder, is het weer eens tijd voor een update.
Normaliter reed ik zo'n 23.000 km per jaar dus het thuiswerken door Corona zorgt voor flink wat minder kilometers op de teller. De auto blijft er perfect uitzien en het (buiten) stilstaan pleegt in ieder geval geen aanslag op de lak. Het rijden met de Qashqai bevalt mij echt heel goed. De 1.3 motor met 160pk is uitstekend en omdat ik altijd rustig rijd (max 109km/u op de teller = 100km/u op de TomTom) is het verbruik ook erg gunstig terwijl het geluidsniveau in de auto mooi laag blijft. De stoelen zitten erg goed. Echt handig is dat de stoelen automatisch in mijn voorkeurspositie komen. De ruimte voor de achterpassagiers is zeker voldoende.
Beetje jammer is dat het grote glazen dak niet open kan. Als de afdekking van het glazen dak open staat en de zon staat er goed op, dan is het display van het navigatiesysteem duidelijk minder goed af te lezen. De weergave van de navigatie en de navigatiestem blijft mij storen. Gelukkig is TomTom nu ook beschikbaar voor Android Auto dus die gebruik ik nu voor de navigatie. Het automatisch harder/zachter van het volume bij sneller of langzamer rijden, lijkt niet zoveel te doen. Nog maar eens met de instellingen daarvoor experimenteren.
Jammer is het ook dat de achterlichten niet branden als je overdag met dagrijverlichting aan rijdt. Ik heb nu steeds mijn dimlichten aan zodat ze wel branden. De lampen vergeten uit te zetten na het parkeren is geen issue want de verlichting gaat automatisch uit. Dat werkt dus eigenlijk ook als een automatische dagrijverlichting maar dan met verlichting aan de achterzijde en aan de voorzijde nog meer licht. Toch ga ik binnenkort de reflectoren in de achterbumper denk ik wel vervangen door exemplaren met ingebouwde LED lampen, die ik dan aansluit op een constante stroombron als het contact aan staat.
Een caravan achter de auto vormt geen enkel probleem. Ook het invoegen op snelwegen niet want het optrekken met caravan erachter gaat vlot en probleemloos. Als je wat meer van de motor vraagt, dan is die uiteraard wel wat duidelijker hoorbaar. Het brandstofverbruik gaat flink omhoog met een caravan erachter. 1 op 8 kan zomaar als je bv door de Belgische Ardennen moet en dus wat heuvels te nemen hebt. Als de wegen vlak zijn, dan wil 1 op 11 ook nog wel lukken. Mijn overall gemiddelde zit nu zo rond 1 op 13,55. Zonder caravan zou ik gemiddeld rond 1 op 15/16 zitten.
Zou ik nu weer voor een Qashqai kiezen als ik een andere auto zou willen? Omdat een elektrische auto voor mij nog geen optie is, zou ik in eerste instantie voor een plug-in hybride gaan (misschien wel de nieuwe Chinese Lynk & Co 01) maar als het een benzine auto zou zijn, dan ws wel, of een Mercedes GLA met dezelfde motor. Wel met automaat, want dat heb ik nu ook en handgeschakeld hoeft voor mij niet meer.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.