Nissan Primera Wagon 1.6 Si (1998)

autoreview

Nissan Primera Wagon 1.6 Si (1998)

Signalement

UitvoeringPrimera Wagon 1.6 Si
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 55.000 km

Mijn vrouw en ik waren in het bezit van 2 Nissan Sunny’s en waren toe aan een grotere auto. Vanwege de betrouwbaarheid van de Sunny’s zijn we bij Nissan blijven ’hangen’. Van particulieren hebben we deze 1.6 Si stationwagon gekocht voor een zachte prijs. Hij was door hun nieuw gekocht als showmodel in februari 1999.

Wat meteen opvalt bij deze auto is zijn grootte. Hij is zeer ruim, vooral ni de lengte. De grootste paketten gaan mee als de achterbanken omliggen. Wt wel een nadeel is is de beperkte hoogte bij het inladen. De auto kan meer aan, maar de ingang via de achterklep is de beperkende factor.

De 1.6i motor heeft bij een lege auto zeer veel spirit. Wel komt hij pas bij hogere toerentallen op gang, dan is hij echter niet te houden. Dit is vooral te merken als een stijlere helling op de snelweg met te langzame snelheid (100) begonnen wordt. Wij rijden veel naar Duitsland (schoon ouders) en 140-145 is daarbij de snelheid die het fijnste rijd, maar 180 is ook geen enkel probleem.

PROBLEMEN

  • 155.000 km

Na de ruim 80.000 kilometer die we nu gereden zijn is gebleken dat ook de primera een uiterst betrouwbare auto is. Ik moet toegeven dat de Sunny betrouwbaarder was, maar tot op heden heeft hij ons niet in de steek gelaten. Wat er vervangen is in de tussentijd is:

75.000 en 125.000 km
accu

90.000
uitlaat achter

135.000
aandrijfashoezen
Bij 135.000 is ook een rem vast gelopen, maar na schoonmaken en losmaken is er verder niets gevonden. De remblokken zijn weer vervangen en er lijkt niets aan de hand te zijn.

Wel zijn regelmatig de koplampen of de nummerplaatverlichting kapot, wat eigenlijk het enige rare makement is aan de auto. Al de andere ’gebreken’ (zie boven) zijn onderdelen die normaal vervangen moeten worden.

update 155.000 km
Dit jaar ook weer 2100 vakantiekilometers erop zitten. Bij de laatste beurt weer alles in orde, geen enkel probleem. Er is nog eens naar de achterrem gekeken (lijkt soms bij wegrijden wat vast te zitten) en bij de volgende beurt wordt de rem uit elkaar gehaald en een klein onderdeeltje vervangen. We zijn nog wel gezegend met een plens hagelstenen zo groot als tafeltennisballen, dus binnenkort gaat de Nissan voor een total make over naar de garage. Hij is het nog dubbel en dwars waard.

going strong

  • 175.000 km

Even zag het ernaar uit dat we onze primera in zouden ruilen voor een grotere auto. Een Espace zou het moeten worden. De degelijkheid van een Primera gaat de Espace hopelijk ook halen, maar het risico hebben we niet willen nemen. Daarom is onze Micra uit 1994 eruit gegaan en met de sloopregeling en 500 extra was de beslissing snel genomen; de Primera blijft!

Wat is er gebeurd tijdens de laatste 20.000 km?

De hagelschade is gemaakt; prachtig! Zelfs 1 kras die in de motorkap zat hebben ze meegemaakt. Alleen de koplamp is bij de halgeschade kapot gegaan en de expert zei dat dat niet kon, dus geen vergoeding. Nu gaat het nog en dus maar even mee door rijden.

Weer 2500 km met de vakantie gereden naar en in Tsjechie. Gewoon als een zonnetje!!
grote beurt en APK; geen enkel probleem. Kosten rond de 350 euro.

Voor lange ritten hebben we nu dus de Espace (tenminste; die mogen we hopelijk over een week ophalen) en dus zal hij wat minder hoeven rijden.

2 minpuntjes;
- roestplekje onder de ruitenwisser op de achterklep
- roest op de gaatjes die onder de voorportieren zitten (waterafvoer).

bij 172000 is de spiegelkap aan de linkerkant kapot gereden

remmen na revisie (zie boven) prima in orde (is geen gepiep meer)

op naar de 2 ton!

Dezelfde kleine dingetjes, maar hij gaat als een t

  • 185.000 km

Veel mensen zeggen dat Nissan's saaie auto's zijn. Althans als het niet om een R of Z model gaat. Nu de Primera is nog steeds saai en betrouwbaar.

Bij de beurten in het afgelopen jaar dezelfde dingetjes: vaak lampjes kapot en alweer een accu versleten. Verder gewoon rijden en rijden en rijden.

Wat is er nog gebeurd?
nieuwe multiriemen
nieuwe remblokken voor
remslangen voor vervangen
kachelweerstand vervangen

voor 850 (grote en kleine beurt en 2 APK's verder) euro kunnen we weer 2 jaar rijden.

De Primera rijdt op dit moment niet veel kilometers meer (8000 per jaar ongeveer) aangezien we een Espace hebben voor de lange ritten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.