Nissan Primera Estate 1.8 Visia (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera Estate 1.8 Visia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 48.709 km |
KM-stand laatst | 54.250 km |
Eerste kilometers
- 49.850 km
Na wikken en wegen of ik me oude auto zou laten spuiten en dan nog door rijden of verkopen, heb ik de keuze gemaakt om hem toch maar weg te doen en binnen 2 weken via marktplaats verkocht. Opzoek naar een andere 2e hands auto. 2 dingen stonden vast, hij moest ruimer zijn dan de vorige en japans wegens de betrouwbaarheid. Eerst gekeken in Hoofddorp naar een Primera hatchback maar de verkopende partij wou hem niet verkopen blijkbaar want er kwam niemand opdagen. Toen verder gezocht op internet en een hele mooie Mazda 6 sportbreak gezien, maar op de dag dat ik wou gaan kijken was het net verkocht, na een jaar te koop gestaan te hebben. Verder zoeken leverde 2 auto's op een Mazda 6 in Volendam en eentje in Vlijmen, aangezien Voledam om de hoek is daat eerst gekeken, niet helemaal schade vrij en toch gekozen om naar Vlijmen te rijden om daar te kijken, daar aangekomen was de auto niet aanwezig en had toch gebeld van te voren of hij er was, na wat rondbellen van de verkoper en rondkijken werd het geen Mazda, hij had wel deze Primera staan alleen was deze te duur, na onderhandelen toch gekocht met een ruime korting en NAP erbij voor de juiste kilometer stand.
Heb nu de eerste duizend kilometer gereden en aangezien ik maar weinig rij vind ik dat ik nu al wat kan vertellen.
De kleur is Grijs metallic, met 16 inch velgen helaas zonder lichtmetaal maar dit scheelt weet met schoonmaken.
De uitvoering is Visia Navi met: Climate Control, Navigatie, Elektrische ramen voor en Spiegels, cruise control met stuurbediening en centrale portier vergrendeling met afstandsbediening.
Het gebruikt materiaal is een drama keihard plastic(zelf mijn mazda 1300 uit 1971 had beter materiaal). Het dashboard is wennen met de tellers in het midden maar gelukkig wel analoog, de boordcomputer is goed af te lezen op het grote kleurenscherm waar ook de navigatie op de bedienen zou zijn als de cd aanwezig zou zijn, helaas ontbreekt deze.
De stoelen zijn goed instelbaar en bieden genoeg zijdelingse steun, niet zoveel als in mijn vorige auto maar je hebt ook minder nodig omdat deze auto minder uitnodigt tot sportief rijden.
De kofferbak is erg ruim en prima af te dekken met het bijgeleverde afdek zeil zodat je niet ziet wat er in de kofferbak ligt.
De 1.8 motor is krachtig genoeg en heb nog geen moment gehad dat ik meer vermogen zou willen hebben, natuurlijk is het minder dan in de F, maar de auto nodigt ook veel minder uit of het gas diep in te trappen, de cruise control heb ik echt gemist in mijn vorige auto maar die paste daar helaas niet in, het rijd gewoon een stuk prettiger en ook goed koper.
Heb nu 2x getankt en een verbruik van 1:11,6 en dat is iets waar ik vroeger alleen maar van kan dromen, dus met de airco uit en alleen maar snelweg kilometers kan het verbruik dus alleen nog maar beter worden.
de nadelen zijn:
Te hard plastic wat in 2002 al achterhaald is
Franse invloed: gevoelloze versnellingsbak en vage besturing, ook is de vering vrij slap, nu wist ik dit bij aankoop maar het is mij te slap.
Ook komt er geluid uit de kofferbak vandaan bij het rechterachterwiel, maar dit had ik al gelezen bij andere verslagen dus maak me nergens druk om, als de banden op zijn maar weer Michelin eronder.
Weer wat meer kilometers
- 51.500 km
Aangezien ik nog geen 10000km per jaar rijd kan ik amper een verslag maken.
Maar ik ben toch niet helemaal tevreden met de auto, geen problemen maar veel kraakjes vanuit de achter kant, de stoelen zitten matig en hij stuur is van te hard plastic. Hij rijd wel goed het benzine verbruik is 1 op 12 en dat is ook wat de boordcomputer aangeeft.
Ben wel tevreden over de bediening deze zit lekker hoog en binnen hand bereik, alleen is het scherm over dag slecht afleesbaar als je de verlichting overdag heb aan staan en dat gebeurt met dit weer in deze tijd van het jaar nogal eens.
Voor de rest heb ik een andere radio gekocht omdat de ingebouwde versie de cd-speler het niet meer deed en er weinig fatsoenlijke radio zenders zijn heb ik in limburg een andere besteld bij een sloper en deze ingebouwd en bij de dealer de sleutels opnieuw laten progammeren zodat de radio weer werkt, het nadeel van een inbouw systeem is dat ze erg achter lopen en je alleen gewone cd's kan afspelen, geen mp3.
De auto is wel erg ruim en al een paar keer gebruikt voor het vervoeren van grote voorwerpen.
Airco
- 54.250 km
Na het van de winter al gemerkt te hebben dat de airco niet meer werkte, ben ik vorige week langs een garage geweest om de airco na te laten kijken om er achter te komen wat er aan de hand was. Het bleek de condensor te zijn het lekte en daardoor deed de airco het niet meer, heb hem maar laten maken want als ik hem weer ga verkopen is het handig als hij het doet je krijgt er meer voor terug en ook vind ik het zelf prettig als hij werkt en je op de snelweg rijd en het raam niet open hoeft.
Met hemelvaart een paar dagen naar Duitsland geweest met 4 man en bagage op de snelweg op cruisecontrol gewoon 120 gereden en een verbruik van 1:13.7 dit gaf de boordcomputer aan en na het tanken kwam ik op ongeveer het zelfde uit en dat vind ik toch zeer netjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren