Nissan Primera 2.2 DCT Acenta (2002)

autoreview

Nissan Primera 2.2 DCT Acenta (2002)

Signalement

UitvoeringPrimera 2.2 DCT Acenta
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 110.000 km

ALGEMEEN

Sinds een maand ongeveer rijden mijn vrouw en ik in deze Nissan. Zodra mijn vrouw haar rijbewijs heeft gaat zij hier opermanent in rijden voornamelijk naar haar werk op en neer, en ik rijd er dan mijn privé km mee.

De auto gekocht bij een algemene merkdealer in Wijk en Aalburg. Via het internet gevonden en een afspraak gemaakt voor een proefrit.

De auto komt welliswaar uit 2002 maar had maar 94.000 km op de digitale teller staan. Ongeveer 15.000 km per jaar dus. Dat is niet echt veel voor een Diesel dus daar hebben we dan ook navraag naar gedaan.

Volgens de garagehouder is de auto bij hun gekocht door de vorige eigenaar en zij hebben hem dan ook altijd in onderhoud gehad. De auto werd gebruikt door een man die altijd Diesel rijdt, omdat hij dat prettiger vond.

Dat maakt ons dus tweede eigenaar en na de proefrit waren we eigenlijk wel gecharmeerd van de auto.

HET INTERIEUR

- Ruimte
Het is best een grote auto, en hoewel je dat niet meteen opvalt aan de buitenkant (eigenlijk geen neus en geen kont (zie Het exterieur), aan de binnenkant merk je dat zeer zeker.

- Dahboard
Het dashboard is apart vormgegeven. Iets waar ik maar niet aan kan wennen zijn de meters welke in het midden van het dashboard geplaast zijn. Gelukkig zijn ze wel analoog en niet digitaal, dat scheelt weer.

Midden in het dashboard bevind zich een ’groot’ scherm. Hierop staat alle informatie als het gaat om de radio, klimaatcontrole en natuurlijk de achteruit-rij-camera. Wel in zwart wit maar dat mag de pret niet drukken.

De middenconsol is ruim, met aardig wat opbergruimte. Helaas voor ons hebben de bekerhouders plaats gemaakt voor een carkit, maar we hebben wel de juiste gsm weten te vinden, dus gebruiken we die toch maar. Even gedacht aan een bluetooth carkit en weer bekerhouders, maar met twee verbouwingen en een vakantie in de planning nog even op de iets langere baan geschoven. Toch zit de middenconsole slordig in elkaar. De carkit-houder past eigenlijk net niet bij de randen, de plastik plaat om de pook (met lederen pookzak) heeft hetzelfde probleem. Dit had ook alemaal makkelijk beter gekunt. Voor een auto met deze uitstraling erg slordig.

- Stoelen
De stoelen op de eerste rij zijn in alle mogelijke posities te plaatsen, en ik kan met mijn 1.95m eindelijk mijn benen weer eens laten rusten op de zitting. Erg belangijk. Er zit redelijk mooie bekleding in met een prettige zachte stof. Hierdoor schuif je niet zomaar van je plek. De stoelen zijn groot, en zitten erg prettig. Zeker op een lange rit niet geheel onbelangrijk. De zijdelingse steun is niet optimaal, maar er zit een heuse lendensteun in die naar wens is in te stellen. Al met al vind ik de stoelen zeer lekker en goed.

- Materialen
De materialen zijn niet allemaal even mooi, er zijn een aantal harde plastic panelen, en van de kleurstelling hoef je niet bepaald vrolijk te worden. Aan de andere kant zijn er ook weer op een aantal plekken wel mooie stoffen gebruikt, zoals in de deuren. Een beetje gemengde gevoelens, maar in een auto die toch een redelijk ’executive’-gevoel moet uitstralen is de materiaalkeuze zeker te betwisten.

- Achterin
Achterin bevindt zich een in delen neerklapbare achterbank. We hebben dat eigenlijk nog niet gebruikt (zie achterbak). Er is ruim voldoende been ruimte, ook met de voorstoelen op de achterste stand. Dit gaat op lange ritten met 3 of meer personen zeker een voordeel zijn.

- Achterbak
Voor een auto zonder ’kont’ heeft de auto een geweldig grote achterbak. Onder de vloer bevind zich een volwaardig (stalen) reservewiel. Een plus-punt. De ruimte is te danken aan de ruimte onder de hoedenplank. Dit wordt weer mede mogelijk gemaakt door de naar achter aflopende achterruit. Hierover dus niets te klagen.

EXTERIEUR

De auto is voor een sedan niet allerdaags vormgegeven. Het is een sedan met bijna geen ’kont’ en ook bijna geen neus. Over de vormgeving kan je natuurlijk dagen lang discusieren maar dit is mijn mening/ervaring:

- Voorkant
De neus is erg plat en dat ziet er op het eerste gezicht een beetje vreemd uit. Maar....het went wel, vreemd genoeg. Het voordeel is dat je bij inparkeren of keren niet veel last hebt van de neus, en dus het (par)keren vergemakkelijkt.

- en Profil
Vooral als je schuin achter de auto staat en naar de auto kijkt zit er een mooie lijn in. Het is eigenlijk een sedan, zonder de typische sedan-vorm. Of je het nou mooi vind of niet, ik vind het knap gedaan. Er zitten geen onnodige tierelantijnen aan de auto. Geen stootstrips, geen sleutel gaten etc. Erg strak allemaal. En een mooi lijnen spel van bij elkaar komende en van elkaar af gaande lijnen.

- Achterkant
De achterkant is wat meer ’gewoontjes’ vormgegeven. Als je het mij vraagt is de sedan mooier dan de station en de hatchback. Simpele achterlichten, geen maffe vormen erin. Een koffereksel welke opent zonder beugels in de kofferbak. Niet nieuw maar wel beter dan met beugels. DE achteklep opent electrisch met een knop naast de achteruit-rij-camera, maar is ook vanaf de bestuurderszijde van binnen te openen.

COMFORT en LUXE

- wegligging
De auto rijd comfortabel. Is goed afgeveerd, dijnt niet na, en je kan de auto toch lekker door de bochten rijden. Het is geen Ford Focus maar het wel dik in orde’!

Wat wel jammer is is dat je bij het afrijden van een drempel bij de achterwielen elke keer een klap krijgt. Het is wel minder als je zachter rijd, maar om nou bij elke drempel of bobbel af te remmen naar 5 km/u, dat doe je ook niet. Dit is toch erg jammer. Het kan nog zijn dat het misschien aan onze schokbrekers ligt, maar heb daar nog geen actie op ondernomen.

- motorisch
De 2.2 DCT is inmiddels wel achterhaalde tecvhniek, ondanks het commen-rail-systeem. 126pk en 138 Nm koppel uit een 2.2. turbodiesel is tegenwoordig zelfs al weinig te noemen. Het is echter helemaal geen langzame auto.

De 6 - versnellingsbak schakelt prettig en zorgt voor een laag toerental bij elke constante snelheid. Een leuke verassing is de 4e versnelling. Vanaf de 70 km/u accelereert die versnelling is een bezetene. Elke keer weer een lekkere duw in je rug. De 6e versnelling gebruiken we alleen boven de 100, daar beneden presteert hij niet veel in de 6e versnelling. Dit is ook wel logisch aangezien je dan bijna stationair aan het draaien bent. Om de motor en bak te besparen voorkomen we dat zoveel mogelijk natuurlijk. Maar op 120 rijdt hij daardoor wel in een lekker laag toerengebied, waar vollop koppel is, wat je merkt bij tussen-acceleraties bij het inhalen. Zelfs in de zesde versnelling gaat dit verasend rap.

We halen gemiddeld bij gemengd weggebruik toch wel tussen de 6,.5 l/100km en 7 l/100 km, wat neer komt op een verbruik van 1 : 15,4 tot 1 : 14,3. Niet slecht voor gemengd verbruik i.c.m. een 2.2 Diesel. We zijn erg benieuwd wat dat straks op vakantieritten gaat worden met alleen maar snelweg.

- Luxe
De auto is voorzien van erg veel luxe. Ik noem zaken als elektrische ramen voor en achter, automatisch dimmende binnenspiegel, afstelbare regensensor, klimaatcontrole met airca en de achteruit-rij-camera.

Hoewel in zwart-wit is die camera een leuke optie. In het begin gedacht dat die camera eigenlijk een beetje overbodig is. Maar dit is niet helemaal het geval. Je kan niet louter inparkeren op enkel de camera, maar paaltjes en andere auto’s ’kussen’ is zeker verleden tijd. Dit komt echter weel alleen door de trekhaak, waardoor je kan zien waar je zit. Wel weer jammer dat het beeld niet meer zichtbaar is als je de koplampen aan doet. Het beelscherm dimt namelijk bij het ontsteken van de lichten en dat doet hij ook bij het achteruit rijden. Gemiste kans, want onnodig.

PROBLEMEN

  • 110.000 km

PROBLEMEN
Uit de onderhoudshistorie kan ik opmaken dat zich nauwelijks grote problemen hebben voor gedaan. Bij ons is er ook nog niks kapot gegaan.

Bij aanschaf zijn er nieuwe wissers opgegaan en de remblokken zijn vervangen. Dit zijn slijjtagepunten en kan je de auto niet echt aanrekenen.

Vorige week hebben we de lampen per ongeluk een nacht en dag aan gelaten. Toen ik er achter kwam en de lampen uit deed zijn sommigge wel kapot gegaan. Ook het knopje van de leeslamp voor de bijrijder heeft deze actie niet overleeft. Geen groot probleem, maar toch even melden.

Mijn eindoordeel:
Geen slechte auto!
Een auto voor lange afstanden met een prettige en pittige motor. De vormgeving valt te betwisten maar op de één of andere manier vind ik de auto wel klasse uitstralen. Helaas geldt dit voor het interieur niet altijd.
_______________________________________________

UPDATE:
3 juli 2008

Auto bevalt goed. Een kleine 6000 km gereden. Geen problemen gehad!

Na een nachtje de lampjes in het plafond aan te hebben gehad is de behuizing van de lampjes niet helemaal goed meer. Dit rekening ik meer mijzelf aan dan de auto, maar hiertegen is het dus niet helemaal bestand. Hiervoor wordt een nieuwe unit geplaatst.

Verder is de lendesteun in de bestuurderstoel niet helemaal meer in orde. Weet nog niet of het gemaakt kan worden of dat er eigenlijk dan een nieuwe stoel in moet. Daar komen we over een week achter. Er valt wel mee te leven want hij doet het in principe wel, alleen om de zoveel tijd valt het systeem terug in de gewone stand terwijl je de stand zelf niet veranderd.

UPDATE:
28-08-2008

Even een update, inmiddels staat de teller op 110.000 km en hebben de auto nu alweer een paar maanden.

We zijn ermee naar Portugal gereden met 4 personen. De heenreis 2300 km op dag 1 en 250 km op dag 2. Beide dagen goed verlopen. Wel erg goed omdat we met vier personen konden wisselen van rijder, en dus eigenlijk bijna non stop 18 uur hebben gereden waarbij de auto geen krimp heeft gegeven.

Het verbruik bleef hierbij steken bij 6,5 L/100km gemiddeld, waarbij de één een wat hoger gemiddelde hanteerd dan de ander, maar in totaal volgens de boordcomputer toch 100 km/u gemiddeld gereden op de heenreis! Niet erg slecht voor 2.2 L inhoud.

In bergritten hebben we eigenlijk het zelfde verbuik eruit gekregen en dat vind ik helemaal niet slecht voor zo\'n zware auto, met een iets groter dan gemiddelde motor.

Met volle achterbak helde de auto niet eens heel erg over naar achteren, we hebben de koplampen wel iets lager afgesteld.

Op terugreis hebben we de rit in één dag gedaan, om 9 uur \'s avonds vertrokken en om 5 uur \'s-avonds kwamen we thuis aan, na ruim 2500 km, weer praktisch in één ruk afgelegd. En weer een verbuik van 6,5L/100 km en verder geen panne of onregelmatigheden (banden gevuld met stikstof overigens).

We hebben dus werkelijk nergens last van gehad en het is een uitstekende reisauto gebleken met voldoende (been)ruimte achterin!

LAATSTE UPDATE.
Twee keer vrij snel achter elkaar is het stuurbekrachtigingssysteem gedeeltelijk leeg gelopen. Zijn we de eerste keer nog akkoord gegaan met het bijvullen van het systeem (wat niet de juiste oplossing was, maar wist ik veel), de tweede keer was het geluid veel erger en heb ik bij een onafhankelijke Nissan-dealer (lees niet mijn eigen dealer) informatie ingewonnen. De tweede keer is dan ook de pomp (die lekte) vervangen in de garantie (is dat toch nog ergens goed voor geweest). Daarna geen last meer van gehad.

Dit is de laatste update omdat wij de auto wegens auto van de zak met onbeperkte kilomters hebben ingeruild op een Ford Fiesta 1.3 Cool & Sound met Ecotec motor, voor mijn vrouw. De Primera heeft nog geen week bij de dealer gestaan en is toen weer verkocht!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.