Nissan Primera 2.0 Sport Plus (2000)

autoreview

Nissan Primera 2.0 Sport Plus (2000)

Signalement

UitvoeringPrimera 2.0 Sport Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000
KM-stand laatst553.000 km
Lezerswaardering: 31%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf - eerste kilometers

In september 2000 moest ik een nieuwe leaseauto uitkiezen. Uiteindelijk koos ik voor deze Primera P11-144 2.0 Sportplus, voornamelijk omdat deze een uitstekende wegligging had, veel vermogen voor een 2.0 liter, een uitgebreide uitrusting, en met LPG G3 te krijgen was. Toen had Nissan alleen een ouderwetse 85 pk indirect ingespoten turbodiesel, wat echt niet veel was in die auto. De keuze was dus makkelijk, ik rijd sowieso liever in benzine. De 2.0 SR20DE is een fijne motor met 140pk, welke probleemloos omgebouwd kon worden op LPG. Er kwam een Vialle LPi installatie in “origineel Nissan”, maar het is dus een Vialle, met een 55 liter tank in lengterichting. De uitvoering Sport Plus is prima uitgerust met opties als xenon verlichting, centrale vergrendeling met afstandsbediening, leeslampjes, 16 inch LM velgen en boordcomputer. Tegenwoordig allemaal vrij normaal maar tijden veranderen nietwaar.

De eerste 80.000 kilometer waren niet helemaal probleemloos. De gasinstallatie vertoonde wat nukken; deze kon niet goed tegen volgas (>180) rijden op de autobahn voor lange tijd. Hierna werd deze wat nukkig, reageerde niet meer soepel op het gas en moest de LPi installatie gereset worden (kon makkelijk handmatig). Dit probleem is na 2 jaar eigenlijk niet meer voorgekomen.
Onder garantie zijn de voorste wieldraagarmen gereviseerd, dat is het enige opvallende maar een typische Primera kwaal. Dat was nog in de leasetermijn. Dit kwaaltje manifesteerde zich door een voelbare speling voelbaar in het stuur als je een drempeltje opging. Hierna nooit meer teruggekomen, de revisie heeft dit probleem daadwerkelijk uitgebannen (update: nouja tot 2013 ongeveer).
Verder heb ik in die periode nog last gehad van de injectors (eentje deed het niet meer), maar dat was na een reset van de ECU verholpen.

Van leaseauto naar privé-auto

  • 160.000 km

Na twee en een half jaar zaten de eerste 160.000 km er alweer op en heb ik besloten om hem over te kopen aangezien hij tot nu toe ontzettend goed beviel. Ik had het idee dat deze tot nu toe erg betrouwbaar gebleken auto mij nog wel eens lang van dienst zou kunnen zijn. Ik kreeg een goede aanbieding van de leasemaatschappij en heb hem gekocht (zonder garantie!). Op dat moment kon ik de auto niet meteen gebruiken en heb ik hem geschorst. In die tijd niet gereden, maar wel elke maand de auto warm laten lopen en de airco even gebruikt. Anderhalf jaar later zijn we de auto weer gaan gebruiken. Grote beurt… en gaan.

Sindsdien heb ik heel erg veel kilometers gemaakt, en staat de teller anno juli 2009 inmiddels op 360.000. We hebben er dus al meer mee gereden dan in de leaseperiode. Er was een periode dat ik alleen al voor mijn werk dik 200 km per dag moest rijden en dan komen de kilometers er rap aan. Dit zijn wel erg goede kilometers voor een auto.

Hoe bevalt hij nu?

  • 358.000 km

Eerst en vooral: ik heb er altijd erg zorgvuldig mee gereden, ook in de leaseperiode. Wel heb ik hem nooit ontzien zodra de motor warm was maar altijd met respect voor de techniek. Dus rustig warm rijden, en pas na een 15 tal minuten de motor wat meer gaan belasten. Ook met beleid de koppeling gebruiken, en pas gas gaan geven als deze echt “los” is. Nooit terugschakelen puur en alleen om even af te remmen, want daar slijt de koppeling alleen maar van. Maar dus ook als het even kan en de weg leeg is, soms eens flink gas geven.
In Duitsland heb ik regelmatig zeer lange afstanden op topsnelheid kunnen rijden (220 op klok, 208 geijkt). Geen centje pijn. Tot op vandaag haalt hij deze snelheid nog steeds. Het onderstel voelt echt subliem aan op deze hoge snelheid, en hij zou makkelijk meer vermogen aankunnen. Ik heb ook nog een tijdje een ‘2000 Passat 115pk TDi gehad, deze was voelbaar minder prettig op hogere snelheden. Veel zweveriger. De Passat, om deze vergelijking nog maar eens te maken, had ook veel meer moeite om een klaverblad snel te ronden. Deze gaat veel meer hangen en ondersturen, waarbij de Primera veel strakker en sneller de bocht om gaat. Ik heb uiteraard ontzettend veel autowegkilometers gereden, waarbij ik toch wel heel vaak tegen de 160 km/h aan reed. Dit is een zeer prettige kruissnelheid en het verbruik was dan nog te overzien (1 op 9, normaal 1 op 10 op LPG)

Motor

Acceleratie voel snel aan, maar boven de 4000 toeren kom de motor echt los en gaat hij nog een tandje harder trekken. Hierbij klinkt de motor eigenlijk ook best prettig, gelukkig niet geforceerd. De Primera 1.8 waar ik proef in heb gereden was even soepel onderin, maar deze moest niets hebben van hogere toerentallen. De SR20DE doet dit echt heel goed. Rood begint bij 7000 (!) toeren, waarbij de begrenzer bij ~7300 een einde aan de pret maakt. Nogmaals, zelfs dan klinkt de motor alsof hij een hoger toerental nog best zou kunnen draaien. Het vreemde is dus op de autoweg, dat hij tot 160 best goed doortrekt in zijn 5, maar daarboven gaat hij gevoelsmatig nog wat harder trekken waardoor je toch het idee hebt in een behoorlijk snelle auto te zitten. Dit wordt nog versterkt als je de 4 gebruikt (1 gaat tot 50, 2 gaat tot 100, 3 gaat tot 150, 4 gaat tot 210, 5 gaat tot 220).
Ook vanaf stationair tekt de motor als een lier. Vanaf 1000 toeren kan je bijvoorbeeld inde drie makkelijk weer vaart maken, als je met wat beleid gasgeeft. Hij doet dit veel beter als de Passat 115pk tdi, en de Ibiza 130pk tdi die ik gehad heb, toch niet de minste motoren. Maar deze tdi’s kunnen absoluut niet op tegen de SR20DE als het gaat om soepelheid vanaf stationair toerental. Vooral de 130pk TDI was een drama voor wat betreft turbogat. Onder de 1500 toeren doen deze he-le-maal niets. Dan gaan ze als een waanzinnige trekken, om vervolgens weer bij 4000 toeren stil te vallen… nee geef mij mijn SR20DE maar.

Geluid

Binnenin is de auto behoorlijk stil, echter de afrolgeluiden van de banden (Continental Sportcontact) aan de achteras zijn soms wat storend. Dit was weer op te lossen door af en toe de banden te verplaatsen naar voren.
Bij 3800 toeren bromt de motor wat, dan is hij wat rumoerig. Daaronder niet, en daarboven is hij ook weer stil. Vanaf 5000 toeren gaat hij uiteraard wel meer herrie maken maar dan rijd je al flink wat harder dan toegestaan.

Comfort

De sportstoelen zijn prima. Veel zijdelingse steun, en ook op de lange afstand zijn ze heerlijk. Er is een lendesteun, en de bestuurderstoel kan je voor en achter in hoogte verstellen. Stuurwiel is helaas alleen in hoogte verstelbaar. Xenonverlichting is erg fijn, geeft toch wel fors meer licht als gewoon halogeen, en de mistlampen voor heb ik eigenlijk nooit gebruikt.
Achterin is genoeg (been)ruimte. Helaas daar geen leeslampjes (voor wel). Kofferruimte is wat ingeperkt door de LPG tank, maar toch zeer bruikbaar. Wel heb ik daardoor mijn reservewiel beschikbaar wat ik toch twee keer nodig gehad heb. Dan ben je er erg blij mee.

Wat kan beter?

Draaicirkel is enorm. Volgens mij is deze 11,2 meter en dat is echt veel.

Verbruik/actieradius

Op LPG kan ik maximaal 42 liter tanken. Dat betekent een actieradius van 420 km. In de praktijk is 1 op 10 altijd haalbaar. Pas als ik heel veel in de stad rij of erg hard heb gereden op de snelweg, dan stijgt het verbruik.
Als je heel erg je best doet is zelfs 1 op 12 haalbaar, maar LPG is zo spotgoedkoop (nu zo'n 49 cent, in Belgie zelfs 31 cent) dan dat de moeite nauwelijks loont. Benzinevebruik is uiteraard wat lager, 1 op 13. Maar ik rij nauwelijks op benzine.

Onderhoud/kosten

De beurten, wel altijd bij de Nissan dealer die ik inmiddels goed ken, worden altijd stipt uitgevoerd. Nooit verassingen, en helemaal niet zo duur.
- De xenonlampjes heb ik inmiddels drie keer vervangen, maar met die km stand niet zo vreemd. Deze zijn op eBay makkelijk te vinden voor 25 euro per stuk
- Vrijwel alles zit er nog origineel op (waterpomp, koppeling, radiator, uitlaat enz). Alleen banden en remmen moeten af en toe vervangen worden. Schijven zijn onlangs voor het eerst vervangen (317.671 km) evenals de originele accu na 8 jaar
- De Vialle Lpi G3 installatie doet het over het algemeen erg goed. Evenveel vermogen als op benzine, en nog best zuinig met 1 op 10. Er zijn wel eens momenten dat hij even moeilijk doet, bv na een koude start bij warm weer wil hij wel eens bijna afslaan omdat hij te snel overschakelt naar LPG, maar over het algemeen zijn er geen problemen. Het enige wat ik niet doe op LPG, is harder rijden dan 180. Dan schakel ik over naar benzine.
- Startmotor lijkt bij koude start iets te lang aan te blijven, maar dat doet hij al sinds ik hem heb en hij doet het nog steeds goed. Schijnt een bekend Primera euvel te zijn, maar zoals gezegd, geen probleem.

Laatst had iemand er tegenaan gezeten met parkeren. Gelukkig had hij zich gemeld. Voorkant opnieuw helemaal gespoten dat kwam me heel goed uit want de lak begon wat los te laten van de bumper. Motorkap heb ik toen ook meteen laten spuiten vanwege de steenslag. Het ziet er weer piekfijn uit nu.

Ik ben kortom nog heel tevreden hiermee, de kosten zijn eigenlijk ontzettend laag, en ik hoop dat ie het nog lang goed blijft doen. Ik geniet nog elke dag van mijn Primera, ben nog steeds zeer content over de wegligging en het vermogen (wat is ie snel boven de 4000 toeren) en ik vind 'm nog steeds erg mooi vooral in het zwart. Ik hoop de 500.000 te halen... wie weet.

Kleine beurt plus vermogensmeting

  • 360.000 km

UPDATE - 3 augustus 2009
De 360.000 is gepasseerd en de auto kreeg een kleine beurt. Dit keer moest de einddemper en een stuk middenpijp vervangen worden. Dit was allemaal nog origineel, dus totaal geen probleem. Verder geen bijzonderheden.
Afgelopen weekend heb ik hem eens op de rollenbank gezet om te kijken hoeveel vermogen ik nog over heb na zoveel kilometers.
Dat was niet mis, nog steeds 103 kW op benzine (exact volgens opgaaf), en zelfs 104,3 kW op LPG. Koppel was maximaal 176Nm op benzine en 178Nm op LPG, weer meer dus op LPG. Dat is voor het koppel dus ietsje minder als specificatie maar dat valt reuze mee (opgaaf 181Nm).

Typisch ook dat LPG met een LPi installatie gewoon meer vermogen en koppel oplevert dan benzine. Het oude gezegde dat je op LPG minder vermogen hebt, typisch een manco van de oude verdamperinstallaties, is dus ook allang niet meer actueel wat dit weer bewijst.

Wat me ook opviel was de koppelkromme, vanaf het begin van de schaal (2500rpm) had ik al meer dan 160Nm, en het grootste gedeelte zit zelfs boven de 170Nm wat ik echt uitstekend vind. Misschien dat dit normaal is, geen idee. Snap nu wel waarom ik zo schakellui kan rijden.
Maar zowiezo, ik vond dit een prima resultaat.

  • 370.000 km

UPDATE - 1 oktober 2009
Op dit moment komen de kilometers er weer erg snel bij, zo’n 1250 per week. Heb nu de 370.000 aangetikt. Een paar weken geleden kreeg ik last van een trillend hitteschild. Dit was hoorbaar bij 1000 en 3900 toeren. Beetje hinderlijk. Motorkap eens opengemaakt om te zien wat dit precies was. Was niet moeilijk te lokaliseren, is een hitteschild aan de voorkant van het motorblok, waar het uitlaatspruitstuk zit. Op de bevestigingspunten zou een moer moeten zitten, maar deze zijn zo op het oog volkomen weggeroest. Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen, ik laat het pas verhelpen bij de grote beurt van 375.000. Plaatje kan geen kant op dus het kan verder geen kwaad.

Over de LPG tank, dit is een 55 liter exemplaar in lengterichting, rechts in de kofferbak. Deze heeft normaal een netto capaciteit van ~42 liter. Er zijn echter tankstations met LPG pompen die het voor elkaar krijgen om hem te vullen tot 50 liter. Dit is bijzonder prettig als je veel moet rijden zoals nu. Nu kan ik net twee dagen rijden (500km) op een tank. Wel is het zaak om rekening te houden met de grotere vulling, ik doe het niet als het zeer warm is, en als ik de auto direct zou moeten parkeren. Die 80% beperking heeft natuurlijk ook een reden (veiligheid qua druk).

Grote beurt 375.000

  • 377.000 km

Grote beurt 375.000 uitgevoerd. Hitteschildje is vastgezet met twee simpele doch effectieve klemmetjes. Spotgoedkope oplossing. Erg prettig om een officiële dealer te hebben die vooral met de klant meedenkt. Verder geen bijzonderheden.

De achterbanden (Conti Sportcontact 1) zijn qua profiel nog steeds erg goed na 120.00km. Toch wel bijzonder maar echt slijten doen ze blijkbaar niet op de autoweg. Ze blijven echter nog steeds erg rumoerig wat best vervelend is. Heb ze een tijdje gewisseld met voor waar Sportcontact 2’s zitten. Rumoer was toen minder maar de auto werd wat zoekerig. Blijkbaar is lang doorrijden met dezelfde banden op één as voor deze banden niet zo goed geweest en slijten ze toch op een bepaalde manier.

Wat me verder opvalt is dat er gewoon nog niets trilt of kraakt aan de auto. Ik heb een hekel aan zulke geluiden en vooral de Ibiza kraakte er lustig op los, vooral de achterbank, als het koud was. Hier niets van dat alles. Ook is het opvallend, zeker als je net een leenauto met 150.000 op klok hebt gehad, hoe strak en spelingsvrij de auto nog steeds rijdt. Hij ‘voelt’ gewoon nog alsof hij net 50.000 heeft gedraaid. Misschien dat het te maken heeft met de manier waarop ik de auto bedien en rij, ik weet het niet. De auto zit volgens mij gewoon erg goed in elkaar.

Na zoveel kilometer :-)
Op naar de 390.000km!

Winterbanden gemonteerd

  • 386.000 km

Aangezien de Sportcontact's toch wel bijzonder slecht presteerden op de sneeuw heb ik dit keer besloten om toch maar een set winterbanden te kopen. De beste band van dit moment, de Continental TS830 heb ik als set met stalen velgen besteld bij autobandenmarkt. Op de site kon ik precies aangeven welke auto ik had, en het kostte me totaal 515 euro wat ik toch een heel mooie prijs vond. Na 7 werkdagen had ik ze al in huis wat toch keurig is in deze drukke periode (leverbaarheid dus ook geen probleem al lees je wel anders momenteel). Ben benieuw hoe ze presteren. Overigens moest ik een ietsje afwijkende maat nemen. De Sport plus heeft standaard 205-50-16 maar dat is dus voor 16" LM velgen. Beetje onnodig. Standaard maat is 185-65-15 echter deze was niet leverbaar voor de TS830. Heb dus de vrijwel gelijke qua rolomtrek genomen van 195-60-15.

400.00 bereikt

  • 400.000 km

De winterbanden waren erg fijn. Ze hebben een paar zeer winterse ritten meegemaakt en ik ben er zeer content mee. En de banden waren veel stiller als ik verwacht had.

Bij 390.000 weer een beurt. De rubbers van de homokineten zijn vervangen. Er is roest opgemerkt op de aandrijfas....ik heb besloten ze niet te laten vervangen omdat ik niet verwachtte dat ze dan nu opeens snel zullen breken, het is ook een duur grapje. Wel een aandachtspunt. Verder had ik sinds de winterbanden last van een hoorbare aandrijflijn. Heb versnellingsbakolie laten checken maar dit was allemaal perfect in orde. Er was wel sprake van enige speling op één aandrijfas maar ik betwijfel of dit er mee te maken had. Dit kon verder geen kwaad dus we zien het wel of dit verdwijnt als er toch ooit nog nieuwe assen komen.

Nu ik de zomerbanden weer erop heb hoor ik het niet/nauwelijks meer. De zomerbanden maken wel duidelijk meer geluid, ik heb last van cupping op de achterbanden. Nu ik de zomerbanden weer heb gemonteerd valt me op dat de sportvelgen last beginnen te krijgen van corrosie en wat afbladderende lak aan de binnenkant. Misschien dat ik ze laat reviseren of dat ik op zoek ga naar een nieuwe (gelijke) set.
Ook rondom de LPG aansluiting begin ik roest te zien. Het is niet veel maarja hoe ontwikkelt zich dit. Ik heb dit eerder gehad maar kon dit toen goedkoop laten repararen toen ik buiten mijn schuld schade aan mijn auto had. Helaas is het nu weer teruggekomen. Inmiddels ben ik de 400.000 voorbij.

Grote beurt 406.000

  • 406.000 km

Heb onlangs weer een grote beurt laten uitvoeren. Er bleek een achterband een slijtageplek te hebben van zo'n 20 cm (aan de binnenzijde) waar het profiel volkomen afgesleten was. Aan de buitenkant volkomen onzichtbaar, ik controleer de banden zelf regelmatig qua profiel. Waarschijnlijk een gevolg van de cupping/zaagtanslijstage want daar hadden de banden ook al last van. Schokdempers zijn nog in orde.
Heb even uitgerekend deze banden zaten er al 136.000 km op. Profieldiepte nog steeds ongeveer 3 mm maarja met zo'n plek zijn ze onbruikbaar geworden. Heb ze dus alletwee laten vervangen dit keer door Uniroyal Rainsport 2 banden.
Het probleem met de 'lawaaibanden' is in ieder geval volkomen verdwenen nu.
Verder geen bijzonderheden.

Kleine beurt

  • 420.000 km

Weer een A-beurt bij de Nissan dealer zoals altijd. Alleen regulier onderhoud olie+filter verversen en weer eens een APK. Verder geen bijzonderheden.

Kleine update

  • 442.000 km

De kilometers blijven er toch vrij rap bijkomen. Moet zakelijk toch nog steeds best veel rijden. Inmiddels weer een B-beurt laten uitvoeren (groot dus), er zitten weer nieuwe platinum bougies in en het hitteschild is weer opnieuw vastgezet al wist ik niet dat die los zat.

Verder is nog gekeken naar het vreemde geluid afkomstig van de aandrijflijn, meest waarschijnlijk is dit een versleten hanglager maar het is nogal kostbaar om dit te vervangen en we weten niet zeker of dit het geluid ook echt veroorzaakt, het zou ook IN de versnellingsbak kunnen zitten. Enfin het wordt ook niet erger dus ik laat het gewoon zo.

Ook zijn een tijdje gelden weer 2 nieuwe Sportcontact2's erop gezet. Wordt saai zo maar ik kan er ook niks aan doen.

De 500.000 komt nu toch steeds dichterbij.

  • 460.000 km

Ondertussen weer heel wat kilometertjes verder. Bij de kleine beurt/APK bleek de CO te hoog; mijn luchtmeter (ook wel luchtmassameter genoemd) bleek niet meer goed. Een nieuwe originele Bosch kostte een ongelofelijke 400 euro. Als je het ding ziet zo klein geloof je je oren niet maar het is echt zo.

Sindsdien heb ik een ander vreemd probleem. Het enginelampje gaat regelmatig branden om dan pas na lange tijd (soms dagen, soms weken( weer uit te gaan. Meestal gaat hij dan na een paar dagen weer aan en blijft dan weer branden. Daar hou ik niet van! Na uitlezen bleek dat er toch nog iets niet goed zit met de uitstoot. Het is wel heel raar dat dit pas is NA vervangen van de LM. Dit is iets wat nog eens uitgezocht moet worden. Omdat de motor verder prachtig loopt en ook niet meer is gaan verbruiken is dat iets voor de volgende beurt.

Net voordat ik op vakantie ging naar Nice heb ik een nieuwe radio gekocht. De oude uit 1999 was afgeschreven en deed het niet meer goed. Verder wilde ik dit keer eens een iPhone bediening, USB, SD card en vooral ook handsfree bellen. Heb na wat zoeken een net nieuwe JVC KD-SD80BT gekocht. Fantastische set voor nog geen 200 euro. Inclusief handsfree bellen (externe mic). Alles netjes ingebouwd, de telefoon wordt opgeladen en ik heb een 32 GB kaartje in de radio geklikt. Zo kan ik weer even vooruit.

Bij het inbouwen van de telefoonhouder, microfoon en radio kwam ik erachter dat de radiateur een heel klein beetje lekte (je loopt nogal wat in en uit je huis). Het zou toch niet....net voor de vakantie! Ik zou die week nog weggaan :-(
Meteen mijn vaste garage gebeld en ik kon diezelfde dag nog terecht. Na wat rondbellen hebben ze een nieuwe radiateur geregeld en ik had om 17:30 mijn oude getrouwe Primera terug met een nieuwe radiator. Top service.
De originele radiator heeft het 455.000 kilometer uitgehouden.

Minpunten zijn verder momenteel, de roest bij de LPG aansluiting wordt erger, en ik heb nu een roestplek ontdekt op het rechterspatbord. I don't like this at all...maarja.

De 500k komt nu wel in zicht

  • 485.000 km

Weer een beurt + APK. De kilometers gaan weer hard de laatste tijd. Al een paar maanden terug bleef het enginelampje regelmatig branden, op het laatst ging deze niet meer uit. Na uitlezen bleek dat de voorste katalysator defect was. Deze zit geïntegreerd aan het uitlaatspruitstuk en is erg lastig te vinden. Deze was nog wel nieuw te krijgen maar voor een ongelofelijke 3500 (geen tikfout!) euro. Dat zou uiteraard een instant economisch total loss betekenen, en ik ging eens een op zoek naar een gebruikte welke ik vond op eBay voor 120 euro.

Dat er wel eens wat mis kan gaan als de auto wat ouder was bleek nu wel, er brak tijdens demontage een bout af van het motorblok. Dit kostte nogal wat extra tijd en heel wat boorongemak maar het kwam goed, waarna het "nieuwe" uitlaatspruitstuk/katalysator weer gemonteerd kon worden. Na meting was alles weer binnen de marges, APK was dus in orde en ik kan weer vooruit tot ergens maart 2014. Dat betekent dat de 500.000 waarschijnlijk in zicht gaat komen vóór de volgende APK want ik zit ongeveer op 30.000 per jaar.

Half miljoen bereikt

  • 506.000 km

Het is toch raar eigenlijk. Toch altijd gehoopt en gedacht dat hij de 500.000 zou halen, en dan komt uiteindelijk dat moment. Bijzonder onopvallend en zonder vuurwerk floepte dat cijfertje van 499.999 naar de mijlpaal 500k. Als ik niet gekeken had (nouja mijn vrouw had de auto op dat moment) was het niet eens opgevallen. Een foto snel even gemaakt natuurlijk. Ja er is verder weinig te vertellen. Omdat ik meer gefocust was op die kilometerstand was ik min of meer een beetje vergeten dat ik de auto elke 15.000 voor een beurt wegbreng (moest bij 497.000) dus dit keer was het iets later.
Nouja zoveel maakt dat niet uit natuurlijk en ik peil sowieso elke 5.000 de olie.

De (grote) beurt verliep ook vrij geruisloos, enige bijzonderheid waren de remblokken voor. De vorige keer dat dit was, was bij kilometerstand 317.000. Ze zijn dus bijna 200.000 meegegaan! Ik heb alle rekeningen twee keer nagezocht maar het klopt echt. Omdat deze nu ook begon te kraken heb ik nu ook de linker draagarm laten reviseren. Stelt weinig voor en is een half uur werk maar nu kraakt deze niet meer. Tevens heb ik de ruitenwisserasjes laten smeren, dit lijkt wel echt een slijtagepuntje te zijn want dit is al 2x eerder gebeurd. Zijn gelukkig geen dure klusjes. Verder waren er geen meldingen wat ik kon gaan verwachten.

Tja wat nu he? Ik rij nog maar even door denk ik. Wel laat ik volgende week iets aan de roest doen want dat stoort me.
Misschien dat ik hem nog aanmeld voor klokjerond om eens van een ander te horen hoe hij er aan toe is. Ik kijk ook vaker rond wat ik als vervanger zou moeten kopen maar die zoektocht strandt tot nu toe omdat ik niks vind wat me bevalt. Zeker als je eigenlijk weer LPG wil is de keuze zeer beperkt. Diesel sluit ik niet helemaal uit, maar de daarbij horende erg hoge kosten (veel hogere brandstofkosten, hogere MRB) vind ik wel vervelend.

  • 517.000 km

Kleine update. Niet zo heel veel te melden.
Een paar maanden terug heb ik de roest bij de LPG aansluiting en het rechter voorspatbord laten wegwerken. Ziet er weer mooi uit.

Zojuist weer een kleine (A) beurt laten uitvoeren. Enige kleinigheden waren
- stadslicht links lampje vervangen (kan ik maar moeilijk bij in verband met LPG relais/aansluitingen tussen accu en lamp)
- Rubber in sleutel vervangen, was zo versleten dat ik de knop om te sluiten niet meer goed kon indrukken. Dit kan gelukkig vervangen worden zonder de sleutel te vervangen. Heb denk ik alle sleutels (heb er drie) nu 1x de rubbers moeten vervangen
- Pookknop weer vast laten zetten. Deze wil wel eens los gaan zitten.

Kosten een kleine 160 euro.

Allemaal futiele zaken dus. Geen technische zaken te melden de auto doet het nog steeds perfect bij deze mooie kilometerstand.

APK en grote beurt

  • 535.000 km

Weer een grote B beurt met APK. Ik rekende op nieuwe platinum bougies, deze gaan normaal 90.000 mee maar er werd niets van gezegd dus ze zullen allicht nog een beurtje meekunnen. Nieuwe remblokken achter, ze waren nog niet helemaal op maar zijn veiligheidshalve wel vervangen; vorige keer bij 406.000 dus zo'n 130.000 kilometer meegegaan. Prima.
APK geen enkel probleem verder.

Wat is verder nog actueel:
Het roestspook is weer terug, en wederom op het rechtervoorspatbord, nu helemaal aan de voorkant. Ik word gek van die roest maar ik leg me er maar bij neer aangezien de auto alweer 15 jaar oud is. Bij de LPG aansluiting is het helemaal zuiver gelukkig. Nog geen blaasje te bekennen.

En ik kan de benzineklep niet meer openen met het hendeltje. Ik denk dat de kabel ergens losgeraakt is, want vanuit de kofferruimte kan ik gelukkig de klep wel nog openen. Lastig maar aangezien ik slechts 2x per jaar benzine hoef te tanken geen groot probleem. Niet dringend.

Vialle pomp defect

  • 548.500 km

Net voor de vakantie besloot de LPG pomp er mee op te houden. Ik had eerst last van een dieselachtig geluid, waarschijnlijk pingelende motor op benzine, waarna ik besloot om de tank benzine maar eens leeg te rijden. Die hoef ik slechts één keer per 6 maanden vol te tanken, mogelijk dat er inmiddels wat erg oude benzine in zat. Probleem alleen was dat ik na een paar dagen opeens niet meer op LPG kon rijden. Al heel snel dacht ik aan mijn LPG pomp. Vialle gebruikt namelijk een opvoerpomp in de LPG tank, die er om bekend staat wel eens (vroegtijdig) te sneuvelen. Al kan je nu niet meer spreken van vroegtijdig natuurlijk.

Bij twee LPG inbouwers geïnformeerd in de buurt, beiden gaven een prijsopgave van minimaal 500 euro. Dat vond ik te gortig aangezien de auto daar te weinig voor waard was, en ik wel eens iets gelezen had over revisie-pompen. Dus via marktplaats gezocht of ik mogelijk goedkoper een revisiepomp kon laten inbouwen, en dat vond ik in Liempde. Kon meteen bij Ries Scholing terecht, ’s avonds notabene. De beste man heeft een eigen werkplaats aan huis en ik heb alles van dichtbij kunnen zien. Erg leuk als je net als ik van techniek houdt. Hij weet ook de nodige anekdotes over LPG installaties en met name Vialle te vertellen. Met een weer werkende pomp naar huis gereden en nu was ik slechts 180 euro kwijt. Met een reisje van minimaal 2000 kilometer in het verschiet was dit een zeer verantwoorde vervanging anders was ik zeker drie tanks benzine kwijt geweest, en dat zou al duurder zijn geweest.

Overigens het vermelden waard: de LPG prijs is nog nooit zo laag geweest sinds ik het bijhoud vanaf 2004, nu nog maar 24 cent in Maasmechelen. Dat is echt absurd laag.

Ik zit nu op bijna 550.000 kilometer. Wat speelt er in de nabije toekomst:
- een kleine beurt komt er binnenkort aan
- één voorband moet bijna vervangen worden (in dat geval vervang ik ze allebei)
- wielophanging rechts begint langzaam weer wat geluid te maken
- Een nieuwe voorruit is niet goed gemonteerd door Carglass. Misschien teruggaan. Last van windgeluid

Waar ik waarschijnlijk niks meer aan doe:
- Asjes ruitenwisser
- Roest voorspatbord. Wordt langzaam groter

Naderend afscheid en klokje rond

  • 551.500 km

Afgelopen dinsdag heb ik een andere auto gekocht, een Laguna. Dat betekent dat de Primera een nieuwe eigenaar gaat krijgen. Gelukkig was mijn neef bereid om hem een nieuw thuis te geven, zodat de Primera op zijn oude dag rustig zijn kilometers kan gaan maken, aangezien hij veel minder rijdt. Véél beter als een export naar Afrika lijkt mij.

Ik heb een tweetal weken wel al twee nieuwe Sportcontact banden laten monteren (op de achteras natuurlijk). Toen wist ik nog niet dat er een andere auto aankwam, maar ik wist wel dat de auto naar mijn neef zou gaan dus dat vond ik geen probleem.

Klokjerond gaat ook nog gebeuren, de afspraak is gemaakt.

A-Beurt, EGR pijp

Servicebeurt/A beurt ook weer uitgevoerd.

Toch een kleine tegenslag wat mede door de kilometerstand komt. Eén kant van de EGR pijp die vervangen moest worden was niet meer los te draaien zelfs niet met verhitting. Uiteindelijke uitlaatspruitstuk moeten demonteren, is daardoor een duurder klusje geworden als je zou mogen verwachtten bij zo'n simpele reparatie.

Verder nog een koelvloeistof-lek laten verhelpen. Een weekje of wat kwam ik erachter dat de kachel niet meer snel genoeg werkte; bleek dat mijn expansievat zo goed als leeg was en kon ik twee liter bijvullen.
Er waren blijkbaar wat slangen die niet meer helemaal goed vast zaten. Gelukkig iets kleins dus.

En een steun van de midden katalysator was rot, dit had ik zelf al gezien toen hij op de brug stond enige tijd geleden bij de montage nieuwe banden en uitlijning. Deze ook vervangen.

Omdat ik soms iets van speling voelde voelde in het stuur (de meesten zouden het niet opmerken vermoed ik), wederom gecontroleerd. Speling op beide voorste draagarmen geconstateerd, echter hoefde niets aan gedaan te worden omdat dit ruim binnen de APK toleranties viel.

Klokjerond., nieuw baasje, totale kosten

  • 553.000 km

Niet zoveel meer te melden maar wel een belangrijke update.

Onlangs ben ik naar Soesterberg geweest voor de rubriek Klokjerond. Het ging goed, en het was een leuke middag. Joep de keurmeester was ook erg tevreden en had slechts een paar kleinigheden. Zal verder niet niks verklappen en ik ben heel benieuwd naar het artikel!

Op het moment van deze keuring had ik de auto net verkocht aan mijn neef, die hopelijk nog vele kilometers ermee kan maken. De auto zal me bijblijven als een superbetrouwbare, erg voordelige en zeer fijn rijdende vergezel.

All-in was ik per kilometer kwijt aan variabele kosten
- LPG/benzine 7 cent
- Onderhoud 3 cent
Als ik afschrijving, verzekering en wegenbelasting over al die jaren daarbij optel kom ik all-in op een kilometerprijs uit van ongeveer 15 cent!
De afschrijving is over al die jaren natuurlijk supergunstig, deze was 10.600 over 12 jaar.

Mijn volgende auto is geworden, een Renault Laguna 3 GT met 205pk, van 2010.
Een eveneens heerlijk sturende auto, een echte rijdersauto, net als de Nissan. Deze heb ik uiteraard meteen na aanschaf op LPG gezet.

Voor meer informatie zie mijn nieuwe review.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.