Nissan Primera 1.9 dCi Visia Vision (2004)

autoreview

Nissan Primera 1.9 dCi Visia Vision (2004)

Signalement

UitvoeringPrimera 1.9 dCi Visia Vision
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 160.000 km

Wie koopt er nou een Primera? Ja, ik dus. Betrouwbaarheid, prijs-prestatie (ik betaal hem zelf, geen bijtelling, bruto kosten zijn gewoon netto kosten) maar vooral de garage zelf gaven eigenlijk de doorslag. Lekker vertrouwd in het eigen dorp. De goede ervaringen met de Micra van mijn vrouw waren ook van belang bij de keuze. Dat een Primera geen auto is waarmee je indruk maakt aan de bar neem je op de koop toe.

Positief:
Motor: een groot pluspunt van de auto is de 1.9 Dci dieselmotor. Sterk, soepel, stil en zuinig. Bij langere afstanden en een rustige rijstijl is 1:20 mogelijk. Bij kortere afstanden en fors optrekken loopt dat terug naar 1:16. Je moet wel heel gek doen om meer te verbruiken. Reken gemiddeld op 1:18.

Het olieverbruik is verwaarloosbaar. Ik noem dit maar even omdat ik bij een rit in een Audi A4 te maken kreeg met een optisch en geluidsalarm (ding dong) en het dringende verzoek om een liter (!) olie bij te vullen. Daar sta je dan in je nette pak.

Versnellingsbak: De 6-bak zorgt voor lage toerentallen. 2000 tpm, maximum koppel, is 110 km/h. Terwijl er al vanaf 1500 tpm voldoende kracht beschikbaar is. Ook in zijn 6. Lage toeren geeft rust en ontspanning. Lekker hoor.

Camera: de achteruitrijcamera lijkt in het begin vooral een leuke gadget. Maar je went er onopgemerkt zo aan dat je hem in een andere auto direct mist. Perfect ding.

Bouwkwaliteit: er is nog geen enkel rammeltje, kraakje of ander bijgeluid te melden.

Betrouwbaarheid: zoals verwacht, top. Altijd starten en lopen. Ook electronisch nooit een probleem. Er zijn natuurlijk wel een paar irritatiepuntjes. Zie negatief.
Zijn betrouwbare inborst geeft liefde op het 2e gezicht. Het is de reden dat ik deze auto steeds meer ga waarderen.

Neutraal:
N-form: de meters in het midden en het N-form systeem bevallen na enige gewenning prima, waar er zijn handiger systemen. Ook bij Nissan. De geluidskwaliteit van de radio/cd met 6 speakers is redelijk.

Negatief:
Afrolgeluiden: met de originele zomerbanden (Dunlop) waren de afrolgeluiden te hoog. En ik heb ook nog last gehad van cuppende achterbanden. De winterbanden (Semperit) veroorzaken minder afrolgeluiden. De nu gemonteerde Bridgestones zomerbanden zijn goed. Maar het afrolgeluid blijft op sommige wegdekken wat aan de hoge kant.

Stoel: de stoel is voor verbetering vatbaar. Het bekende verlanglijstje: een iets lagere zitpositie (ben 1.87) , een wat langere zitting en wat meer zijdelingse steun zouden prettig zijn.

Airco: de koelprestatie bij temperaturen boven de 25 graden celsius in de volle zon is nog steeds niet geweldig. Het gaat. Misschien komt het omdat de turbo pal naast de verdamperleidingen zit?

PROBLEMEN

  • 160.000 km

Gebreken en dingen die opvallen of irriteren:

7 km:
Bij aflevering stond het stuur een fractie uit het midden. Ook trilde het bij zacht remmen. Beide punten zijn snel door de dealer hersteld.

Update bij 20.600 km:
Vanaf km-ststand 17.000 last van cuppende achterbanden. Dat gaf een zoemend geluid bij 80 km per uur. De banden zijn bij een bandenboer getrimd waarna het zoemgeluid weg was. Beurt verder zonder bijzonderheden.

Update bij 41.000 km:
Bij de 40.000 beurt is de airco bijgevuld (garantie) omdat ik de airco bij temperaturen boven de 25 graden celsius niet genoeg vond koelen. Verder geen problemen.

Update bij 55.000 km: Winterbanden gemonteerd en nieuwe ruitenwisserbladen.

Update bij 60.000 km:
Grote beurt zonder bijzonderheden.
Bij vorst en met winterbanden ligt het verbruik rond de 1 op 17. Bij koude motor (dan hoor je ook wel dat het een diesel is trouwens) en koude auto zit er bij het optrekken af en toe een lichte resonantie ergens bij de carkit.

Update bij 80.000 km:
Kleine beurt, winterbanden gemonteerd en er is een onderdeel van de airco vervangen omdat ik de koelprestatie nog steeds niet geweldig vond (garantie). Airco is sindsdien wel beter maar niet perfect. Wel koel maar niet ijskoud. Soit.

(verlate) Update bij 100.000 km:
Standaard beurt. Nieuwe banden (Bridgestone Turanza, ivm minder afrolgeluid). De resonantie bij de carkit is vanzelf verdwenen. Het olieverbuik over de laatste 20.000 km was nagenoeg nihil. Er is gewoon nooit wat mis. Daarom betrouwbaarheid op 5 sterren gezet. Kosten voorlopig ook nog steeds op 5 sterren. Ben wel benieuwd naar de volgende extra grote 120.000 beurt met distributieriem.

Update bij 120.000 km:
Grote beurt met distributieriem. De kosten vielen niet tegen maar de kosten gaan weer naar 4 sterren. Voor mijn gevoel is de auto nog net zo goed als bij de aflevering ruim 4 jaar geleden. Deze auto ga ik steeds meer waarderen. Bij sommige andere auto’s die ik heb gehad was dat met het verstrijken van de tijd wel anders. Ik rij zeker nog een jaartje door.

Update bij 133.000 km:
Nou zeg! De eerste echte storing sinds de aflevering is een feit: het lampje van het motormanagement bleef branden. Verder was het nergens aan te merken dat er iets mis was. De auto bleef goed starten en goed rijden. Ook bij 10 graden onder nul. Maar het bleek toch een defecte gloeibougie te zijn. Ik heb ze alle 4 maar laten vervangen. Voor straf heb ik de betrouwbaarheid 1 klikje lager gezet.

Update bij 140.000 km:
Kleine beurt en de zomerbanden er weer op. Op naar de 160.000km.

Update bij 160.000 km: Beurt zonder bijzonderheden. Bij het wisselen naar de winterbanden in oktober zijn ook de remblokken voor vervangen. Dat was het enige in 20.000 km. De betrouwbaarheid en de kosten daarom maar weer op 5 sterren gezet.
Op naar de 180.000km (?).

Want dan nu het grootste probleem met deze auto: zijn vervanger. Na 6 jaar ben ik wel weer toe aan een andere auto. Maar het voelt bijna aan als verraad. Dus dat wordt nog een heel proces..

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.