Nissan Micra 1.3 LX (1996)

autoreview

Nissan Micra 1.3 LX (1996)

Signalement

UitvoeringMicra 1.3 LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.


Nadat onze Audi 80 niet meer door de keuring kwam stelde we onszelf de vraag; wat hebben we nu eigenlijk echt nodig?
De Audi reed goed, maar was veel groter dan we nodig hadden (2 persoons huishouden, max. 10.000 Km per jaar ). Soms stond het ding weken stil. Vooral in de zomer worden de meeste kilometers per motor afgelegd.

Waar ik naar op zoek ging was een kleine zuinige japanner met lage onderhoudskosten. Dit werd, na proefritten in verschillende auto’s, de Nissan Micra (’96)
Handgeschakelde vijfbak,stuurbekrachtiging, startonderbreker en de 75 pk 1.3 benzinemotor.
Dit model heeft een distributieketting i.p.v. distributieriem, een enorm voordeel als het om onderhoud gaat.
Bij dit type is het erg opletten met roest (vooral in de balken bij de achterwielen) en de versnellingsbak is ook een zwak punt.

Ik kocht deze auto particulier voor 550 Euro met 134000 Km op de teller. Ik kon behoorlijk afdingen omdat de banden niet meer zo goed waren en er roest bij de balken zat. Een roffelend geluid voorin deed een versleten rubber vermoeden. Buitenom zaten er wat butsjes en er zaten schroeiplekken op de achterbank. Maar de motor liep goed en het blok was kurkdroog, dus vond ik de minpunten niet belangrijk genoeg om hem te laten staan.

Er zat voor 100 Euro laswerk aan. Een versleten stuurkogel vervangen was 45 Euro en ik had nog banden van een Honda Civic liggen. Die gaven wel een iets stevigere wegligging maar zorgen ook voor een hoger brandstofverbruik. De stevigere weglegging heeft onze voorkeur dus laten we het zo.

Inmiddels moet ik onverwacht lange stukken rijden voor mijn werk. De motor is gestolen dus ben ik aangewezen op de Micra en dat gaat eigenlijk prima, de auto kan goed meekomen, met 150 als bovengrens. Bij normale snelwegsnelheden kan ik 1 op 18 halen maar meestal een gemiddelde van 1 op 15. Ga je echt hard rijden of korte stukjes dan wordt de auto snel minder zuinig. Het olieverbruik is nul.

Inmiddels zijn we er ook al twee keer mee naar Denemarken gereden, al is het comfort minimaal. De stoelen zijn dun en geven weinig steun, het interieur is lawaaierig.
Na een rit van 10 uur stap je niet meer fit uit deze auto. Het grote voordeel van deze auto is wel het enorm goede zicht rondom. De zitpositie is hoog en de raamstijlen zijn dun.
Met de banken naar beneden kun je nog redelijk veel vervoeren, mijn record staat op 330 kilo plaatmateriaal. (plus bestuurder a 80 kilo) We hebben hem behoorlijk misbruikt met verhuizen en lange vakantieritten. Urenlang in de file met buitentemperaturen van 30 graden, de auto geeft geen krimp. Zelfs in de afgelopen twee winters startte hij altijd de eerste keer. Deze auto heeft mij niet een keer het gevoel gegeven dat hij me zou laten staan.
Na 30.000 km was het tijd voor de APK, hierbij kwamen geen gebreken aan het licht.

Nadelen zijn er natuurlijk ook, de veiligheidsmiddelen zijn minimaal, geen airbags of ABS bij dit model, zelfs geen hoofdsteunen achter.
De bekleding en materialen in het interieur zijn ook erg goedkoop, bij latere modellen is hier wel aandacht aan besteed.
En ja, je kunt van alles van deze auto vinden, maar mooi is hij niet. Dit is geen auto die je koopt om indruk te maken.
Je krijgt ook weinig voorrang; dat was even wennen na de audi.
Op parkeerplaatsen kom ik regelmatig nieuwe krasjes en deuken tegen van opengeslagen deuren. De motorkap is beschadigd doordat iemand er een zware doos boodschappen op had gezet en die al schuivend er vanaf had getrokken. Kortom; medeweggebruikers hebben weinig respect voor dit voertuig.

Voordelen; Klein, maar toch ruim genoeg om 4 volwassenen normaal te vervoeren.
Goed zicht rondom
Betrouwbaar en goedkoop

Nadelen; Veiligheid: geen airbags of ABS en geen hoofdsteunen achter.
Veel geluid binnenin
Erg spartaans uitgevoerd qua comfort
Altijd opletten met roest


Kosten de afgelopen 30.000 Km;
100 Euro laswerk
60 Euro kleine beurt
45 Euro stuurkogel
35 Euro APK kosten

Conclusie: gekocht om praktische redenen maar ondertussen zijn we de Micra enorm gaan waarderen. Deze auto is simpel, sterk en doet alles wat hij moet doen, en meer.


vervolg

  • 175.000 km

Nog even een update; de auto hield er opeens mee op tijdens het rijden. Het bleek de ontsteking te zijn en de auto viel steeds vaker even uit. Het onderdeel was tweedehands goed verkrijgbaar en voor 35 Euro zat er een nieuwe in, het inbouwen was erg makkelijk en met een uurtje klaar.

Bij de APK bleken er nog een aantal dingen mis; toch weer erg veel roest, een fuseekogel kapot, twee versleten banden en een roestige remleiding. De banden vond ik tweedehands voor 20 euro per stuk en de rest van het werk kwam in totaal op 350 Euro. (incl. de APK-kosten)

Toch even gedubt of het nog wel de moeite was, al met al waren de reparaties al bijna het aanschafbedrag van de auto.

Nu alles weer klaar is kunnen we er in ieder geval weer even tegen, op naar de twee ton!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.