Nissan Micra 1.2 65pk Connect Edition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Micra 1.2 65pk Connect Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 174.500 km |
Micra aangeschaft voor mijn moeder
- 163.500 km
Ik schrijf deze review namens mij en mijn moeder, ik rijd ook vaak in haar Micra omdat mijn moeder op leeftijd is en niet goed lange afstanden durft te rijden.
Dus ik vind dat ik wel een aardig woordje kan en mag zeggen over deze auto.
Verplicht afscheid nemen van de vertrouwde Aygo
Mijn moeder heeft voordat ze deze Micra heeft gekocht heel wat jaren een Aygo uit 2010 naar volle tevredenheid gereden, totdat iemand haar pas geleden heeft aangereden in de zijkant:
bestuurdersdeur ernstig beschadigd en ingedeukt, achterdeur beschadigd en de A-stijl compleet ingedeukt.
De Aygo was niet meer rijdbaar (kwam ook niet meer van het slot af) en was meteen financieel total loss.
De centjes van de schade waren snel binnen en we konden dus al vlug op zoek naar een ander wagentje.
De eisen waren: a-segmenter, geen import, niet meer dan 4000 euro (waarde van de Aygo dat we ook van de verzekering terug kregen) grotere kofferbak dan de Aygo met een lagere tildrempel, achteruit van de versnellingsbak zonder hendel of induwen (niet goed mogelijk vanwege reuma) en een werkend airco’tje.
De zoektocht
Wat een gedoe, ik heb als eerste de eis moeten laten varen dat het geen import moest zijn.
De occasionmarkt en met name in moeders prijsklasse is zo dun gezaaid dat je hier vrijwel niet onderuit komt.
Een 2e generatie Ford Ka viel alvast af (versnellingsbak met hendel voor achteruit schakelen) net als Fiat, VAG auto’s moet je de pook van indrukken (lukte mijn moeder ook niet bij een vw up) en de Kia Picanto en Hyundai i10 vielen ook af omdat mijn moeder vanwege haar lengte van 1.50 meter niet goed over het dashboard heen kon kijken, de stoelen bleken in hoogte onvoldoende verstelbaar.
Ze heeft in het verleden een Daihatsu Sirion gereden, dus zijn we hiervoor naar op zoek gegaan.
Er stond er gelukkig een bij een handelaar 2 dorpjes verder.
De Sirion was niet in al te nette staat en viel daarom dus af, maar dezelfde garage had net een Nissan Micra uit 2010 geïmporteerd vanuit Duitsland compleet met alle boekjes, TUV rapporten etc.
Mijn moeder kon er prima in zitten en de stoel was ook voldoende verstelbaar, dus maar gelijk een proefritje gemaakt.
Proefrit en aanschaf
De Micra schakelde licht en soepel, koppeling met duidelijk aangrijppunt en goed te doseren, motortje heeft genoeg pit, airco werkt prima en alle opties werken.
Mijn moeder kon er ook prima in zitten en in rijden, dus de knoop was snel doorgehakt.
Na de betaling konden we de Micra enkele dagen later ophalen.
APK was nieuw, nieuwe remblokken en schijven en heeft een kleine beurt gekregen.
Kortom: moeders kan weer een jaartje met de auto vooruit, tenminste als er niks geks gebeurd.
Het rijden in een Micra
Zelfs dit 65PK motortje heeft genoeg pit om de ruim 900 kilo wegende Micra in beweging te brengen.
Sterker nog: het motortje heeft er gewoon altijd ‘zin in’.
Het helpt ook mee dat de versnellingen vrij kort zijn en het koppel vrij snel beschikbaar is, hierdoor heb je vrijwel altijd genoeg power, pas als je doortrekt in de versnellingen valt op dat het motortje dan nauwelijks meer te bieden heeft dan dat je 'netjes' bij 3500 rpm schakelt.
Het nadeel van de korte bakverhoudingen is wel dat je op de snelweg redelijk hoog in de toeren rijdt, maar het geluid van de motor is zelfs dan niet echt hinderlijk te noemen.
Drempels worden prima weggewerkt net zoals rijden op hobbelige en onverharde wegen, de vering is prima afgesteld: niet te soepel en niet te stevig.
Bochten kan de Micra ook prima doorheen en ligt ook als een blok op de weg.
Ook zijn de bolle iets uitstekende koplampen handig, je ziet precies vanuit het interieur waar de neus begint en dit helpt enorm met parkeren en om in te schatten ‘hoever je nog kunt’.
De stoelen zijn prima met voldoende steun, ook aan de zijkanten.
Verbruik
Dit is ongeveer 1 op 17 met een redelijk rustige rijstijl en op de snelweg nooit harder dan 110 km/u wordt gereden.
Rond de 650 kilometer moet er dan getankt worden, de tank is best groot voor een a-segmenter met een inhoud van 46 ltr.
Positieve eigenschappen
- kwiek en pittig motortje
- Redelijk goedkoop nog in aanschaf op de verhitte occasionmarkt
Negatieve eigenschappen
- Bij ook maar een beetje vochtig weer beslaan direct de ruiten, een airco is dus geen overbodige luxe
- Redelijk hoogtoerig op de snelweg
Problemen
Tot nu toe nog geen, ik hoop dat dit wel nog eventjes zo blijft.
Ik meld mij uiteraard weer als er nieuws is.
Lange rit en vergelijking Aygo
- 166.000 km
De eerste echt lange rit zit erop met de Micra,ik ben met moeders naar Tilburg (vanuit Venlo) gereden en weer terug uiteraard.
In negatieve zin valt op dat ik op de snelweg op deze lange ritten pijn krijg aan mijn rechterbeen van steeds het gaspedaal te bedienen, de Micra heeft helaas geen cruise control.
In positieve zin valt de (tussen)acceleratie van de motor op, van 100 km/u naar 130 km/u versnellen gebeurt binnen enkele tellen in de hoogste versnelling en zelfs het ‘beter gemotoriseerde verkeer’ is hierdoor prima bij te houden op de snelweg.
Het brandstofverbruik is wel iets gestegen nu het kouder is naar zo’n 1 op 15 (gemeten aan de pomp).
Ook nu ik voor het eerst met navigatie heb gereden valt pas op hoeveel de kilometerteller afwijkt van de daadwerkelijke snelheid, op de snelweg is dit maar liefst 10 km/u (ondanks de grote wielen die eronder zitten).
Eventjes een vergelijking met de Aygo:
Pluspunten voor de Micra:
- De Micra voelt meer volwassener aan
- Acceleratie is een heel stuk beter dan een Aygo
- Je krijgt (gezien de huidige occasionprijzen) meer auto voor je geld
- Fijne stoelen met voldoende steun die voldoende verstelbaar zijn
Minpunten voor de Micra:
- Het brandstofverbruik ligt een stuk hoger dan een Aygo
- De Micra is zwaarder dan de Aygo (dus meer MRB)
- Minder waardevast dan een Aygo
Mijn moeder is zeer tevreden met de Micra, ze is inmiddels 74 jaar jong en wilde de Aygo helemaal oprijden en het zou ‘haar laatste auto worden’ dat dus niet gelukt is vanwege een flinke aanrijding.
Ze heeft geen spijt dat ze deze Micra heeft gekocht en is er inmiddels zelfs een beetje aan gehecht geraakt zoals ook bij haar Aygo het geval was.
Ik hoor haar eigenlijk nooit meer over haar Aygootje dat eigenlijk altijd alles voor haar was, ik beschouw dit maar als een heel goed teken.
Ik typ weer een update als er iets nieuws is om te melden.
Eerste probleem met de Micra
- 168.500 km
Het is zover, het eerste probleem met de Micra:
Bij richting aangeven naar rechts en tegelijk de rem intrappen gaat opeens het knipperlicht zeer snel knipperen.
Mijn eerste gedachte was: er is een lampje kapot, maar dit bleek niet het geval te zijn.
Bij nadere inspectie bleek dat ook de kentekenverlichting dan vrolijk mee knippert op de maat van het knipperlicht.
Dus vrijdag even met moeders naar de garage geweest.
Een behulpzame en vriendelijke monteur heeft gelijk de contactpunten goed schoongemaakt, nieuwe lampjes geprobeerd en geen vocht en roest geconstateerd.
De achterlichtunit is doorgemeten en dat is waarschijnlijk het probleem, een zogenoemd probleem met de massa.
Vandaag (dinsdag) heeft ze een belletje gekregen van de garage dat de achterlichtunit binnen is en morgen gemonteerd kan worden.
Nu maar hopen dat het probleem hiermee is opgelost, anders gaat het meer tijd en geld kosten.
Verder bevalt de Micra nog uitstekend, zowel ik als mijn moeder rijden hier heel graag in.
Ik rijd meer in de Micra dan in mijn eigen Mazda 2.
Verder is er eigenlijk weinig nieuws te melden.
Einde voor de Micra?
- 172.000 km
Tja, misschien is dit al het einde van de Micra.
Niet omdat de auto slecht is, maar omdat er wat problemen zijn met de rijbewijskeuring van mijn moeder (haar eerste herkeuring aangezien ze binnenkort 75 kaarsjes mag uitblazen).
Haar ogen waren niet zo heel goed meer, aldus de conclusie van het CBR na haar keuring bij een arts.
Op 29 april heeft ze nog een afspraak bij een oogarts die aangesloten is bij het CBR om te kijken wat er precies aan de hand is.
Ze heeft al een speciale dure bril sinds haar staaroperaties (een Hans Anders kan bijvoorbeeld deze brillen niet maken) met aparte glazen waarmee ze dus nu onvoldoende kan zien.
We hebben ook al even voorzichtig geïnformeerd naar de inruilwaarde van de Micra bij garages en daar werd ik niet echt vrolijk van.
Deze was slechts +/- 900 euro wat een verlies van meer dan 2000 euro in nog geen jaartje tijd is.
Het helpt uiteraard ook niet mee dat (ondanks alle boekjes, papieren en TÜV rapporten erbij zitten) het een import auto is en de kilometerstand al vrij hoog is, dit was tenminste de conclusie van alle garages waar ik langs ben geweest.
Particuliere verkoop ziet mijn moeder niet zitten, dus als het nodig zou zijn de Micra van de hand te doen zal ze haar verlies moeten nemen.
We hebben nog even geïnformeerd bij het CBR of het nu wel verstandig is dat ze nog auto rijdt, maar ze zeggen dat ze hooguit wat moeite kan hebben met de borden aflezen van grotere afstand (geen probleem omdat ze alleen bekende wegen rijdt en de omgeving waar ze rijdt goed kent).
Dit uitgelegd hebbende vonden ze het prima dat ze nog auto rijdt (zolang haar rijbewijs uiteraard nog geldig is).
Gelukkig vat moeders het sportief op en wil zelf ook niet meer rijden als dit niet meer mag van het CBR.
Ook wil ze dan een taxipas aanvragen voor de regiotaxi waarmee ze op veel plaatsen kan komen en de rest rijd ik dan overal met haar naartoe.
Ze vind het meer een probleem dat ze mij 'tot last' zou zijn dan dat ze haar rijbewijs en haar auto kwijt wordt heb ik de indruk.
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen en of de Micra blijft of juist weg moet.
Micra mag toch blijven
- 174.500 km
Zoals de titel het aangeeft mag de Micra toch blijven.
Mijn moeder heeft haar rijbewijs verlengd gekregen voor 3 jaar (dus niet voor de volle 5 jaar) van het CBR omdat haar rechteroog op dit moment wat minder is door nastaar, hier wordt ze binnenkort aan geopereerd.
Ze heeft nog een herbeoordeling van een CBR arts gehad met een uitgebreidere ogentest dan de 'standaard keuring' en ze is op het randje rijgeschikt bevonden in samenspraak met het CBR.
In augustus is de APK en dan kan ik wat meer schrijven over de Micra.
We hebben al afgesproken met de garage (omdat dit haar eerste APK is) dat het autootje goed nagelopen moet worden en vooral veilig moet zijn.
Verder krijgt de Micra uiteraard nog een beurt en wordt vervangen wat er nodig is.
Ondertussen vliegen de kilometers erbij en gaat de Micra al richting de 2 ton en dat alles (afgezien van een massaprobleem) zonder verdere problemen.
Als er in de tussentijd niks geks gebeurd, komt er in augustus weer een update hoe dit allemaal is verlopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.