Nissan Leaf 30kWh Acenta (2016)

autoreview

Nissan Leaf 30kWh Acenta (2016)

Signalement

UitvoeringLeaf 30kWh Acenta
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst18.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn ervaringen met de Nissan Leaf 30 kWh

  • 18.000 km

In het voorjaar van 2016 ben ik een Nissan Leaf gaan leasen. Het model was met grotere accu (30 kWh). Ik was zelf erg benieuwd naar elektrisch rijden en dit zijn mijn ervaringen.

De auto zelf
Het model moet je aanspreken, ik vind de Leaf niet erg mooi maar ik ben deze gaan rijden voor de aandrijflijn en de lage bijtelling. De Leaf is uitgerust met een 30 kWh accu en heeft een theoretisch bereik van 250 km. Hoeveel dat in de praktijk is kom ik later op terug :)
De auto heeft veel opties: stoel- en stuurverwarming, uitgebreide navi en achteruitrijcamera. De auto is helemaal zwart met geblindeerde ramen achter. Ik vind dat er veel mooier uitzien dan de witte kleur.
Verder is de auto qua formaat even groot als bijvoorbeeld en Volkswagen Golf.

Rij-ervaring
Het eerste wat opvalt als je met de Leaf rijdt is de stilte aan boord. Je hoort helemaal geen motorgeluid bij rijden, alleen windgeruis en bandengeluid. En het directe koppel van de elektromotor rijdt natuurlijk geweldig. Op ieder moment heb je het volledige koppel onder je voet beschikbaar. Bij stoplichten heb ik redelijk vlotte auto's achter me gelaten. Alleen auto's met automaat en meer dan 180 pk zijn sneller bij optrekken.
Maar in de bochten laat de Leaf toch zien dat het geen sportieve auto is. Het accupakket zorgt ervoor dat de auto relatief zwaar is en dat merk je in de bochten. Als je bochten/rotondes snel neemt begint de Leaf over de voorwielen te schuiven. Ook al ligt het accupakket laag in de auto, je voelt toch dat deze auto gewoon zwaar is. De Leaf is niet gemaakt om te boenderen maar om rustig te cruisen. Op glad wegdek zonder trillingen en geluid van de motor lijkt het net dat je over de weg zweeft.
Wat verder trouwens opvalt is dat de snelheidsmeter nogal optimistisch is, deze geeft iets van 10% teveel aan.

Wat erg fijn is aan elektrisch rijden is het afremmen op de motor. De automaat kent een "Brake' stand en dan wordt er redelijk op de motor afgeremd en worden de accu's bijgeladen. Als je een beetje anticipeert hoef je in de praktijk nauwelijks meer de remmen te gebruiken.

Laden:
De Leaf kan op verschillende manieren opgeladen worden. Aan een gewoon stopcontact duurt het opladen ongeveer 15 uur, maar dat heb ik zelf nooit gedaan dus hoe lang dat precies duurt weet ik niet. Aan een laadpaal op straat duurt het ongeveer 5-6 uur en bij een snellaadstation ongeveer een half uurtje van helemaal leeg naar vol.
Een bijkomend voordeel van laden aan een laadpaal is dat je vaak wel een parkeerplaats kunt vinden, ook bijvoorbeeld in hartje Amsterdam kun je dan een parkeerplekje vinden. In sommige steden (utrecht) hoef je geen parkeergeld te betalen als je aan het opladen bent.
De kosten van laden variëren per paal, maar aan een laadpaal ligt het rond de 20ct / kWh. Met een gemiddeld verbruik van 17kWh/100 km kost het dus €3,40 om 100 kilometer te rijden. Dat is wel echt voordelig. Op kantoren ligt het tarief van stroom nog lager en rij je dus nog voordeliger (op mijn werk zijn de kosten slechts 10ct per kWh).

Rijbereik
Dan het belangrijkste aandachtspunt van de huidige elektrische auto: de accu's en het bereik. Zoals ik eerder al schreef is een range beloofd van 250 km op 30 kWh. Ik was er een beetje van uitgegaan dat ik ongeveer 180-200 km zou kunnen komen bij een rustige rijstijl. Dat is normaal gesproken prima voor mij en anders kun je altijd nog een keer snelladen onderweg.
De praktijk bleek toch weerbarstiger. Ik haalde 200 km op een acculading nooit, en ook de 180 km niet. Mijn gemiddelde verbruik ligt rond de 17 kWh/ 100 km. Op de snelweg bij 120-130 km/u (op de teller) ligt het verbruik rond de 20 kWh/km.
En aangezien je grotere afstanden meestal op de snelweg gereden worden zakt de theoretische range al naar 150 km. Maar, het blijkt dan de Leaf wel een 30 kWh accu heeft, maar er is maar 26 kWh beschikbaar voor rijden. Dus op de snelweg haalde ik de 150 kilometer range niet.
Op zich is dan voor mijn woon-werk verkeer nog steeds voldoende, maar ik moet ook naar klanten door het hele land en dan wordt de krappe range toch echt een probleem. Dit heeft er voor gezorgd dat ik onderweg bijna bijna gestrand ben. De accu's waren zo leeg dat er geen resterend bereik en batterijpercentage niet meer werd weergegeven. Niet echt een fijn gevoel.

In de praktijk komt het er op neer dat de range op de snelweg 140 kilometer groot is. Maar het aantal snelladers is nog vrij beperkt, met name buiten de randstad, net waar je ze het meest nodig hebt. Dit betekent dat je vaak na 100 km toch wel een keer gaat laden, omdat je niet zeker weet of je de volgende snellader wel haalt. Dus om de 100 km moet je 20 minuten laden.

Het krappe bereik en dit soort gevallen hebben er toe geleid dat ik een andere auto ben gaan rijden. De nadelen waren voor mij zwaarder dan de voordelen. Ik ken nog een aantal Leaf rijders en die rijden minder vaak grote afstanden en die zijn tevreden over de auto. Het hangt dus echt ervan af hoe je een auto gebruikt of de Leaf geschikt voor je is.

Betrouwbaarheid:
Hier kan ik weinig over zeggen. De auto deed het altijd gedurende een half jaar en had verder geen storingen mankementen. Ik merkte ook niet dat de accu degradeerde.

Conclusie:
De Leaf rijdt in de stad/druk verkeer erg fijn door de automaat en de elektromotor. Stil, soepel en comfortabel. Ook is het financieel erg aantrekkelijk om te rijden. De bijtelling is maar 120 bruto per maand.
Maar buiten de stad merk je dat de Leaf toch een erg beperkt bereik heeft. Voor mij vormde dat toch echt een probleem.

Is de elektrische auto dan helemaal niks? Nee, ik verwacht wel dat ik in de toekomst weer elektrisch ga rijden. Het elektrisch rijden an sich is gewoon veel fijner dan een benzine of dieselauto. Het soepele rijden met het alijtd beschikbare koppel rijdt gewoon heel fijn.
Als de rangeproblemen worden opgelost zal ik zeker weer een elektrische auto overwegen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.