Nissan Leaf 24kWh Visia (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf 24kWh Visia |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 42.000 km |
De Leaf loopt terug
- 42.000 km
In 2015 besloten om van het fossiele rijden over te stappen naar het elektrische rijden. Na wat uitzoekwerk besloten om voor de Nissan Leaf te gaan, betrouwbaar, degelijk en redelijk betaalbaar in de private lease. Private lease omdat je, in ieder geval toen, geen flauw idee had wat dit soort auto's op de tweedehands markt zouden doen. Met name de levensduur van de accu is ( en blijft ) een onzekere factor bij deze auto's. Ook niet vreemd natuurlijk want er is gewoonweg nog onvoldoende informatie vanwege een gebrek aan historie.
Om de private leaseprijs zo laag mogelijk te houden heb ik gekozen voor de Nissan Leaf Visia. De meest eenvoudige uitvoering, zonder achteruitrijcamera, zonnecollector e.d, maar desondanks zeer compleet.
De auto heeft vanaf het begin precies gedaan wat mij beloofd is. Probleemloos 150 kilometer op een volle accu, waarbij je natuurlijk niet moet gaan racen op de snelweg, want dan zie je de kilometers buitengewoon snel verdwijnen. Gewoon rustig rijden, af en toe in de slipstream van een vrachtwagen, is deze auto prima als woon-werk auto. Met een beetje geluk zet je hem op het werk aan de laadpaal en anders zet je hem thuis aan het stopcontact. Na een uurtje of 12 is ie weer vol, heb je ook nog zonnepanelen op het dak van je woning is het helemaal ideaal. De auto is verder uitstekend afgewerkt en voelt zeer degelijk aan.
Totdat
Totdat ik na 2 1/2 jaar en ongeveer 40.000 kilometer constateerde dat ik incidenteel minder kilometers op mijn klokje zag staan. Om onduidelijke redenen stond er steeds vaker 119 km , 113 km., of zelfs nog minder op de teller.
Dit was altijd tussen de 140 en 150 km geweest e.e.a afhankelijk van de gereden rit, de buitentemperatuur en het gebruik van airco of kachel.
Maar de airco was uit, de spaarstand aan en het dagelijkse woon-werkverkeer was gelijk gebleven maar de kilometers liepen dus soms om onduidelijke redenen terug.
Dit uiteraard gemeld bij de Nissan dealer in Hengelo waar ik overigens altijd keurig ben behandeld. Daar hebben ze de accu van top tot teen nagekeken maar konden geen verklaring vinden voor deze terugval. Prima, dan rest mij niets anders dan hier rekening mee te houden en beter uit te kijken naar laadpalen op mijn route.
En dan.
Totdat de auto, terwijl er nog 20 kilometer op de teller stond, er op 3 kilometer voor de eindbestemming ineens mee ophield. Een hele vreemde gewaarwording, daar sta je dan met je elektrische auto langs de weg.
Zoals afgesproken de Nissan dealer gebeld die ervoor heeft gezorgd dat ik en de auto na enige tijd zijn opgehaald.
Weer is de auto ( accu ) helemaal nagekeken en weer is er niets gevonden. En dan heb je toch wel een probleem als rijder van deze auto! Aangezien de Nissan dealer mij niet verder kon helpen werd ik doorverwezen naar Nissan Business Finance. Hier nogmaals het hele probleem uitgelegd waarop mij werd verteld dat ik geen 'kilometers' lease maar een auto. Inruilen met een benzine auto kon ook nog wel maar dan met extra kosten en hogere maandlasten. Leasecontract afkopen kon ook tegen 40% van de resterende kosten conform contract, onder het mom dat ik van mijn contract af wil. Nee, ik wil niet van mijn contract af, ik wil een auto met een bereik van 150 km zoals beloofd.
Kortom, ik word als leaserijder met een niet goed functionerende leaseauto opgezadeld met extra kosten in plaats van dat mijn probleem wordt opgelost. Zelfs mijn voorstel om de kosten te delen wordt simpelweg door Nissan Business Finance van de hand gewezen.
Mijn ellende blijft bestaan en ik neem een NS abonnement.
De Nissan Leaf is een prima auto, maar in ieder geval deze serie heeft af en toe onverklaarbare accuproblemen die door Nissan niet worden erkend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf Acenta 30 kWh
- 2017
- 129.555 km

Nissan Leaf Tekna 30 kWh (INCL-BTW) Aut. *LUXURY-LEATHER | FULL-LED | BOSE-SURROUND | TOP-VIEW | KEYLESS | NAVI-FULLMAP | ECC | HEATED-COMFORT-SEATS | CAMERA | DIGI-COCKPIT | 17"ALU*
- 2017
- 54.922 km

Nissan Leaf Tekna 30 kWh LEER | 360 CAMERA | NAVI | LMV | CRUISE
- 2016
- 133.732 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.