Nissan Leaf 24kWh Visia (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf 24kWh Visia |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 37.500 km |
KM-stand laatst | 178.500 km |
Benzine VS Electrisch
- 37.500 km
De leaf!
Na behoorlijk wat speurwerk naar elektrische auto's is het dus een redelijk jonge leaf geworden. De prijs was naar mijns inziens te mooi om waar te zijn maar het was wel waar.
Deze visia is heeft oa geen snellader en is daarom 2de hands stukken goedkoper dan de acenta en tekna. De leaf wordt bijna dagelijks privé voor woon-werkverkeer gebruikt meestal 90 km en voldoet deze auto dus prima naast een benzine auto.
Ik heb de luxe dat ik m binnen kan zetten waar elektra zit en een investering in een laadpaal is dus ook niet nodig omdat er geen snellader op zit,maar gewoon een nachtje aan de gewone stopcontact moet. Je zou kunnen zeggen dat ik wel de lusten maar niet de lasten van EV heb.
Bij thuiskomst gaat ie aan de lader en voor vertrek is ie weer vol. Tot nu toe is het maar 1x gebeurt dat ik 's avonds de benzine auto moest gebruiken omdat het anders te spannend zou worden qua bereik. Daarnaast is de leaf een goede besteding van m'n overcapaciteit die ik had op m'n zonnepanelen.
Het bereik/actieradius
Na 90 km geeft de auto aan dat er de ene keer nog 30 km over is en de andere keer wel 50km. Het verbruik is voornamelijk afhankelijk van hoe hard je op de snelweg rijd. Dit rekende hij door na het laden dus soms begin ik met 135 km soms met 160 km actieradius. Bij het aanzetten van de airco zakt de radius direct met 12 km. Of bij het uitzetten van de economische stand scheelt ook weer 8 km. Ik verwacht niet dat het in de winter een probleem gaat worden, anders moet er dan maar rustig gereden worden bij vorst wat eigenlijk ook verstandiger is.
Het rijden;
Het viel eigenlijk wat tegen na het lezen van alle enthousiaste reviews. Ik vond het niet echt spannend, maar na de proefrit weer terug in m'n benzine auto had ik echt het gevoel dat ik weer een stap terug deed en had ik al heimwee naar de EV.
Lekker rustig, de oude CD's gepakt, want hierin kun je lekker rustig je muziekje luisteren. Opvallend is de goede isolatie van de auto als iemand buiten de auto tegen je praat en je doet de deur/raam dicht versta je er gelijk niets meer van.
De kosten;
Volgens eigen calculatie zou de auto minimaal 1600 euro moeten besparen bij 20k km per jaar (zolang de auto Mrb vrij is) om de eventuele kortere levensduur te compenseren moet de auto minimaal 4 jaar rijden. Duimen dat de accu dat gaat lukken. Ik verbruik meestal tussen de 13.5 en 14 Kwh per 100 km waarbij wel een flink stuk snelweg wordt gebruikt maar er niet erg hard gereden wordt. Intussen wel een gratis abonnement voor publieke laadpalen aangemeld maar nog geen gebruik van gemaakt.
Bij ons profiel lijkt dit de perfecte EV.
electrisch in de winter
- 50.500 km
Nu een paar koude maanden gehad. Dat viel toch wel tegen. Het verbruik loopt soms op tot wel 17 kwh / 100 km. De actieradius daalt soms ook tot een 100 km. Ik heb 4 x een publieke laadpaal gebruikt om er zeker van te zijn om wel thuis te komen. Aan de laadpaal laad de auto zo'n 25 /30 km per uur. Terwijl dat thuis 230v zo'n 15 km per uur laad. Dat valt dan weer mee. Ook de instelling gebruikt om de auto voor te verwarmen dit kost wel wat stroom. Maar je start wel met een warme auto en je start met een volle accu. Dit is in te stellen op 1 vast tijdstip helaas. Via de mobiele telefoon voorverwarmen zou toch wel makkelijker zijn.
Ik heb een Stoov deken gekocht zodat je warm kan zitten in de auto zonder of in idd geval minder de kachel aan te zetten. Dit bevalt goed alleen schuift de deken steeds bij het in en uitstappen maar toch een aanrader.
Jaarafschrift elektra.
- 60.000 km
Ik hou niet bij hoeveel de auto aan kwh slurpt. Nu kom ik met de leaf niet meer boven de 14 kWh per 100 km uit volgens het dashboard.
Maar als ik een schatting maak met m'n jaarafschrift kom ik veel hoger uit. Hoewel het precies uitrekenen erg lastig is ivm ook laden bij werkgever en thuis zonnepanelen ga ik ervan uit dat dat grotendeels komt door veelvuldig het laatste stukje laden 80%-100%.
Op deze basis Leaf heb ik alleen de mogelijkheid om op het dashboard
Laden tot 80% in te stellen. In de winter heb ik de laatste 20% nodig maar nu in de zomer kan ik deze functie gebruiken.
Ik overweeg nu ook om er een meter tussen te zetten om precies het verbruik te monitoren.
Desondanks zijn de verbruikers kosten veel lager dan een ICE auto en ben ik erg tevreden met de keuze om een full EV over te stappen.
Nog geen degradatie accu
- 77.000 km
Nog geen aantoonbare degradatie!
De Leaf heeft nog geen merkbare degradatie, alle streepjes zijn nog aanwezig. Is dat geluk of wijsheid?
1. Als ik de auto een tijdje niet gebruik (vakantie) dan zet ik hem wel weg met een halfvolle accu.
2. Daarnaast heeft deze visia versie geen snellaad mogelijkheid.
en wordt bijna altijd via stopcontact geladen, (2.2 kwh)
Ik heb bewust niet eerste Leafs (te herkennen aan een wit/beige interieur) gekozen omdat de 2de generatie een beter accu management zou hebben.
Al met al zorgt deze auto voor wel een hele lage km prijs. Ik hoop er dan nog lang in te kunnen rijden.
Grote beurt
- 97.500 km
De Leaf ging voor een grote beurt.
Geen knikkende knieën want alleen de achterruitwisser moest vervangen worden.
Door de check van enorme waslijst moest ik 200 euro betalen.
Daarnaast een setje nieuwe banden na 55k. Hoezo EV vreten banden?
Maw de onderhoud kosten zijn lager dan m'n benzine auto waar ik 3x minder kilometers maak.
Maar niet alles is feest bij 83k was ik m'n eerste streepje kwijt. De degradatie is nu ook in de praktijk actijk merkbaar. Ik schat het bereik nu zo'n 100-110 is. Ook al geeft de leaf bij een volle accu 130 aan.
Ik denk trouwens dat ook de nieuwe banden daar debet aan zijn, volgende keer maar meer letten op de rolweerstand.
Nu er een subsidie komt voor EVs is de auto lastig om te verkopen aan een particulier. Waarschijnlijk wordt inruilen wel interessant. Maar ik denk dat voor bijv. Ionic of i3 toch te veel moet bijleggen en is doorrijden het goedkoopst en natuurlijk geen straf.
Een jaar in Corona.
- 114.000 km
Weer een jaar voorbij. Dit jaar door het thuiswerken wel minder km gereden waardoor de energie rekening positief was. 30 kWh meer opgewekt dan gebruikt. Je zou kunnen zeggen geen enkele kosten gehad anders dan de verzekering. Enkele 110-120 km trips gedaan, waarbij er gewoon op tijd vertrokken is en rustig gereden, dan is dit geen probleem.
Grote beurt
- 127.000 km
Na 2 jaar weer eens een garage gezien na 30.000km.
Kosten 175,- (wel zelf al de ruitenwissers en interieurfilter vervangen).
Je vraagt je af wat er gedaan is, maar goed je gaat er vanuit dat alles nagekeken is. Tja dit wordt wel een dingetje in de toekomst. de onderhoudskosten zijn echt een fractie van de benzine auto.
Bereik in de winter is zo iets van 100km. (11streepjes nog steeds)
Maar van de zomer nog 110km gereden (20% over), al met al tevreden.
Doorrijden met deze auto dan maar en dat is geen straf.
Toch nog extra kosten.
- 135.500 km
Toch wat extra kosten gemaakt.
Op het werk zijn inmiddels vaste type 2 aansluitingen.
Met een kleine adapter van type 1 naar type 2 is het nu wel snel en makkelijk laden.
Kosten wel €190,-
Daarnaast een extra thuislader die instelbaar is met 6/8/10/13/16A.
M'n stopcontact bij de oprit was al geschikt voor 16A gemaakt.
Kosten €220,-
Het ziet er naar uit dat we weer 25.000 km per jaar gaan maken. Door een upgrade van m'n zonnepanelen (zelf gedaan) ga ik toch geen extra kWh betalen. En nu de saldering nog extra paar jaren doorloopt is dit een bizar goedkope auto aan het worden.
Na 120k heeft de auto zichzelf terugverdiend.
- 157.500 km
Inmiddels weer een blokje kwijt nu nog 10 streepjes over.
Dit keer wat duurdere banden gekocht energie klasse A en ook stillere banden.
Was wel wat duurder maar de auto rijd weer heerlijk. Inmiddels is de besparing aan benzine en wegenbelasting nu hoger dan mn aanschafwaarde. Ik kan zeggen dat de auto afgelopen jaar zichzelf heeft terug verdiend na 5 / 5,5 jaar.
Ingeruild
- 178.500 km
De leaf is ingeruild voor een jongere leaf uit 2019 met 48k op de teller. Leaf is echt enorm betrouwbaar en super goedkoop per km gebleken.
Ik heb de nacht voor vertrek naar de dealer de auto met 6A geladen naar 100%. Na 50 km had ik nog 60% over. Je zou dus zeggen dat 100 km nog steeds makkelijk haalbaar is.
Deze generatie 2014-2017 is ideaal als je thuis kan laden icm zonnepanelen en je hoeft maar bijv. 60km per dag of het dubbele als je zeker een laadplek hebt op je werk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf
