Nissan Almera 2.0 D GX (1999)

autoreview

Nissan Almera 2.0 D GX (1999)

Signalement

UitvoeringAlmera 2.0 D GX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf196.000 km
KM-stand laatst222.222 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit zo'n zuinige auto geweten !!!

  • 200.000 km

Deze auto is tevens ook mijn eerste auto omdat ik nog schoolgaand ben en dus ook voor mijn school dagelijks zo'n 140 km afleg.

Heb met mijn Almera nu al ongeveer 7.000 km afgelegd zonder enige problemen.

Het enige wat eraan gebeurd is is een groot onderhoud, wat alles tesamen zo'n 60 euro heeft gekost in onderdelen. Het werk werd niet meegerekend aangezien ikzelf alles heb gedaan omdat ik studeer voor automecanicien en mijn stage heb gedaan in een weldraaiende en zeer professionele Nissan garage.

Het enige kleine minpunt is dat de remmen nooit grijpen zoals het moet zijn. Naar het schijnt is dit een meervoorkomend Almera probleem (comment als u dit ook zo ervaart), mits mijn navraag bij mijn stageplaats zou dit een meervoorkomend probleem zijn bij dit type wagens omdat de grondstof voor de remblokjes niet goed samengaat met het materiaal van de remschijven.

Ook zou het geweten zijn van dit type Almera's dat er redelijk veel zijn met losse ruitenwisserstangen, van mijn wagen is dit nog niet het geval en hopend dat dit ook niet zal voorkomen.

Mijn vader rijd met een Volkswagen van het type Golf Plus en hij heeft zo'n algemeen verbruik van minimum 5,2 l/100 km met een 1.9 TDI motor.

Ik denk toch wel dat mijn auto met z'n 2.0 liter dieselmotor toch wel ietsje zuiniger is met een ietwat oudere techniek ten opzichte van mijn vader's auto, dus weer een goed punt voor de Almera.

Zeer luxueuze auto voor z'n leeftijd !!!

  • 203.000 km

Voor een auto van het jaar 1999 is mijn auto tochwel luxueus uitgevoerd.

Mijn wagen heeft extra voormistlichten, airco, elektrische spiegels (niet verwarmd), elektrische ruiten vooraan.

Voor een auto die ikzelf heb gekocht voor 1.000 euro heb ik toch zeker en vast niet te klagen denk ik toch, en zeker niet voor een eerste auto die ik zowel gebruik voor mijn verplaatsing naar school alsook voor privégebruik.

Ook zijn verbruik valt zeer goed mee, ik zit steeds rond de 5 l/100 km gemiddeld wat u ook kunt nalezen in mijn verbruiksmonitor. Het is opgegeven voor dit type auto's om tussen de 5,5 en de 7,1 l/100 km te verbruiken. Ik zou echt niet weten hoe ik dit zou moeten doen om aan een verbruik te komen van 7l of meer.

De wagen is ook niet snel met z'n 75 pk en iets van 132 nm aan koppel bij 2800 tr./min. maar ik vind wel dat de auto toch wel gemakkelijk aan de snelheid komt die ik vraag. Wanneer de auto ooit aan de snelheid komt die ik wil ben ik al zeer tevreden. Zo heeft Audi met z'n 80 een 1.9 turbodieselmotor indirect ingespoten motor ook 75 pk, weer een pluspuntje voor de Almera.

Tijdens mijn verplaatsing van 2x 70 km van en naar school rijd in constant met een snelheid van 120 km/h, de motor draait hier dan met een toerental van plusminus 2800 tr./min. wat alweer zeker en vast niet slecht is voor een 2.0 l dieselmotor zonder turbo.

Een Nissan Primera met een 2.0 turbodieselmotor zal hier dan toch wel iets meer verbruiken denk ik toch ondanks zijn meergewicht.

Voor een auto met nu zo ongeveer 203.000 km vind ik dit tochwel zeer goede prestaties en verbruiken, als dit zo verdergaat zal de auto zeker en vast met mij de 300.000 km voorbijgaan, hopend met een goede afloop. Zal zeker en vast de auto houden tot hij de 400.000 km zal passeren zal dan wel eens kijken voor een andere zeker tenzij de mechaniek nog mee wil hou ik hem misschien dan zelfs nog wat langer he. Ook vingers kruisen dat de carrosserie ook zo lang zou meegaan, waar ik echter wel een beetje voor vrees.

Maar dit zien we dan nog wel weer, een topauto voor weinig geld in aankoop tweedehands en in onderhoud !!!

Zorgen werden waar !!!

  • 217.000 km

Het was dus net als ik dacht, de almera roest zeer vlug!!!

Op een morgen was ik de auto aan het wassen wanneer ik het ondekte aan de bekende plek voor deze auto's: de soubassementen (of dorpels onderaan)!

Na overleg en nazicht met mijn vader bleek het bij ons thuis niet herstelbaar en heb ik mijn auto in de handen van een erkend carrossier moeten geven (eerste keer dat mijn auto word bestuurd wordt en ergens anders staat dan bij mij). De roestplekjes zagen er op het eerste zicht niet zo heel erg uit, maar wanneer je het voorzichtig aanraakte duwde je er gewoon door, toen zeiden we dat dit hersteld diende te worden voor de komende keuring. Nu, 300 euro lichter later is dit terug hersteld, en de man zei dat dit nu terug minimum 1,5 jaar zou moeten meegaan, dit moeten we nu nog zien... .

Mijn moeder reed een tijdje geleden met een Nissan Micra K10 van 1987, zelfde verhaal dus, tot ze erdoor hebben geslegen in de keuring, werd hij verboden tot het verkeer verklaard, zo erg was het dus.

Aan 217.000 km voor de eerste keer naar de keuring (heb de auto dan al een jaar, wat gaat de tijd vlug wanneer de tijd leuk is...), hiervoor ben ik naar mijn stageplaats geweest waar ik een nazicht keuring zelf mocht doen aangezien ik net afgestudeerd ben als garagist. Ik heb hem onderworpen aan een strenge controle door mezelf, zowel buitenkant, binnenkant, banden, onderkant, remtest uitgevoerd, en mijn lichten geregeld!!

Eenmaal geweest: 1 opmerking: gebrek nauwlettend in het oog te houden, corrossie onderzijde: omdat mijn achteras de verf wat afschilfert!! Nu, we zijn weer gekeurd voor een jaar en we kunnen weer verder met ons dieseltje, heb ook net na de keuring mijn onderhoud gedaan (nu zou je denken, waarom erna?? Omdat, ik dacht als hij zou verboden worden tot het verkeer, het toch geen zin meer zou gehad hebben in het ergste geval dan wel), heb ook mijn egr klep uitgeschakeld, de auto trekt merkelijk beter, je voelde dat dit de auto vervuilde ondanks vele lange ritten aan constant 2800 toeren.

WAT ZIJN DE NIEUWSTE DINGEN WAAR ZE NU OP LETTEN IN DE KEURING??? (IN BELGIE WEL)
- tankdopsel moet origineel van het merk zelf zijn, en van de juiste brandstofsoort (benzine of diesel)
- geen extra gaten bijgemaakt in de nummerplaat, bvb om de plaat op een andere plaats te monteren, enkel de gaten (4x) die erin zijn mogen gebruikt zijn.
- onderaan of bovenaan staat een watermerk, die moet in dezelfde kleur zijn als de letters (hier in België donkerrood dus)

Ook voor de remtest in de keuring was ik enigszins bang, want de Almera remt slecht! Comment aub wanneer u dit wel of niet ondervind.

Ik ben ook geen "remchauffeur" natuurlijk, maar het kan wel beter.

We dieselen gezellig verder, en ik houd jullie op de hoogtte!!!

Afscheid met pijn in het hart!!

  • 222.222 km

Jammergenoeg werd mijn almera afgekeurd in de keuring en verboden tot verkeer, hierdoor was ik genoodzaakt om mijn almera aan te bieden als exportvoertuig,

aangezien ik automonteur ben, heb ik deze wagen verkocht op mijn werk.

Mijn ouders hebben nu een nieuwe en ik heb hun "oude" wagen overgekocht: een VW Golf 4 Variant TDI Rabbit uitvoering met 100 pk.

Hierdoor gaan mijn reviews steeds verder.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.