Nissan Almera 2.0 D GX (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Almera 2.0 D GX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik rij bijn 25.000 km per jaar, prive.
Na de Renault wel wennen aan de stugge vering van zowel de stoelen als schokbrekers. Ook de ´luxe´ van stuurbekrachtiging is wennen.
De dieselmotor met slechts 75 Pk voor 1.115 Kg lijkt weinig, maar als je al diesel gewend bent (geen turbo) valt het wel mee. Door de lange versnellingen is hij voor mijn gevoel sneller dan de Clio, die volgens het boekje 2 seconden sneller naar de 100 zou moeten gaan.
In de cabine is het wel een beetje lawaaiing op de snelweg, veel banden en motor geluid, maar wel acceptabel voor dit type en prijsklasse auto.
De wegligging is geweldig; stug maar voorspelbaar en een lekker bochten gedrag.
Wat me tegenvalt is het verbruik: 1:17 (voornamelijk provinciale wegen). De Clio deed met gemak 1:20.
PROBLEMEN
Bij oplevering 150 ( is alles keurig onder garantie verholpen. Een pluim voor de nissan dealer uit Montfoort
-Remmen bonkten: nieuwe remblokken
-Airco maakte vreemd geluid: condensor (!) vervangen
-trilling in het stuur: Banden balanceren.
Update: 10-2004
ca 188.000KM 4x nieuwe banden: continental ECO-EP 310 Euro.
Update 02-2006
km-stand: 216.000 Km.
Na meer dan 60.000 km rijden naar 216.000 km geen problemen gehad.
Onderhoud: 1 keer per jaar met de APK een grote beurt, tussendoor bandenvervangen
Accubak zat los, olidruksensor vervangen en een koelslang klem.
Geen spannende dingen tot nu toe. Onderhoud per jaar: ca 500 Eu.
Wel zijn er enkele trillingen in de loop der tijd ingeslopen
Update 07-2006
km-stand: 228.000 Km.
Even een vakantiecheck gedaan:
Remschijven voor versleten: 200 Euro
Remschoenen voor ook: 100 Euro
Ashoezen voor slecht: 200 Euro (preventief vervangen).
(totaal 450 Eu, ivm samenvallen werkzaamheden.)
In januari moet ie weer naar de APK, en voor de roetmeting moet de distributie riem vervangen worden: (270 Eu)
In de tussentijd heb ik ook de veren in de stoel wat strakker gezet. Ze waren nog wel goed, maar naar twee uur rijden toch een beetje een ongemakkelijk gevoel in de rug.
Ik geloof dat er na drie jaar rijden met 500 Euro per jaar (22dkm/jr) aan onderhoud, het gemiddelde even omhoog gaat.
Update 01-2007
km-stand: 244.000 Km.
APK weer gedaan, niets aan het handje, alleen distributieriem moeten vervangen. Uiteraard weer preventief. Waterpomp, keerringen en spanrollen waren nog prima in orde. Samen met een kleine beurt: 450 Euro
Update 02-2007
km-stand: 246.000 Km.
Jammer: dynamo overleden. Nieuwe dynamo plus plaatsen: 250 Euro.
Update april-2007
km-stand: 252.000
Almera verkocht wegens auto van de zaak. Moeten voor 320 Euro nog even nieuwe banden onder. Die zijn dus zo`n 64.000 km meegegaan en dan nog ongeveer 2.4 tot 2.8mm profiel over.
Ik kan terugkijken op 100.000 km`s met de almera. Helemaal probleemloos zijn deze kilometers niet geweest, maar zeker zeer acceptabel. Jammer is dat de dynamo op het eind nog even kapot ging, anders had ik geen een keer aan de kant van de weg gestaan.
Gemiddeld zo`n 650 Euro onderhoud per jaar, wat zeer goed is.
Afschrijving: 650 Euro per jaar.
Fijne auto geweest. Ik ga nu proberen hoe een ford Focus van de zaak rijdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren