Nissan 350Z (2003) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 350Z |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 171.000 km |
KM-stand laatst | 191.250 km |
Nissan 350Z
- 171.250 km
Hallo, bij deze mijn 2e review op AutoWeek.
Ik zocht een auto met een sportief uiterlijk. Een 6 pitter was een must en het moest redelijke prestaties leveren. Een BMW Z3/4 , SLK , TT zijn de meest voor de hand liggende auto's. Ook dit was een eis, het moest ook iets zijn wat je niet zomaar elke dag tegen zou komen. Daarom viel dit trio al snel af. Dan zijn er nog auto's zoals de RX-8 en de S2000. Dit vond ik al leukere auto's en je komt ze bovendien ook niet vaak tegen, maar dit waren geen 6 cilinders...
Meteen de 1e Z die ik bekeken had moest het worden. Sinds donderdag ben ik trotse eigenaar van de Z. Na een proefrit gemaakt te hebben was ik gelijk verkocht, wat een auto! Alle originele boekjes, prijslijsten, Z boek en facturen zaten erbij.
De Z is verrassend zuinig op de snelweg, 8,0/100 km bij een snelheid van 130 km/h vind ik zeer netjes. Kom je binnen de bebouwde kom , dan laat de verbruikssteller het dubbele zien. Het rijden in de Z is een genot , ze voelt zwaar aan maar houdt zich goed in de bochten. Bij nat weer en met ESP uit gedraagt ze zich als een beest en is niks te gek. Ook in rechte lijn twijfel ik er niet aan of alle pk's er nog inzitten. Ik denk zelfs dat er misschien meer paarden onder de kap zitten. ( zal het te maken hebben met het Japans herenakkoord van 280 pk ? )
Het uiterlijk is een kwestie van smaak maar ik vond het een erg mooie combinatie. De zwarte accenten zijn onder andere terug te zien bij de Velgen, dak, dorpelstrips, voorbumper en de logo's. Ook is de auto voorzien van een RVS uitlaatsysteem en heeft het een cold air intake van Injen. Het geluid is erg zwaar en mooi, maar in de toekomst ga ik hier nog wel het een en ander aan doen. De auto is van zichzelf al rijk uitgerust. Denk aan o.a Clima, elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming. De enige opties die je in die tijd kon aanvinken waren de Cognac kleurige stoelen, Navi en parkeersensoren en metallic lak.
Uiteraard kan ik over 250 km natuurlijk nog niet veel vertellen, maar ik kon het niet laten om tenminste iets te vertellen. Ik ben ook van plan om de auto dagelijks te gaan gebruiken.
Ik houd jullie op de hoogte!
-Remco van Panhuis
Na 5 maanden rijden..
- 176.384 km
Helaas na 2 maanden begon de auto wat olie te lekken en ben toen naar de 350Z specialist gegaan om te kijken waar nou het probleem zat. Na inspectie bleken het de kleppendeksels te zijn, deze laten vervangen en het probleem was opgelost. De auto meteen maar even een servicebeurt gegeven met andere olie erin ( 10W60 ) deze schijnen beter tegen wat hogere temperaturen te kunnen en worden vaak gebruikt bij auto's met wat vermogen. Al met al viel dat dus gelukkig mee en zijn er tot op heden verder geen gebreken.
Dan over na het geen waar het anno 2017 alleen nog maar overgaat, het verbruik. Gemiddeld rij ik 12,1/100km en dat vind ik erg netjes. Met mijn vorige auto ( Leon cupra 4 ) reed ik minder zuinig. Ik moet wel toegeven dat ik met deze veel voorzichtiger ben en hem nu nog langer warm rij.
Bij aankoop zaten er 225/45/18 banden achter, terwijl dit niet eens de standaardmaat is. Dit was erg vreemd en heb er weer 245/45/18 onder zitten zoals het hoort. Je merkt dat de auto zich nu veel beter laat plaatsen en je hem tijdens een vlotte drift kunt hebben waar jij hem wilt.
Het autoseizoen is weer begonnen en dat betekend mooie routes rijden en kennis maken met mede autoliefhebbers. Afgelopen zondag de season drive gereden, dit was echt een aanrader! Er komen nog veel mooie evenementen aan die leuk zijn om te kijken of natuurlijk om zelf mee te doen.
Verkocht
- 191.250 km
Na meer dan een jaar in deze 350Z gereden te hebben, is de tijd van verkopen gekomen.
Ik heb erg veel plezier met de auto gehad en ben er mee naar veel evenementen geweest. Het was mijn eerste echte sportauto, extra speciaal dus. Ook heb ik er een hele gave roadtrip meegemaakt door Oostenrijk en Italie heen.
Nu ik een vaste baan heb en dus meer te besteden heb, begon het toch weer te kriebelen. Het gevoel dat ik ook had toen ik voor een 350Z ging kijken, het kwam weer terug. Het moest een sportief uiterlijk hebben ( dus geen golf met grote motor *ahum* TT , snellere versie van een brave burgerauto , hothatch dus. ) Nee het moest echt weer iets speciaals worden. Nu zijn er ook hele gave auto's als de M3 E92, C63 AMG maar dat vind ik het qua onderhoud gewoon niet waard.
Jullie voelen hem waarschijnlijk al aankomen, het moet een 370Z worden. De looks, geluid , auto revmatching en atmosferische motor spreken mij enorm aan. Het is een echte stap vooruit als je het met een 350z vergelijkt. Het interieur is met grote stappen verbeterd, niet dat het heel belangrijk is, maar het is zeker mooi meegenomen. Standaard levert de 370Z 50 pk meer dan de 350Z , maar met de juiste modificaties kan dit makkelijk oplopen tot 370-380 pk. Natuurlijk heeft een turbomotoren voordelen maar ik denk dat niemand het rijden in een auto met 100 pk per liter als onprettig ervaart.
Het aanbod is Nederland is zeer slecht en het zal er dan ook wel 1 uit Duitsland gaan worden. De punten die voor mij belangrijk zijn; Handbak, Coupé , Navi, Keyless , Blauw of zwarte kleur en niet meer dan een ton gelopen.
Over een paar maanden zal er wel een review verschijnen, ik houd jullie op de hoogte!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.