Nissan 100 NX 1.6 SLX (1994)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 100 NX 1.6 SLX |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 1994 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 233.051 km |
| KM-stand laatst | 242.406 km |
Eerste auto alvast voor mijn dochter.
- 233.051 km
Samen met mijn dochter gekeken bij een Nissan 100 NX.
Ze had de advertentie gezien en vond het een geweldige leuke auto.
Omdat ik 10 jaar geleden zelf een 100 NX reed, stond ik ook wel achter het idee om dit als eerste auto voor haar aan te schaffen.
Van de techniek weet ik uit eigen ervaring dat die betrouwbaar is.
Wat is ook weet is dat ze flink verrot kunnen zijn.
We hebben met een goede lamp de dorpels, wielophanging achter en wielkasten goed bekeken.
2 kleine gaatjes in dorpel achter links en rechts.
Dit is nu nog makkelijk te repareren.
De blanke lak heeft wat plekjes.
Interieur is netjes en alle schakelaars werken.
Nadat we de prijs overeengekomen waren, volgde er een proefrit.
Hier stelde de Nissan ons niet teleur.
Geen rammels, kraakjes of vreemde rook.
Koppelingspedaal kwam wel heel laat op.
We rijden nu 2 weken rond, en het blijkt een fijn rijdende auto
Het vermoeden dat de koppeling aan vervanging toe zou zijn, klopte wel.
Komend weekend komt er een nieuwe koppeling in.
Koppeling en drukkager vernieuwd
- 233.220 km
Druklager was al hoorbaar.
Bij inhalen snelweg slipte de koppeling ook al iets.
Nieuwe koppelingset erin.
Preventief ook de keerringen waar aandrijfassen inzitten vernieuwd.
Oude koppeling bleek nog de originele te zijn.
Toch knap met 233000 km
Preventief 2 stukjes dorpel binnenzijde laten inla
- 233.431 km
Op de brug gezien dat er links en rechts een gaatje van 3cm in de dorpel zaten.
Aan de achterzijde binnenkant.
Dit eruit laten halen en hier zijn 2 nieuwe stukken in gelast.
Kleppendeksel zweet iets
- 242.131 km
We zijn inmiddels 9000 km verder.
Kleppen deksel lijkt wat te zweten.
Nieuwe gemonteerd.
Deze pakking wordt geleverd met rubbers die om de bougie buizen zitten.
Mooi want die waren behoorlijk uitgedroogd.
Set was €47
MAF sensor vervangen
- 242.406 km
Klein probleempje.
Moest gas blijven geven om motor aan de gang te houden.
Liep stationair maar 400 toeren en zwarte rook te zien.
Koude start was prima en reed dan ook normaal maar zodra motor op bedrijfs temperatuur begon te komen, begon hij slecht te lopen.
Eerst gekeken of er iets los zat, dit was niet het geval.
Verdeelkap en bougies vernieuwd, was wel nodig maar hielp niet.
Hierna met behulp van internet wat stekkers 1voor 1 losgekomen tijdens slecht lopen.
Toen ik de stekker van de MAF sensor losmaakte, liep hij direct mooi stationair.
Nieuwe MAF sensor is inmiddels geplaatst.
Kosten 45€ incl verzenden uit Verweggistan.
Rijdt weer als een zonnetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

