Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mitsubishi
  • Sapporo

Mitsubishi Sapporo 2000 GSR (1982)

autoreview

11
Mitsubishi Sapporo 2000 GSR (1982)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSapporo 2000 GSR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst91.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag.

  • 91.000 km
  • 3 februari 2011

Ondertussen alweer sinds een jaar of twee in het bezit van een Mitsubishi Sapporo 2.0 GSR van 1982. Duitse import en door de eigenaar zelfs thuis bezorgd. Papieren, boekjes en extra remblokjes erbij. Er zat zelfs een set winterwielen bij! Daar heb je natuurlijk niets aan met zo’n auto, want ’s winters komt ze echt niet buiten! Km-stand is nu 91.000 en een beetje. Auto is enkele jaren na nieuw de showroom te zijn uitgereden opnieuw gespoten omdat er van een serie Sapporo’s de blanke laklaag op plaatsen losliet. Op zich fijn, maar toen heeft men de motorruimte niet meegenomen, zodat daar wat vliegroest zat, ook op het huis van het luchtfilter zat roest. Niet ernstig, maar het zag er natuurlijk niet uit en het scheelt in de taxatie… Ondertussen behandeld, zodat de roestduivel even weg zou moeten blijven. Verder is de auto haast in nieuwstaat (interieur ruikt nog bijna nieuw). Bij de RDW vonden ze het leuk zo’n auto weer eens op de brug te hebben en ik ontving dan ook een aantal complimenten. Ik stond er ook breed glimlachend bij, vooral omdat een paar van die handelaartjes die er stonden met zo’n blik van: “ach, weer zo’n ouwe roestbak”. Nou ja, dat zijn ook lang niet altijd de slimsten en de auto had wel een beetje dat imago natuurlijk. De auto kwam in één keer glansrijk door de keuring (incl. APK).

De auto heeft nog wel de lijnen van een echte coupe waarbij de gebogen achterruit en het ontbreken van raamstijlen ook bijdraagt aan dit beeld. Het eerste model Sapporo heeft wel wat meer stijlkenmerken, of zo je wilt design-elementen. Zo liggen de klokken dieper en in kokers, is het hele dashboard wat aparter en is de plafondverlichting bijna futuristisch voor die tijd. Ook de koplampen liggen verdiept in de carrosserie, wat best mooi is. Mijn Sapporo is t.o.v. dat eerste model wat strak/glad getrokken. Wel heeft de mijne ook tot in de stoelen en bank wegschuifbare hoofdsteunen. Toch een grappig elementje.

Goed, hoe rijdt dat dan, zo’n ouwe bak?
Ik moet zeggen: ronduit fijn!
Qua comfort kan ze nog aardig meekomen met veel moderne auto’s. Best stil ook (stiller dan mijn lease Coltje met 1.1 blokje uit 2008).
De auto is verder prima overzichtelijk, wat van menig nieuwe auto niet gezegd kan worden.
De afwerking en gebruikte materialen zijn duurzamer dan menig nieuwe auto met hard-plastic delen. Nog geen rammeltje of kraakje. Bekleding is ook lekker dik (Pullman) en als nieuw.
Schakelen vergt iets meer gevoel dan bijv. mijn Galant. Daar merk je wel het verschil in tijd.
Alle klokken zijn goed afleesbaar en alle hendels en knopjes zitten op logische plaatsen en goed onder handbereik. Soms is de overzichtelijkheid een verademing in vergelijking met een aantal nieuwe auto’s waarbij het doel leek het dashboard zo vol mogelijk te stoppen met knopjes.
De Sapporo kan verder prima meekomen met het huidige verkeer (0-100 binnen de 10 seconden) en remmen (schijfremmen rondom) doet ze ook prima.
Topsnelheid is niet van belang; je gebruikt dit soort auto’s niet als race auto. Dus ga je er ook niet snoeihard de bocht mee om, zodat de afwezigheid van echte sportwagen kwalificaties geen enkel probleem is; destijds is de auto verkocht als sportieve coupe en misschien voor die tijd was de auto ook wel een beetje sportief, zeker de Turbo uitvoering. Naar huidige maatstaven echter is de Sapporo minder sportief dan mijn Galant.
Ruimte? Ach, het is geen balzaal binnenin, maar met meer dan twee zitten we er toch niet in en dan is de ruimte voldoende. Kofferruimte is eveneens voldoende; zoveel hoeft er nooit mee.

Problemen.
Tot nu toe geen enkel probleem. Heel erg veel rijden we niet met de auto, maar het is een Mitsubishi, dus in principe erg betrouwbaar.
Wat wel lastig is, is het verkrijgen van bepaalde onderdelen. Met name plaatwerk, interieurdelen (zo ben ik nog op zoek naar een frame t.b.v. de radio-cassette combinatie en een zwarte gril) alsook koplampwissers is lastig. Tja, ze konden nogal roesten destijds (wat in die tijd zo’n beetje alle auto’s wel vrij hard deden), zodat er niet al te veel meer over zijn. Van de Turbo uitvoering zijn er al niet veel verkocht destijds, zodat deze helemaal uniek is.

Tuurlijk, er is sinds 1982 veel veranderd op autogebied. Vooral op veiligheidsgebied en comfort-verhogende snufjes. Desondanks doet zo’n Sapporo het vandaag de dag wat mij betreft helemaal zo slecht niet. Ik vind het bijv. beter rijden en beter en mooier afgewerkt dan een Golf III. Wat dat betreft is de Golf er in de jaren gigantisch op vooruit gegaan, daar waar een nieuwe Lancer er weliswaar goed uitziet en goed is uitgerust, maar wel hard-plastic delen heeft. Ik hoop in ieder geval nog vele mooie zomers van de Sapporo te mogen genieten.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Mitsubishi Sapporo? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mitsubishi Sapporo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi Sapporo specificaties
  • Mitsubishi Sapporo occasions
  • Mitsubishi Sapporo video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi Sapporo tests
  • Mitsubishi Sapporo gebruikersreviews
  • Mitsubishi Sapporo index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer
 

Mitsubishi Sapporo reviews

  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Sapporo 2000 GSR (1982)

    Mitsubishi Sapporo 2000 GSR (1982)

    11
    • 3 februari 2011
meer reviews
Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

We hebben er eventjes op moeten wachten, maar eindelijk is het gelukt om een Mitsubishi Outlander...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    In het Wild: Mitsubishi Sapporo (1978)

    In het Wild: Mitsubishi Sapporo (1978)

    58
    • 11 juni 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mitsubishi L200 op pad

    Nieuwe Mitsubishi L200 op pad

    2
    • 11 juli 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in hybride

    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in...

    15
    • 7 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Colt CZ3 1.1 Incharge (2008)

    Mitsubishi Colt CZ3 1.1 Incharge (2008)

    2
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Prestige (2022)

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Prestige...

    4
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden