AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mitsubishi Pajero Sport 2.5 TD Intense (2005)

autoreview

Mitsubishi Pajero Sport 2.5 TD Intense (2005)

Signalement

UitvoeringPajero Sport 2.5 TD Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst67.550 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 70.255 km

De kersverse (door mijn ouders) afgeleverde Pajero Sport 2.5TD/i Intense Panel VAN van het laatste model in de geweldig mooie en exclusieve staalgrijs metallic kleur bevalt prima.

Ondanks het ogenschijnlijk niet overmatige vermogen (wel een flink draaimoment) van de 4-cilinder turbodiesel, trekt hij er toch goed aan. Het 136 pk Power Pack (was een overweging) is dus niet nodig. Door de iets hogere piekturbodruk en rijkere mengsel gaat hij dan alleen maar roken en meer verbruiken. Niet doen dus!

De Intense is standaard eigenlijk al compleet met: dikke glanzende lichtmetalen wielen, in kleur gespoten bumpers/side steps en spatbordverbreders, chromen spiegels (elektrisch inklapbaar!) en randje in de grill, mistlampen vóór, automatic climate control, privacy glass, de normale elektrische bediening van alles, etc.

Het enige wat we er aan toegevoegd hebben is het volgende: de verstelbare trekhaak, de rubber mattenset, een goede audio, een ProTech lakbehandeling en een navigatiesysteem.

Geweldig comfortabel, zeer stabiel rijdend, goed presterend en een chique en stoere verschijning.

Zowel representatief om naar klanten te gaan als bruikbaar om de zware nieuwe Dethleffs en paardentrailer te trekken. Je mag 2.800 kg aan de haak hebben.

Let ook op het (recent aangepaste) prijskaartje, geen enkele SUV/terreinwagen van een gerenommerd (vergeet de matig rijdende en afgewerkte Koreanen maar!) A-merk biedt zoveel voor het geld.

Na vele Toyota’s, een Mitsubishi Galant Wagon 2.0 en daarna twee Subaru’s Forester AWD, hebben we nu eindelijk een echte zware jongen, die gemaakt lijkt om eeuwig mee te gaan.

080705: nu enkele duizenden kms en een vakantietrip naar Tsjechië verder, kunnen we de eerste indruk alleen maar beamen. Een geweldig fijne, stille en soepele auto. Een uitstekende trekker ook!

100805: Wat nog door de leverende dealer opgelost moet worden is een door hen beschadigde achterbumper. Fivan Rotterdam zal dit op moeten lossen, vermoedelijk hebben ze gepoogd om de achterbumperbeschermer los te wrikken om deze te verplaatsen ofzo?

060905: Onlangs is de achterbumper netjes door de dealer opnieuw gespoten en zijn de achterbumperbeschermers weer gemonteerd en heeft de achterbumper weer een verse laag lakbescherming. Helaas hebben ze de bedrading van de parkeersensoren niet goed vastgezet, was een kwestie van een paar tieraps. Qua rijden en qua trekvermogen is het een topper. Fijne, rustige en comfortabele SUV.
De eerste olieverversing heeft ook al plaats gevonden.

221105: Inmiddels zijn de nodige kilometers gereden en het is een zeer prettige en rustgevende wagen om mee onderweg te zijn. Door de hoge zit en de (rustige) Dieselmotor is het een beetje een tractor vergeleken met mijn eigen sportievere wagen, maar in zijn soort een zeer goede keuze. Je moet geen topprestaties verwachten, daar is hij het soort auto niet naar en gezien de geweldige prijs/kwaliteitsverhouding kun je ook geen V8 power verwachten.
je komt goed met het verkeer mee, met of zonder last erachter. Het verbruik is rond de 1:10 op de snelweg, wat zeer acceptabel is voor een 1.900 kg tank op wielen.

030206: Bij navraag zijn we er achter gekomen dat het MY05 model pas om de 15.000 km een olieservice nodig heeft i.p.v. elke 7.500 km (oud serviceboekje?). Dus na de wissel bij 7.000 km, rijden we gewoon de 20.000 in en daarna weer de kleine beurt.

Ook op langere termijn blijft het een goedaardige en fijne lobbes met lekker veel ruimte voor de honden en evt. andere spullen die meemoeten. Het trekken van de paardentrailer doet hij ongemerkt goed.

010906: Hij bevalt gewoon prima. Is inmiddels aardig losgekomen en zelfs met een behoorlijke aanhanger heeft hij absoluut geen problemen. Een topwagen!
Onlangs met een andere Pajero Sport (3.0 V6) rijder gesproken en die wilde hem mij zeker aanbevelen (hij wist het niet van de Diesel).

041206: Niet aan de auto te wijten (daarom geen probleemvermelding), was het feit dat de door de dealer beschadigde achterbumper, na het spuiten plaatselijk af begon te bladderen. Onlangs weer gespoten. Hopelijk de laatste keer. Wel moest er een liter motorolie bij (circa 10.000 km). Het blijft een vreemde gewaarwording als je van het een op het andere moment (modeljaarwijziging, technisch gelijk) oliewissels nodig hebt elke 15.000 km i.p.v. 7.500 km.

300307: Na 40.000 km bevalt de Pajero Sport nog bijzonder goed, binnenkort tijd voor een grote beurt en ook komen er wat banden aan. Binnenkort wat meer specifieker nieuws.

120707: De wagen bevalt echt prima. Niet enorm snel, maar wel rustgevend met een veilig gevoel. De gebruikskosten zijn zeker erg gunstig voor zo’n zware wagen.
200807: Sinds de komst van het kleintje Aygo erbij, maakt de Pajero Sport wat minder (korte) ritjes, waardoor het totaal iets minder snel gaat. Opvallend: de dikke Bridgestone Duelers 245/70-16 gaan wel erg lang mee!

071207: De genoemde Bridgestones liggen er nog steeds onder en zullen met de winter in het achterhoofd binnenkort wel allemaal vervangen gaan worden. De auto doet onverstoorbaar zijn werk. Is geen krachtpatser, maar een klassieke terreinwagen, wat ook zijn voordelen heeft tijdens het hectische verkeer. Lekker rustgevend.

301008: inmiddels zijn we weer een tijd verder en de Pajero Sport doet nog altijd prima zijn werk. De eerste set banden is vernieuwd en hij krijgt gewoon zijn beurtjes.

110509: Het laatste jaar is er maar goed 10.000 km bij gereden. Niet spannend veel dus. De aanwezigheid van een tweede autootje (Toyota Aygo) en minder verre caravanvakanties zijn merkbaar.

PROBLEMEN

  • 67.550 km

Absoluut niet en dat zal de komende jaren ook niet veranderen, verwachten we.

Alleen had de dealer een schrapje op de achterbumper veroorzaakt voor de aflevering, deze is netjes overgespoten. 041206: met dank aan een matige voorbereiding weer overgespoten wegens een afbladderend plekje.

010906: Inmiddels ruim een jaar verder en behalve een snee in de rechter achterband door onbekende oorzaak (is de auto niet te verwijten natuurlijk), niets, nada.

071207: Er is toch iets te melden. De folie (?) van de blinderingspanelen (de auto zelf niets te verwijten, wel Snoeks als ombouwer van deze grijs kenteken SUV) gaf wat kleine bubbeltjes na 2 jaar. Onlangs zijn de panele gespoten (!), wat een strakke en prima glasslook geeft met het standaard aanwezig privacy glass.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren