Mitsubishi Outlander Sport 2.0 2WD Travel (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander Sport 2.0 2WD Travel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 102.000 km |
eerste 20.000 km
- 19.545 km
Onze nieuwe zwarte Outlander Sport 2.0 in Traveller-uitvoering heeft bijna zijn eerste 20.000 km gereden, waarvan zo'n 18.000 km op LPG.
De enige problemen die we tot nu toe hebben gehad waren:
- de (standaard-)antenne blijkt niet berekend op het ontvangen van middengolfzenders. Vreemd, want de middengolf zit niet voor niets standaard op elke autoradio. Is onder garantie verholpen door de dealer.
- het telwerk versprong bij ca 9.500 km ineens naar 19.500 km. Telwerk is onder garantie vervangen.
Verder fijne auto; komt heel goed mee in het verkeer en rijdt/zit heerlijk. Ook veel beenruimte achterin, wat voor ons een belangrijk punt was bij de aanschaf.
1e onderhoudsbeurt uitgevoerd bij 19.545 km. Totale kosten € 218,33, wat voor een eerste beurt toch wel tegenviel.
40.000 km beurt
- 39.379 km
Tot nu toe probleemloos gereden. Een hele fijne (reis-)auto!
Alleen rond 25.000 km een voorband laten vernieuwen door het raken van een uitstekende putrand, wat een gat in de band opleverde. Kosten van de nieuwe band ((Yokohama Geolander) € 246,59.
Bijzonderheden tot nu:
- hoog verbruik; bij rustige rijstijl is gemiddeld 1:9 op LPG haalbaar.
- auto blijkt zeer krasgevoelig, zowel in het interieur als ook de buitenkant. Ook meer dan gemiddeld gevoelig voor steenslag (putjes en lakschade).
40.000-beurt door de dealer laten uitvoeren, waarbij tevens remsysteem is ververst en pollenfilter vervangen.
Totale rekening dit keer € 385,96.
We hadden gehoopt dat deze beurt goedkoper zou zijn dat de eerste, maar helaas....
ruitenwisserrubbers vervangen
- 50.000 km
Auto rijdt nog steeds lekker. Wegligging bij hogere snelheden wat vaag. Verbuik LPG blijft gemiddeld rond 1:9. Koude start verloopt wat trager. Dealer kon geen reden vinden.
Op 15 febr 2011 de ruitenwisserrubbers laten vervangen.
Na de tegenvallende rekeningen van de eerste onderhoudsbeurten nu een meevaller: niet de hele wisserbladen hoefden te worden vervangen - zoals bij onze vorige auto's altijd het geval was - maar alleen de rubbers. Totale kosten voor 3 rubbers € 37,35.
jaarlijkse onderhoudsbeurt en eerste APK
- 56.680 km
De auto rijdt nog steeds fijn en betrouwbaar. Trage koude start blijft evenals het hoge brandstofverbruik en de hoge krasgevoeligheid. Dat laatste valt op de zwarte lak van onze auto helaas erg op. Als t.z.t inruil aan de orde komt, zal de slechte lakkwaliteit waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak zijn om niet weer voor Mitsubishi te kiezen. Jammer, want verder is het een heerlijke auto.
De jaarlijkse onderhoudsbeurt en de eerste APK zijn uitgevoerd (olie + filter + ring, ruitenvloeistof, injectiereiniger, pollenfilter, luchtfilter).
Totale rekening € 316,36.
Vakantiecheck
- 71.371 km
Nog steeds een hele fijne auto. De eerder genoemde nadelen blijven echter spelen (trage koude start, hoog verbruik, grote krasgevoeligheid en dure onderhoudsbeurten). Ik zal ze in verdere reviews niet steeds opnieuw noemen, tenzij er iets aan verandert.
Vakantiecheck laten uitvoeren. Geen bijzonderheden geconstateerd, zodat we met een gerust hart richting de Alpen kunnen vertrekken. Benieuwd hoe de trekkracht van een gaswagen als deze in de bergen zal zijn.
Kosten vakantiecheck zijn heel schappelijk: € 9,95 en je krijgt er nog een gratis zonnebril bij ook. Nu maar hopen dat we die veel nodig hebben in de vakantie (en daarna).
jaarlijks onderhoud en apk
- 75.821 km
De auto heeft zich qua betrouwbaarheid en rijcomfort het afgelopen jaar weer duidelijk bewezen. Geen mankementen gehad. Ook de rit door de Alpen is probleemloos gegaan zonder dat we van LPG naar benzine hoefden over te schakelen.
Vandaag de jaarlijkse onderhoudsbeurt laten uitvoeren (olie, filter, injectiereiniger, pollenfilter,onderhoud en bijvullen airco, verversen remvloeistof).
Totale kosten € 441,28
pomp LPG-installatie
- 86.836 km
Plotseling stopte onze LPG-auto er mee toen we in Duitsland reden. Even wat geprobeerd en ja hoor, na omschakelen op benzine konden we onze reis vervolgen.
Terug in Nederland naar de dealer gegaan. Bleek de pomp van de LPG-installatie kapot. Deze is geïntegreerd in de ringtank.
Na vervanging rijdt de auto weer probleemloos op LPG. Ook het langlopende probleem van trage koude start blijkt ineens volledig opgelost!
jaarlijkse beurt en onverwachte bijkomende kosten
- 92.886 km
Sinds de vorige update weer probleemloos gereden. Het blijft een fijne auto om in te rijden.
Deze week de auto naar de dealer gebracht voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Daarbij zijn ook bougies, lucht- en pollenfilter laten vervangen en is de auto APK gekeurd.
Er bleek echter meer nodig:
* 2 voorbanden moesten worden vervangen
* de distributiesnaar moest preventief vervangen (dat staat voor deze auto trouwens alleen voor de dieselversie in het schema in het onderhoudsboekje, maar nergens voor de benzineuitvoering. Ik had daar dus op geen enkele manier rekening mee gehouden en dat was dus een echte tegenvaller. Slordig van Mitsubishi!)
* remvloeistof ververst,
* V-snaar vervangen.
Totale rekening € 1.326,65. Dat wordt dus geen vakantie dit jaar.....
Nu maar hopen dat er weer heel wat probleemloze kilometers volgen zonder dit soort hoge rekeningen!
inhouden en hobbelend weggedrag
- 98.500 km
Sinds de laatste servicebeurt houdt de auto in en vertoont een wat hobbelig weggedrag, vooral bij hogere snelheden (120/130 km/u).
In eerste instantie dacht ik dat het hobbelige weggedrag door de nieuwe voorbanden werd veroorzaakt. Daarom verschillende keren de bandenspanning wat verminderd, maar dat hielp niet.
Kort daarna ging ook het waarschuwingslampje van het brandstofsysteem branden. Bij de dealer werd geconstateerd dat de druk van de 3e cylinder te hoog was. De druk werd teruggebracht naar een normale waarde (20).
Het inhouden werd daardoor wel iets minder, maar verdween niet; het hobbelige weggedrag bleef. Wel bleef het waarschuwingslampje nu uit.
Opnieuw een afspraak gemaakt bij de dealer. Daar konden ze geen mankement ontdekken; voor de zekerheid hebben ze diverse onderdelen (zoals luchtinlaat, bobinepunten e.d.) gereinigd. Als het probleem daarmee niet is opgelost zou het ook nog aan de LPG-installatie kunnen liggen (injectoren, filters?), maar dat zou je bij stationair toerental ook moeten merken en dat was bij mijn auto niet het geval. Verder kon de dealer daar geen zekerheid over geven want daar mag alleen een gecertificeerd bedrijf aankomen.
In eerste instantie lijken de problemen nu echter verholpen, maar ik wil nog niet te vroeg juichen. Daarom zal over een tijdje hier melden of de problemen nu definitief zijn opgelost.
Update: na ruim een week lijkt het inhouden inderdaad te zijn verholpen.
Auto ingeruild
- 102.000 km
Vandaag is de Outlander Sport ingeruild voor een ASX.
Daarmee komt een einde aan mijn review voor de Outlander Sport.
Zodra ik voldoende ervaring met de ASX heb opgedaan zal ik voor die auto een nieuwe review starten.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.