Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer Wagon 2.0 Intense |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 266.280 km |
KM-stand laatst | 389.910 km |
Aankoop
- 339.600 km
Op een zeldzaam mooie februarizaterdag begin 2018 ben ik in de trein vanuit Zeeland naar Hoogeveen(!) gereisd. Doel: Een andere auto kopen als vervanging van mijn meer dan uitstekende Civic 1.6 Coupé uit 1998 met bijna 340K op de teller.
Deze auto is nog steeds bijna perfect, op de gasinstallatie na. Die krijgt kuren en de te vervangen onderdelen van de gasinstallatie blijken niet meer leverbaar.
Uiteraard is de "nieuw" te kopen auto geselecteerd na veel uitgepluis en proefritten in andere auto's, vooral Mitsubitshi's.
Te weten: O.a. Een dikke Galant 2.5 op en een Outlander 2.0.
Voor alle auto's geldt: Op LPG, want ik rij dik 40K per jaar.
Mijn vrouw en ik hebben er samen al drie gehad (2 Spacestars 1.6 waarvan 1 op LPG en een Space Wagon 2.0 op LPG).
De ene Spacestar (die van mijn vrouw) is thuisgebleven op de oprit. Gezien de vele positieve ervaringen, al helemaal met de onverwoestbare Space Wagon 8-persoons, is het idee geboren om een Lancer Wagon met dezelfde motor op LPG aan te schaffen. Dat viel nog niet mee in die zin dat dergelijke auto's met een beetje acceptabele km-stand zéér snel verkocht bleken.
Maar goed, in Hoogeveen stond een mooie blauwe met cruisecontrol, altijd fijn als er veel lange afstanden gereden werden. Voor een zeer schappelijke prijs verwisselde de Lancer van eigenaar en ik ging lekker met de auto terug naar Zeeland. De wagen deed het prima op wat getril bij de voorwielen na. Wat een pittige motor! 135 pk lijkt niet veel, maar ik kwam uit een 110 pk tellende Civic 1.6 die boven de zeg 110 km niet zo heel veel praatjes meer had. Deze Lancer wel, eigenlijk bij alle snelheden tot zo'n 160 km. Geef bij 80 km in zijn 5 gas, en de Lancer gaat er vlot vandoor. Zelfs vanaf 60 in zijn 5 harder gaan rijden noodzaakt niet tot terugschakelen. Een rotonde? Pak die gerust in zijn 3. Deze ouderwetse 2.0 is soepeler dan de 2.0 d4d dieselmotor uit de Avensis die ik jaren gereden heb. Binnenkort ga ik verder met mijn ervaringen (het is nu 2 mei 2020 namelijk en er staat inmiddels 339K op de teller...)
Verkocht
- 389.910 km
Nadat de gasinstallatie recent begon te haperen toch besloten - met pijn in het hart - om die reden de auto weg te doen. Dit naast wat minder spannende redenen als doffer wordende koplampen en wat kraskes inclusief een parkeerbuts (niet mijn schuld, maar toch).
Jammer, ik zag werkelijk met een rotgevoel de auto wegrijden uit de straat.
Scheelde weinig of ik had die ongeveer € 800 nog geïnvesteerd om te gasinstallatie weer tot leven te krijgen. Overgestapt baar een Mazda 2 1.3 84 pk Bifuel uit 2012 (met een nieuwe cilinderkop en flashlube-systeem).
Rij een klasse minder maar wel 1:14 en slecht € 520 wegenbelasting (tegen respectievelijk ongeveer 1:10 en afgerond € 1.000 voor de Lancer).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.