Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Inform (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer Wagon 1.6 Inform |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 176.000 km |
ERVARINGEN
- 121.400 km
Sinds eind november 2006 rijd ik deze auto als leaseauto, na een jaar lang te hebben gezocht naar de beste optie. De wagen is voorzien van een Vialle LPG G3 installatie.
Alternatieven waren de Peugeot 206 SW en de Skoda Fabia.
Ik heb proefritten gemaakt in al deze auto’s, maar de Mitsu kwam voor mij als winnaar uit de bus. Het comfort is vergelijkbaar met de Peugeot 206 SW, maar de ruimte en het uiterlijk gaven bij mij de doorslag.
Echt pittig rijden is er met deze auto trouwens niet bij, daarvoor moet je de 2.0 uitvoering of misschien zelfs wel een hele andere auto hebben.
Jammer dat er geen dieseluitvoering beschikbaar is, deze had ik anders zeker overwogen!
+ Veel auto voor je geld (ruim!)
+ Wegligging
+ Comfort
+ Mogelijkheid om gas in te laten bouwen (ook ondersteund door leasemaatschappijen)
-Geluid(isolatie) van buitenaf (steentjes/zand, stromend regenwater etc.)
-Kwaliteit speakers van de Inform uitvoering laat te wensen over
(Geen tweeters) Dit schijnt bij de invite uitvoering beter te zijn.
-Schakelen is in het begin soepel, wordt later een stuk minder (a la Citroen)
De pluspunten wegen voor mij zwaar op tegen de minpunten. Ik kan iedereen deze fantastische auto aanraden!
Leuk om nog even te vermelden: de Inform wordt sinds modeljaar 2007 standaard geleverd met afstandsbediening op de centrale deurvergrendeling!
Update 01-04-2007:
De auto heeft een kleine beurt gehad. Het schakelen gaat nu weer stukken soepeler.
Update 26-06-2007:
Grote beurt gehad. Geen bijzondere problemen. Het stuur trilde bij remmen op de snelweg, was iets met de remschijven, is inmiddels opgelost. Wat me voor het eerst opviel bij hoge temperaturen: als je de aanjager (met airco aan) op de voeten zet wordt er geen gekoelde lucht geblazen(wellicht komt dit door het design van de auto en is het de warmte vanuit de motor die richting voeten komt). Het is weliswaar een detail, maar toch een klein minpuntje.
Update 14-10-2007:
Kleine beurt. Auto doet het nog prima. Naar verloop van tijd ging het schakelen weer wat minder soepel. Dat is na het beurtje weer opgelost. Met dank aan dealer WPI Zevenaar, kan deze dealer aanraden voor iedereen in ’De Liemers’.
Update 09-11-2007:
Er was een klein probleempje: het toerental van de motor was niet constant bij het stationair lopen. Na het starten was het toerental ook veel te hoog (ca. 2000).
Even na laten kijken en bleek een losgeschoten slangetje te zijn van de brandstofregeling. Een meevaller dus. Slangetje zit weer vast en de auto rijdt weer als een zonnetje.
Update 27-01-2008
Auto heeft een grote beurt gehad. Rijdt nog steeds als een zonnetje, zonder problemen.
Update 18-05-2008
Kleine beurt. Geen bijzonderheden.
Update 30-05-2008
Toch maar remschijven en remblokken vervangen omdat de trilling in het stuur bij remmen bleef terugkomen.
Update 10-08-2008
Grote beurt. Geen bijzonderheden.
Update 14-11-2008
Kleine beurt. Geen bijzonderheden.
Update 27-02-2009
Grote beurt. 2 banden vervangen, airco gereinigd, V-riem bijgespannen omdat deze slipte. Wederom niet echt bijzonderheden.
PROBLEMEN
- 121.400 km
Geen noemenswaardige problemen.(zie boven)
Onderhoud
- 150.000 km
150.000 km beurt:
-remschijven vervangen ivm trilling in het stuur bij remmen.
-gebalanceerd ivm trilling in stuur
-nieuwe banden
-contacten lambda sonde gereinigd ivm terugkerende foutcode motormanagement. Tot 3x toe deze foutcode gehad (motormanagement lampje brandt en gaat niet meer uit), maar het is nog niet helemaal zeker waar dit aan ligt, vermoeden ligt dus bij lambda-sonde. Motor 'hikte' af en toe ook even. Dit lijkt nu verholpen.
Einde leasecontract
- 176.000 km
Even de eindbalans opmaken, want over een week zit het erop en krijg ik een nieuwe leasewagen.
In mijn ogen is de Lancer Wagon een prima wagen, zeker voor z'n prijs. Ik heb 3,5 jaar lang met veel plezier in deze auto gereden zonder noemenswaardige problemen. De wegligging van de wagen is prima en hij stuurt en schakelt heerlijk.
Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd nogal eens last had van een hikje in de motor. Het schijnt dat dit ligt aan een verstopte gas-injector. Even overschakelen op benzine en weer terug naar gas en het probleem is weer weg.
Ook heb ik gemerkt dat de auto gevoelig is voor roest (kleine bultjes op de motorkap)
Wil je een ruime, degelijke no-nonsense auto voor een budgetprijs, ga dan voor de Lancer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.