Mitsubishi Lancer 1.3 GLXi (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer 1.3 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het zoeken naar een Lancer 1.3 met airco en automaat is als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een dealer in het oosten van het land. Daar heb ik deze wagen voor 3250 euro gekocht. Hij had toen 95.000 km gelopen. Een mooie prijs voor een ondergewaardeerde auto.
Uitrusting;
Het is een 96-er glxi met automaat. Als glxi uitvoering heeft hij elektrische ramen voor, elektrische en verwarmde buitenspiegels, toerenteller, middenarmsteun en centrale deurvergrendeling. Ook heeft hij twee bekerhouders voorin.
Als extra`s heeft deze auto een handbediende airco en een afstandsbediening voor de c.v. en autoalarm. Een cruise control en een Parrot MP3 autoradio met bleutooth en voice command heb ik erin laten zetten.
De cruise control van VDO Dayton is eenvoudig in gebruik en bevalt prima.
De Parrot autoradio en Sherwood boxen zijn een fijne combinatie. Het geluid is uitstekend, heb geen behoefte er iets aan te veranderen. Ook bevalt het grote display van de radio. Bij binnenkomende gesprekken kan je daarop zien wie er belt.
Het voice command systeem werkt correct.
In het vooronder ligt een 1.3 twaalfklepper. Er draaien twee balansassen loos mee. Enerzijds kost dit energie. Anderzijds draait hij nagenoeg trillingsvrij. Met 75 pk komt hij absoluut vermogen tekort voor een dergelijke auto gekoppeld aan een automaat. Hij draait gelukkig graag toeren.
Het verbruik valt mij mee.
Het slechtste ooit 1 op 11,2, tegenover 1 op 15,4 als hoogste score. Grofweg 1 op 12,5 in de winter en 1 op 14 in de zomer.
Wegligging is goed, ook op hogere snelheden. Ook geen last van zijwind.
Automaat heeft helaas de neiging snel naar de hoogste versnelling over te schakelen.
Schokloos past hij zich keurig aan je rijstijl aan. Ook bij een koude start (5 graden vorst) schakelt de bak soepel en kan je hem zonder schokken in D of R zetten. Slechts 2000 toeren bij 80km/h en 3000 bij 120km/h is comfortabel maar haalt helaas de fut eruit.
Het geluidscomfort is goed. De motor hoor je slechts op de achtergrond en boven de 80km/h al helemaal niet meer. Dit komt gedeeltelijk door de motor zelf en gedeeltelijk door band- en windgeruis. Er is weinig isolatiemateriaal gebruikt, geen dubbele deurrubbers!
Vanwege zijn karakter heeft de auto een rustgevende werking op mij. Gebrek aan verkeersergenisssen is echt opvallend. Lekker cruisen is het motto.
Qua vormgeving is hij zowel onopvallend als exclusief. Dit model zie je weinig op straat. En dat merk je aan de positieve reacties onderweg.
PROBLEMEN
De auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Op het oog geen olieverbruik.
In de beginperiode leek de kickdown soms niet te werken. Onder garantie is de ontsteking vervangen. Ook nieuwe bougiekabels, bougies, rotor en verdeelkap gekregen. Nu werkt de kickdown weer prima.
03-01-2007;
Hij heeft bij 105000 een kleine beurt gehad waarbij preventief de accu is vervangen. Tevens is de bestuurdersdeur opnieuw gesteld. Hierdoor is het windgeruis afgenomen (prettig op autobahn). Geen schrikbarende bedragen. De originele uitlaat zit er nog in zijn geheel onder.
12-07-2007;
De auto heeft een grote beurt en APK gehad bij kilometerstand 121075.
Ook zijn de banden voor en remschijven vervangen en is de airco bijgevuld.
Dit alles kostte mij 709 euro!
25-11-2007;
Op 2 oktober is de uitlaatpakking en uitlaatspruitstuk vervangen bij km stand 123500. Was daarvoor in het Zwarte Woud geweest en heb voor de 10e keer dit jaar continu geplankt in Duitsland. Dus wellicht eigen schuld? Dit kostte mij 455 euro!
Toch ervaar ik mijn auto als degelijk, maar de dealer vind ik niet goedkoop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.