Mitsubishi Galant Station Wagon 2.5 V6 (1999)

autoreview

Mitsubishi Galant Station Wagon 2.5 V6 (1999)

Signalement

UitvoeringGalant Station Wagon 2.5 V6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf287.000 km
KM-stand laatst315.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar!

  • 305.200 km

In augustus 2012 deze Galant overgenomen van van der Wiel. Hij heeft ook een (korte) review op Autoweek staan. Toen ik de auto overnam had hij 287.000 gelopen en was toe aan onderhoud. De distributieriem was al duizenden km's terug aan vervanging toe en ook de long life bougies (de achterste 3 zijn lastig te bereiken) waren nodig aan vervanging toe net als de banden. Ook de knipperlicht hendel was defect net als het klokje.

De knipperlicht hendel via de sloop gekocht en het vervangen was makkelijk. Het klokje deed het ook weer nadat ik de stekker er had ingedaan.

In de andere reviews had ik al gelezen dat de schijven snel kromtrekken en dus trillen bij afremmen, daar had ik ook last. Ook stotterde hij bij stationair op LPG. Eerste verdachte was de LPG pomp in de tank, deze heb ik laten doormeten maar dat bleek niet het probleem te zijn.

De eerste beurt was dus de riem met waterpomp, bougies, olie en banden. Dat stond gelijk aan de aanschafwaarde....

Daarna was het ongekend, pas bij de volgende beurt stond ik weer in de garage, tussendoor niets, en dat met zo'n km-stand. Deze beurt werd gecombineerd met een APK. Olie, één stuurkogel, 2 remleidingen en schijven en blokken verder was hij weer klaar. De achterste schokdempers komen er wel op termijn aan.

Het stotteren op LPG bij stationair toerental is wel erger geworden en begint zich nu ook op benzine te openbaren. Morgen gaat hij naar de garage voor nieuwe bougiekabels, rotor en verdeelkap. Hopelijk helpt dat want het doet afbreuk aan het comfort van de auto.

En comfortabel is hij. De V6 is een lekkere motor met een redelijk mooi geluid. De automaat schakelt soepel en pakt goed op. Ook op LPG (Het is een LPI installatie) rijdt hij goed zonder veel merkbaar vermogensverlies. Het is er natuurlijk wel, maar niet heel erg merkbaar. De stoelen zitten goed en het leer is stroef genoeg om niet heen en weer te gaan in bochten. Het schuifdak suist wel als deze dichtzit, gelukkig kun je er een paneel voor schuiven. Dat dempt het suizen behoorlijk. Hij heeft ook lekker veel ruimte als wagon. Een fiets gaat er met gemak in en dan kan de klep nog dicht. Deuren van 2,10 zijn wel wat lastig..... Het klokje heeft wel wat last van geheugenverlies en loopt makkelijk 10 minuten per week achter, goed in de gaten houden dus. De ECC werkt op zich goed, behalve als het vochtig wordt dan beslaan de onderste hoeken van de voorruit en het stukje zijraam bij de spiegels. Dat krijg je makkelijk weg door hem even op de voorruit te zetten, maar bij andere auto's was dat nooit nodig, ook moet de temperatuur al snel 2 a 3 graden hoger staan dan in andere auto's, is verder geen probleem, maar valt wel op.

Roest heeft hij wel een heel klein beetje, langs de wielkastranden (nog niet heel goed zichtbaar) en wat plekjes aan de bodem (vliegroest), maar dat is makkelijk te behandelen.

Het verbruik is met 1 op 8 op LPG best netjes voor een V6. Olieverbruik heeft hij amper, ik heb niets hoeven bijvullen tussen de beurten door.

Al met al best tevreden maar ook wel hoge onderhoudskosten in verhouding tot de aanschafprijs. Doorrijden is dus het devies. De gebruikskosten heb ik dan ook een onvoldoende gegeven, maar eigenlijk kun je dat verwachten in deze prijsklasse en leeftijd i.c.m. hoge km-stand.

We hebben eerdere ervaring met Mitsubishi's. Jaren geleden is er een Colt 3 deurs geweest en een paar jaar geleden een '93 Galant HB V6 GTi.

Alles ok

  • 315.300 km

Weer 10.000 km verder sinds de vorige update. Het hitteschild van de uitlaat is vastgezet, die rammelde en verder is het tanken, rijden, tanken, rijden etc... Ondanks de km-stand rijdt hij nog steeds goed, uiteraard is hij niet nieuw meer en is altijd wel ergens een piepje, kraakje of rammeltje, maar hij kan nog wel een tijdje mee!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.