Mitsubishi Galant Station Wagon 2.0 GLXi (2001)

autoreview

Mitsubishi Galant Station Wagon 2.0 GLXi (2001)

Signalement

UitvoeringGalant Station Wagon 2.0 GLXi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Gezien de goede ervaringen met mijn vorige auto´s van Mitsubishi en de wens om nu een ruime stationwagen te berijden kwam ik uit bij een Galant stationwagen. Op het moment dat ik de auto aanschafte was hij net uit de fabrieksgarantie gelopen (precies 3 jaren oud) maar zag er verder nog heel netjes uit. Na een uitgebreide testrit gemaakt te hebben en de aantrekkelijke prijs aangehoord te hebben was de koop dan ook snel gesloten. Omdat ik een bedrijfseconomische rijder ben en goede ervaringen had met lpg is er een nieuwe lpg g3 van Vialle van het type onderbouw ingebouwd.

Tot op heden kan ik niet anders zeggen dat ik uiterst tevreden ben. Het weggedrag van deze auto is echt geweldig relaxed te noemen. De auto is mi. confortabel geveerd. Dit is vooral prettig bij de vele verkeersdrempels in de woonwijken en tijdens het rijden op wegen met veel oneffenheden. Door deze hoge mate van comfort en dempend vermogen is het echter geen “bochtenkoning”. Daarentegen ligt deze auto wel weer als een blok op de snelweg zonder je ook maar het gevoel te geven geen contact met de weg te hebben. Kortom het hele weggedrag maakt deze auto tot een echte comfortabele reisauto.

De motor is met z´n twee liter krachtig genoeg om de auto op snelheid te brengen en te houden. De auto is niet bovenmatig sportief maar ook zeker niet traag te noemen. Met name op hoge toeren (boven 3000) heeft deze auto een flinke trekkracht en acceleratievermogen. Met mijn rijstijl welke toch behoorlijk sportief te noemen is ligt het verbuik van gas zo rond de 1 op 10. Iets wat voor een auto van deze omvang en gewicht netjes is.

Wat de uitrusting betreft kan ik niet anders zeggen dat deze uitermate compleet te noemen is met o.a. elektrische spiegels en ramen, abs, airco en centrale portiervergendeling. Helaas zat er standaard nog geen parkeersysteem op dus is die er na de aankoop (tegen meerprijs uiteraard) nog op gemonteerd. Dit is iets wat eigenlijk op zo´n grote bak als dit onmisbaar is. Zo´n systeem scheelt je namelijk de nodige parkeerschades, daarnaast zijn vele parkeerplaatsen in de stad hierdoor opeens groot genoeg geworden. Tot slot is de auto heerlijk ruim te noemen zowel voor de passagiers achterin als voor de bagage. Wanneer je de achterstoelen weg klapt ontstaat een grote ruimte met gelijke laadvloer. Met name tijdens de vakanties is dit erg gemakkelijk.

PROBLEMEN

Update februari 2005
Ook na een periodieke onderhoudsbeurt (75.000km) zijn er geen gebreken geconstateerd. Ik had alleen wat last van rammeltjes in het dashboard. Dit bleek echter te worden veroorzaakt door wat verloren kleingeld (kwartjes!) van de vorige eigenaar. Na het los halen van het dashboard en het verwijderen er van geen rammeltjes meer geconstateerd.
Kosten onderhoudsbeurt € 305,-

Mei 2005
Voormat aan de bestuurderskant versleten. Moest helaas een hele mattenset aanschaffen. Waarom komt er nu niemand op het idee om matten per stuk te verkopen ?
Kosten mattenset € 30,-

Update juli 2005
Tijdens een grote 90.000km beurt is de distributieriem met bijbehorende riemen vervangen. Daarnaast is het nodige gepiep en gekraak van het onderstel verholpen door de stabilisatorrubbers te smeren. Voor de rest geen problemen.
Kosten grote onderhoudsbeurt € 705,-

Update december 2005
De auto is voorzien van vier nieuwe Bridgestone Potenza banden. De vorige vier banden zijn zo’n 60.000 km. meegegaan. Dit is dus netjes te noemen.
Kosten van de banden € 490,-

Februari 2006
Periodieke onderhoudsbeurt (105.000km) uitgevoerd. Geen bijzonderheden.
Kosten onderhoudsbeurt € 280,-

Augustus 2006
Tijdens de 120.000km beurt zijn de stabilisatorrubbers weer gesmeerd. Daarnaast is helaas geconstateerd dat de linkerfuseekogel vervangen moet worden vanwege speling. Helaas valt deze fusekogel niet onder de terugroepactie van 2005.
Kosten onderhoudsbeurt € 360,-
Kosten vervangen fuseekogel € 250,-

Update maart 2007
Kosten van de beurten toegevoegd.

Update juli 2007
Tijdens de 150.000 km beurt helaas geconstateerd dat er speling zat op de stuurkogel. Daarnaast zijn de remblokken vervangen en is het afdekzijl maar weer eens vast gezet ivm. het nodige gekraak. Tot slot zijn de voorbanden vervangen.
Kosten grote onderhoudsbeurt € 975,- (incl.Michelin-banden € 215,-)

Algemene ervaringen
Tijdens de kleine drie jaar dat ik de auto bezit zijn me de volgende zaken erg gaan bevallen;
- zitcomfort van de stoelen,
- relaxte en stille weggedrag bij hoge snelheden op de snelweg,
- handige opbergvakjes achterin & de wegklapbare haakjes achterin om zaken mbv. een net vast te zetten,
- de soepele motor icm. de prettig functionerende lpg-installatie van Vialle.
- motor is voldoende krachtig en soepel om een caravan van 1200 kg te trekken.

Wat echter minder handig is zijn;
- matige kwaliteit van het afdekzeil,
- de slecht bereikbare verstelknoppen van de voorstoelen aan de zijkant. Je moet namelijk, smalle vingers en handen hebben wil je hier bij kunnen tijdens het rijden.
- de knopjes in het middenconsole voor de airco, achterruitverwarming en luchtcirculatie zijn niet verlicht. Hierdoor moet je nog wel eens zoeken in het donker naar het juiste knopje. Zal eens navragen of dit normaal is.

De enige zwakke punten van de auto zijn de fuseekogels en de stabilisatorrubbers welke geregeld gesmeerd moeten worden. Daarnaast zijn de standaard schijfremmen wat krap bemeten voor deze auto. Deze moeten helaas gemiddeld een keer per jaar worden afgedraaid om trillen tijdens het afremmen te voorkomen. Al de genoemde zwakke punten zijn overigens echte kwaaltjes van de Galant.
Helaas is ook de stuurkogel een van de zwakkere onderdelen van de Galant gebleken. De laaste 1,5 jaar echter gelukkig geen last meer gehad van trillende remmen dus dat valt wel mee. Tijdens de laatste beurt een hulpverenset (à € 190,-) laten monteren ivm. het trekken van de caravan. De huidige vering was helaas iets te comfortabel, lees zacht waardoor de caravan bij grote oneffenheden in de weg een wat te deinend weggedrag van de auto tot gevolg had. Nu met de hulpveren geen last meer gehad alleen is de achterkant voor mijn gevoel iets te hard geveerd tijdens het rijden zonder caravan.

Tot slot heb ik de beoordeling voor betrouwbaarheid met één ster verlaagd en de gebruikskosten met één ster verhoogd. Deze laatste door de naar mijn idee redelijk nette onderhoudskosten icm. het brandstofverbruik van gemiddeld 1 op 10 (lpg !). Het brandstofverbruik op lpg met caravan ligt tussen de 1 op 7-8.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.