Mitsubishi Galant 2.0 GLXi (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galant 2.0 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 138.000 km
- Waarom een Galant:
Met leeftijd komt wijsheid, met wijsheid komt een Japanse auto.
Mijn ouders hebben altijd Japans gereden (ooit 1x een Renault 4, direct genezen nadat het wiel afbrak na 3000km op de teller) zowel Honda (prive) als Mitsubishi (bedrijfsmatig en prive).
Als je dus van kinds afaan hiermee op groeit is de keuze makkelijk een Honda of Mitsubishi.
Vaders kocht in 1998 een Mitsubishi Galant 2.5 V6... toen dacht ik later wil ik er ook 1.
Dus eerst maar een Galant 1.8 model 1993 t/m 1996 gekocht, vervolgens in anderhalf jaar tijd 40000km gereden, het rijgedrag/comfort van een auto uit 1996 beviel zo goed en de auto had ons niet in de steek gelaten in de vakantie NL/Spanje/NL ongeveer 6000km gereden, toen had ik besloten weer een Galant te kopen.
Na deze Galant te hebben gereden en nihil onderhouds kosten (1 fuse kogel, 1 dynamo) ging ik meteen weer voor de volgende kijken, het echte model zeg maar.
Sja het werd geen 2.5 V6 dat word ons een beetje onmogelijk gemaakt door de Nederlandse staat, de keuze viel op een Galant 2.0 GLXI sedan uit 1997.
Prijs 3750 euro, met ongeveer 138000 km op de teller.
- Het extrieur:
Zoals beschreven staat op de autoweek site is dit model zeker niet lelijk en is op een hoop punten afgekeken van BMW.
Beter goed gestolen dan slecht bedacht.
De jappanners hebben er zeker werk van gemaakt om eindelijk af te komen van het oudbollige japanse design.
Het is nog niet europeesch maar zeker verbeterd.
- Het intrieur:
Ook de binnenkant is een metamorfose ondergaan.
Het dashboard is goed ingedeeld en goed zichtbaar.
De knoppen op de middenconsole zijn ook goed geplaatst, weliswaar kleine knopjes voor kleine vingertjes. Verder zit de versnellingspook op een goede plaats, je kan je arm laten steunen op de armsteun op de middenconsole tijdens het rijden en schakelen.
De kachel werkt goed, airco (mijn GLXI versie) niet aanwezig.
Bediening electirsche zijn ergonomisch geplaatst.
Spiegelverwarming is ook niet geheel onbelangrijk voor de wat koudere en natte dagen in Nederland.
- Prestatie/verbruik/kosten:
Deze auto steekt eigenlijk uit buiten de resterende merken, waarom?
Veel vermogen voor een auto van 1997... 136pk bij 6000rpm, en 178nm bij 4500rpm.
De toerentallen en newton meters komen pas vrij bij veel rpm vergeleken bij europeese auto’s, dit zal ongetwijfeld een bepaalde strategie zijn van de japanse merken in het algemeen.
Van 0-100 in 9,7sec, zelf nooit getest met stopwatch.
Bij de 180kph duurt het iets langer, de top van 210kph is haalbaar op de teller/duitse autobahn.
Omdat de Galant ruim voldoende vermogen heeft is de auto schakel lui, en rijd daardoor rustgevend.
- Het verbruik is als je normaal doet erg zuinig voor dit formaat auto en zeker voor benzine, 1 op 12 in de winter is haalbaar. Op de snelweg gemiddeld 1 op 15.5 / constante snelheid 100kph.
Bij flink doorrijden/gas geven en vlot en of vlotter dan het overige verkeer rijden dan ga je snel naar de 1 op 10, en bij extreem gebruik 1 op 8.
- De kosten??? welke kosten omdat er naar verhouding weinig brandstof verbruikt en kwa onderhoud ook geen extreeme nodig heeft zoals olie lekkages, kapotte versnellingsbakken enz. zijn deze ook laag.
Olie verbruik is nihil, 500cc op 15000km voor een 11 jaar oud gebakje. Omgerekend per kilometer is dit niks.
Aankoop inclusief onderhoud is dit de beste value for money 2e hands auto.
De 2e hands waarde van VW en BMW zijn idioot hoog, maar Honda en Toyota zijn ook aan de hogen kant 2e hands... komt allemaal door naamsbekendheid.
- Kwaliteit:
Dat is makkelijk Japans en dus oer degelijk!
- Comfort:
Op lange afstanden kom je prima en fit uit de auto, het is een middenklasser en dat mag men er wel van verwachten.
Japanse auto’s zijn over het algemeen laag, dus bij het instappen val je wel in de stoelen.
De vering is comfortabel afgesteld en het onderstel is ook niet te stijf.
Windruis is gemiddeld bij 120kph.
Bij stationair en tijdens de rit is de motor prettig stil.
Kwa besturing is de auto erg direct, veel gevoel met het wegdek maar dit is bij nat weer gevaarlijk omdat onderstuur ineens overstuur word.
Er zitten ook een aantal minpunten aan deze auto!
Kleine puntjes van aandacht:
- Persoonlijk vind ik de versnellingsbak bij kou heel erg vervelend.
Het is dus geen VW waarbij je van versnelling naar versnelling knalt, maar de auto straalt dit ook niet uit en dus ga je relaxt van versnelling naar versnelling.
Met kracht schakelen werkt ook niet.
- De koppeling is wel hydrolisch maar erg kort en bij koud weer werkt deze niet op en top maar dat ligt aan de versnellingsbak.
- De vering onderstel is naar mijn idee heel comfortabel maar, mag van mij wel iets harder/stugger en met name de achterste dempers.
- Kleine kraakjes en piepjes in het dashboard.
- Tikkende kleppen, is weg doormiddel van echte kwaliteit olie te gebruiken.
Het olie verbruik is nog steeds nihil.
- Electrisch in hoogte verstelbare linker koplamp werkt niet electrisch motortje stuk, maar geen apk afkeur.
- Antenne vervangen voor een electrische, lekker makkelijk en werkt net zo goed.
Eind conclusie:
Dit merk maar vooral deze auto is zeer ondergewaardeerd helaas.
De prijs en kilometrage is laag en daardoor een zeer goede keuze!
Onderhoud is nihil.
- Groot nadeel is bij verkoop wil nagenoeg niemand een Mitsubishi, naams bekendheid en een oude l*len bak!
- Versnellingsbak minder gebruiks vriendelijk bij koud weer.
Ben Galant, rij Galant ;-)
De toekomst:
Ooit een Lancer EVO zonder taartschep achterop!
Wat betreft de vrouw, eerder een Outlander!
PROBLEMEN
- 182.500 km
Problemen:
Tot nu toe nihil onderhoud gehad maar dat mag ook niet voor een auto van dit caliber en 150000km op de teller.
Wel was er bij aanschaf een lekkage in het later gemonteerde Webasto open dak, hiermee had ik rekening gehouden bij de aankoop. Voor 500euro zat er weer een nieuw en groter electrisch open dak in.
29 Januari APK, dan volgd er een update.
Update 29-01-2008 / 150269km:
29 janurai APK
De auto gebracht bij een VW service depot (klant bij ons)
Er werd druk gezocht naar mankementen, alles werd geinspecteerd... maar helaas er was niks te vinden.
Het zegt niet heel veel, een APK blijft een moment opnamen.
Ik heb alle vertrouwen in mijn beestje, en op naar de volgende update!
BP Ultimate test!
Update 29-01-2008 / 150781km:
- Na het proberen van 2x tanken BP Ultimate octane 98, merk ik kwa verbruik niet heel veel verschil.
Standaard euro95 verbruik 1 liter op 11,8km.
- Wat mij wel opviel is dat vooral na de eerste tankbeurt de ECU/injectie het erg moeilijk had met het stationair
draaien.
Mogenlijk door de hogere octane of de schralere brandstof, dit is voor mij onbekend.
- Aktieradius met 56 liter 704 km / verbruik 1 liter op 12.57km.
Bij de 2e tank beurt liep de motor al een stuk mooier.
- Aktieradius met 52,5 liter 643 km / verbruik 1 liter op 12.25km.
Het is tot nu toe kwa verbruik nihil verschil bij gebruik van euro95.
Je betaald op 56 liter bijna 5 euro meer dan standaard euro95
- Overigens, deze cijfers zijn alleen te behalen als je normaal aan de regels houd, rustig, normaal dan het overige verkeer rijd.
- Of er meer pk’s uit komen zoals men beweert dat is totaal onbekend, ik gebruik de 136 paarden zelden tot nooit.
Op naar de volgende update.
Update 24-02-2008 / 151424km:
- na de 3e tank beurt BP Ultimate Octane 98 en vlot rijgedrag is het verbruik iets hoger dan voorheen behaalde resultaten. Dit is nog steeds niet slecht, fabrieks opgave 1 liter op 11,8km.
- Aktieradius 643km op 56 liter BP Ultimate / verbruik 1 liter op 11.48km.
Wat betreft het vermogen, is niet te merken tijdens het rijden.
De injectie reageerd niet anders dan met Euro 95.
Update 24-12-2008 / 182500km:
Auto rijd nog steeds perfect.
BP Ultimate heb ik op gegeven, dat is leuk voor wat meer geld op de bankrekening bij een ander... misschien werkt het wel op een andere auto maar niet voor mij.
Er is onderhoud gepleegd, koppelings platen drukgroep en nog wat bijbehorende zaken vervangen bij ongeveer 170000km.
Huidige staat van de Galant is prima prima.
Nu word het tijd voor een andere auto na de trouwe dienst van mijn Galant die mij geen enkele keer in de steek heeft gelaten, ben ik nog steeds buitengewoon te vreden over de Japanners die dit model hebben gemaakt.
Maar niet getreurd, er komt hiervoor in de plaatst een gloednieuwe Mitsubishi Colt 1.3
Dankzij de regering en de toren hoge brandstof prijsen ga ik kleiner rijden.
Waarom de nieuwe Colt................................... dat mogen jullie lezen in een uitgebreide verslag/rij impressie zodra ik begin volgend jaar de Colt in bezit heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.