Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD First Edition (2018)

autoreview

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD First Edition (2018)

Signalement

UitvoeringEclipse Cross 1.5 DI-T 2WD First Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mitsubishi - Eclipse 1.5 DI-T 2 WD First Edition

  • 100 km

Beste Lezer,
Al enige tijd waren wij op zoek naar een hogere auto en met meer vermogen. Voor ons belangrijk voor het makkelijker in- en uitstappen en met meer vermogen (pk / koppel) een soepeler rijgedrag. Na het bezoeken van diverse garages, het lezen van diverse testverslagen en ervaringen van vrienden / kennissen werd een rationele keuze eerder lastig dan makkelijk. Deze rationele keuze werd een "zeer" emotionele toen ik de Eclips Cross voor het eerst zag op de autosalon van Geneva. Ik was niet meer uit deze auto "weg te slaan" en wist oprecht: dit gaat hem worden. Alleen nog even het thuisfront zien te overtuigen. Enfin, na diverse argumenten van de voors en tegen is het onze nieuwe auto geworden. Graag kom ik na een serieuze kilometerstand terug op mijn ervaringen. En tot nu: Wat een auto! Ik heb de uitvoering in Black Pearl en is werkelijk machtig om te zien.
Tot later.

Vervolg (1)

  • 1.000 km

Beste Lezer, na de eerste 1000km kan ik zeggen dat Eclipse Cross een zeer fijne reisauto is. Concrete details in deze zijn: A. comfortabel zitcomfort en onderstel (koets is stabiel), B. stille en krachtige motor (hoog koppel), C. trefzekere versnellingsbak (handmatig), D. overtuigend stuurgedrag en de diverse standaard opties maken de auto compleet. Hierbij is het benzine verbruik van de auto voor mij zeer acceptabel (1 op 15 /16). Bij dit laatste moet ik wel opmerken dat ik overwegend op 80km en 100km-wegen onderweg ben en nagenoeg geen last heb van (te)veel verkeersonderbrekingen. Het klinkt wellicht wat zweverig maar de auto werkt bijna "onhaastend". Door het hoge comfort en de rust van en in de auto wordt je niet uitgedaagd te gaan lopen jakkeren. Nu is dat laatste met alle (mobiele) flitsapparaten en trajectcontroles allang geen plezierige en financiële uitdaging meer. Zijn er enige minpunten te ontdekken? Voor de een wel en voor de ander niet. En je moet aan bepaalde eigenschappen ook wel wennen en accepteren. Ik had zelf graag wat dieper in de auto willen zitten en met een iets langere zitting. Maar na wat weken ben ik daar niet echt meer mee bezig. De ruimte in kofferbak wordt met de vakantie slimmer inpakken. Als laatste is mij opgevallen: de auto wordt in de ene test zeer positief beschreven en in de andere "verliest" hij het van de gevestigde orde. Dus ga niet altijd van het geschreven uit en laat de auto u overtuigen. Zeker weten dat hij het doet. Ik ben in ieder geval positief overtuigd! En zeker qua model. Maar dat was ik al op de autobeurs in Geneva. Wordt vervolgd.

Vervolg

  • 2.000 km

Beste Lezer,

Even een “tussenstop”, voordat ik een volgende keer mijn vervolgervaringen met de Mitsubishi Eclipse Cross beschrijf.

Bij een nieuwe auto hoort in de regel ook een bezoekje aan familie en of vrienden en die redelijk “auto-minded” zijn. Je wilt tenslotte toch graag je nieuwe trots laten zien. Zo af en toe komt dan de vraag hoeveel de auto, in deze staat, gekost heeft. Wanneer die persoon dan enigszins financieel onderlegd is, zeg ik vervolgens € 47.000,- aan belasting. Vertwijfeld wordt dan gezocht naar de onderbouwing van dit bedrag. Werkelijk heel simpel feitelijk als de totaalsom is opgebouwd uit LB / IB / PBM en BTW. Tel daar bij op de netto aanschafwaarde ad € 23.000,- en je mag je zelf “rijk” rekenen met de totale aanschafwaarde ad € 70.000,-.

Als ik deze waarde deel met mijn internationale contacten aan de andere kant van de wereld, dan krijg ik vaak de vraag welke economische ramp zich in Nederland afspeelt en waarmee een financieel (wan)beleid gerechtvaardigd is. Mijn antwoord is dan steevast: dit is ons belastingstelsel in Nederland en iedere logische onderbouwing hiervoor is niet aanwezig.Sinds we dit jaar “verrijkt” zijn met drie Nationale Jokkebrokken heb ik geen enkel vertrouwen in een plausibele toelichting. M.a.w. dit is wat het is. Hoe triest het ook is!

Eens hoop ik in mijn leven ooit nog een keer mee te maken dat in plaats van een blauwe een groene envelop van de Rijksoverheid bezorgd wordt. Een lintje hoeft niet, maar slechts de boodschap dat het totaal aan af te dragen belasting bereikt is en dat verdere financiële vervolging hierbij stopt.

Samengevat: hoe prachtig is het dan als je, ondanks alles, zo’n prachtige auto als de Mitsubishi Eclipse Cross kan rijden en alles en iedereen even aan je “voorbij” gaat.

Wordt vervolgd.

Vervolg

  • 3.000 km

Beste Lezer,

Met ruim 3000km op de teller is het weer “tijd” voor een tussentijds vervolg. Afgezien van het feit dat ik de auto meer en meer onbewust ga berijden, zijn juist de rijeigenschappen van de auto die ik bewust(er) ervaar. Hierbij valt mij in het bijzonder op: zeer goede vering, rustig en stabiel stuurgedrag, bijna of geen hellende auto in (snelle) bochten, stilte in de auto en bovenal een zeer alerte en zuinige motor. Waar veel merken tegenwoordig 1.0, 1.2, 1.4 motoren beschikbaar stellen, in 3 of 4 cilinderuitvoeringen (met verschillende pk’s toepassingen), ben ik blij dat deze auto “gewoon” over een zeer efficiënte 1.5ltr. met 163pk beschikt. Ik kom net uit een 1.0ltr 3-cilinder auto en ben oprecht blij dat ik deze heb kunnen inruilen voor de Mitsubishi Eclips Cross 4-cilinder. Het gemak aan trekkracht is vooral te danken aan het hoge koppel bij lage toeren. De auto laat zich dan ook met gemak “toeren” in lage versnellingen. Eerlijk gezegd weet ik niet echt zeker of het enig verschil maakt, maar sinds de aflevering tank ik V-Power benzine. Mogelijk dat ook de benzine bijdraagt aan een alerte en efficiënte “loop” van de motor. Maar met ruim 160pk ter beschikking en een in verhouding “laag” gewicht van de auto, moet de motor ook niet echt aan het werk om goed met verkeer mee te komen. In de loop van de tijd heb ik de auto persoonlijker gemaakt door het aanbrengen van zowel leuke als nuttige accessoires. Ook zijn deze bij Mitsubishi goed betaalbaar en door bij mijn goede en service gerichte dealer snel geleverd en geïnstalleerd. Nog punten van kritiek? Met iets meer dan 3000km op de teller nog niet echt. Ga later dit jaar naar Zuid-Europa en ben dan benieuwd hoe hij zich houdt in het “autogeweld” op de snelwegen zonder snelheidsbegrenzing(en). Lijkt mij een heerlijkheid(!).
Wordt vervolgd.

Tot slot

  • 10.000 km

Beste lezer,
Het aantal gereden kilometers is met de vakantie snel gestegen met plus 3.000km. Ik heb de auto nog meer leren kennen en waarderen als een echte rijders(reis)auto. Verrassend genoeg ben ik Mitsubishi Eclipse Cross slechts eenmaal onderweg tegengekomen. Voor zo’n mooie, solide en betrouwbare auto echt (!) veel te weinig. Wel aandacht genoeg, zeker in het buitenland, want het blijft een aandachtstrekker qua model (zeker voor het merk Mitsubishi). In het automagazine “Autovisie” van 16/8/2018 staat over twee pagina’s een goede samenvatting van een professionele rijders / duur testervaring door specialisten van het blad. In de plus conclusie kan ik mij prima vinden: veel comfort, sterke motor en prima meubilair. De min conclusie heb ik minder negatief ervaren tot nu toe.

Mijn eindconclusie:
Mooie, zeer fijne en degelijke auto om in te rijden. Op de weg kom je de auto inderdaad niet veel tegen. Niet dat ik dit heel erg vindt, want je rijdt wel in iets speciaals. Dat het merk en de auto grotere verkoopaantallen wenst snap ik volledig. Over zijn grotere broer, de Outlander, "struikel" je bijna, zoveel zijn het er. Dus met de hoge (Japanse) bouwkwaliteit, de fijne rijeigenschappen en de meer dan uitstekende motor, hoop ik oprecht voor Mitsubishi dat de hogere verkoopaantallen gerealiseerd zullen gaan worden. Wat mogelijk tot "twijfel" voor de aankoop kan zijn is dat de auto markant "getekend" is. Wanneer iemand voor iets minder uitdagend wilt gaan zijn er opties te over bij andere merken. Zeker zijn deze niet slechter, maar zeker ook niet beter. Voor ons was de "look" van de auto een extra reden van aankoop.
Maar deze auto mag in een mogelijk vergelijk zeker niet ontbreken!

Alle succes bij de juiste keuze.
Met vriendelijke groet.

Rijdersauto

  • 25.000 km

Beste Lezer,

Na 25.000km kan ik nog steeds concluderen een zeer betrouwbare en fijne reiswagen. Na de introductie in 2018, helaas(!), een "eenzame" verschijning op de Nederlandse wegen. Dit maakt de Mitsubishi Eclipse Cross wel weer een unieke verschijning. In mijn Black Pearl uitvoering nog steeds ook een machtige verschijning.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.