Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD Instyle (2018) #2

autoreview

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD Instyle (2018)

Signalement

UitvoeringEclipse Cross 1.5 DI-T 2WD Instyle
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst139.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 117.800 km

Ik schrijf deze Review omdat er maar weinig over dit model geschreven is, en vooral ook omdat de auto niet nieuw , nu 5 jaar oud, en ik benieuwd ben naar de betrouwbaarheid 0p langer termijn.

Na 12 jaar tot volle tevredenheid in onze vorige auto gereden te hebben (Hyundai Tucson uit 2005)werd het tijd voor iets nieuws.
De zoektocht gestart, maar door mijn wensenlijstje bleven er niet veel auto's over.
Ik wilde graag een open dak, hud, automaat, camera's rondom en een auto die onze caravan met gemak kon trekken.
Mijn vrouw wilde graag een even grote auto als de vorige.
En een auto voor de komende 10 jaar.
Gekeken naar de Kia Niro, Mazda CX 3, en Mazda CX 5
De Kia durfde ik uiteindelijk niet aan om de accu die erin zit, als deze vervangen moet worden ben je erg veel geld kwijt als dit na de garantie termijn is.
(Ik heb niets tegen electrisch rijden, integendeel, maar in mijn lease auto, een Kona,zit inmiddels de 2e accu.)
De Mazda's hebben beide de sky active motor, deze techniek sprak me wel aan.
De CX 3 was uiteindelijk wat klein.
Dus bleven de CX 5 en de Eclipse over.
Uiteindelijk voor de Eclipse Cross gekozen, wat kleinere motor, maar met een turbo, dus 163pk.
De vormgeving sprak me meer aan en omdat ik dan bij mijn vertrouwde dealer voor het onderhoud kon blijven gaf de doorslag.
Uiteindelijk een mooie Rode Eclipse Cross uit 2018 gevonden bij Oostendorp in Breda.

Inmiddels bijna 9000km verder, met 2 lange reizen.

Wat een upgrade in vergelijking met de Tucson.
Wat zit er allemaal op en aan, ik ga het zeker niet allemaal opnoemen, maar het camerasysteem rondom, open dak en de HUD vind ik erg prettig.
Onze 1e auto met lederen bekleding, wij wisten niet of dit prettig was of niet, maar zijn er nu erg blij mee.

De auto rijdt nagenoeg geruisloos, en wat een genot is de automaat.
De CVT Automaat houdt het toerental bij normaal rijgedrag onder de 2000 toeren, dit werkt onthaastend, en je bent zeker niet trager dan het overige verkeer.
Op het moment dat je je gas loslaat valt het toerental helemaal terug en rol je door in een soort vrijloop, en alles gaat zonder schokjes of stootjes.
Deze automaat heeft elektronische versnellingen, dit om het gieren wat veel mensen hinderlijk vinden, tegen te gaan, maar je moet behoorlijk gas geven, en gas vasthouden om dit te laten werken.
Ik dacht in eerste instantie dat het er niet op zat, en zie hier de toegevoegde waarde niet zo van in.
Komt ook alleen van pas als je stevig in moet voegen op de snelweg, maar met een handbediende bak zit het toerental dan ook snel tegen de 5000 toeren.

Goed nu de 2 reizen.
1 naar Italië zonder caravan, ongeveer 1400 km enkele reis,
Wat een heerlijke rustige reisauto, de boordcomputer gaf uiteindelijk een gemiddeld verbruik van 6.5l op de 100km
Met 3 verschillende bestuurders en alle drie hun eigen rijstijl.
Tussen de 90 en 130 gereden.
Helaas geen tankbonnetjes bewaard om het exact uit te rekenen.
De stoelen gaven goed steun.

Wat verder opviel, is dat als de auto op de cruisecontrol staat, hij bij bergaf automatisch afremt op de motor om de ingestelde snelheid vast te houden.
Je ziet dan het toerental langzaam oplopen van 1100 toeren naar 2000 of 2200, en je voelt ligt de vertraging.
Je kan dit op lagere snelheden ook zelf doen met de peddels aan het stuur, maar op de snelweg volautomatisch is voor mij een nieuwe ervaring.

De 2e reis ging met de caravan (HOBBY 420 MAX 1050Kg) naar Bretagne , ongeveer 1000 km.

En om maar meteen met de deur in huis te vallen, toen was ik niet zo blij met het automatisch afremmen heuvelaf, de auto gebruikte hier niet alleen de motor om af te remmen, maar ook de remmen.
Doordat de caravan erachter hing zag ik het schijnsel van de remlichten op het front, en het remmen was ook heftiger.
Zo heftig dat de oplooprem ingedrukt wordt, het is dan wel zaak om de rem te lossen door even gas te geven.
Dus in het vervolg heuvelaf zonder cruisecontrole.

Verder is het een perfecte trekauto, en met deze combinatie kom je overal.
Gemiddeld verbruik volgens de computer 10,4 liter per 100 km.
Gereden snelheid gemiddeld 95 op de teller, dus rond de 90km/uur.

Dik tevreden over de auto tot nu toe, alles functioneerd naar behoren.

Heerlijke auto, niet geheel foutloos

  • 125.000 km

We hebben de auto nu 1 jaar naar volle tevredenheid in gebruik maar er zijn ons toch wat zaken opgevallen.

Allereerst de tekortkomingen:
In december 500ml olie bijgevuld, halverwege april moest er 1lange rit gemaakt worden, weer gepeild, ver onder het minimum.
Toen ging er bij mij 1 belletje af, dit kan niet!
De afwerking van de motor losgehaald, en ja hoor, 1 vette bende, was er 1 olieslang op de motor doorgeschuurd, en deze lekte olie.
Niet zichtbaar met de sierkap op de motor.
De pijlstok van de transmissie olie zit muurvast bij 1 koude motor, als de boel warm is gaat deze soepel eruit, maar dan moet je even wachten voor het peilen.
De parkeersensoren gaan soms spontaan piepen als je voor het stoplicht staat.
De acc gaat stuiteren als het snelheidsverschil tussen de ingestelde snelheid en de snelheid van je voorganger te groot is. Ingesteld op 95, met een voorganger die 80 rijd, dan rijd de auto er steeds naar toe, en gaat dan in de remmen, de acc terugstellen naar 82 is dan de remedie.
De e stoel heeft geen geheugen, bij meerdere bestuurders is dit een gemis, waarom zou je anders een e stoel willen.
Het geluid bij telefoneren komt alleen uit de rechter voor box en is slecht te verstaan.
Volgens de garage hoort dit zo, en het boekje vermeld geen instellings aanpassing.
Al met al , op de olie lekkage na zaken waar mee te leven valt.

Wat we top vinden aan de auto:
De verlichting, wat 1 bak licht geven de ledlampen voor.
De hud, onze oogjes worden al wat ouder, en je hoeft minder te focussen om je snelheid te zien.
De stoelen en zitposie zijn gewoon goed.
De stoel en stuurverwarming kan ik iedereen aanraden, dit valt onder het kopje, heb je het niet, mis je het niet, maar indien wel is dit toch wel erg luxe als je in 1 auto onder nul stapt.
De Souplesse van de motor in combinatie met de CVT, alleen aan het gevoel van zeilen over de weg bij gas los moesten we even wennen. Voor je gevoel remt de auto bijna niet af op de motor.

Verder heb ik bij 1 rit van 474 km het verbruik gemeten.
1 gevarieerde rit, met 100km binnendoor en op 80 km wegen en de rest op de snelweg 100 en 130 gereden.
4 personen erin, het het verbruik was 37,34l
Komt dus neer op 1op 12,69

Auto heeft beurtje en nieuwe apk gehad, meevaller was, dat als de auto altijd dealer onderhouden was, er vanuit mitsubishi een verlengde garantie tot 8 jaar of 160000km is, dus we kunnen er weer 1 jaar tegenaan

Weer een jaar verder

  • 139.300 km

De auto heeft afgelopen week weer een beurt gehad bij de dealer.
Hierbij zijn de remschijven voor en blokken vervangen.
Ook de voorbanden zijn gewisseld voor nieuw rubber.
Dat was het, en dit zie ik ook als normale slijtage.
Afgelopen jaar 2x tussendoor bij de garage geweest.
2 maanden terug was een achterrem vastgelopen, dus de schijven en blokken achter zijn toen ook vernieuwd.
Dus rondom nu alles nieuw.

In Oktober Afgelopen jaar had ik weer een olielekkage!
Waar het de vorige keer een slang van de carterventilatie betrof, zie eerdere review, zag ik nu een natte vlek op de bodemplaat.
Bij het weghalen van de bodemplaat kon de monteur er een halve liter olie afgieten.
Wat bleek, tussen de Cvt automaat en de oliekoeler hiervan, zit een stukje rubberslang van 10 cm.
Hier zat 1 scheurtje in.
Uiteraard vervangen onder garantie, maar dit vind ik wel een kwetsbaarheid in het ontwerp.
Als dit niet tijdig opgemerkt wordt, kost het je een versnellingsbak.
Gelukkig niet aan de orde, verder rijd de auto naar volle tevredenheid en gaat voorlopig niet weg.

Er is een extra eigenaardigheid, als we voor een stoplicht staan, gaat een van de parkeersensoren soms ineens piepen.
Eigenlijk altijd staat er dan een electrische auto, of hybride voor of naast ons.
Of dit er mee te maken heeft of toeval is, wij zijn daar nog niet uit.

Ad least:
Zit ik afgelopen jaar een autoprogramma te kijken, wordt er benoemd dat er een dubbele cruisecontrol op zit. Adaptive en normaal.
Dus even getest, en ja hoor, als je de cruisecontrol aanzet en je houd de knop 2 sec ingedrukt schakelt hij om, een uitkomst met de caravan erachter, rijd een stuk rustiger.

Voorlopig weer een jaartje sturen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.