Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo (2005) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Colt CZT 1.5 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 158.244 km |
KM-stand laatst | 161.214 km |
Colt CZT 1.5 Turbo
- 161.214 km
Tja, daar kwam half maart de coronacrisis binnen, thuiswerken tot september en mijn ex-spaardiesel Renault Clio 1.5 DCi moest de deur uit. Wegenbelasting werd me te veel voor een auto die alleen maar stil stond. Wat komt daar in ruil voor terug? Ik heb even gekeken naar Autoweek vergelijking, zocht iets wat voordelig was met de wegenbelasting, verzekering en het moest een beetje "pit" hebben.
Zodoende uitgekomen op een Mitsubishi Colt 1.5 Turbo CZT, na lang zoeken is het bovenstaande auto geworden, redelijk "rijk" uitgerust voor zijn tijd met open-schuifdak, lederen bekleding en originele "Mitsubishi Motors" einddemper.
Het gaat om een auto van 2005, met +/- 161.xxx op de teller. Proefrit meegemaakt een x aantal maanden terug op moment van schrijven en de koop was rond.
Wat kan ik vertellen over dit kleine bommetje? Alleen maar lof, het geluid, de trekkracht, snelheid en stuurgedrag is enorm verrassend voor zijn kleine "koekblikje".
Auto rijdt goed, schakelt goed (voorheen wat haperig, maar na oliewissel niet meer). Ook kwa verbruik is hij redelijk zuinig met 15 liter tank heb ik toch vreemd genoeg 380 KM kunnen rijden voordat het tank lampje weer begon te branden.
Tot nu toe nog geen problemen gehad, aanpassingen zijn o.a. een andere inlegfilter K&N voor het leuke afblaasgeluid, een andere oliefilter met snelle opening tijdens koude start en na diverse Facebook Colt CZT groepen gelezen te hebben olie voorzien van 5W40 full sen.
De dealer heeft de transmissiemodule vervangen a 350 EUR ongv. omdat het tractie lampje brandde.
Deze auto bezorgt mij altijd een glimlach, het is leuk om zo nu en dan een TT, GTI, Subaru of BMW even kort verassend uit te bocht te komen. Ik ben wat snelle auto's gewent (S3 20VT, Passat 1.8T) maar dit kleine bommetje op wielen verrast mij bijzonder vaak hoe rap hij kan zijn, op een gewicht van 1040 KG en 162 PK (rollenbank) is hij lekker rap, normaliter heeft deze auto "maar" standaard 150 PK, uiteraard heeft de auto wat meer modificaties nodig mocht ik bovenstaande hatchbacks voor willen blijven, o.a. andere turbo en een remap zou wat kunnen betekenen, maar voor nu volstaat hij prima.
Wat is mij opgevallen? Stuurgedrag is scherp, maar aan de zware kant, met welk snelheid dan ook, dit is normaal bij de CZT, mijn voorgaande Clio van 2011 kon ik gemakkelijk met een vinger sturen, maar die had ook een elektronische stuurbekrachtiging.
Soms mis ik weer een wat moderne auto, een sedan of station, die net wat comfortabeler rijdt, niet dat deze auto te stug is afgeveerd, totaal niet. Maar het is zo nu en dan even wennen.
Voor nu bevalt de auto mij nog prima, ondanks ik beetje aan het interesse peilen ben wat de auto mij kan opbrengen. Een betere en meer uitgebreidere review volgt spoedig!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
