Mitsubishi Colt CZ5 1.5 Ralliart (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ5 1.5 Ralliart |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Colt CZ5 1.5 Ralliart
- 26.000 km
Na 5 jaar een Yaris 1.5 T-sport op zoek naar wat anders.
Eisen waren: Gewoon een vergelijkbare auto met liefst wat meer vermogen. Het huidige model Yaris T Sport viel af omdat de auto voorin wat krapper is(ik ben 1.93 M) en ik de 1.8 motor een aanfluiting vind in combinatie met deze auto. Dit in vergelijking met het vorige model is er geen winst in motor vermogen.
Sinds modeljaar 2009 is de Colt Ralliart leverbaar als 5 deurs en dus was de keuze eenvoudig. op zoek dus want ik wilde weer een Japanner. Ik vond een zilvergrijze in het oosten van het land.
mijn ervaringen tot nog toe:
Comfort:
Het rijden gaat relatief vrij soepel want de wagen is niet keihard afgeveerd (iets harder dan de normale Colt). De stoelen zitten voor mij perfect en geven een zeer goede steun. Dit is goed te merken in de bochten want het is echt leuk om hem er doorheen te jagen. In de bochten helt hij weinig over wat een goed gevoel geeft. Ook het schakelen gaat als vanzelf door de welbekende zachte boter
De ruimte die de auto geeft is goed te noemen. Wat voor mij belangrijk is is de ruimte op de achterbank met de voor stoel in de achterste stand. Er moet dan nog normaal gezeten kunnen worden door iemand van 1.70M en dat gaat goed in de Colt. De achterbank verschuiven is vanaf dit modeljaar niet meer mogelijk helaas.
De koffer bak ruimte is royaal te noemen (meer als in de Yaris). De auto word niet gebruikt als vakantie auto dus dit is geen punt voor mij maar kan voor een ander te klein zijn.
Deze auto is verder voorzien van leuke comfort verhogende zaken als : goede geluidsinstallatie(vind ik)inclusief een MP3 aansluiting, radio en cruise control bediening op het stuur, regen sensor, airco inclusief gekoeld dashboard kastje(erg handig als het warm is en je drinken gekoeld wilt bewaren), en elektrische ramen voor?? Waarom niet achter begrijp ik niet? Het model onder de Ralliart heeft het wel en is € 5000 goedkoper. Tevens nog ESP. en ASR. wat een veilig gevoel geeft. Verder is de auto standaard iets verlaagd en is deze voorzien van een achterspoiler en side skirts en dit alles op leuke zwarte LMV.
Prestaties:
Super. Je kunt het goed merken dat er veel vermogen op de wielen komt en ben blij met de ASR want dat heb je wel nodig. Deze grijpt eigenlijk weinig merkbaar en probleemloos in. Ik heb de topsnelheid nog niet echt geprobeerd maar hij zat erg snel op de 190 KM/Hr. In Duitsland gaan we verder kijken. Ik moet wel zeggen dat de wagen wel wat zoekerig is bij hogere snelheden dus we zullen wel zien. Uiteraard gaat dit alles ten koste van het brandstof verbruik en dat is dan redelijk hoog. rond de 1 op 9 en 1 op 10.gemiddeld.
Bij een rustiger rijstijl halen we 14.5 kilometer per liter. De Yaris deed dat beter. Nu is dit niet hele issue daar je geen Turbo koopt om het zuinige gedrag. Je krijgt er wel een giga berg rijgenot voor terug en dat is mij ook wat waard.
Betrouwbaarheid:
Kan ik nog weinig over zeggen daar de wagen nog niet zo lang in mijn bezit is. Ben 1 keer bij de garage geweest omdat de airco niet uit bleek te gaan. Deze gaat automatisch aan als de ontwaseming op de vooruit word gezet. Dit bleek een normaal iets te zijn en behoorde bij dit type wagen.
Ik was dit niet gewend bij mijn vorige auto en achteraf blijk dit bij mijn Subaru Outback ook het geval maar bij de Outback kan ik het uitzetten en bij de Colt betekend dit dus de stand er naast gebruiken. (ik blijf het wel vreemd vinden daar hij niet aangeeft dat de airco aanstaat) dus zorgen om niets. Kwestie van het instructie boekje lezen.
Wat de betrouwbaarheid verder betreft de tijd zal het leren bij de update.
Gebruikskosten:
De wagen weegt 1165 kg en dat is dus net even boven de 1151 grens en het betekende in mijn geval 2 klassen meer MRB. (de 3 deurs zit er net onder helaas) Zoals eerder vermeld is het verbruik wat aan de hoge kant maar de auto word dan door mij dan ook wel gebruikt. Verder kan ik er nog weinig over zeggen daar de auto ook nog in de fabrieks garantie zit en dat betekend nog even geen extra kosten. Een beter verslag met de update.
Gebruiks ergernissen:
Hoe is het mogelijk dat Mitsubishi bezuinigd op een paar simpele draadjes van nog geen 1 Euro die de hoedenplank omhoog houden als de achterklep word geopend. Een super misser. Met het boodschappen doen is dit behoorlijk irritant.
Om punten te scoren tijdens de crashtest is deze wagen uitgerust met een zoemer als je je gordel niet om hebt (goed punt maar). Nu start ik net als de meeste mensen altijd eerst de auto en doe ik mijn gordel om. Dit signaal gaat dus piepen op het moment dat je de sleutel omdraaid en gaat uit bij het inklikken van de gordel.
Beste Mitsubishi dit kan ook als de snelheid boven de 15 km/hr komt zoals bij Subaru. Ik vind dit wat vriendelijker.
Als laatste vermelding de remmen. De remmen op mijn wagen grijpen zo hard en abrupt aan dat je een fluwelen voet moet hebben om bij lagere snelheden af te remmen. Trap je normaal dan staat hij in 1 keer stil. Ze zijn gewoon moeilijk doseerbaar.
Zijn er andere Colt gebruikers met dezelfde ervaring die dit weten op te lossen of is dit alleen bij mijn exemplaar het geval.
Ondanks de bovenstaande kleine ergernissen is het een hele fijne auto om in te rijden.
Als het wat beter weer is zal ik wat foto's maken en toevoegen.
Mochten er nog vragen zijn dan verneem ik dit gaarne.
Manimean
Update Mei 2016 - 97000Km
De auto is nog steeds in ons bezit en het gaat nog steeds goed met hem. Al is er wel het nodige gebeurd.
Het is helaas te merken dat de auto 7 jaar oud is en niet in Japan is gebouwd. Er zit een wezenlijk verschil in de kwaliteit van de Japanse Yaris(T-Sport word in Japan gebouwd) en de Colt.(Nederlands fabricaat) De gebruikte materialen zijn net even minder en ik moet dan ook toe geven dat dit mijn eerste en laatste Mitsubishi is.
Er zijn dingen die kapot zijn gegaan waarbij ik moet zeggen hoe is het mogelijk. De bekleding is gescheurd en de onderliggende zij steun van de stoel is kapot,(bij mijn 24 jaar oude Starlet is de bekleding nog gewoon goed) de Airco heeft het al begeven (had gelukkig 2 jaar extra garantie gekocht en een week voor dat hij verliep ging hij stuk) de binnen spiegel begint te verweren en de luchtfilter behuizing is krom getrokken waardoor hij slechter optrok door valse lucht.Tevens begint de koppeling kuren te vertonen en is er een verbinding tussen de draagarm en stabilisatie stang afgebroken. Het is allemaal niet echt schokkend maar voor mij genoeg om te zeggen het valt een beetje tegen.
Toch houd ik de auto nog wel even want het rijden blijft een grote grijns trekken met deze kleine incognito opdonder.
Verder geen problemen meer te vermelden en blijft het gelukkig betaalbaar als je zelf wat kunt doen.
zal proberen wat vaker een update te geven.
fotos
- 34.000 km
Heb de Fotos eindelijk toegevoegd. (voor de puristen onder ons ja dat zijn velgen met winterbanden van de Smart Forfour)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
