Mitsubishi Colt CZ3 1.5 Ralliart (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ3 1.5 Ralliart |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 10.680 km |
De inrijd-fase
- 1.320 km
Ik ben nu precies 9 dagen in het bezit van deze auto. In dit eerste verslag zal ik een aantal punten bespreken, te weten:
- Persoonlijke mening uiterlijk
- Prestaties
- Comfort/extra's
- Opsomming van min- en pluspunten
Uiterlijk
Ik vind dat deze Ralliart-uitvoering een fantastische look heeft. Om te beginnen met de neus die flink onder handen is genomen door onze beste Japanse vrienden; met de 'Evo-look' oogt deze relatief grote hothatch behoorlijk sportiever dan het model vóór 'de nieuwe Colt' en kan hij zelfs hier en daar voor een benauwd moment zorgen in de achteruitkijkspiegel van je voorganger.
Naast de voorkant, die er dus stukken op vooruit is gegaan, is de Ralliart én profil een lust voor het oog. Strakke belijning om de zijramen en fraaie brede sideskirts stralen wederom uit dat deze auto aanwezig is.
De achterkant is niet veel veranderd ten opzichte van het vorige model, waardoor de auto nog steeds wel redelijk 'hoog' voor zijn klasse oogt. Ook is de achterkant duidelijk wat breder uitgebouwd bij de wielkasten, wat wellicht gevoelsmatig ook een stukje bijdrage levert aan strakkere wegligging.
Verder is de auto van binnen behoorlijk ruim, ook hier weer één van de ruimste in z'n klasse en zijn alle dingen die je tijdens rijden veel gebruikt (radio, cruise control) binnen handbereik doordat de bediening hiervoor op het stuur te vinden is.
Prestaties
Over de prestaties ben ik zeer tevreden. Ik zit, met de 1300km op de teller, nog 200-700km in de 'inrijd-fase', maar heb al wel redelijk wat kunnen beproeven o.a. met betrekking tot tractie, acceleratie, lange ritten, verbruik etc.
Accelereren is werkelijk een genot, ik moet me inhouden om niet ALTIJD enkel de 1 en 2 te gebruiken bij het optrekken anders is de tank tóch iets te snel leeg. Je zit, als je er echt voor gaat, binnen 2 seconden alweer met de pook in je hand om hem in de 2 te slepen waarna meteen de turbo weer zijn ding doet. Trek je dan nog even lekker door zit je nét onder de 100km/h op de teller in z'n 2 terwijl je nog onder het rode gebied in de toerenteller zit. Al met al kan je dus inderdaad in maar 7,4 seconden de 100 bereiken, wat voor uitermate veel plezier zorgt, daar waar dit veilig is!
Voor lange ritten is deze auto ook behoorlijk geschikt. De stoelen zitten lekker en geven voldoende steun in de rug. Prima verstelbaar, zelfs in hoogte (enkel bestuurderskant). Wanneer je dan het stuur er nog bij aanpast in hoogte naar eigen voorkeur, moet eigenlijk iedereen de ideale zitpositie kunnen vinden. Goed gedaan dus, door de Japanners.
Het verbruik spreekt me niet tegen voor het D-label wat deze auto gekregen heeft. 1 op 12 heb ik nu als gemiddeld van de laatste 250km-rit op de boordcomputer staan, terwijl ik zo hier en daar écht wel even flink op z'n staartje trap.
Tractie is ook dik in orde, grenzen zijn soms zelfs lastig op te zoeken op dit gebied, puur omdat hij écht letterlijk als een blok op de weg ligt.
De ESP kickt niet genadeloos in, hij laat je wel even je gang gaan maar wanneer je té veel onverwachts gas bijgeeft in de bocht wil het gele lampje weleens gaan knipperen, gevolgd door een kleine inhouding door de motor. Maar zoals gezegd, zal dit zeker niet te vaak gebeuren.
Comfort & extra's
Comfort qua zitting is perfect in orde. De kuipstoeltjes zorgen ervoor dat je lekker kan zitten en genoeg steun hebt waar je het verwacht. Standaard beschikt de Ralliart over airco, cruise control, centrale deurvergrendeling, elektrisch verstelbare/verwarmbare zijspiegels, bovengemiddeld audiosysteem met mp3-ondersteuning en ingang voor externe apparaten (iPod, mp3-speler etc.), regensensor voor de ruitenwissers, lichtsensors die de verlichting inschakelt wanneer het donker wordt en nog een aantal fraai uitgedachte handigheidjes.
+++ Pluspunten +++
+ Zéér compleet
+ Prestaties
+ Je ziet 'm zelden!
--- Minpunten ---
- Gebrek handigheidjes vooruitschuiven/terugschuiven stoelen
Op naar de 20k
- 10.680 km
De teller bevindt zich sinds afgelopen weekend ruim over de 10.000 kilometers. Overmorgen staat dan ook de eerste kleine onderhoudsbeurt gepland. Een aantal zaken die ik ga doorgeven:
- bij op laten komen van de koppeling een vervelend 'klak'-geluid, welke ook voelbaar is (lees er meer over op Internet);
- af en toe een krakend/piepend koppelingspedaal;
- zilveren sierringen (optioneel) om de airco zitten losjes en kraken bij het verwarmen.
Zoals je ziet, de meeste dingen zijn amper noemenswaardig. Motorisch en technisch gezien doet de auto alles wat hij deed bij aanschaf. En zelfs nog wel beter: de inrijdfase zit er al láng op en alles voelt goed en soepel aan. Smijten door bochten is geen probleem en dat pleziert mij.
Één ding die ik jullie niet wil onthouden is de verbetering van het geluid. Nu er aardig wat KM's opzitten, wordt er werkelijk een lekkere roffel uit de uitlaat geproduceerd, óók bij flink accelereren. Voorheen had ik het idee dat er alleen bij een laag toerental af en toe geroffeld werd, maar niets is minder waar!
Verder zeg ik tegen mensen waarmee ik over mijn auto praat dat het soms voelt alsof je in een Porsche rijdt... Hiermee doel ik dan op het feit dat je die ook niet veel ziet rondrijden. Dat geeft én een goed gevoel, maar stiekem moet ik ook wel bekennen dat ik nou eigenlijk óók wel een keer 'mijn' bolide over het asfalt wil zien rollen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Colt 1.3 Invite 5 deurs 95PK! Airco l Cruise l Trekhaak l MTF-stuur! DEALER OH l TOPSTAAT l NL AUTO NAP!
- 2009
- 195.790 km

Mitsubishi Colt 1.3 Edition Two | AIRCO | CRUISE | TREKHAAK | NL-AUTO | 5 -DRS
- 2011
- 182.123 km

Mitsubishi Colt 1.3 Invite Net binnen; wordt nog showroomklaar gemaakt
- 2008
- 154.013 km