Mitsubishi Colt CZ3 1.1 Incharge (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ3 1.1 Incharge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 122.320 km |
KM-stand laatst | 137.150 km |
Mitsubishi Colt 1,1 CZ3 2008
- 133.240 km
Na enig zoeken en twijfelen is het eindelijk tijd geworden voor een eigen auto.
De auto waar ik naar op zoek was, moest in ieder geval zuinig zijn. Daarnaast het liefst maximaal 150000 kilometer gereden hebben en beschikken over een distributieketting. Met het oog op toekomstig onderhoud en onverwachte kosten zou een ketting voordeliger moeten zijn.
Na meerdere garages afgestruint te hebben in Groningen, waar auto's stonden met absurd hoge kilometerstanden boven de twee en drie ton, een testrit gemaakt in een toyota aygo met een vrij lage kilometerstand van 56000 km. Echter bij het bekijken van de dorpels bleek deze aan een zijde vol gestopt te zijn met plamuur. Bovendien was deze bepaalt niet vlak en misvormd ten opzichte van de andere zijde. Bij verdere controle bleek de gehele zijde linksachter een kleurverschil te hebben ten opzichte van de rest van de auto. Mijn vermoeden ging hierbij uit naar een slecht opgelapte schade auto. Hierdoor gingen bij mij direct de alarmbellen af, aangezien je niet weet wat zo'n auto verder onder de leden heeft.
Diezelfde dag nog in veendam op het industrieterrein gekeken. Hier viel mijn oog uiteindelijk op een felrode colt weggestopt in het hoekje van showroom met maar 122000 km. op de klok. Deze beschikte daarnaast ook over een distributieketting. Een ander pluspunt is dat met een platte achterbank er een wasmachine achterin past. Na een testrit gemaakt te hebben twijfelde ik. De auto reed prima, stuurt niet te soepel maar ook niet te zwaar, hij remde goed gedoseerd, het schakelen voelde alleen wat hakerig. Omdat het een van de weinige auto's met airco was in deze prijsklasse heb ik diezelfde dag de knoop doorgehakt en de koop gesloten.
Na aankoop de rest van de zomervakantie getoerd en heel wat kilometers gemaakt. Wat toen scheelde was dat de benzineprijzen rond de 1,60/1,69 lagen vlak over de grens in Duitsland.
Wat mij sinds het begin een doorn in het oog was, waren de vergeelde naafdoppen van de velgen. Hiervoor heb ik via internet een passende set doppen besteld met mitsubishi logo. Dat zag er meteen stuken beter uit.
Wat na de eerste wasbeurt opviel was dat de rubberpakking van de antennevoet begon te verkruimelen. Om lekkage te voorkomen hiervoor meteen een vervangend exemplaar besteld. Het bleek dat dit bij meerdere auto's uit deze periode een vaker voorkomend probleem is.
De radio die aanwezig was, werkte redelijk, echter was deze behoorlijk zwaar gehavend en daarnaast geen origineel exemplaar. Hierdoor was het niet mogelijk om de boordcomputer met verbruiksmonitor en actieradius te bedienen. Via internet heb ik bij een sloper een origineel exemplaar weten te vinden. De montage was simpelweg plug and play.
Totale kosten: €65,27
Wat gedurende de winter begon op te vallen was dat de buitenspiegels besloegen en zelfs bij nachtvorst bevroren. Op de snelweg bleven deze beslagen na schoonvegen en leverde een paar keer een gevaarlijke situatie op. Omdat dit irritant en zelfs gevaarlijk was had ik besloten een set elektrische spiegels van de sloop in te bouwen. Dit was redelijk eenvoudig zelf te doen, aangezien de stekkertjes hiervoor al aanwezig waren. Ik hoefde alleen het binnenwerk over te zetten en een schakelaar in het dashboard te klikken. Totale kosten hiervoor €68,-
Voor een wat sportievere look heb ik een spoiler op kleur besteld en gemonteerd en booskijkers op de koplampen toegevoegd.
De kosten hiervoor vielen tegen, maar het resultaat mag er wezen, totaal: €320,-
Na 11000 km in minder dan een jaar tijd gereden te hebben, heb ik daarom bij 133000 zelf de olie met oliefilter ververst. Aangezien een 3-cilinder meer toeren maakt hoop ik zo de motor op lange termijn zo veel mogelijk te sparen. Qua kosten viel dit reuze mee, €65 euro voor een filter met 4 liter Castrol 5-W40 en 25 minuten bezig. De lokale garage vraagt hier rond de €140,- voor.
Qua zuinigheid rijdt de auto gemiddeld 1:16 á 1:18, afhankelijk van hoe rustig je rijdt en de stand van de wind:) , dus bij maximaal 100km/h. boven de 100km/h keert het tij als het ware en begint verbruik aanzienlijk toe te nemen (tussen 6 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends dan). volgens de verbruiksmonitor stijgt het verbruik dan naar rond de 1:12 á 1:15 bij een maximum van 130km/h.
Het comfort is verder goed. De auto stuurt strak en is redelijk stug geveerd. Er is goede feedback vanuit de stuurinrichting. de stoelen geven voldoende ondersteuning en bij een naar achter geschoven achterbank is er ruim voldoende ruimte achterin voor twee personen. Een derde persoon zou achterin nog net kunnen. Echter bij het vervoeren van 5 man is het niet bepaald een scheurijzer meer en moet moeite worden gedaan om de 100 km/h te behalen. Voor 2 man met bagage heeft de auto meer dan genoeg vermogen.
Voor zover naast het zelf uitgevoerde onderhoud en toegevoegde opties, zijn er verder nog geen onverwachtse kosten naar voren gekomen. Op een lekke band na dan:)
Verdere updates volgen nog.
Nieuwe APK
- 136.450 km
Na een jaar probleemloos rijden was het tijd voor de APK. Ik was van te voren behoorlijk zenuwachtig, omdat als student zijnde er geen groot budget is voor reparaties. Vandaar dat ik alle reparaties en onderhoud zoveel mogelijk zelf wil doen.
Voor de keuring nog wel even de ruiten vloeistof bijgevuld, aangezien dit bij ontbreken een afkeur is.
Het enigste wat ik zelf kon vinden waren de droogte scheurtjes in de banden. Deze waren nog niet zo extreem om tot een afkeur te leiden.
De keuring is gelukkig vlekkeloos verlopen. Het enigste aandachtspunt volgens de keurmeester waren dan ook de banden. Hij zij dat ze nog geen afkeur zijn, maar naar alle waarschijnlijkheid bij de volgende keuring wel vervangen moeten worden. Ook werd aangeraden de bandenspanning regelmatig te controleren. Dit deed ik sowieso al iedere twee weken, vanwege de gelapte band links achter en voor een lager benzineverbruik
En dan nu op naar de volgende keuring hopelijk zonder problemen.
Extra accessoires en roestpreventie
- 137.150 km
Tijdens het in de was zetten van de auto in de zomervakantie kwam helaas naar voren dat door steenslag en zand er behoorlijk wat verf van de dorpels direct achter de wielkasten is afgesleten. Hier was alleen nog maar grondverf/staal zichtbaar. Een plek van ongeveer 3 a 4 cm groot aan beide kanten. Dit heb ik schoongemaakt en met een lakstift in kleur bijgewerkt. Omdat dit een beginstadium voor roest aan dorpels is wilde ik dit zoveel mogelijk inperken. Daarom ben ik bij de Mitsubishi garage in Groningen langs geweest voor een set spatlappen. Merkloze spatlappen blijken namelijk na 4 soorten geprobeerd te hebben met veel gevloek en geknip in geen geval te passen. De kosten vielen naar mijn mening tegen, maar het was inclusief montage en ze zijn anderhalf uur bezig geweest. Totale kosten: €140,-
Ivb met extra vakantiewerk heb ik nog wat leuke accessoires geplaatst.
Het deurkozijn aan de bestuurderszijde vertoonde redelijk wat krassen. Daarvoor via eBay een set originele instapbeschermers gevonden met Colt logo. Hierdoor zijn deze bijna allemaal onzichtbaar afgewerkt achter de strip. Totale kosten €32,50
Dezelfde verkoper had ook nog een chromen uitlaat sierstuk en chromen kofferbaksierstrip in de verkoop. Het zijn echte merk-onderdelen inclusief originele doos. Deze toen ook maar besteld. Deze moesten helemaal uit Slovenië komen, ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Totale kosten €67,50
Als laatste de bodem en achter ophanging van achterwiel tot kofferbak ingespoten met brunox epoxy roest beschermer/ontroester. Er was toch nog redelijk wat roest doorgekomen in de afgelopen maanden. Er was nog niets rot, daarom is het verstandig om er op tijd bij te zijn. De dorpels en bodem van achterwiel tot voor zien er nu nog gelukkig uit als nieuw, ondanks dat er van fabrieks af niets getectyleerd is. Totale kosten spuitbus €22,50
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasion Test: Citroën C2 (2006) vs. Mitsubishi Colt (2008)

Elektrische Zeekr X nu al in Nederland

Elektrische opvolger Citroën C5 Aircross in 2025 in productie

Kleinste zevenzitter Mercedes-Benz: vanaf €57.486

Terugroepactie Toyota Corolla Cross om airbag, geen zorgen in Nederland
