Mini Electric Charged (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Electric Charged |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 37.772 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Eerste auto!
- 37.942 km
Vandaag was voor mij als autoliefhebber een speciale dag: ik mocht mijn eerste auto ophalen! En wat voor een, een heuse Mini Electric / Mini Cooper SE. Jarenlang over gedroomd, goed voor gespaard en nu de stap gewaagd.
Om even wat context te geven: als 22-jarige net afgestuurde start ik in oktober met mijn eerste 'grotemensen' baan. Heel leuk natuurlijk, afgezien van het feit dat er geen leaseauto bij zit maar een OV-jaarkaart... Na vier jaar studeren en gebruik maken van het OV wist ik echter een ding zeker: als het even kan stap ik nooit meer in een trein of bus en koop ik mijn eigen auto. Zoveel vertraging en uitval, om nog maar te zwijgen over de drukte en de slechte verbindingen als je buiten de randstad in een dorp woont. Maar ja, als eerste auto had ik wel enkele eisen. Een moderne B of C segmenter, liefst automaat, op benzine, en (durf het bijna niet te zeggen) het liefst Audi of BMW. Vroeger altijd gek geweest van Audi. Laatste jaren meer fan geworden van BMW, ook nadat ik mijn rijbewijs kreeg en voor mijn bijbaan in allerlei (vaak zeer luxe) auto's reed. Dan sprong BMW er toch altijd uit: sportieve auto's, perfecte ergonomie en goede looks. Andere merken als Mercedes en Volkswagen trekken me toch minder.
In juli de stoute schoenen aangetrokken en langsgegaan bij Van Poelgeest in Amersfoort, om te kijken wat de opties waren met mijn budget. In eerste instantie gaan kijken voor een 118i (modeljaar 2016-2019). Van dat model was (en ben) ik helemaal weg; perfect formaat, lekkere automaat en het stuurt geweldig. Ik kwam er echter al heel snel achter dat een 118i gewoon te duur is. De combinatie van verzekering, wegenbelasting, onderhoud en vooral de benzine deed me toch wel schrikken. Dat was een domper. Gelukkig kwam de (overigens fantastische) verkoper toen met een alternatief: waarom niet eens kijken naar een Mini Electric (of de Cooper SE zoals Mini hem ook wel noemt)? Er stonden er nog twee bij de dealer. Mijn eerste gedachte was redelijk skeptisch: elektrisch gaan rijden, ik?! Eenmaal aangekomen bij de Mini bleek het toch wel een hele leuke auto te zijn. Goeie kleur, leuke gele elementen en voorzien van zeer veel opties. Pas twee jaar oud en nog geen 40k op de teller. Ook het kostenplaatje was veel positiever: geen wegenbelasting tot 2025, bijna geen onderhoud, geen hoge benzinekosten, subsidie van 2.000 euro gezien het een gebruikte elektrische auto's is... Na een nachtje erover te hebben geslapen de knoop doorgehakt: ik wil rijden in die Mini! Zo gezegd zo gedaan; na een proefrit bleef het positieve gevoel hangen. Om de tafel gegaan en uiteindelijk gegaan voor financial lease, waarbij je zelf eigenaar wordt van de auto. Na een lang en enigszins vervelend aankoopproces (verzekering die schrikbarend duur was, subsidie die al vergeven was, gedoe met de financiering) uiteindelijk toch uitgekomen op een mooi financieel plaatje en kon de datum voor aflevering gepland worden.
Die dag was vandaag, 9 september. Met een gezonde dosis spanning naar Amersfoort gereden met mijn vader en zusje. Hier heel goed ontvangen en een duidelijke uitleg gekregen. Ik wist zelf door de nodige reviews/filmpjes en ervaring met elektrisch rijden en Mini's in het algemeen al redelijk veel, maar het is toch altijd leuk om overal doorheen te lopen. Na ongeveer drie kwartier kon ik op pad met een volgeladen auto!
Meteen valt op dat de auto goed is uitgerust. Het is zoals hierboven al beschreven een 2020 Mini Electric in de Charged uitvoering, in de kleur Moonwalk Grey met zwart leder. Belangrijkste opties hierbij zijn:
- Navigatie Professional i.c.m. CarPlay en DAB
- Harman-Kardon geluidssysteem (fantastisch geluid!)
- Lederen sportstoelen met stoelverwarming
- Parkeerhulp voor- en achter inclusief achteruitrijcamera
- Elektrisch inklapbare spiegels
- Head-up display
- Keyless entry
Als eerste auto meteen een hele volle auto! Ik was zelf al redelijk verpest door de afgelopen jaren in de auto's van mijn ouders (5-serie en 1-serie). Wat raak je bijvoorbeeld snel gewend aan een automaat en head-up display. Heerlijk om deze opties nu ook te hebben. Enige optie die ik mis is het schuifkanteldak, ook om de airco uit te kunnen zetten. Al is daar prima zonder te leven.
Voorafgaand aan het ophalen had ik natuurlijk al de nodige reviews gelezen en filmpjes gekeken. Hier kwam steevast uit dat het een echte kart is: snel, wendbaar en goed sturend. In elke review kwam echter ook een groot negatief punt naar voren: de schamele actieradius van slechts 175-200 km. In eerste instantie was dit voor mij ook een dealbreaker. Ik ben echter gaan nadenken over mijn gebruik. Voor werk gebruik ik de auto 3 a 4 dagen per week, 2 keer voor een traject van ongeveer 60 km heen en 60 km terug (omgeving Arnhem - Amersfoort) en 1x een wisselend traject naar de Randstad. Vrijwel overal waar ik kom zijn laadpalen beschikbaar. Daarnaast komt er binnenkort een laadpaal aan huis, en staan op 50 meter 2 publieke laadpalen. Door goede oplaadmogelijkheden is er daarom vrijwel geen reden om laadstress te hebben. En mocht de rit een keer langer zijn, dan zijn er snelladers langs de snelweg (of kan ik de auto van mijn ouders pakken en hebben zij een dagje de Mini (-:).
Vandaag meteen al 175 km gereden en ik werd positief verrast toen ik thuis kwam: nog 50 km over! Dat komt goed overeen met de actieradius die Mini zelf opgeeft (230 km). Dit kwam met name door continu gebruik te maken van de GREEN+ modus en door vrijwel niet te remmen (regeneratief remmen). De Mini Electric kent vier standen: sport - mid - green en green+. In green+ wordt de airco grotendeels uitgeschakeld en levert de motor minder vermogen. Naar mijn mening zijn de prestaties in green+ nog steeds erg goed; soepel en vrij snel. Natuurlijk is sport sneller, vergelijkbaar met een achtbaanattractie. Maar voor dagelijks gebruik werkt green+ perfect; het levert daarnaast 15-20 km meer actieradius op. Positief verrast door de actieradius. Wellicht dat het in de minder wat minder wordt, al helpt de optie om de auto voor te verwarmen tijdens het laden wel natuurlijk.
Andere zaken die positief opvallen:
1. Leuk model. De Mini ziet er naar mijn mening gewoon goed uit. Mooie led-verlichting voor en achter (inclusief de Engelse vlag), gele spiegels, kekke velgen. Een vlotte, jonge auto die goed past bij een jong persoon.
2. i-Drive systeem: de laatste jaren veel gereden in de BMW's van mijn ouders. Het systeem van de Mini is vrijwel identiek, en werkt daarom heel erg intuïtief. Duidelijke menu's en scherpe weergave. Bediening van het systeem is mogelijk zonder je ogen van de weg te houden. Daarnaast heb ik persoonlijk een hekel aan touchscreens door de vieze vingers. De Mini heeft een touchscreen, maar ook nog steeds de fijne draaiknop. Werkt perfect!
3. Fijne sportstoelen met uitschuifbaar vlak. Zitten als gegoten. Stoelverwarming nog niet gebruikt, maar zal in de winter wel fijn zijn! Ook achterin zit je prima, al moet je natuurlijk niet te lang zijn. Instap naar achteren is dan wel bagger. Maar goed, ik rijd vrijwel altijd alleen of met z'n tweeën in de auto, dus voor mij is dit geen punt. De auto heeft zwart leder. Vind ik persoonlijk jammer (de Electric is er ook met prachtig beige en bruin leder), maar op de occasionmarkt heb je het nou eenmaal niet voor het zeggen.
4. Sturen: wat soepel! De auto gaat echt als de spreekwoordelijke brandweer. Mini's zijn echt gemaakt voor bochtige wegen, en dit geldt gelukkig ook voor de Electric. De auto geeft je gewoon een grijns op je gezicht.
5. De vele opties maken de auto heel comfortabel. Dingen als CarPlay, auto kunnen voorverwarmen, fijn Harman-Kardon systeem en achteruitrijcamera maken het autorijden gewoon een stukje makkelijker. Nadeel: je went aan de luxe en wilt bij de volgende auto niet voor minder gaan...
Ik heb natuurlijk nog niet veel gereden, en kan daarom nog geen volledig beeld van de auto schetsen. Ook de negatieve punten zullen wellicht later duidelijker worden (nu zit ik nog te veel op een roze wolk). Maar vanzelfsprekend is de auto niet perfect. De Mini is net een kart, wat zowel positief (sturen!) als negatief kan worden gezien. Het onderstel is redelijk hard. Voor drempels moet harder worden afgeremd, en op slecht wegdek voel je de grond redelijk goed. Al is dat in Nederland natuurlijk niet zo'n groot probleem met onze goede infrastructuur. Verder is de auto niet ruim, zeker de kofferbak niet. Al is deze net zo groot als de reguliere Mini Coopers. Voor mijn gebruik is het meer dan voldoende. Een laatste puntje is het gebrek aan opbergmogelijkheden. Vakken in de deur zijn niet super groot, evenals de ruimte in de middenconsole. Gelukkig ben ik een voorstander van weinig spullen in de auto hebben (lekker minimalistisch en niet te veel rommel), dus is het geen groot issue voor mij.
Voor nu hangt de auto voor de eerste keer aan de lader. In de toekomst zullen er vele updates komen als ik meer woonwerkverkeer heb gereden, en vaker heb geladen. Ervaringen met opladen, verbruikscijfers en mijn mening over het comfort en de prestaties zullen dan uitgebreider aan bod komen.
Voor nu overheerst een gevoel van trots. Ik geniet enorm van mijn eerste auto en kijk uit naar de komende kilometers!
3,000 km verder
- 40.641 km
Inmiddels de auto zes weken in bezit en 3.000 km gereden. Sinds 3 oktober gebruik ik de auto intensiever voor werk: 4 keer per week naar kantoor in Amersfoort (50 km enkele reis). Daar gaat per 1 november echter verandering in komen: ik start met mijn eerste opdracht in Amsterdam. Dat betekent dat de Mini 4 keer per week een afstand van 100 km enkele reis gaat afleggen (Arnhem - Amsterdam) en 1 keer per week 50 kilometer enkele reis. Dat wordt veel laden (-:
Gelukkig bevalt het rijden nog steeds heel erg goed! De voor- en nadelen op een rij:
VOOR
1. Het design: ik vind het echt een hele leuke auto om te zien. Lekker compact. Goeie kleur, ook al had ik liever Island Blue of British Racing Green gehad (vooral die laatste is echt heel mooi). Ik ben ook nog steeds blij met de velgen in combinatie met de spiegels en grill. Het gele steekt naar mijn mening mooi af bij de grijze kleur.
2. Het verbruik: als je je best doet, kun je echt heel zuinig rijden. Foto bijgevoegd: verbruik tijdens mijn dagelijkse ritje naar kantoor is 12.6 kWh/100km. Hierbij is 50% snelweg en 50% binnendoor met 60km/h en 80km/h wegen. Dat betekent een actieradius van ruim 220 km! Het verbruik sinds aanschaf is iets hoger, rond de 13.3 kWh/100 km, nog steeds erg zuinig. Hierbij rijd ik wel het grootste gedeelte in GREEN+, behalve 's ochtends als het te koud is. Dan is de stoelverwarming wel heel fijn.
Om een indruk te geven van de actieradius: afgelopen zaterdag ben ik een dagje naar Belgie geweest. Allereerst van Arnhem naar Hasselt (145 km). Daar aangekomen met nog 58 km actieradius over. In de parkeergarage tot onze grote schrik geen laadpalen (belachelijk toch?). Uiteindelijk iets verderop een laadpaal gevonden, de allerlaatste. Gratis kunnen parkeren, laden tegen 0,40 cent per kWh. Na 2,5 uur was de auto weer opgeladen. Vervolgens naar Brussel gereden (88 km). Hier aangekomen met 115 km resterende actieradius. Daar kort geladen, binnen 1,5 uur was de auto weer vol. 's Avonds teruggereden naar huis, met als doel om op één lading thuis te komen. In Green+, rustig rijdend (105 op de cruise). Dat ging tot mijn verbazing redelijk goed! De afstand was 203 km; de actieradius gaf 208 km aan. Het laatste stukje was wel redelijk tricky. Uiteindelijk met veel meldingen ('elektrische actieradius sterk beperkt' ) thuis aangekomen met nog 8km over (4%). Het is opzicht goed te doen, maar je moet wel wat concessies maken (vooral géén 130 gaan rijden). Maar leuk om te weten dat het dus wel kan!
3. Het rijden zelf: heerlijk! Het is echt een stuurmansauto. De terugreis van werk naar huis rijd ik vaak binnendoor, over bochtige 60 wegen. Daar is de Mini echt voor gemaakt. Je scheurt door bochten heen, en door de elektrische aandrijving schiet je vooruit. Het is heel fijn om te weten dat je de nodige power hebt, vooral als je snel even iemand voorbij wilt.
4. Het elektrische gevoel: ik vind het heerlijk om direct al je vermogen beschikbaar te hebben. Daarnaast is het echt fijn om niet te hoeven wachten tot de motor is opgewarmd. Ook mis ik de rook uit de uitlaten niet bij het stoplicht 's ochtends vroeg. En hoe fijn is het om niet meer bij een tankstation te hoeven staan! Het laden werkt zo soepel en snel. Het rijden in de 520d, hoe fijn die ook rijdt, voelt toch wel wat ouderwets.
5. One-pedal driving: hier kan ik niet meer zonder. Overstappen naar een benzine/diesel auto is echt wennen. Je wint er zoveel energie mee terug, en het scheelt vieze velgen (-:
6. Het interieur en gebruiksgemak: je merkt dat Mini bij BMW hoort. Het iDrive systeem is vertrouwd, en werkt perfect. Apple CarPlay werkt draadloos, alle knoppen zitten op de juiste plek, mooi groot scherm. Echt top.
7. De stoelen: die zitten echt heel fijn! Je zit echt ín de stoel; je wordt mooi omsloten. Ook op langere ritten naar Brussel geen centje pijn. Stoelverwarming werkt daarnaast ook heel fijn, en is vooral erg snel. Je merkt, logisch, wel verschil tussen de Green-stand en de Mid-stand. In de Mid-stand is de stoelverwarming veel krachtiger.
TEGEN:
1. Het harde onderstel: je merkt dat de auto redelijk zwaar is en dat er een accupakket inzit. Het is af en toe best wel een gestuiter, zeker bij wat hogere drempels. Ik heb redelijk wat ervaring met benzine Mini's, en die zijn toch merkbaar soepeler. Voor mij als 22-jarige niet storend, maar wel iets om rekening mee te houden.
2. Te kleine telefoon oplader: mijn iPhone 11 is te groot voor de oplader in de middenarmsteun. Ik moet mijn hoesje eraf halen, dan past ie nét. Verder moet je niet te veel verwachten van zo'n oplader; telefoon wordt vooral heel warm, maar laadt niet bijster veel op.
3. De camera achter is top, maar wordt wel echt heel snel vies. Zeker bij dit herfstweer. Daarnaast vind ik de resolutie merkbaar minder vergeleken met een 1-serie (F40).
4. De opbergmogelijkheden zijn redelijk beperkt (net als het ruimteaanbod). Dit wist ik echter van tevoren en is voor mijn situatie ook niet erg. Ik kan al mijn spullen kwijt. Daarnaast vind ik de grote bekerhouders wel erg fijn.
5. De keyless-entry gebruik ik zelf erg weinig. Het werkt goed, al vraag ik me wel af waarom via die weg de spiegels niet inklappen. Uiteindelijk gebruik ik dus altijd de sleutel.
6. De (handmatige) stoelverstelling is wel erg knullig. Ik pas die gelukkig niet vaak aan, maar soms rijdt mijn moeder erin en dat gaat toch lastig.
7. Hier kan Mini niets aan doen, maar de drukte bij laadpalen: op dit moment heb ik thuis nog geen laadpaal. Die komt er wel aan, maar dat proces is vertraagd. Daarom ben ik nu genoodzaakt openbaar te laden. Gelukkig is er 1 laadpaal op 50 meter afstand, alleen ik merk toch dat deze redelijk vaak bezet is. Daarnaast zijn er redelijk wat bewoners die de auto gewoon 24 uur laten staan. Belachelijk gewoon, zeker gezien de hoeveelheid elektrische auto's in de buurt. Beetje solidariteit zou wel fijn zijn.
Daarnaast heb ik afgelopen week een OBD-adapter gekocht. Hiermee de volgende zaken gecodeerd:
- Standaard starten in GREEN+ mode
- Achterlichten standaard aan bij automatische verlichting
- Spiegels die bij afsluiten van de auto direct inklappen (in plaats van de sluitknop langer te moeten inhouden).
Overall gezien ben ik heel erg blij met de Cooper SE. Zeker voor mijn gebruik is de auto perfect, aangezien ik kan laden op kantoor en dus altijd opgeladen terug naar huis rijd. Tot de volgende update!
Bijna 10k km
- 46.469 km
Inmiddels is de auto bijna 3 maanden in bezit en staan er zo'n 9.000 km op de teller.
Na de nodige kilometers te hebben gereden kan ik ook meer zeggen over het verbruik en de actieradius. De afgelopen weken, met veel regen, kou en wind, waren niet erg bevorderlijk voor het verbruik. In september lag de actieradius vrijwel altijd ruim boven de 200 km (verbruik tussen de 12 en 13 kWh/100km, wel altijd in GREEN+). Uitschieter was 236 km op één lading. Weersomstandigheden in november en december zorgden ervoor dat de actieradius bleef steken op 165 km. Verbruik is gestegen naar 14.3 kWh/100 km. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik de afgelopen weken in GREEN heb gereden met stoelverwarming aan (veel te koud zonder verwarming). Daarnaast veel gebruik gemaakt van voorverwarmen via de app terwijl de auto aan de lader stond (heerlijk!).
Begin novermber is de laadpaal aan huis geleverd. Dat is echt ideaal! Nog geen inzicht in de kosten hiervan, maar die zullen wel wat hoger zijn dan openbare laadpalen. Ik heb het er echter voor over: de enige laadpaal in de nabije omgeving is vrijwel altijd bezet. Vaak laten bepaalde personen de auto ook nog eens de hele avond + nacht staan. Auto op de oprit parkeren en direct opladen scheelt een hoop irritaties.
Afgelopen week een set winterbanden gekocht, type 499 (gebruikte velgen maar nieuwe banden), en deze is netjes gemonteerd door Van Poelgeest in Amersfoort. Velgen staan erg goed i.c.m. de kleur! Leuk detail is de gele rand om het Mini logo in de velg. Ik zal t.z.t. een foto plaatsen.
Daarnaast een gevoel dat veel autobezitters kennen: na een aantal maanden en vele uren in de auto verdwijnt de roze wolk langzaamaan. Bepaalde zaken vallen op in negatieve zin. Hieronder een lijstje (let op: zijn geen schokkende zaken):
- Geen verlichting bij laadpoort. Dit is echt irritant 's avonds als het donker is. Indien je het klepje van de laadopening er weer in wilt stoppen zie je gewoon helemaal niks. Gevolg: je moet de zaklamp van je telefoon erbij pakken om iets te zien. Niet dramatisch natuurlijk, wel irritant.
- Klepje van de laadpoort kan niet ergens in geklikt worden (zoals benzine/dieseldop bij 5 of 1 serie) maar bungelt los aan de auto. Een beetje een misser van MINI. Waarom zit er geen 'houder' voor het klepje? Onbegrijpelijk.
- Automatische stand ruitenwissers werkt niet naar behoren. Vaak gaat het goed, maar bij wat hardere regen reageren de ruitenwissers soms te laat. Dan ga je zelf wisseren. Al wat gespeeld met de instellingen, maar helpt niet echt.
- Actieradius flink minder bij winters weer. Was te verwachten natuurlijk, maar het is wel jammer om te zien hoe groot de impact is van het weer op de actieradius. Aan de andere kant ben ik blij de auto in de herfst/winter te hebben gekocht: het kan alleen maar beter worden.
- Automatisch grootlicht werkt niet altijd even goed. Meermaals voorgekomen dat tegemoetkomende auto's seinen omdat het automatische grootlicht niet op tijd uit gaat. Daarom zet ik het vaak zelf al uit. Het systeem zelf werkt verder goed (berm en borden langs de weg worden zeer helder verlicht).
- Bij keyless sluiten van de auto klappen de spiegels niet in. Detailpunt dit, maar ik vond het toch opvallend. Ik sluit de auto daarom altijd met de sleutel.
Algemene oordeel na 3 maanden: nog steeds heel tevreden en blij met mijn eerste auto. Het elektrische rijden is heerlijk: altijd power, bijna nooit remmen, geen diesel/benzine walmen... Voor mij in ieder geval de toekomst.
30,000 km verder
- 68.200 km
Inmiddels zijn we 10 maanden en 30.000 km verder met de elektrische Mini Cooper! Hoog tijd voor een update.
Over het algemeen ben ik erg tevreden over de SE. Het is een sportieve, snelle en zuinige auto. Klein maar fijn. Een auto die past bij mijn huidige levensfase. Zaken die positief opvallen:
- Mini is natuurlijk van BMW en dat merk je ook. En dat vind ik heel fijn; want de interieurs die BMW bouwt behoren wat mij betreft tot de top. Alles zit goed in elkaar, de i-Drive draaiknop is fijn, alles is makkelijk vindbaar en de afwerking is top. Het Mini-sausje eroverheen maakt het af: het is een gezellig, doch overzichtelijk interieur.
- De Cooper SE is echt lekker snel en sportief. Meestal rijd ik gewoon zoevend in de GREEN-mode. Op die manier werkt de airco en stoelverwarming gewoon, maar beschik je wel over aanzienlijk meer actieradius. En daarnaast ben je alsnog altijd als eerste weg bij het stoplicht. Niet dat dat zo belangrijk is, maar het is wel leuk. Maar soms is het heerlijk om na een lange dag werken de 'vliegtuigschakelaar' naar boven te drukken en in SPORT-mode vooruit te schieten. Je wordt afgevuurd als een raket. En ja, een Tesla is nog vele malen sneller, maar geloof me, aan de SE heb je genoeg. Tot slot is een Mini geen Mini als de wegligging niet perfect is. En dat is ie! Rotondes en lange bochten op de snelweg zijn echt een feestje.
- Het verbruik: een hot topic bij elektrische auto's. Sinds aanschaf houd ik dit netjes bij. Over 30.000 km, zowel in herfst/winter als lente en deels zomer, komt dit uit op 14,7 kWh/100 km. Dat vind ik erg netjes, vooral gezien ik bijna alleen maar snelweg rijd (90%).
- Praktisch: in mijn vorige review schreef ik dat een Mini niet de meest praktische auto is. Ik ga niet beweren dat het een ruimtewonder is, maar met de banken plat kun je verbazingwekkend veel meenemen. Daarnaast zit je voorin gewoon heel lekker en ruim, en heb je niet het idee in een hele kleine auto te zitten.
- Stoelen: de sportstoelen met uitschuifbaar zitvlak zitten echt heel goed. De afgelopen tijd veel naar Antwerpen of Brussel geweest met de auto (2-3 uur) en dat gaat prima. Je stapt fris uit. Daarnaast houd ik (af en toe) van wat sportiever rijgedrag, en dan is het erg fijn dat je goed in de stoel blijft zitten en niet heen en weer schuift. Enige jammere is dat ik stikjaloers blijf op mede Mini Cooper rijders met de prachtige bruine of lichte lederen bekleding.
- Design: ik vind het ontwerp van de huidige Mini Cooper generatie geslaagd. Een fris ontwerp met de Union Jack achterlichten als leuk detail. Ik ben ook nog steeds erg blij met de kleurstelling. Voordeel is dat je met de gele accenten je auto altijd weer terug vindt (-:
Natuurlijk is geen enkele auto perfect. Zo ook de Cooper SE niet. In willekeurige volgorde:
- De kleine vooruit is af en toe verschrikkelijk irritant. Instant nekklachten als je vooraan staat bij een stoplicht. Daarnaast ziet het er behoorlijk dom uit om zo voorover gebogen te zitten. Natuurlijk overdreven en klein leed, maar het is soms wel lichtelijk irritant.
- Ik mis laadopties in het navigatiesysteem. Deze worden bij een bestemming die buiten de range ligt niet getoond, en dat is ontzettend onhandig. Er wordt simpelweg gemeld 'actieradius niet toereikend'.
- De range. Dat is toch wel een puntje. De auto is zuinig, maar het feit blijft bestaan dat het accupakket vrij klein is. En dat wist ik van tevoren, maar ik wilde de auto zo graag dat ik het voor lief nam. De actieradius verschilt enorm. Meerdere keren 250 km actieradius gezien op het scherm, maar ook 150 km. Tijdens het rijden loopt dit altijd wel weer op. Ik doe op dit moment een opdracht bij Schiphol, waardoor ik 3x in de week van omgeving Arnhem naar Schiphol rijd (+/- 105 km enkele reis). Heen en terug dus 210 km. Met 20 graden, zon en weinig wind, red ik dit makkelijk. Vaak heb ik dan nog 30 km over. Zit het echter tegen, dan kom ik thuis met 3 km aan. En dan staat de airco uit en rijd ik in GREEN+ mode. Dit gaat goed, maar je zit niet geheel relaxt in de auto.
Het weer is echter wel een hele sturende factor. Afgelopen zaterdag vol goede moed met een volle accu naar Brussel gereden. Vanaf mijn huis 200 km rijden, dus je zou zeggen dat moet prima kunnen. Helaas begon het net over de grens in Belgie te stortregenen, en erg hard te waaien. De actieradius liep snel terug, dus werd duidelijk dat ik de eindbestemming niet in één keer zou halen. Besloten om met nog 30 km actieradius over te stoppen bij een snellader. Van alles geprobeerd, maar alle 4 (!!) de laadpalen werkten niet. Bleken ze alle 4 defect te zijn, zonder verwijzing hiervan op het scherm... Besloten om door te rijden naar het eerstvolgende dorp voor een publieke laadpaal. De app gaf verschillende opties aan, maar deze bleken allemaal niet publiek toegankelijk. Uiteindelijk met nog 9 km over een (langzame) laadpaal gevonden, dus hier 30 minuten geladen. Uiteindelijk na 3,5 uur aangekomen op bestemming. Geen aanrader dus...
Het voordeel is dat ik per augustus verhuis naar Amersfoort, wat betekent dat de reistijd wordt gehalveerd. Amersfoort - Schiphol is prima te doen. Ons kantoor zit daarnaast ook in Amersfoort, dus hier kan ik op de fiets naar toe. De kilometers zullen daarmee wat minder hard gaan oplopen. Voordelig, zeker gezien ik de afgelopen weken soms begon te twijfelen of dit de juiste keuze was. Maar dat is het gelukkig wel. Ik blijf voorlopig in de Mini rijden, simpelweg omdat ik ook niet direct een opvolger zie. Ik ben een echte BMW-fanboy, maar zie niet echt potentiele opvolgers. i3 is verouderd en niet mijn model, iX3 en iX (veel) te groot en te duur. De i4 is de droomopvolger, maar prijstechnisch (nog) niet realistisch. Dromen mag echter (-:
Volgende kosten zijn gemaakt:
- Juni: nieuwe achterband en ruitenwissers voor en achter. Kosten 325 euro
- Juli: alarmkeuring. Kosten 40 euro
- Verzekering is voor mij 150 euro per maand
- Thuisladen is gratis, dus dit doe ik vanzelfsprekend het vaakst. Gemiddeld zijn laadkosten elders 50 euro per maand
- Wegenbelasting betaal ik gelukkig (nog) niet, onderhoudskosten zijn er naast banden bijna niet.
Ik rijd voorlopig lekker door. Op naar de volgende 30k!
Schade! En meer
- 83.156 km
Inmiddels weer een aantal kilometers verder. De teller staat op een ruime 83.000. En nog steeds blij om de auto in bezit te hebben! Er hebben zich echter wel wat zaken voorgedaan de afgelopen tijd, dus tijd voor een update.
De zomervakantie niet met de Cooper op vakantie gegaan. Mooi onder een autodoek gezet zodat er in twee weken afwezigheid geen vogelkak of andere vervuiling op kon komen. Erg blij met die oplossing.
Net na de vakantie, op 9 september, het eerste kaarsje uitgeblazen. In dat eerste jaar bijna 40.000 km gereden, met een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km (boordcomputer). In de lente/zomer ongeveer 14.5, herfst 15-15.5 (afhankelijk van kou en vooral wind), winter 16-17. De afgelopen maanden waren erg nat en stormachtig (en soms erg koud), en daar houdt de SE niet zo van. Dan mag je gewoon uitgaan van een actieradius van max. 160 km. En dat is niet zo veel. Gelukkig is het met mijn huidige woon-werktraject (Amersfoort-Schiphol) goed te doen om heen-en-weer te gaan, maar dan moet er wel elke dag geladen worden... Inmiddels ruim een halfjaar afhankelijk van publieke laadpalen, en je moet af en toe maar net geluk hebben. Bezet, kapot, kaart niet goed gescand, trage lader... Maar goed, ik heb op 7 min loopafstand 3 laadpalen zitten dus kan altijd wel ergens terecht.
In november een wat mindere ervaring. Aan het einde van de (werk)middag aangekomen op het parkeerterrein (P40 Schiphol), en opeens zag ik het spatbord naast de auto liggen... Bleek de auto naast mij bij het uitrijden mijn auto te hebben meegenomen. Flinke deuk, gehele voorbumper ontwricht, spatbord kapot. Best wel forse schade gezien de omstandigheden (parkeerterrein, lage snelheid). Zie de laatste twee foto's. Geluk bij een ongeluk er lag een briefje onder de ruitenwisser. De volgende dag gezamenlijk de schadeformulieren ingevuld en netjes afgehandeld. So far so good. Toen kwam het slechte nieuws: na contact te hebben gehad met mijn vaste verkoper bij Van Poelgeest kreeg ik te horen dat er pas in de derde week van januari plek was... Dat betekende ruim twee maanden met een beschadigde auto rondrijden. Jammer, maar is helaas niet anders. Over 1.5 week kan ik de auto brengen en ben ik 'm een hele week kwijt. Kan niet wachten...
Daarnaast al enige tijd een melding: 'laadklep staat open'. Zat echter potdicht... De melding bleef maar terugkomen, dus toch maar even langs de dealer gereden. Gevraagd om de storing te wissen, maar bleek om iets meer te gaan. De laadkop zou vervangen moeten worden (garantie), kwam vaker voor... Blijft een vaag verhaal, maar net na de kerst is het vervangen en een ochtendje in een nieuwe iX1 gereden. Fijne auto, hoge zit niet favoriet, nieuwe iDrive is mooi maar overweldigend, veel power. Range en verbruik vielen tegen. Aan de achterkant met die kleine knipperlichten kan ik niet wennen. Was blij om weer in m'n kart te stappen aan het eind van de dag.
In december een hersenspinsel over een mogelijke opvolger (MINI Clubman, 330e, 1-serie?). Kwam met name door de perikelen met elektrisch rijden en het slechte weer (opladen paar keer mislukt door kapotte lader, veel regen, lage range, elke dag weer opladen). Had erover gepost op het forum, maar na wat terechte antwoorden erachter gekomen dat nu inruilen in allerlei opzichten niet slim is. Dus dat idee maar even uit mijn hoofd gezet.
Overall gezien ben ik ook gewoon nog heel blij met mijn Cooper SE. Lekker in de opties, goed design, vlot, goede stoelen. In 2024 dus lekker doorrijden!
Vaarwel Mini
- 96.000 km
Afgelopen woensdag is de Mini vertrokken naar een nieuwe eigenaar. De afgelopen 1.5 jaar en 60.000 km enorm genoten van mijn eerste auto! Vlot, betrouwbaar, comfortabel qua opties en vooral heel erg leuk. Een echte zuinige en sportieve (ja, het kan samen) kart.
De beperkte range en ruimte gingen me de laatste maanden steeds meer tegen staan. Daarnaast had ik mijn oog al langere tijd laten vallen op mijn droomauto: een Estoril-blauwe BMW 118i met Dakota Oyster leer. Wat mij betreft een prachtige combi met een enorme berg aan opties. Die kon ik echt niet laten staan.
Dit houdt in dat ik de overstap maak van elektrisch naar benzine. Toch wel een lastige stap (elektrisch rijdt heerlijk en is sowieso de toekomst), maar met mijn kilometers en de huidige laadinfrastructuur vind ik het een gerechtvaardigde keuze. Er is op dit moment geen elektrische auto met voldoende actieradius (> 400 km), een acceptabele prijs en een beetje begeerlijk uiterlijk. Wellicht in de toekomst.
Afscheid nemen van de Mini deed toch wel pijn; het blijft je eerste auto. De wetenschap dat hij nu in het bezit is van een liefhebber, doet me wel deugd. Het gaat je goed Mini!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Mini Mini 1.5 One Classic Aut. [ LED Climate DAB ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57674123/0-73d3f460a7e8a17b535eae32242441b0.jpg)
Mini Mini 1.5 One Classic Aut. [ LED Climate DAB ]
- 2021
- 53.173 km

Mini Mini 1.5 Chili Turbo 102 PK Automaat / Airco / Apple Carplay / Panoramadak / Camera / Leder Sport Int / LED / Park Sensors / 1e Eigenaar!
- 2021
- 35.693 km

Mini Mini 2.0 (192Pk) Chili-Serious Navi HUD Leder Géén Afleverko
- 2019
- 54.241 km