Mini Electric Charged (2020) #2

Mini Electric Charged (2020)
Mini Electric Charged (2020)Mini Electric Charged (2020)Mini Electric Charged (2020)Mini Electric Charged (2020)Mini Electric Charged (2020)Mini Electric Charged (2020)Mini Electric Charged (2020)Mini Electric Charged (2020)Mini Electric Charged (2020)

UitvoeringElectric Charged
Bouwjaar2020

Eerste auto!

Vandaag was voor mij als autoliefhebber een speciale dag: ik mocht mijn eerste auto ophalen! En wat voor een, een heuse Mini Electric / Mini Cooper SE. Jarenlang over gedroomd, goed voor gespaard en nu de stap gewaagd.

Om even wat context te geven: als 22-jarige net afgestuurde start ik in oktober met mijn eerste 'grotemensen' baan. Heel leuk natuurlijk, afgezien van het feit dat er geen leaseauto bij zit maar een OV-jaarkaart... Na vier jaar studeren en gebruik maken van het OV wist ik echter een ding zeker: als het even kan stap ik nooit meer in een trein of bus en koop ik mijn eigen auto. Zoveel vertraging en uitval, om nog maar te zwijgen over de drukte en de slechte verbindingen als je buiten de randstad in een dorp woont. Maar ja, als eerste auto had ik wel enkele eisen. Een moderne B of C segmenter, liefst automaat, op benzine, en (durf het bijna niet te zeggen) het liefst Audi of BMW. Vroeger altijd gek geweest van Audi. Laatste jaren meer fan geworden van BMW, ook nadat ik mijn rijbewijs kreeg en voor mijn bijbaan in allerlei (vaak zeer luxe) auto's reed. Dan sprong BMW er toch altijd uit: sportieve auto's, perfecte ergonomie en goede looks. Andere merken als Mercedes en Volkswagen trekken me toch minder.

In juli de stoute schoenen aangetrokken en langsgegaan bij Van Poelgeest in Amersfoort, om te kijken wat de opties waren met mijn budget. In eerste instantie gaan kijken voor een 118i (modeljaar 2016-2019). Van dat model was (en ben) ik helemaal weg; perfect formaat, lekkere automaat en het stuurt geweldig. Ik kwam er echter al heel snel achter dat een 118i gewoon te duur is. De combinatie van verzekering, wegenbelasting, onderhoud en vooral de benzine deed me toch wel schrikken. Dat was een domper. Gelukkig kwam de (overigens fantastische) verkoper toen met een alternatief: waarom niet eens kijken naar een Mini Electric (of de Cooper SE zoals Mini hem ook wel noemt)? Er stonden er nog twee bij de dealer. Mijn eerste gedachte was redelijk skeptisch: elektrisch gaan rijden, ik?! Eenmaal aangekomen bij de Mini bleek het toch wel een hele leuke auto te zijn. Goeie kleur, leuke gele elementen en voorzien van zeer veel opties. Pas twee jaar oud en nog geen 40k op de teller. Ook het kostenplaatje was veel positiever: geen wegenbelasting tot 2025, bijna geen onderhoud, geen hoge benzinekosten, subsidie van 2.000 euro gezien het een gebruikte elektrische auto's is... Na een nachtje erover te hebben geslapen de knoop doorgehakt: ik wil rijden in die Mini! Zo gezegd zo gedaan; na een proefrit bleef het positieve gevoel hangen. Om de tafel gegaan en uiteindelijk gegaan voor financial lease, waarbij je zelf eigenaar wordt van de auto. Na een lang en enigszins vervelend aankoopproces (verzekering die schrikbarend duur was, subsidie die al vergeven was, gedoe met de financiering) uiteindelijk toch uitgekomen op een mooi financieel plaatje en kon de datum voor aflevering gepland worden.

Die dag was vandaag, 9 september. Met een gezonde dosis spanning naar Amersfoort gereden met mijn vader en zusje. Hier heel goed ontvangen en een duidelijke uitleg gekregen. Ik wist zelf door de nodige reviews/filmpjes en ervaring met elektrisch rijden en Mini's in het algemeen al redelijk veel, maar het is toch altijd leuk om overal doorheen te lopen. Na ongeveer drie kwartier kon ik op pad met een volgeladen auto!

Meteen valt op dat de auto goed is uitgerust. Het is zoals hierboven al beschreven een 2020 Mini Electric in de Charged uitvoering, in de kleur Moonwalk Grey met zwart leder. Belangrijkste opties hierbij zijn:
- Navigatie Professional i.c.m. CarPlay en DAB
- Harman-Kardon geluidssysteem (fantastisch geluid!)
- Lederen sportstoelen met stoelverwarming
- Parkeerhulp voor- en achter inclusief achteruitrijcamera
- Elektrisch inklapbare spiegels
- Head-up display
- Keyless entry

Als eerste auto meteen een hele volle auto! Ik was zelf al redelijk verpest door de afgelopen jaren in de auto's van mijn ouders (5-serie en 1-serie). Wat raak je bijvoorbeeld snel gewend aan een automaat en head-up display. Heerlijk om deze opties nu ook te hebben. Enige optie die ik mis is het schuifkanteldak, ook om de airco uit te kunnen zetten. Al is daar prima zonder te leven.

Voorafgaand aan het ophalen had ik natuurlijk al de nodige reviews gelezen en filmpjes gekeken. Hier kwam steevast uit dat het een echte kart is: snel, wendbaar en goed sturend. In elke review kwam echter ook een groot negatief punt naar voren: de schamele actieradius van slechts 175-200 km. In eerste instantie was dit voor mij ook een dealbreaker. Ik ben echter gaan nadenken over mijn gebruik. Voor werk gebruik ik de auto 3 a 4 dagen per week, 2 keer voor een traject van ongeveer 60 km heen en 60 km terug (omgeving Arnhem - Amersfoort) en 1x een wisselend traject naar de Randstad. Vrijwel overal waar ik kom zijn laadpalen beschikbaar. Daarnaast komt er binnenkort een laadpaal aan huis, en staan op 50 meter 2 publieke laadpalen. Door goede oplaadmogelijkheden is er daarom vrijwel geen reden om laadstress te hebben. En mocht de rit een keer langer zijn, dan zijn er snelladers langs de snelweg (of kan ik de auto van mijn ouders pakken en hebben zij een dagje de Mini (-:).

Vandaag meteen al 175 km gereden en ik werd positief verrast toen ik thuis kwam: nog 50 km over! Dat komt goed overeen met de actieradius die Mini zelf opgeeft (230 km). Dit kwam met name door continu gebruik te maken van de GREEN+ modus en door vrijwel niet te remmen (regeneratief remmen). De Mini Electric kent vier standen: sport - mid - green en green+. In green+ wordt de airco grotendeels uitgeschakeld en levert de motor minder vermogen. Naar mijn mening zijn de prestaties in green+ nog steeds erg goed; soepel en vrij snel. Natuurlijk is sport sneller, vergelijkbaar met een achtbaanattractie. Maar voor dagelijks gebruik werkt green+ perfect; het levert daarnaast 15-20 km meer actieradius op. Positief verrast door de actieradius. Wellicht dat het in de minder wat minder wordt, al helpt de optie om de auto voor te verwarmen tijdens het laden wel natuurlijk.

Andere zaken die positief opvallen:
1. Leuk model. De Mini ziet er naar mijn mening gewoon goed uit. Mooie led-verlichting voor en achter (inclusief de Engelse vlag), gele spiegels, kekke velgen. Een vlotte, jonge auto die goed past bij een jong persoon.
2. i-Drive systeem: de laatste jaren veel gereden in de BMW's van mijn ouders. Het systeem van de Mini is vrijwel identiek, en werkt daarom heel erg intuïtief. Duidelijke menu's en scherpe weergave. Bediening van het systeem is mogelijk zonder je ogen van de weg te houden. Daarnaast heb ik persoonlijk een hekel aan touchscreens door de vieze vingers. De Mini heeft een touchscreen, maar ook nog steeds de fijne draaiknop. Werkt perfect!
3. Fijne sportstoelen met uitschuifbaar vlak. Zitten als gegoten. Stoelverwarming nog niet gebruikt, maar zal in de winter wel fijn zijn! Ook achterin zit je prima, al moet je natuurlijk niet te lang zijn. Instap naar achteren is dan wel bagger. Maar goed, ik rijd vrijwel altijd alleen of met z'n tweeën in de auto, dus voor mij is dit geen punt. De auto heeft zwart leder. Vind ik persoonlijk jammer (de Electric is er ook met prachtig beige en bruin leder), maar op de occasionmarkt heb je het nou eenmaal niet voor het zeggen.
4. Sturen: wat soepel! De auto gaat echt als de spreekwoordelijke brandweer. Mini's zijn echt gemaakt voor bochtige wegen, en dit geldt gelukkig ook voor de Electric. De auto geeft je gewoon een grijns op je gezicht.
5. De vele opties maken de auto heel comfortabel. Dingen als CarPlay, auto kunnen voorverwarmen, fijn Harman-Kardon systeem en achteruitrijcamera maken het autorijden gewoon een stukje makkelijker. Nadeel: je went aan de luxe en wilt bij de volgende auto niet voor minder gaan...

Ik heb natuurlijk nog niet veel gereden, en kan daarom nog geen volledig beeld van de auto schetsen. Ook de negatieve punten zullen wellicht later duidelijker worden (nu zit ik nog te veel op een roze wolk). Maar vanzelfsprekend is de auto niet perfect. De Mini is net een kart, wat zowel positief (sturen!) als negatief kan worden gezien. Het onderstel is redelijk hard. Voor drempels moet harder worden afgeremd, en op slecht wegdek voel je de grond redelijk goed. Al is dat in Nederland natuurlijk niet zo'n groot probleem met onze goede infrastructuur. Verder is de auto niet ruim, zeker de kofferbak niet. Al is deze net zo groot als de reguliere Mini Coopers. Voor mijn gebruik is het meer dan voldoende. Een laatste puntje is het gebrek aan opbergmogelijkheden. Vakken in de deur zijn niet super groot, evenals de ruimte in de middenconsole. Gelukkig ben ik een voorstander van weinig spullen in de auto hebben (lekker minimalistisch en niet te veel rommel), dus is het geen groot issue voor mij.

Voor nu hangt de auto voor de eerste keer aan de lader. In de toekomst zullen er vele updates komen als ik meer woonwerkverkeer heb gereden, en vaker heb geladen. Ervaringen met opladen, verbruikscijfers en mijn mening over het comfort en de prestaties zullen dan uitgebreider aan bod komen.

Voor nu overheerst een gevoel van trots. Ik geniet enorm van mijn eerste auto en kijk uit naar de komende kilometers!

3,000 km verder

Inmiddels de auto zes weken in bezit en 3.000 km gereden. Sinds 3 oktober gebruik ik de auto intensiever voor werk: 4 keer per week naar kantoor in Amersfoort (50 km enkele reis). Daar gaat per 1 november echter verandering in komen: ik start met mijn eerste opdracht in Amsterdam. Dat betekent dat de Mini 4 keer per week een afstand van 100 km enkele reis gaat afleggen (Arnhem - Amsterdam) en 1 keer per week 50 kilometer enkele reis. Dat wordt veel laden (-:

Gelukkig bevalt het rijden nog steeds heel erg goed! De voor- en nadelen op een rij:

VOOR
1. Het design: ik vind het echt een hele leuke auto om te zien. Lekker compact. Goeie kleur, ook al had ik liever Island Blue of British Racing Green gehad (vooral die laatste is echt heel mooi). Ik ben ook nog steeds blij met de velgen in combinatie met de spiegels en grill. Het gele steekt naar mijn mening mooi af bij de grijze kleur.
2. Het verbruik: als je je best doet, kun je echt heel zuinig rijden. Foto bijgevoegd: verbruik tijdens mijn dagelijkse ritje naar kantoor is 12.6 kWh/100km. Hierbij is 50% snelweg en 50% binnendoor met 60km/h en 80km/h wegen. Dat betekent een actieradius van ruim 220 km! Het verbruik sinds aanschaf is iets hoger, rond de 13.3 kWh/100 km, nog steeds erg zuinig. Hierbij rijd ik wel het grootste gedeelte in GREEN+, behalve 's ochtends als het te koud is. Dan is de stoelverwarming wel heel fijn.

Om een indruk te geven van de actieradius: afgelopen zaterdag ben ik een dagje naar Belgie geweest. Allereerst van Arnhem naar Hasselt (145 km). Daar aangekomen met nog 58 km actieradius over. In de parkeergarage tot onze grote schrik geen laadpalen (belachelijk toch?). Uiteindelijk iets verderop een laadpaal gevonden, de allerlaatste. Gratis kunnen parkeren, laden tegen 0,40 cent per kWh. Na 2,5 uur was de auto weer opgeladen. Vervolgens naar Brussel gereden (88 km). Hier aangekomen met 115 km resterende actieradius. Daar kort geladen, binnen 1,5 uur was de auto weer vol. 's Avonds teruggereden naar huis, met als doel om op één lading thuis te komen. In Green+, rustig rijdend (105 op de cruise). Dat ging tot mijn verbazing redelijk goed! De afstand was 203 km; de actieradius gaf 208 km aan. Het laatste stukje was wel redelijk tricky. Uiteindelijk met veel meldingen ('elektrische actieradius sterk beperkt' ) thuis aangekomen met nog 8km over (4%). Het is opzicht goed te doen, maar je moet wel wat concessies maken (vooral géén 130 gaan rijden). Maar leuk om te weten dat het dus wel kan!
3. Het rijden zelf: heerlijk! Het is echt een stuurmansauto. De terugreis van werk naar huis rijd ik vaak binnendoor, over bochtige 60 wegen. Daar is de Mini echt voor gemaakt. Je scheurt door bochten heen, en door de elektrische aandrijving schiet je vooruit. Het is heel fijn om te weten dat je de nodige power hebt, vooral als je snel even iemand voorbij wilt.
4. Het elektrische gevoel: ik vind het heerlijk om direct al je vermogen beschikbaar te hebben. Daarnaast is het echt fijn om niet te hoeven wachten tot de motor is opgewarmd. Ook mis ik de rook uit de uitlaten niet bij het stoplicht 's ochtends vroeg. En hoe fijn is het om niet meer bij een tankstation te hoeven staan! Het laden werkt zo soepel en snel. Het rijden in de 520d, hoe fijn die ook rijdt, voelt toch wel wat ouderwets.
5. One-pedal driving: hier kan ik niet meer zonder. Overstappen naar een benzine/diesel auto is echt wennen. Je wint er zoveel energie mee terug, en het scheelt vieze velgen (-:
6. Het interieur en gebruiksgemak: je merkt dat Mini bij BMW hoort. Het iDrive systeem is vertrouwd, en werkt perfect. Apple CarPlay werkt draadloos, alle knoppen zitten op de juiste plek, mooi groot scherm. Echt top.
7. De stoelen: die zitten echt heel fijn! Je zit echt ín de stoel; je wordt mooi omsloten. Ook op langere ritten naar Brussel geen centje pijn. Stoelverwarming werkt daarnaast ook heel fijn, en is vooral erg snel. Je merkt, logisch, wel verschil tussen de Green-stand en de Mid-stand. In de Mid-stand is de stoelverwarming veel krachtiger.

TEGEN:
1. Het harde onderstel: je merkt dat de auto redelijk zwaar is en dat er een accupakket inzit. Het is af en toe best wel een gestuiter, zeker bij wat hogere drempels. Ik heb redelijk wat ervaring met benzine Mini's, en die zijn toch merkbaar soepeler. Voor mij als 22-jarige niet storend, maar wel iets om rekening mee te houden.
2. Te kleine telefoon oplader: mijn iPhone 11 is te groot voor de oplader in de middenarmsteun. Ik moet mijn hoesje eraf halen, dan past ie nét. Verder moet je niet te veel verwachten van zo'n oplader; telefoon wordt vooral heel warm, maar laadt niet bijster veel op.
3. De camera achter is top, maar wordt wel echt heel snel vies. Zeker bij dit herfstweer. Daarnaast vind ik de resolutie merkbaar minder vergeleken met een 1-serie (F40).
4. De opbergmogelijkheden zijn redelijk beperkt (net als het ruimteaanbod). Dit wist ik echter van tevoren en is voor mijn situatie ook niet erg. Ik kan al mijn spullen kwijt. Daarnaast vind ik de grote bekerhouders wel erg fijn.
5. De keyless-entry gebruik ik zelf erg weinig. Het werkt goed, al vraag ik me wel af waarom via die weg de spiegels niet inklappen. Uiteindelijk gebruik ik dus altijd de sleutel.
6. De (handmatige) stoelverstelling is wel erg knullig. Ik pas die gelukkig niet vaak aan, maar soms rijdt mijn moeder erin en dat gaat toch lastig.
7. Hier kan Mini niets aan doen, maar de drukte bij laadpalen: op dit moment heb ik thuis nog geen laadpaal. Die komt er wel aan, maar dat proces is vertraagd. Daarom ben ik nu genoodzaakt openbaar te laden. Gelukkig is er 1 laadpaal op 50 meter afstand, alleen ik merk toch dat deze redelijk vaak bezet is. Daarnaast zijn er redelijk wat bewoners die de auto gewoon 24 uur laten staan. Belachelijk gewoon, zeker gezien de hoeveelheid elektrische auto's in de buurt. Beetje solidariteit zou wel fijn zijn.

Daarnaast heb ik afgelopen week een OBD-adapter gekocht. Hiermee de volgende zaken gecodeerd:
- Standaard starten in GREEN+ mode
- Achterlichten standaard aan bij automatische verlichting
- Spiegels die bij afsluiten van de auto direct inklappen (in plaats van de sluitknop langer te moeten inhouden).

Overall gezien ben ik heel erg blij met de Cooper SE. Zeker voor mijn gebruik is de auto perfect, aangezien ik kan laden op kantoor en dus altijd opgeladen terug naar huis rijd. Tot de volgende update!

PRIVATE LEASE MINI Mini

DirectLease
Mini Electric Camden Edition (3D/CVT)