Mini Electric Charged (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Electric Charged |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 2.877 km |
KM-stand laatst | 12.215 km |
Aankoop, en eerste maand gebruik
- 4.085 km
We hebben besloten onze Volvo XC60 anders te gebruiken en daarmee ook onze andere Volvo, een V40. Die laatste hebben we daarom ingeruild voor een twee maanden oude Mini Electric Charged, bomvol met opties. Die Mini heeft wat beperkingen, maar dat zal hooguit een paar keer per jaar voor ons een dilemma zijn hoe we daarmee omgaan.
Woonplaats -Schiphol is goed te doen, op voorwaarde dat je zowel thuis als op Schiphol de auto kan opladen en dat kan. Dat zal echt sporadisch zijn want we gaan de Mini inzetten voor lokaal verkeer, ongeveer 12k km per jaar. En daar is die uitermate geschikt voor, sterker nog de auto geeft continue een glimlach op mijn gezicht en ook op dat van mijn vrouw. En dat is zeker wat waard.
De Mini kost aardig wat Euri in aanschaf, maar met €2000 subsidie voor een gebruikte elektrische auto is gezien de uitrusting en het prestatie potentieel de prijs prima.
Mijn echtgenote en ik waren onder de indruk met hoeveel speels gemak deze auto accelereert, bochten neemt en weer afremt op de elektromotor. One pedal driving op zijn best. Er aan wennen gaat heel snel en ik weet zeker dat met een paar dagen rijden je denkt: “waren alle auto’s maar zo”.
Niet voor niets noemden de Autoweek journalisten dit de meest leuke elektrische auto. Ik geloof het meteen.
Na een korte proefrit waren wij verkocht. Daarbij is dit onze 3e Mini en de eerste indruk is dat dit verreweg de beste is. Eerder was er een Cabrio Cooper S (2011) en een Cooper 2014.
Dus rijplezier gegarandeerd op een duurzame wijze. We hebben met onze zonnepanelen een riant overschot. Dus deze zal volledig op groene stroom rijden.
Daarmee zijn dan ook de gebruikskosten ronduit laag te benoemen. Geen MRB (voor zo lang het duurt), geen brandstofkosten (die is natuurlijk al betaald met de panelen), maar ook nauwelijks onderhoud. De eerste beurt is pas na 4 jaar. Tel daarbij de drie jaar fabrieksgarantie vanaf 24.12.2020 en dat maakt dan alles duidelijk dat we de komende drie jaar nauwelijks kosten zullen hebben behalve verzekering (volledig casco €56/maand).
Vrijdag 26 februari was de aflevering.
Alles tip top in orde.
Update:
Inmiddels hebben we de auto nu ruim een maand. Ongeveer 1200 km mee gereden, electraverbruik circa 16,3 kWh per 100 km. Iets meer dan de opgave, maar dat is ook veelvuldig gebruik makend van het potentieel en de standkachel. Ik verwacht dat wanneer de temperatuur weer gaat oplopen dit beter wordt, dat zag je al de drie dagen dat het wel warm was.
Twee weken geleden het dak voorzien van een sticker met het motief van de Engelse vlag. Maar dan in mat grijs, de zogenaamde Night Jack, staat chique vind ik zelf.
Denk er nog over om de spiegels en side scuttles ook in die stijl te doen en de electric badges te wrappen.
Vandaag de auto maar weer eens gewassen en tevens wat foto’s gemaakt.
Die zijn nu toegevoegd.
De Mini Electric tovert na een maand nog steeds dagelijks een glimlach op ons gezicht. Echt een top wagentje.
13 maanden later
- 12.215 km
De Mini doet wat hij moet doen en doet dat met verve.
Zuinig als je dat wil, maar voornamelijk is het heel plezierig sturen en gas (stroom) geven in deze auto. De fun blijft de grootste kracht.
Verder stil natuurlijk en zijn de kosten om de auto te rijden erg laag.
De aanschaf is natuurlijk fors, maar dat is bij elke Mini.
We laden op middels PV panelen, MRB hebben we (nog) niet en onderhoud bestaat tot nog toe uit het wassen van de auto en bijvullen van de ruitenwisser vloeistof.
Het gemiddelde verbruik is wat aan de hoge kant. Dat is door twee redenen, we rijden de auto vaak op korte stukken, waardoor in de winter de auto relatief veel verbruikt om de auto op te warmen (al dan niet middels voor verwarming). Verder schuwen we niet om het stroom pedaal af en toe in te trappen. En dat kost nu eenmaal stroom. Het gemiddelde verbruik zal nu wel weer dalen nu de temperatuur weer stijgt.
We zitten nu gemiddeld op 18,17 kWh/100 km, maar dat is gemeten vanaf de laadpaal, inclusief laad verlies dus en voorverwarmen.
Is gemeten vanaf dat we de auto hebben, dus twee winters.
De BC van de Mini wijkt slechts fractioneel af van wat wij meten aan de laadpaal (
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.