Mini Countryman Cooper S (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Countryman Cooper S |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 42.577 km |
Bestelling auto
- 8 km
In december een Mini Coutryman Cooper S Hammersmith edition besteld ter vervanging van mijn BMW 3GT. Ik wilde graag een ietsje hogere auto en waar het gewicht zo was dat ik een caravan moest kunnen trekken van rond de 1500kg waar ik geen rijbewijs nodig zou hebben. Ik had een aantal auto's op het oog:
- BMW X1: redelijk grote auto, reed goed maar ik had het gevoel dat ik in een aquarium zat met de grote raamstijlen. In verhouding met de grootte van de auto vond ik dit niet mooi.
- BMW X2: gaaf ding om te zien maar gaf een wat claustrofobisch gevoel waardoor deze afviel
- Mini Countryman: is eigenlijk een X1/X2 met een Mini logo erop en qua looks de leukste van de drie. Mijn vrouw heeft al een Mini 5-deurs dus ik was al een beetje besmet met het Mini virus.
Uiteindelijk dus gekozen voor de Countryman Cooper S met eigenlijk alles erop.
- Mini Cooper S
- Hammersmith edition
- Enigmatic Black
- Automatische sporttransmissie met stuurschakeling
- Mini HUD
- Picnic Bench
- Mini Yours leer Lounge Carbon Black
- Active Cruise Control
- Dak en spiegelkappen in zwart
- Extra getint glas achter
- Grotere branstoftank
- Verstelbare achterbank
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Adaptieve LED koplampen
Na een maand kreeg ik een belletje van de dealer dat de pakketten veranderd waren bij Mini en het model ietsje aangepast zou zijn. Hierdoor kreeg ik ook lane departure warning, een nappaleder stuurwiel en stuurverwarming er gratis bij dus dat was een mazzeltje.
Eerste rij ervaring
- 400 km
Eerste ervaringen met de auto zijn zeer positief. De stoelen zijn erg fijn, ik ben niet de kleinste qua formaat en de stoel kan behoorlijk goed ingesteld worden met de elektrische stoelverstelling. Hierdoor na 2 keer een rit van zo'n 2 uur fris de auto uitgekomen. Toen ik een testrit maakte met de X1 vond ik de stoelen beduidend slechter.
Ik had een aantal reviews gezien van Autoweek op Youtube en die hadden het over een bonkerig karakter. Waarschijnlijk meten ze dat dan af tegen een Volkswagen/Skoda of zo want ik vond het wel meevallen. Ietsje steviger dan mijn BMW hiervoor maar ook niet heel veel steviger.
Windgeruis is ietsje meer dan bij de BMW en dat is ook logisch omdat de auto simpelweg wat hoger is maar ik vind het niet storend. Al scheelt de Harman Kardon installatie daar ook wel een stukje in.
In het donker is de sfeerverlichting in de auto ook erg leuk en ook dat je verschillende kleuren kunt instellen. Vooral bij de kids was dit een succes.
De ruimte in de auto is verder prima. Ik kan met mijn 1.83 meter prima achter mezelf zitten, heb zo'n 5 centimeter over, en mijn hoofd komt niet in de buurt van het panoramische dak.
Standaard staan de velgen op Eagle F1 banden, die geven veel grip al zijn ze wel wat lawaaiieriger maar storend is het nog niet geweest.
Tot nu toe is de auto volledig foutloos, maar ja dat mag ook wel met nog maar 400 km op de teller.
1000 km
- 1.000 km
Elke keer stap ik weer met een lach in mijn auto. Wat de rijd de auto heerlijk. Heb wel een paar opmerkingen:
- Het inschakelen naar de achteruit duurt soms net wat langer dan nodig in vergelijking met mijn vorige auto.
- Door het lange doorlopen van het dak naar de voorkant moet je toch wel vaak, net als bij de Mini van mijn vrouw, jezelf een beetje buigen om een stoplicht goed te kijken. Wel minder erg dan bij die van mijn vrouw maar toch wel een aandachtspunt.
- Jammer dat de hoedenplank geen rol mechanisme heeft en dat je die kan opbergen in de achterbak. Maar heel storend is het ook weer niet.
- Mooi dat de stekkerdoos van de trekhaak onder de bumper verdwijnt maar je moet toch echt op je knieën op de grond zitten om zowel de trekhaak als de stekker naar voren te toveren. Is niet heel erg maar toch het vermelden waard.
- A-stijl moet je wel even rekening mee houden maar is veel minder erg dan de BMW 2GT die ik ook gehad heb.
Na de negatieve ook de positieve dingen:
- Hij voelt veel sneller aan dan mijn vorige auto al schelen de prestaties niet veel.
- Het brommetje van de motor is leuk.
- Veel bekijks heb al veel mensen gehad die de auto erg gaaf vonden en benieuwd waren hoe dat nou reed zo'n Maxi ;-)
- Afneembare trekhaak voor de fietsen werkt prima al ben ik blij dat ik eerst een paar keer geoefend heb met het aansluiten.
- Afwerking is top. Geen kraakjes oid te horen in het interieur.
- Het nieuwe OS van het navigatiesysteem is top en erg mooi.
- Ik had voor mijn vorige auto een 520 liter Hapro Traxer 8.6 koffer op het dak. Deze past prima op de dakreling van de Mini.
- Verbruik is zo'n 1 op 13 wat voor een auto als deze keurig is.
2500 km
- 2.500 km
Nu 2500km verder met de Countryman. Wat valt mij nu op.
- De kleur enigmatic Black is erg mooi maar... is wel heel erg snel vies en als het geregend heeft heb ik allemaal druppels op mijn lak. Erg vervelend.
- Hierdoor ook tijdens het wassen door alle vouwtjes ed in de auto meerdere keren je doek langs de auto moeten halen vanwege strepen in je lak.
- Trip met de dakkoffer en fietsendrager (4 fietsen) ging prima. Je moet wel even oefenen met de aansluiting van de stekker aan de auto. Gaat nu redelijk snel maar in het begin best wel aan het kl*ten geweest.
- Verbruik is rond de 1 op 13.
- De auto is comfortabel en sportief en erg leuk om mee te rijden. Kan er niet zo mee gooien en smijten ten opzichte van mijn vorige auto (BMW 3GT) maar komt prima de bochten door.
- Onder de kofferbak zit een bergruimte waar je veel in kwijt kan. Top! Wel één nadeel je kunt de klep er niet uithalen dus je zult het altijd in tweeën moeten doen.
6000 km
- 6.000 km
Met heel veel plezier rijd ik in de Mini. Merk wel dat de banden nu een beetje gaan doen wat ze zouden moeten doen (Goodyear Eagle F1) en bieden meer grip.
Wat valt mij nu op:
- Erg fijne auto om mee te rijden. Ik snap niet zo goed dat ik bij Autoweek lees over nerveuze rij eigenschappen. De auto voelt stabiel aan.
- Het nieuwe stuur heeft wel wat nadelen. Het is mooi dat de knoppen nu als het ware in het stuur zitten echter is het mij nu al een paar keur gebeurt dat ik de cruise control heractiveerde omdat het knopje net wat te dichtbij de 9 uurs positie ligt.
- Zoals eerder vermeld de lak is mooi maar kras erg snel, auto wordt met de hand gewassen, en is eigenlijk bijna continu vies. Mijn vrouw wou een 5-deurs mini in dezelfde kleur nemen maar heeft het toch maar niet gedaan vanwege dit.
- Ik was de auto nu regelmatig en veel mensen die langslopen vinden het en hele mooie auto. Gelukkig ben ik dus niet de enige :-)
- Elke keer stap ik in en uit met een glimlach. De grip die de auto biedt is meer dan afdoende zeker in de Race stand met het adaptieve onderstel. De auto geeft dus veel zelfvertrouwen tijdens het rijden.
12000 km
- 12.000 km
Nu 12000 km verder kan ik niet anders zeggen dat de auto mij super bevalt. Echter wel een paar kleine opmerkingen:
- De active cruise controle is een optie die je niet moet nemen in Nederland. Op de snelweg is er simpelweg niet mee te rijden maar ik denk dat dit bij alle auto's met ACC zo zal zijn. Doordat de auto bij de minimale afstand altijd de 2 seconden norm aanhoudt is de kans dat er iemand voor je schiet groot met als gevolg dat de auto gigantisch begint te remmen. Niet alleen niet zo fijn voor jezelf maar zeker niet voor je achterligger.
- De picnic bench is een grappige feature alleen het ding laat heel snel los wanneer je hem opklapt dus ben heel vaak bezig dat ding er opnieuw in te klikken. Lijkt te komen doordat alles een beetje op het randje is afgesteld.
Qua rijgedrag snap ik niets van alle Autoweek reviews waar hun zeggen dat die nerveus is op de snelweg. Hier heb ik echt nog niets van gemerkt. Wegligging is super al is het geen Mini 3 of 5-deurs.
Wat leuk is om te noemen is dat er op facebook een hele grote groep mensen met liefde voor de Countryman te vinden is op CountryMan Friends. Hier kun je heel veel informatie mbt modden etc kwijt.
Bijna een jaar verder
- 18.151 km
Nu een jaar verder en ik stap nog steeds met een glimlach op het gezicht in de auto. De auto heeft in de tussentijd een striping gekregen wat hem alleen maar nog gaver heeft gemaakt. Een Mini heb je om te customizen dus dan moet je meedoen met de menigte ;-)
Negatief:
- Actieve cruise-control: maar ik denk dat iedere auto daar in Nederland last van heeft. Gelukkig kun je ook de gewone cruise-control gebruiken dus ik gebruik die nu eigenlijk alleen nog maar. Tip als je een Countryman bestelt... neem deze optie niet. Zelfs de dealer geeft aan dat het nutteloos is in Nederland.
- Bagageafscheiding: het is jammer dat er een hoedenplank inzit en niet een oprolbaar systeem oid. Moet nu als ik de honden meeneem de hoedenplank eruit halen. Niet echt optimaal.
Positief:
- Verbruik. Ik rij best stevig en toch rijd ik gemiddeld 1 op 13. Dat vind ik voor zo'n sterke auto plus gewicht heel netjes. Hiervoor had ik een BMW 3GT met dezelfde motor en reed daar zo'n 1 op 11 mee.
- Ruimte. De auto is best praktisch. Ten opzichte van mijn vorige auto die op de achterbank als een vorst zat vind ik de ruimte prima. Ik heb zelfs de achterbank een beetje naar voren gehaald zodat ik iets meer bagageruimte heb.
- Kwaliteit. Geen rammeltje in de auto te vinden. Stevige knoppen en hendels. Mag natuurlijk ook wel voor zo'n dure auto.
- Rijplezier. Het rijden met een Countryman is niet zo direct als in een gewone Cooper S maar echt wel behoorlijk dynamisch.
Dit jaar komt er een nieuwe uitdaging. Een caravan trekken. Ben benieuwd maar ik denk dat dit helemaal goed gaat komen.
Bijna twee jaar verder en nieuwe ervaringen
- 42.577 km
Na een jaar maar weer eens een update.
Wat blijft het een heerlijke auto deze Mini Countryman. Afgelopen jaar nieuwe ervaringen opgedaan door onder andere een caravan te trekken.
Caravan trekken
Het trekken van de caravan gaat prima. Overigens is hier, ten opzichte van mijn vroege review, wel mee naar voren gekomen dat de Automatische Cruise control hier ERG voor geschikt is. Echter valt deze te pas en te onpas uit omdat de camera niet goed werkt. Hierdoor moet je weer je gewone cruise control gebruiken.
Banden
Met de eerste beurt, 30K km, moesten de voorbanden vervangen worden. Dit komt wellicht ook door mijn rijstijl ;-) maar met mijn BMW heb ik meer dan 40K kunnen rijden met mijn achterbanden.
Apple Carplay
Werkt verder prima echter merk je wel dat je regelmatig stotterend geluid krijgt als je je telefoon in je broekzak laat zitten. Leg ik hem in de bekerhouder dan werkt het prima.
Dus nog steeds erg positief over de auto en ben ook nog totaal niet bezig met het uitzoeken van een vervolg auto. Dit had ik wel vaak met mijn vorige auto's.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MINI Countryman
Uitgelicht aanbod

Mini Countryman Cooper S Rockingham GT Edition Panorama Dak + Harman Kardon + Comfort Acces+ Elektrische Stoelen
- 2023
- 1.500 km

Mini Countryman 2.0 Cooper S E ALL4 Chili JCW (Panorama - Head-UP - Harman/Kardon)
- 2020
- 36.202 km

Mini Countryman Cooper SE ALL4 Chili Automaat / Panoramadak / Achteruitrijcamera / Active Cruise Control / Sportstoelen / Head-Up / LED / Comfort Access
- 2020
- 52.767 km
Lees ook

Cupra Formentor - Mini Countryman - Dubbeltest

Test: Mazda CX-30 vs. Mini Countryman

Nieuwe Volkswagen Tiguan krijgt sportief randje

Opel Ascona (1984) - In het Wild

Range Rover Evoque na vijf jaar vernieuwd
