Mini Cooper SD Chili (2011)

autoreview

Mini Cooper SD Chili (2011)
Mini Cooper SD Chili (2011)Mini Cooper SD Chili (2011)Mini Cooper SD Chili (2011)Mini Cooper SD Chili (2011)Mini Cooper SD Chili (2011)Mini Cooper SD Chili (2011)

Signalement

UitvoeringCooper SD Chili
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst173.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Mini????

  • 90.000 km

Dat was toch een vraag die ik vaak kreeg. Toen men vervolgens ook nog eens hoorde dat de nieuwwaarde van de auto ruim 40k was (kocht de auto voor 30k) werden wij vaak voor gek verklaard. Van een rustgevende Volvo V70 naar een Mini Cooper SD. Hoe dat zo?

Na vier jaar V70 begon het te kriebelen. In de kerstvakantie (van 2012) naar De Beier in Heerenveen omdat wij beiden een Mini toch wel een fraaie auto vinden en wij de ruimte niet perse nodig hebben. Aldaar eerst een proefrit gemaakt in een Countryman S. Niets mis mee, maar geen wow factor. Ook de power viel me eigenlijk wat tegen. Moet hierbij wel vermelden dat de V70 die wij hadden een getunede D5 was.

De verkoper hoorde het verhaal aan en had ook direct de oplossing. Hij had een Cooper SD staan. Nou was ik altijd in de veronderstelling dat ik veel wist van auto's en uitvoeringen maar hier had ik nog nooit van gehoord. Meende dat er alleen maar Mini's waren met een 1.6d motor. In de SD ligt echter een 2.0 met 143pk. Het exemplaar wat hij staat had, was echter een reeds getunede versie met 180pk. Dit klonk ons als muziek in de oren! De week erop de auto mee gehad voor een proefrit. Wat een feest. Power vanaf stationair en binnen no-time hoogst illegale snelheden op de teller. Daarnaast is de Mini van alle gemakken voorzien die de Volvo ook had plus nog veel meer. Lederen bekleding, navigatie, xenon verlichting, led achterlichten, chroompakket, stoelverwarming, voorruitverwarming, regensensor, wired-uitvoering etc. etc. Tot aan binnenverlichting aan toe die je in elke kleur en sterkte kan stellen.

Na onderhandelen (tsja, voor hetzelfde geld hadden we ook weer een V70 kunnen rijden) de knoop doorgehakt. Dit moest hem worden!

We zijn nu (bijna) drie jaar verder en we hebben geen moment spijt gehad. Elke rit is genieten en elke bocht is een feestje. Daarbij verbruikt de auto ongeveer 1 op 18 (rij of op de snelweg of in de bebouwde kom, nooit 80 of 100 wegen). Was de auto altijd met de hand, dan is een Mini wel een stuk sneller schoon en droog dan de Volvo!

Problemen/mindere punten..

Problemen hebben we niet gehad. Mindere punten heeft iedere auto.

De winterbanden. Persoonlijk vind ik de winterbanden helemaal niets, maar gelukkig is het ook niet verplicht. De eerste set winterbanden heb ik snel verwisseld voor nieuwe omdat ik er niet tevreden mee was. Maar ook deze vind ik een drama. Je voelt al in het sturen dat hij lichter stuurt. Daarnaast is het of rij je op ijs zodra je wat sneller bochten rond. De auto glijdt dan van links naar rechts. Best leuk als je dat wil, maar ik zit er niet altijd om te springen. Laat ik ook helder stellen dat ik niet als een aso tekeer ga! Op de snelweg staat hij keurig op de cruisecontrol en in de bebouwde kom rij ik al helemaal niet te snel. Maar mooie bochten en op- en afritten zijn wel errugg leuk met een Mini.

Daarnaast is het vervelend dat de navigatie achterloopt. Maar daar loop je bij meer merken tegenaan. Soms rij je volgens de navigatie door weilanden terwijl de weg er toch echt alweer twee jaar ligt. In het buitenland heb ik soms het idee dat Mini de software zo geprogrammeerd heeft dat je de mooiste rijwegen krijgt ipv de snelste of kortste route. Hij stuurt je soms over wegen.... Mooie, maar vaak ook onbegrijpelijke routes.

De radio.... De Volvo had een dijk van een muziekinstallatie. De eerste eigenaar heeft voor de Mini bijna alle opties aangevinkt behalve een goede radio. Wat een dramatisch geluid zeg. Achteraf een HK set inbouwen kan helaas niet. Wel is een Alpine upgrade mogelijk echter zonder subwoofer. Uiteindelijk ben ik bij een specialist op audio gebied in Damwoude (waar????? Damwoude) beland. Hij heeft het voor elkaar gekregen om een versterker onder de passagierstoel te krijgen (Stoel moest wel 1mm omhoog) tweeters in de A-stijlen te zetten (net als bij de HK set) en een subwoofer in de kofferbak. Nu zit er een prachtig vol geluid in. Het gaat niet om het volume maar ik vind het wel prettig als het geluid helder en scherp blijft als je de muziek iets luider zet. Dat was bij de standaard radio een drama speciaal.

De ruitenwissers voor. Elk jaar worden ze keurig vervangen, maar nieuw of oud, ze schrapen over het raam. Dat is een tijd geleden dat ik een auto had die dat ook had.

Wat missen wij t.o.v. de Volvo.
1. Ruimte, uiteraard. We hebben een volledig nieuwe kampeeruitrusting gekocht. Maar in 95% van de gevallen zit ik er alleen in. Ik ben zelf 1,94 lang. Als ik de stoel in de achterste stand zet, kan ik niet bij de pedalen. Voorin ruimte genoeg!
2. Het geluid van de machtig mooi klinkende vijfpitter. De Mini rijdt machtig mooi, gaat als de brandweer en ligt als een dijk op de weg maar door de vierpitter diesel is er op dat vlak weinig beleving. Het is en blijft gewoon een viercilinder dieseltje.
3. Rust op mindere wegen. Door de straffe vering en korte wielbasis is de auto toch wat onrustig op slechte wegen. Is dit erg? Och, heb er geen last van. Ik merk het vaak pas als ik met een ander mee rij in een grotere auto. Ik neem zelf drempels e.d. heel behoedzaam. Zit ook wel eens met kromme tenen bij andere mensen in de auto die over drempels heen knallen of als ze niet bestaan.


Onderhoud gedurende de periode:

April 2014; APK en beurt. Standaard beurt geweest, geen bijzonderheden. Km stand: ongeveer 50.000km. Kosten rond de EUR 450,- Met name olie was duur.

April 2015: APK. Tevens een nieuwe antenne. Deze was half afgescheurd. Km stand ongeveer 70.000km

Augustus 2015: beurt. Standaard beurt, geen bijzonderheden. Kosten < EUR 200,- Bij deze beurt is de olie niet vervangen.


Conclusie: Ook na drie jaar stap ik nog met heel veel plezier in. Na de aanschaf van de Mini ben ik echter wel veel minder km's gaan rijden. Zodoende hadden wij voor wat betreft de kosten beter een Cooper S benzine kunnen nemen...

Niets nieuws te melden!

  • 109.000 km

Inmiddels is het alweer december 2016. Een tijd geleden dat ik een update gegeven heb. De reden is dat er ook niets te melden is. De auto doet wat hij moet doen. (starten, lopen en veel plezier geven!) Tussendoor is er onderhoud geweest (remblokken en schijven achter vervangen) maar dat was het dan ook. De achterbanden worden nu wel minder. Deze zullen ook vervangen moeten worden maar dit valt onder de normale slijtage.

Nieuwe bandjes, uitlijnen en weer door!

  • 114.000 km

Vorige week twee nieuwe banden laten vervangen. Tevens auto uit laten lijnen (stoeprandje geraakt....... grrrr). EUR 384,- armer maar hij rijdt weer zo recht als het moet!

Volgende week APK en onderhoud, verwacht hier geen bijzonderheden van. Auto rijdt als een tierelier!

Olieservice en APK

  • 115.000 km

Vorige week de auto naar De Beier gebracht voor onderhoud en APK. Geen bijzonderheden. Olie vervangen inclusief diverse filters (oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter, microfilter interieur). Totale kosten EUR 545,- Auto stond weer keurig gewassen en gestofzogen (is dit een goed Nederlands woord??) klaar aan het eind van de dag

O ja! Ook de ruitenwisserbladen zijn weer vervangen en het is echt de eerste keer dat ze niet meer schrapen! :-)

Navigatie update en piepende ramen...

  • 119.000 km

Met het oog op de naderende zomervakantie heb ik vorige week een update van de navigatie gedaan. Deze liep toch wel erg ver achter (2011). Daarnaast piepten de ramen als een stel ouwe wijven als je ze naar beneden en omhoog deed als het warm was. Dat klinkt wel erg goedkoop. Hiervoor is de bekleding van de deuren verwijderd en is het binnenwerk gesmeerd. Na die tijd is het niet meer zo warm geweest maar ik neem aan dat dit nu verholpen is! Totale kosten: EUR 185,-

Piepende en zeurende ramen

  • 130.000 km

Voor de zomervakantie piepten de ramen. Daar ben ik toch enigszins allergisch voor. Het is ook geen gehoor dat de ramen met veel gepiep en gekreun open en dicht gaan. Probleem is toen opgelost door de dealer. Sindsdien (toeval of niet) gaan ze echter moeizaam en met horten en stoten. Niet altijd, maar toch storend. Daarnaast suist het raam rechts nogal. Deze hangt ook lager dan links. Wederom een afspraak gemaakt bij De Beier. Ditmaal hebben ze de ruiten verwijderd en alle mechanieken gesmeerd en gereinigd. Daarnaast de ruiten opnieuw afgesteld en het moet weer klaar zijn. Schijnt toch een zwak punt te zijn van de Mini omdat de ruiten frameloos zijn. Indien het nu nog niet over is moet er e.e.a. vervangen worden. Totale schade: EUR 257,13.

Voor de rest niets nieuws onder de zon! Ben afgelopen maanden eens iets meer aan het letten op het verbruik. Als ik er goed op let (max 120 km/h en continue op de cruise control) dan lukt het om 1 op 18 te rijden. Opmerking hierbij is dat ik nooit op 70 of 80 wegen rij. Alleen maar op de snelweg en (beperkt) in de bebouwde kom. Let ik er niet op, dan is het tussen de 1 op 16 en 1 op 17. Echt zuinig is dit niet, maar de zesde versnelling bij de Mini is ook niet echt een spaarversnelling.

Wat kost dat nou?

  • 131.000 km

Wellicht wel aardig om de kosten eens inzichtelijk te maken.

Voor afschrijving reken ik EUR 3.750,- per jaar
Onderhoud gemiddeld tot nu toe: EUR 600,- per jaar
MRB: EUR 1.040,- per jaar (Friesland)
Verzekering: EUR 650,- per jaar (max no claim)

Totaal vaste lasten EUR 6.040,- per jaar.

Sinds we deze auto hebben rijden wij minder km's. Ongeveer 20.000 per jaar (auto nu vijf jaar in bezit. 100.000 km gereden). Brandstof gemiddeld 1:17 is (20.000 / 17) 1177 liter diesel maal EUR 1,23 is EUR 1.448,-

Totale kosten inclusief brandstof EUR 6.040,- plus EUR 1.448,- is EUR 7.488,- per jaar. Gedeeld door 20.000 km per jaar is dit (7.488 / 20.000) EUR 0,3744 per km.

Doordat we niet zoveel km meer rijden, is met name de post afschrijving per km erg hoog. Stel je rijdt 30.000 km per jaar dan daalt de km kostprijs naar 28 cent (ik heb dan rekening gehouden met hogere post onderhoud).

Warm buiten, en warm binnen

  • 139.000 km

En toen werd het opeens warm. Zowel buiten als binnenin de auto...

Net toen het warm werd in april gaf de airco geen sjoege meer. K.t met peren. Snel een afspraak maken bij de Beier. Gelukkig kon dit op korte termijn. Er bleek een steen dwars door de condensor heen te zijn gegaan. Tis niet anders. Hier moest een nieuwe voor komen. Inclusief montage bedroeg dit EUR 750,- De voorkant moest zo'n beetje gedemonteerd worden om de nieuwe condensor te plaatsen. Daar zit tijd in.

Tevens werd het weer tijd voor de APK en vroeg de auto om remvloeistofservice. Totale kosten EUR 75,-

Deze week (23 juli 2018) kreeg ik een waarschuwing dat er een dimlicht de geest had gegeven. Aangezien het xenon lampen zijn kost dit ook iets meer dan gemiddeld. Deze schade was EUR 196,-

Al met al een kleine EUR 1.000,- aan reparaties. Niet iets wat de auto te verwijten valt in mijn ogen. Condensor is pure pech, rest is slijtage of normaal onderhoud.

Volgende week gaat we de Alpen weer in met de Mini :-) Altijd leuk! Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de reis daar naar toe met de Volvo minder vermoeiend was. Op de lange stukken mis je toch het comfort en de stoelen van de Volvo. Stapte na 1200 km altijd nog fris uit de Volvo, maar kom toch iets moeizamer uit de Mini (zal niets met leeftijd te maken hebben...). Daar rondrijden is echter een heerlijkheid met de Mini. In Nederland doet mijn vriendin vaak de boodschappen, maar daar bied ik mij vrijwillig aan.

Na de vakantie is het weer tijd voor onderhoud (nog 3500km zag ik). Auto rijdt als een trein. Verwacht daar geen bijzonderheden van en zie ook geen reden om de auto voor de vakantie heen te brengen. Auto wordt dagelijks gebruikt. Als er wel iets mis is, dan had ik dat wel gemerkt.

Niets nieuws te melden

  • 167.000 km

Na de laatste update zijn we weer ruim een jaar en 30.000km verder. Wederom 30.000 probleemloze kilometers. In niets merk je dat de auto inmiddels 8 jaar oud is en 167.000km gereden heeft. Dat ligt uiteraard ook voor een deel aan mijzelf. Ik ben er zuinig op. De auto wordt netjes warm gereden, ik rij (bijna) alleen maar op de snelweg, de auto wordt met de hand gewassen (handig dat hij niet zo groot is!) en door de Beier in Heerenveen (dealer) onderhouden.

Toch zijn er twee vervelendere zaken te melden. De eerste is dat een onverlaat met waarschijnlijk een winkelkar een krater in de zijkant van de auto had gereden. Hiervoor is de auto naar de spuiter geweest en EUR 300,- armer staat hij er weer als nieuw voor. De tweede was dat bij een bandenwissel door de bandenboer (zal geen namen noemen) één velg in twee stukken is gehakt. Altijd ga ik naar Hiemstra in Drachten. Dit keer kwam dat niet uit en ben voor één keer naar een grote bandenboer gegaan en het was direct raak. Ze namen wel hun verantwoordelijkheid en er is een splinternieuwe velg op hun kosten onder gezet. Pas bij de eerste keer wassen zag ik dat ook een andere velg (midden op de velg!) beschadigd is... Tsja, dan hoef je niet meer terug te gaan naar de bandenboer. Deze (kleine beschadiging) neem ik, met pijn in het hart, voor lief.

Het onderhoud sinds de laatste keer is conform het boekje. Geen gekke zaken en geen gekke rekeningen.

Om heel eerlijk te zijn kijk ik zo nu en dan wel eens weer om me heen voor iets anders. Maar toch, dan zie ik de auto weer staan en de auto zoals hij er staat klopt gewoon. Goede kleur, goede uitrusting, beer van een motor en elke rit plezier! Voorlopig blijven we doorgaan!

Weemoedig afscheid

  • 173.000 km

Tsja. En dan, na ruim zeven jaar en 140.000 fantastische, enerverende en nooit vervelende kilometers is dan toch het besluit genomen om de auto in te ruilen... Nog nooit hebben wij een auto zo lang gehad. Dat zegt wel iets. Wat een plezier en wat een genot om in te rijden. Een bommetje op wielen met een heerlijke vette dieselmotor. Ruim 180pk en 420nm koppel in een Mini. Alle luxe die je wil, nooit een misse slag. Elke ochtend was het starten en lopen.

Is er dan niets negatiefs? Tuurlijk wel. Op de lange ritten vind ik de stoelen niet prettig. Zittingen zijn dan te kort. Maar voor de rest zijn wij echt super tevreden over de auto!

In een eerdere berekening van kosten hierboven ben ik uitgegaan van een jaarlijkse afschrijving van EUR 3.750,- Dit is uiteindelijk EUR 3.150,- per jaar geworden. Auto is in januari 2013 voor 30k gekocht, en gaat komende vrijdag 28 februari voor EUR 7.500,- ingeruild worden. Ben je op zoek naar een dealeronderhouden, altijd netjes warm gereden en met de hand gewassen Mini. Let dan op. Hij zal ongetwijfeld binnenkort ergens te koop komen!

Nog een opmerking; Diesel staat in een kwaad daglicht. Onze vorige auto (Volvo V70 D5) mocht ook graag wat roetpluimen de atmosfeer in blazen (ondanks het roetfilter). Dat is bij de Mini nooit het geval geweest. Sterker nog, als ik bij de Mini met een doekje door de binnenkant van de uitlaat ga blijft deze schoon. Geen roet te zien. Ook wel een compliment waard.

O ja. Wat wordt de opvolger. Gezien de lofzang hierboven zal het jullie niet verbazen dat dit een nieuwe Mini is geworden. Dit keer een Mini Clubman Cooper S (benzine). Zal een foto van de nieuwe toevoegen. Zodra hier meer km''s mee gereden zijn zal ik hier ook een review van plaatsen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.