Mini Cooper S (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
Auto gekocht
- 151.000 km
Na een lange zoektocht naar de ideale auto, was ik eindelijk klaar voor een nieuwe stap in mijn leven. Mijn avontuur begon met een bezoek aan een autobedrijf waar ik een Volkswagen Polo wilde bekijken. Helaas bleek deze eerste kennismaking teleurstellend te zijn. De Polo voldeed simpelweg niet aan mijn verwachtingen.
Met enige frustratie besloot ik het bedrijf naast de Polo-dealer een kans te geven. Daar stond hij: een prachtige Mini. Mijn broer had een Mini One uit 2007, dus ik was al vertrouwd met het merk. Ondanks mijn eerdere twijfels – Mini's hebben immers niet de beste reputatie als het om betrouwbaarheid gaat – besloot ik een testrit te maken.
Eenmaal achter het stuur merkte ik direct de kracht van de 174 pk die onder de motorkap lag. De auto voelde licht en levendig aan, en elke bocht was een genot om te nemen. Het was een ervaring die ik niet had verwacht, en al snel was ik overtuigd dat deze Mini meer in zich had dan de stereotypen doen vermoeden.
Na een paar dagen nadenken besloot ik de auto te kopen en haalde hem afgelopen zaterdag op. Vol enthousiasme begon ik aan mijn rit naar huis, klaar om mijn nieuwe aanwinst aan vrienden en familie te tonen. Het was moeilijk om niet sportief te rijden – elke bocht en elke versnelling voelde als een nieuwe ontdekking. Zelfs met een sportieve rijstijl viel het verbruik me niet tegen: 250 kilometer rijden met een 75% volle tank was absoluut te doen.
Het eerste weekend met mijn Mini was een waar genoegen. Natuurlijk was ik me ervan bewust dat ik de auto goed moest onderhouden om toekomstige problemen te voorkomen. Rustig inrijden en de motor warm laten worden, dat was het devies. De Mini bood ook veel comfort en leuke opties voor zijn bouwjaar, wat me alleen maar meer overtuigde van mijn keuze.
Terwijl ik plannen maakte om de auto verder te personaliseren met chroom accenten en zwarte logo's, kon ik niet anders dan enthousiast zijn over mijn nieuwe avontuur. Tot nu toe was het een geweldige ervaring, en ik kan de Mini absoluut aanraden. Dit is pas het begin; ik kijk uit naar alles wat de toekomst met deze auto zal brengen.
Tot de volgende review!
Eerste problemen
- 151.500 km
Ik heb de auto nu vier dagen in mijn bezit en tijdens mijn rit naar werk, terwijl ik op cruise control 85 km/u reed, viel het me op dat ik een geratel hoorde aan de voorkant rechts, bij de motor. Ik wist meteen dat dit niet normaal was. Ik besloot om de garage waar ik de auto heb gekocht te bellen. Ze gaven aan dat ik de auto direct kon brengen, zodat ze konden onderzoeken wat er aan de hand was.
Ik ben me ervan bewust dat een van de meest voorkomende problemen bij dit type auto de distributieketting is. Gezien het geluid aan de rechtervoorzijde vermoedden ik dat dit ook bij mijn auto het geval kon zijn.
Eerst ging ik naar mijn werk, zodat iemand me later kon ophalen. Toen ik na mijn werk naar de garage reed, was het geluid plotseling verdwenen. Dit kan misleidend zijn, dus het is belangrijk om hier alert op te zijn. De garage kon het geluid diezelfde dag niet goed horen, maar ze merkten wel iets op. Ze besloten het 's ochtends met een koude motor opnieuw te proberen.
En inderdaad, zoals ik al vermoedde, bleek het de distributieketting spanner te zijn. De garage vertelde me dat de benodigde onderdelen moeilijk te verkrijgen en te monteren zijn, dus besloten ze om er maar meteen een hele nieuwe distributieset op te zetten. Gelukkig wordt dit voor mij kosteloos opgelost en heeft de garage het professioneel aangepakt.
De auto is inmiddels weer terug en rijdt weer prima, zonder vreemde geluiden. Ik hoop dat hij het nu weer een tijdlang volhoudt.
Tot de volgende review!
Volgende Update
- 161.000 km
Ik heb inmiddels 10.000 kilometer extra gereden en de auto bevalt nog steeds erg goed. Sinds mijn vorige review tank ik uitsluitend Euro 98, zoals veel andere gebruikers aanraden. Ik merk dat de auto hierop veel beter loopt. Soms haal ik tot wel 25% meer bereik uit een volle tank, en daarnaast voelt de motor soepeler aan. Dat is in ieder geval goed nieuws!
Helaas heb ik ook minder goed nieuws. Sinds de winterkou echt is ingetreden, begon ik de multiriem steeds vaker te horen piepen. Daarnaast hoorde ik bij een koude motor altijd een zacht tikkend geluid. Later kwam ik erachter dat dit waarschijnlijk werd veroorzaakt door vervuilde kleppenstoters. Dit was geen urgente kwestie, dus ik besloot het niet direct te laten nakijken.
Echter, het geluid van de multiriem werd steeds erger, waardoor ik uiteindelijk toch besloot naar de garage te gaan. Dit vond ik vreemd, aangezien de multiriem nog niet zo lang geleden, bij 154.000 kilometer, was vervangen. In de garage ontdekten ze dat de dynamopoelie, die door de multiriem wordt aangedreven, erg stroef liep en bij een koude motor zelfs vastzat. Hierdoor werd de dynamo bij een koude motor niet goed aangedreven en begon de multiriem te rafelen, wat zonde was, aangezien deze nog vrij nieuw was.
Uiteindelijk zijn zowel de multiriem als de dynamopoelie vervangen. Daarnaast heb ik direct een kleppenstoterreiniging laten uitvoeren en de olie laten vervangen. De totale kosten kwamen uit op iets boven de 500 euro. Gezien de leeftijd van de auto, de kilometerstand en het vermogen, vind ik dat nog redelijk. Gelukkig loopt de auto nu weer perfect en zijn alle vreemde geluiden verdwenen, inclusief het getik van de kleppenstoters.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.