Mini Clubman One Business Edition (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clubman One Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 79.605 km |
Too Too British ?
- 860 km
Een Mini Clubman in Pure Burgundy: wat een plaatje.
Heel tevreden heb ik mijn verslagperiode afgesloten met een 5e en laatste review over mijn Silk Blue VW Polo uit 2015. Na 3 jaar en 66.100 km, nu dus:
Een Mini Clubman met een gemiddeld pakketje extra's, zoals de Pure Burgundy donkkerrode metallic kleur, Led verlichting, Panoramadak, Climatronic, inklapbare buitenspiegels, zwarte hemelbekleding, Park Distance Control voor en achter, Mini Navigatie, Mini Media pakket en Blue tooth, licht en zicht pakket, regensensor, mooie matten. Het is motorisch gezien de ' slapste' versie: een 1.5 liter 3 cilinder met 102 pk, die toch voorzien is van 2 turbo's las ik. Er zitten 17 inch velgen onder en Dunlop Sport MAXX zomer banden in de maat: 225/45/17. De auto is gemaakt in Oxford en heeft maar liefst 6 deuren. Hij is handgeschakeld en heeft een 6-bak. Op 1 oktober jl. heb ik de auto betrokken van MINI/BMW Dealer Ekris in Zeist. Er stond toen 10 km op de teller. Hij is mooi.
De eerste 860 km.
Het ziet er allemaal wel degelijker en fraaier uit dan mijn vorige auto, maar daar is dan ook een aanzienlijk prijsverschil. 3 jaar geleden kostte mijn VW Polo kant en klaar Euro 18.000,- deze Mini Clubman dus bijna Euro 33.000,-. Bovendien is de Mini een slag groter: de Polo een B-segmenter, deze Mini is een C-segment auto. De zit is al meteen prettig comfortabel in de overigens standaard stoel met de standaard stoffen bekleding. Goed gevormde zetel en rugleuning, ruim verstelbaar in diverse richtingen.
Mijn echtgenote en ik vinden er allebei een heel goede zit achter het stuur, dat ook ruim verstelbaar is. Meteen vallen de grote buitenspiegels op: prima zicht naar achteren. Leuke snufjes zijn er aan boord. Onmiddellijk na het instappen verschijnt er een digitaal kadertje in de snelheidsmeter unit met er in afgebeeld het front van je Mini en dan knipoogt dat naar je via 1 koplamp. Hoe geinig is dat en hoe verzin je dit. Stukje Britse humor ? Een serie snel duidelijke schakelaars in het midden van de console en aan het dak voor het panorama glasdak. Een grote rode start/stop schakelaar is in het midden en het kan niet missen, maar daarmee start je de BMW motor. Een diepe 3 cilinder roffel hoor je buiten en dat duidt op het tintje sportiviteit. De schakelwegen zijn kort en licht, maar ook precies en sportief. Heel fijn. Het zijn de eerste kilometers dus nog maar wat rustig doen. De wagen voelt niet lui aan, ook al is dit de motor met 102 pk, de minst sterke in de Mini Clubman serie. Wel nog de eerste paar duizend kilometer zegt de handleiding niet meer dan 4.500 toeren of......160 km per uur !? Toch al een vlotte rakker, maar ik houd het maximum toerental voorlopig maar de eerste 2000 km op zo'n 3000. De Mini Clubman is veel stiller dan mijn vorige auto, de wegligging prettig volwassen, haarscherp in de besturing. Het zicht vind ik goed naar voren en naar opzij: naar achteren via de binnenspiegel is dat wat minder en heb je rekening te houden met de middenstijl van de 2 achterdeuren. De 2 grote buitenspiegels geven erg goed zicht naar achteren en die compenseren het zicht naar achteren. Door het panoramadak komt er van boven dus lichtinval en dat vind ik prettig. De auto is eigenlijk verder erg zwart van binnen, met hier en daar chroom randjes. Prima zo, niet te veel versierselen. De belangrijkste meters zijn pal achter het stuur geplaatst en precies voor je: prima overzichtelijk. Middenin is dan de grote typische Mini klok met onder meer de navigatie. Dat ziet er allemaal erg gelikt uit, ik was niet veel gewend met een Tom Tom uit 2008 in mijn vorige auto. Even oefenen met de bediening op de middenconsole met de draaiknop. Het went snel, want het is intuitief logisch. En heb je er er even geen geduld voor, dan vertel je je Mini met je stemgeluid waarheen je wilt rijden en dan werkt het ook perfect bleek mij! Als je stilstaat, werkt het touchscreen ook als commandoplaat voor het adres ingeven. Erg mooi allemaal. Ik heb een standaard radio en die geeft een dik geluid als het moet. Ik ben er tevreden mee. De eerste kilometers werden afgelegd in het dorp en op kleinere 2-baans wegen. Ook kwam ik hopeloos in een file bij Utrecht terecht, waar ik helaas vrij lang stapvoets moest rijden. Het verbruik daalde al naar een pittig niveau van 1 op 11! Zo, mijn Polo reed dan nog altijd 1 op 17. Dat valt tegen. Ook inmiddels 2 ritten gemaakt van elk ca 75 km over de snelweg. De auto blijft prettig stil op hogere snelheid. De 6e versnelling drukt het toerental mooi. De erg fijne wegligging wordt weer bevestigd: prettig strak en toch met comfort. De auto is heel wendbaar en helt niet over bij bochten, zoals de Mini uit de jaren 60 en 70: nog steeds een beetje kart gevoel en karakter. Bij 560 km heb ik de eerste keer getankt. Het verbruik over deze 560 km was 1 op 13,1. Daar ben ik nog niet tevreden over. Eerst maar eens verder inrijden en .....files mijden !
Fijne Eigenwijze All Rounder
- 8.350 km
En zo reden wij inmiddels erg prettig 7.500 km storingsvrij verder met deze Mini Clubman. Het gebruik is wisselend: dorpswegen, provinciale wegen en snelwegen, met een lange rit van 600 km naar Normandië ook. Het benzineverbruik werd minder en schommelt nu tussen de 1 op 14 en 15.
Het valt op, hoe fijn de auto rijdt op de lange ritten. Op alle soorten wegen voelt hij zich goed thuis. In Normandië op de bochtige twee baans wegen is het een genot. Strak sturen, fijn sportief veren. Op de route peage is hij ook comfortabel gebleken bij snelheden van 130 km per uur. Want hij is ook prettig stil op hogere snelheid. Ook valt op dat de Clubman weinig last heeft van zijwindgevoeligheid. En dan is er echt goed ruimte voor 4 personen. De passagiers achterin hebben veel ruimte op de achterbank. De navigatie en automatische airco werken prettig en de zit in de voorstoelen vinden mijn echtgenote en ik erg goed. Wij hebben veel plezier van het glazen panoramadak. In de winter hebben wij dat niet open, maar het licht in de auto is plezierig. De optie led verlichting is echt een aanrader: de licht opbrengst is zoveel beter.
Kortom, tevredenheid alom ?
Kleine puntjes van kritiek: het bedieningsknopje van de binnenspiegel gaat erg zwaar om de dimstand in te stellen. En zo ook om het weer van de dimstand af te halen. Dat zou verbeterd kunnen worden. En dan vind ik het oliepeilen toch omslachtig. Al mijn voorgaande auto's -zelfs een veel duurdere grote Lexus - had een gewone peilstok: simpel en betrouwbaar. Fraai hoor, dat het bij de Mini electronisch gemeten wordt, maar ik vind het niet echt duidelijk weergegeven op het display en de peiling duurt gewoon te lang voordat het resultaat wordt weergegeven. Bovendien moet de motor hiervoor blijven draaien (stationair) voordat de meting is afgerond. Mag wat mij betreft in de volgende versie weer een doodgewone peilstok zijn. Overigens is het olieverbruik over deze totaal 8350 km nul.
En dan het rij karakter met de slapste (102 pk) motor. Het is voldoende vlot, punt uit. Maar voor wat extra leut en pittigheid in samenhang met het karakter van het onderstel en het gewicht van de auto, kan ik mij voorstellen dat andere Mini Clubman kopers voor een versie met meer spierballen kiezen. Ik mis het niet en onderwijl rijd ik met veel plezier door tot aan de volgende review.
Karakter Clubman
- 24.500 km
Opnieuw vele kilometers verder en naar volle tevredenheid. Ik ervaar de auto als steeds prettiger. Ook de versie die ik gekozen heb met de minst sterke motor bevalt goed. Hij gaat voldoende vlot mee en het is voor mij niet nodig om te jagen achter het stuur. Binnenkort komt er toch een zekere kalmte achter het stuur terug (!) op onze wegen wanneer wij braaf met ons allen overdag maximaal 100 km per uur rijden. Wat zal het gejakker kunnen afnemen en wat zal het schoner in de lucht worden boven onze wegen. Ik verwacht nog zuiniger met de Mini Clubman te gaan rijden en dan is 1 op 17 goed haalbaar. Wij gaan het zien.
Trouwe 6-deurs kameraad
- 66.700 km
En inmiddels hebben wij meer dan 40.000 kilometer verder gereden sinds het vorige verslag en wat blijft deze auto goed presteren en bevallen!
Even terug naar de stand van ca. 30.000 km.
Tijd voor de 1e service beurt en nog steeds hoefde ik tot aan 33.000 km geen olie bij te vullen. Dat 3 cilindertje draait als een tierelier. Bij BMW/Mini Ekris in Zeist is deze beurt tot volle tevredenheid verricht. Ik had geen enkele klacht over de Clubman en de auto kwam met de opmerking 'alles is in orde' ook nog helemaal van binnen en buiten gewassen terug. Uitstekende service.
En met de verse plas olie aan boord op naar de volgende 30.000 km.
De auto blijft zeer goed bevallen. Hij blijkt ook best handig in het meenemen van lange lading. De 6 deuren geven goede toegang en erg lange platte voorwerpen (PAX kast zijpanelen van 2,36 m) kunnen met enig beleid mee.
Het verbruik blijft vrij stabiel. Ik schakel niet op de schakelindicator, maar houd een toerental doorgaans aan tussen de 2- en 3000. Het bevalt mij goed en het lange termijn verbruik is 1 op 16,2. Ook daar ben ik heel tevreden mee.
Ergens bij 38.000 km moest ik uitwijken voor een tegenligger en daarmee reed ik een band tegen de stoeprand kapot. Pech. kosten: 1 nieuwe Dunlop band. De velg was nog recht en verder niet beschadigd. Verder reed ik bij 55.000 km band nummer 2 kapot, dit keer achter, in een spaanplaatschroef die op mijn weg bleek te liggen met de punt kennelijk omhoog. Nog eens pech en weer een nieuwe Dunlop band. Ik betrok ook deze bij mijn dealer BMW/Mini Ekris in Zeist en ik werd prettig en vlot geholpen. Opnieuw uitstekende service.
Het wordt eentonig, maar de Mini Clubman doet zijn werk perfect en zonder storingen of defecten. Met name werden ritten over snelwegen en provinciale wegen gereden en in november 2021 tikte ik de 60.000 km aan. Bij 61.000 vroeg de auto om de grote service. Beide voorbanden waren aan vervanging toe. De grote servicebeurt bood de Clubman nieuwe olie en diverse filters zoals die van de airco en 3 nieuwe bougies. Hij stond op tijd weer gewassen voor mij klaar. En wat een verschil in rijbeleving. Door de nieuwe voorbanden fijner strakker sturen en de rechtuitloop is meteen beter. Ook voelt de auto wat pittiger aan, mogelijk door de nieuwe bougies ? Enfin, op naar de volgende tot nu toe alleen maar zeer prettige kilometers. Is er dan echt niets aan kritiek ? Nou wanneer ik op een straatstenenwegdek rijd zit er sinds kort een vervelend rammeltje ergens in het panoramadak: nou dat zou mijn eerste ' storing' dan zijn. Dat kan nog wel even wachten.
Einde Mini Clubman
- 79.605 km
Dit is de laatste verslagperiode over deze Maroonrode Mini Clubman. Er is opnieuw gereden over diverse wegtypen. De auto is mij echt zeer goed bevallen. Er deden zich nooit haperingen voor. Het olie verbruik was over de hele periode NUL. Althans, ik heb het niet kunnen vaststellen. Het benzineverbruik over deze bijna 80.000 kilometer totaal was 1 op 16,2. En hiermee was ik tevreden. De laatste grote reis was een rit naar Toscane in mei/juni van dit jaar van 3,820 km met flinke belading. Ja dan merk je wel enigszins dat de motorisering de kleinste is. Als ik vrije keuze zou hebben, dan zou ik na deze auto dezelfde wensen met de Cooper S uitrusting. Evenwel, ook mij nekt de fikse inflatie en ga ik nu over op de aanschaf van een nog goede gebruikte auto, die een wat hogere instap heeft.
Ik heb vele auto's gereden sinds ik mijn rijbewijs haalde in 1967. Deze Mini was de 3e Mini in mijn autogeschiedenis: de eerste 2 waren nog de kleine oermodellen uit 1970 (een 1000 super de luxe) , respectievelijk 1973 (een 850 super de luxe). Wat een technische ontwikkeling sedertdien, maar het oer kartgevoel is bij deze Mini Clubman uit 2018 nog steeds in het karakter aanwezig. Inmiddels heb ik 1,5 miljoen kilometers afgelegd in 55 jaar en de Mini Clubman was een van de betere van allemaal.
Zo, na 45 maanden zorgeloos private lease gebruik, is deze geweldig goede Mini Clubman ingeleverd bij de BMW/Mini dealer Ekris in Zeist. De auto is echt kwaliteit en heeft in mijn rijperiode geen enkel mankement vertoond. Een top ervaring. Na totaal 7 jaar private lease rijden wilde ik weer een auto in eigendom, aangezien ik telkens bleek een contract te hebben afgesloten met te weinig kilometers. Ik dreigde telkens over het maximale aantal heen te gaan en dan wordt zo'n optie nog weer duurder dan het al is. De dealer heeft mij telkens wanneer nodig keurig service verleend, niets dan lof hierover. Ik zag dat de auto daar nu te koop staat: ik kan dit exemplaar alleen maar aanprijzen.
Wat wordt de volgende (hoogzittende) auto ? De keuze in de markt is reuze.
Ik ga het zien en wanneer die keus is gemaakt, ben ik opnieuw van plan er een review van bij te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.