Mini Clubman JCW ALL4 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clubman JCW ALL4 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 44.000 km |
KM-stand laatst | 57.000 km |
van Clubman naar Clubman JCW
- 46.000 km
Als Clubman 1.5T eigenaar (zie vorige review) en autoliefhebber bleef de JCW versie van de Clubman me altijd intrigeren. Daarom heb ik de keuze gemaakt om voor een JCW versie te gaan.
Verschillen met de reguliere Clubman:
Het verschil in rijervaring tussen een normale Mini Clubman en een Mini Clubman John Cooper Works is aanzienlijk. De Mini Clubman John Cooper Works is het sportieve topmodel van de Clubman-serie en biedt een veel dynamischer en krachtiger rijgedrag in vergelijking met de reguliere Clubman.
De Mini Clubman John Cooper Works heeft dezelfde motor als in de BMW M135i). Deze motor levert 306PK en 450NM. Dit resulteert in een snellere acceleratie (onder de 5 seconden naar de 100km/h) en op de Autobahn heb ik de teller op 260km/h gehad. Het leuke vind ik persoonlijk, dat mensen dit absoluut niet verwachten van een Clubman!
Naast deze krachtbron is de Mini Clubman John Cooper Works ook voorzien van geavanceerde (adaptieve) ophanging en sportieve componenten zoals een sperdifferentieel op de vooras. Het onderstel is afgestemd op sportieve prestaties en biedt een strakkere, meer responsieve wegligging. Dit zorgt voor betere controle en precisie in bochten, wat resulteert in een meer betrokken en dynamische rijervaring. Tevens heeft de JCW de beschikking over ALL4 vierwielaandrijving, techniek die we bij BMW kennen als X-drive.
Mijn huidige Clubman JCW:
Het moeilijk een Mini te vinden die precies hetzelfde is uitgevoerd dan een andere. De kleurstelling van dit model i.c.m. de velgen vond ik prachting. De sportieve lijnen, agressieve voorbumper en opvallende grille geven de auto een unieke en vrolijk doch sportieve uitstraling. Het is duidelijk dat deze auto is gebouwd om te presteren en op te vallen.
De sportieve stoelen bieden uitstekende ondersteuning en comfort tijdens het rijden. Het dashboard is overzichtelijk en intuïtief, met alle benodigde bedieningselementen binnen handbereik. Omdat ik uit een normale Clubman kom, wist ik alles snel te vinden, maar als je nooit een MINI hebt gereden kan ik me voorstellen dat je overvallen wordt door alle knopjes en schakelaars. De materialen zijn van hoge kwaliteit en dragen bij aan de algehele premium uitstraling van de auto. Echter is hier geen verschil met een reguliere Clubman. Het infotainment systeem is wel beter dan mijn vorige 2015 Clubman. Het scherm is van betere kwaliteit, is sneller, heeft meer opties en heeft touchscreen naast de reguliere iDrive draaiknop.
Maar het is pas tijdens het rijden dat de Mini Clubman JCW echt tot leven komt. Het acceleratievermogen is indrukwekkend en de auto reageert direct op elke beweging van het gaspedaal (helemaal in de sportstand). Het geluid dat uit de uitlaat komt, is leuk en versterkt het gevoel van kracht en prestaties. Qua verbruik is het een auto met twee gezichten. Je KAN er zuinig mee rijden (1:18 op de snelweg is makkelijk haalbaar). Ga je sportiever rijden dan zakt dit snel richting de 1:10. In Sportmodus wordt het onderstel strakker, gaat het sturen zwaarder en reageert de auto feller op het gas. Ook blijft hij langer hoog in de toeren gangen. Als je dat niet wilt kun je dit met de schakelflippers makkelijk oplossen.
Naast deze prestaties biedt de Mini Clubman JCW ook een praktische kant. Het ruime interieur en de flexibele laadruimte maken het gemakkelijk om passagiers en bagage te vervoeren. De achterste zijdeuren geven toegang tot de achterbank en de extra kofferbakruimte is erg handig.
Kortom, mijn ervaring met de Mini Clubman John Cooper Works is uiterst positief en een mooie upgrade vanaf mijn vorige 'reguliere' Clubman. Ik ben er erg content mee! Als je vragen hebt, laat het me gerust weten in de comments.
UPDATE:
Eind Juni 2023 ben ik met de auto naar Griekenland gereden vanuit Utrecht. Wel via de ferry (ancona - patras). Op de autobahn rijden was een feest. Het gemak waarmee je tot ver over de 200km/h nog kunt versnellen is bizar. De teller heeft op 260km/ gestaan, toen ik moest lossen voor verkeer. Daarna tussen de 100 en 140 gecruised. Hij rijdt dan best zuinig, einde rit in Ancona (1400km) had ik een gemiddeld verbruik van 1:14,8. Niet slecht met 306PK.
Eenmaal in Griekenland merk je op de B-wegen dat het onderstel te straf is voor slecht wegdek. De snelwegen zijn prima te doen (tol), maar een slecht geasfalteerde weg met veel gaten, putten en oneffenheden is niet fijn. Verder een problemen gehad!
Verlaagt & Aanpassing uitlaat
- 52.000 km
In December 2023 heb ik wat aanpassingen laten uitvoeren bij MINISpeed in Den Haag. Ik vond de auto optisch wat hoog op de poten staan voor een sportieve auto. Daarnaast vond ik de auto in snelle S bochten niet fijn. Ze hebben dit opgelost door Cobra verlagingsveren te monteren. De auto is nu voor 30mm lager en achter 25mm.
Ik heb er nu een paar duizend KM mee gereden en ben erg tevreden met deze upgrade. De auto ligt een stuk beter op de weg en veranderd sneller van koers. Drempels zijn nog goed te doen met deze set en tevens is het niet té hard afgeveerd (Cobra staat hierom bekend).
Daarnaast is de middendemper vervangen en OPF filter verwijderd voor wat meer geluidsbeleving. De einddemper is nog gewoon origineel, anders zou het iets teveel van het goede worden. De software is op de setup aangepast. Tevens is de auto nu ook geschikt voor chiptuning. Met de OPF filter is dit voor dit model niet mogelijk. Deze chiptuning staat voor deze lente gepland. Daar zal ik weer een update van schrijven.
Gechipt
- 57.000 km
De MINI is inmiddels gechipt bij BB Chiptuning in Breda. Resultaat na vermogensmeting is 333PK en 527NM. Erg leuke waardes voor een dergelijke auto omdat de meeste mensen dit niet verwachten in een MINI. De ALL4 vierwielaandrijving is voor dit soort vermogens wel echt een must, helemaal met nat weer. De winst in PK's merk ik niet echt, maar het koppel merk ik enorm. Erg tevreden met het resultaat!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Clubman 2.0 Cooper S ALL4|Pano|Leder|Cam|Dealer ond|Gar
- 2022
- 63.300 km

Mini Clubman 2.0 JCW ALL4 Thunder Pack Panodak Harman Kardon Leder Acc HUD NL Auto Dealer Onderhouden
- 2020
- 42.181 km

Mini Clubman 2.0 Cooper S ALL4 MINI Yours Panoramadak elektrisch, MINI Head-Up Display, MINI navigatiesysteem, Radio MINI Visual Boost, Stoelverwarming bestuurder/passagier
- 2021
- 36.238 km