Mini Clubman Cooper D Chili (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clubman Cooper D Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 146.000 km |
2 jaar Dubman rijden
- 146.000 km
Bijna 2 jaar geleden importeerde ik deze Clubman Cooper D (aka Dubman) uit Duitsland. Nu is het tijd voor iets nieuws en een terugblik op de afgelopen 2 jaar.
Het eerste jaar 48.000 km gereden, het tweede jaar 33.000 km.
Redelijk wat modificaties gedaan aan de MINI, waaronder een schroefset, JCW voorbumper, dubbele uitlaat en S-achterbumper etc. Dit zijn voornamelijk de kosten geweest die ik heb gehad aan de MINI. Naast het standaard onderhoud uiteraard.
Onderhoud:
- diverse oliebeurtjes volgens onderhoudsinterval
- voorremmen en schijven volgens onderhoudsinterval
- remvloeistof volgens onderhoudsinterval
- af en toe nieuwe banden, want door die verlaging slijten de banden extra hard schuin af.
Problemen:
- Bij de aankoop deed de navigatie het niet. Het pijltje draaide wel rond, maar verplaatste zich niet. Conclusie: GPS-ontvanger kapot.
2 jaar rondgereden zonder het te repareren omdat ik het niet echt miste. Maar nu de Clubman verkocht gaat worden wilde ik het toch graag gerepareerd hebben.
Bij de dealer een nieuwe antennevoet besteld, laten vervangen door een bevriende monteur en de navi doet weer wat ie hoort te doen.
- Afgelopen voorjaar had de MINI regelmatig last van een "hikje". Bij constante snelheid hield de motor even in. Na wat observeren en logisch nadenken leek het alleen voor te komen na het redelijk leeg rijden van de tank (20-50 resterende kilometers volgens de boardcomputer). Nu ga ik eerder tanken (max. 120 tot 160 resterende kilometers volgens de boardcomputer), sindsdien geen hikjes meer gehad.
Blijkbaar zit er na 146.000 km wat vervuilde diesel onder in de tank.
Ik vind de rijeigenschappen van MINI top! Lekker direct sturen, aan de zware kant, maar dat vind ik prettig.
Het onderstel is aan de stugge kant, maar ook daar hou ik van. En om eerlijk te zijn heeft het standaard onderstel er maar 3 maanden onder gezeten.
Je merkt wel dat de Clubman langer is dan de hatch, de carrosserie wil wat meer torderen.
Verder heeft de MINI in de loop van de tijd wat piepjes en kraakjes ontwikkeld. Zo kraakt het zonnescherm van het panoramadak als het zonnescherm helemaal is opgerold. Meestal trek ik het zonnescherm dan 2 cm naar buiten en het kraakje is weg.
De extra deur aan de passagierskant piept en kraakt ook tijdens het rijden. Maar eigenlijk hoor ik dat zelf al niet meer.
De 2-zits achterbank is met kinderen met stoeltjes handiger dan een 3-zits achterbank. Bij de 3-zits achterbank moet een stoeltje meestal op de sluiting van de gordel geplaatst worden. Bij de 2-zitsachterbank zitten de sluitingen tegen elkaar, zodat er voldoende ruimte overblijft om een stoeltje te plaatsen. Dit is vooral handiger bij wat grotere kinderen die alleen op een verhoging zitten en beter zelfstandig de gordel vast kunnen maken.
Verbruik:
Zie ook de verbruiksmonitor. Gemiddeld rij ik met de Dubman 1:19. Met de winterbanden is ie iets minder zuinig, met zomerbanden iets zuiniger. Dit zijn grotendeels snelweg kilometers.
Door het redelijk lichte gewicht (voor wegenbelasting) en lage verbruik is een Clubman Cooper Diesel al goedkoper dan een Clubman Cooper benzine bij 12.500 km per jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren