MINI Clubman (2008) #2

autoreview

MINI Clubman (2008)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf234.486 km
KM-stand laatst243.473 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn '08 Mini Cooper Clubman: "Choco"

  • 243.473 km

Een Mini Cooper is leuk, maar niet erg praktisch. Een Clubman is misschien nog wel leuker én natuurlijk veel praktischer… of toch niet?

De Clubman-uitvoering vind ik persoonlijk aantrekkelijker, met zijn bijzondere Clubdeurtjes (of "lijkenwagen-look" zoals sommigen hem noemen) en het kleine suicide-deurtje aan de rechterkant. De extra lengte vertaalt zich in prima beenruimte achterin en een nette bagageruimte voor zijn formaat. Maar dat is eigenlijk meteen het enige wat hem echt praktischer maakt dan de gewone Mini.

Dat suicide-deurtje is handig in theorie, maar alleen als je rechts naast de auto veel ruimte hebt. En de Clubdeuren achter vragen ook extra ruimte, niet alleen direct achter de auto maar vaak ook ernaast om goed open te zwaaien. In een smal parkeervak of drukke straat is het soms wat gestuntel. Staat hij ruim, dan voelt het juist weer speciaal om die deuren open te doen.

=== Rijervaring ===
De Cooper heeft de 1.6 motor die ook de basis vormt voor de Cooper S en JCW. Hij is vlot genoeg, maar niet fel op het gas. Er zit een lichte vertraging in de gasrespons die ik er in de toekomst nog eens uit wil halen. Op bochtige wegen is hij een feestje. Het beroemde "go-kart-gevoel" is hier geen marketingpraat, maar gewoon werkelijkheid. Het onderstel vind ik perfect in balans. Stevig genoeg om strak te sturen, maar comfortabel genoeg dat klinkers en drempels geen straf zijn.

=== Onderhoud en betrouwbaarheid ===
Mijn Clubman is inmiddels 17 jaar oud en had bij aankoop 234.000 km gelopen. Het onderhoudsboekje laat een mooi beeld zien: jarenlang goed verzorgd door de eerste eigenaar, maar de laatste 3 jaar voor mijn aankoop is hij een paar keer van eigenaar gewisseld en wat verwaarloosd. Ik ben hem nu stap voor stap weer helemaal op orde aan het brengen.

Er zit geen roest op de carrosserie. Wel had de uitlaat een gat waardoor hij niet door de APK zou komen. Dat heb ik op de McGyver-manier laten fixen en hij rijdt weer keurig. Verder heb ik zelf veel klein onderhoud gedaan, zoals remmen rondom vernieuwd, nieuwe wissers, filters en zelfs een remklauw achter vervangen. Klein schoonmaak- en opfriswerk hoort er natuurlijk ook bij.

Qua betrouwbaarheid geen grote drama’s, al draait hij soms even onrustig stationair en geeft hij soms kort een olielampje bij hard rechts insturen terwijl het olieniveau gewoon op max staat. Dingen om in de gaten te houden, maar niets dat de lol bederft.

Kostenplaatje na één jaar (aug 2024 – aug 2025)
Alles bij elkaar heeft "Choco" (zo heet 'ie) mij in het eerste jaar 4.253 euro gekost. Voor beeldvorming:

=== Kosten per categorie ===
• Verzekering: 720 euro (WA+, 0 schadevrije jaren, leeftijd begin 30, verrassend gunstig ten opzichte van vergelijkbaar snelle hatchbacks)
• MRB (Zuid-Holland): 616 euro
• Brandstof: 1.396 euro voor 9.549 km, wat neerkomt op 8,13 liter per 100 km (1 op 12,3). Voor mijn rijstijl vind ik dit aan de hoge kant.
• Boetes: 158 euro (2 stuks, beide wat ongelukkige momenten met een snelheidscamera)
• Onderhoud: 475 euro (veel zelf gedaan, waaronder remmen rondom)
• Reparaties en APK: 843 euro (uitlaat, airco-condensor, remklauw, APK-keuring)
• Extra’s: 45 euro (kleine cosmetische verbeteringen)

=== Pluspunten ===
+ Originele looks met unieke deuren
+ Uitstekend stuurgevoel, echt leuk om te rijden
+ Comfortabel én sportief onderstel
+ Meer ruimte dan een gewone Mini
+ Verzekering verrassend gunstig voor dit type auto

=== Minpunten ===
- Suicide-deur en Clubdeuren soms onpraktisch in krappe ruimtes
- Gasrespons heeft merkbare vertraging
- Brandstofverbruik relatief hoog voor mijn rijstijl
- Onderhoud en onderdelen bovengemiddeld duur

=== Eindoordeel ===
Een Mini Cooper Clubman koop je niet omdat het de meest logische of praktische keuze is. Je koopt hem omdat je een auto wilt met karakter, rijplezier en een uitstraling waar je elke keer blij van wordt. En daarin stelt Choco nooit teleur. Hij heeft zijn eigenaardigheden, maar die maken hem juist leuk. Zelfs na een korte rit stap ik uit met een glimlach.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.