Mini Cabrio Cooper S Chili (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cabrio Cooper S Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 101.984 km |
KM-stand laatst | 128.476 km |
Aankoop
- 101.200 km
Na best wel een tijdje aan het oriënteren te zijn geweest, uiteindelijk besloten dat als we dan een cabrio zouden willen, het een Mini Cooper S zou moeten worden.
Punt waar we een beetje tegenaan hikten waren de prijzen die er voor gevraagd werden. Schrikbarend hoeveel geld er voor sommige cabrio's gevraagd wordt. Aan de andere kant ook wel positief dat een auto zijn waarde een beetje vast houdt. Al is deze Mini nog te jong om em als investering aan te schaffen.
Uiteindelijk heb ik onze Cabrio op marktplaats gevonden bij een particulier. Eigenlijk wel bijzonder om op deze wijze een auto aan te schaffen. De vorige eigenaren hebben de Mini destijds ook vol enthousiasme aangeschaft. Hij werdt nu toch te krap en onpraktisch. Zo krijg je nog wat mee over het verleden van de auto.
Natuurlijk neem je wel een risico, maar mijn inziens heb je hetzelfde risico bij een dealer. De garantie is maar kort en in aanschaf betaal je in dit specifieke geval duidelijk meer. Netto maakt het financieel dus niet zoveel uit als je een tegenvaller hebt. Emotioneel gezien is dit veel leuker. En auto's zijn emotie toch?
We hebben nog niet zo heel veel ritjes gemaakt, het weer zat ook nog niet echt mee. Probeer wel altijd open te rijden. Anders pak ik de Audi wel. Niet voor niets een cabrio natuurlijk.
Wat vooral opvalt in het rijden is de directheid van het gaspedaal en het stuur. Hij is gewoon rete-rap en stuurt als de spreekwoordelijke kart. Het veercomfort (op de snelheid) valt nog mee. Op drempels is ie wel erg stug. Verder valt op dat de versnellingen kort zijn. Na het schakelen gaat ie gelijk weer als de brandweer. Vooral in de 3/4/5/6 is dat heel mooi. Ook is ie heel soepel. 60 in de 6 is geen probleem.
Het idee is om de auto in de winter te stallen. We kunnen em zelf niet binnen zetten. Voor het behoud van de auto lijkt ons dat beter. We hebben nog niet echt de behoefte aan een tweede auto dus vooralsnog kan het.
Dak defect
- 103.000 km
De eerste defecten hebben zich ondertussen ook voorgedaan. Helaas......
Bij het openen van het dak werd het voorste deel nog maar aan 1 kant naar achteren getrokken. Na nog een keer geprobeerd te hebben ging het dak helemaal niet meer open.
Eerst maar eens op internet wezen zoeken. Het blijkt wel vaker voor te komen dat de staalkabels die het voorste deel van het dak naar achteren trekken losbreken. De kabel zit in een busje geperst wat gekoppeld is aan het mechanisme dat het dak vergrendeld. Na 7 jaar kan dit blijkbaar 'versleten' zijn. De kabel+vergrendeling is gemodificeerd dus ik denk dat ze er bij BMW ook achter gekomen zijn dat dit onderdeel iets sterker uitgevoerd mocht worden.
Ook het voorste deel van de rail waar het dak doorheen loopt moet vervangen worden als je de kabels vervangt. Dit is ook gemodificeerd, qua gewicht is meer dan 2 keer zo zwaar geworden. Verder zie het er wel gelijk uit. Ik heb wel getwijfeld, dit onderdeel kost dik € 300, maar uiteindelijk maar voor de zekerheid toch maar wel vervangen.
Ik heb eerst geprobeerd het zelf te repareren. (ik had een afspraak met de dealer dat ik zelf zou beginnen en als het lastig werd altijd langs kon komen)
Na aardig wat gerommel in het mechanisme kon ik em zelf nog wel uit elkaar krijgen. Maar bij het in elkaar zetten van het geheel vond ik toch dat het wat te zwaar liep. De dealer was dat wel met me eens. Gelukkig was er verder niets ernstigs aan de hand. Als extra werk is het buisje waar de kabel doorheen loopt iets ruimer gemaakt aan de kant van de motor en hebben ze speciaal vet gebruikt. Montage koste hun nog bijna 6 uur. Voordeel wat ik nu heb is dat ik twee jaar garantie heb op het dakmechanisme.
Conclusie is dat als je erg handig en geduldig bent en een ruime garage hebt, de klus wel zelf te doen is. Maar het is echt een heel complex systeempje. Verder is een goed gevulde gereedschapskist ook geen overbodige luxe.
Deurslot defect
- 103.050 km
Nog een korte aanvulling van het volgende euvel. Vanaf het moment dat ik de auto ophaalde van de reparatie van het dak viel me op dat het rechter portier niet meer van slot ging met de centrale ontgrendeling.
Eerst dacht ik dat dit de comfortsluiting was. Maar nadat ik het boekje eens bestudeerd had bleek dit niet te kloppen. Door twee keer op de knop 'openen' te drukken, zou ie alsnog open moeten gaan.
Dus maar weer naar de dealer. Die was er snel uit, defect deurslot. Bekend probleem van de Mini. Ik heb weer de deal dat ik het onderdeel los heb kunnen kopen om zelf te monteren.
Binnenkort eens monteren.
Vanaf 1 oktober zet ik em in de stalling, het is niet echt mooi cabrio-weer meer de laatste tijd.
Update
- 112.919 km
Afgelopen tijd wat minder problemen gehad. Gelukkig.......
Moet zeggen dat we nog geen seconde spijt hebben van de aanschaf van de Mini. Het blijft een genot om in te rijden. Ik heb de velgen vervangen voor een set ' Flame Spoke ' velgen. Daar is ie nog mooier van geworden. Opvallend hoeveel aanspraak je krijgt met die auto.
Ik geef de Mini tweejaarlijks een onderhoudsbeurt. Let wel, hij staat per jaar een half jaar binnen. De laatste beurt preventief de versnellingsbakolie laten vervangen. Hoewel Mini aangeeft dat dit niet hoeft advies gekregen van mijn Minispecialist dit te doen. Olie bleek ook wel zwart te zijn. Dus was wel nodig. En het kost ook niet te veel.
Verder is het verbruik standaard 1 op 10. Nu rij ik nadat ik em netjes warm gereden heb wel redelijk stevig. Ook rij ik in principe altijd met de kap open. Zelf met regen gaat dit best goed. Als je maar blijft rijden ;-) Ook hoge snelheid is geen probleem. Zelfs met 170 waai je er nog niet uit. Wel veel lawaai dan trouwens.
Verder lust ie wel een slokje olie. Elke 4000 km gaat er ruim een halve liter bij in. Dit schijnt veel erger te kunnen bij dit type motor.
Conclusie: Als je een auto zoekt waar je echt met plezier in wil rijden, koop een Mini Cabrio. Maar verwacht geen BMW-kwaliteit, dat haalt ie lang niet. Maar Fun is het zeker.
APK
- 116.256 km
Het is enige tijd geleden dat ik een review geschreven heb, maar ik heb weer wat meer tijd (kids zijn weer wat groter) dus kan ik het weer oppakken.
Het is nog steeds genieten van het open rijden. Eigenlijk blijft het fijne gevoel wat er was bij deze auto gewoon bestaan. Ben em nog lang niet zat.
Het is echt opvallend hoeveel mensen iets met Mini hebben. Je heb altijd een praatje als je ergens aan komt rijden. Ook wel met andere Mini-cabrio rijders, even voor het stoplicht of zo.
Afgelopen jaar eigenlijk geen extra kosten gehad, nu voor het eerst wat kosten. Een Xenonlamp, airco bijvullen en weer ruitenwissers. Laatste twee zijn een beetje dubieus, beide gebruik ik eigenlijk nooit aangezien ik nog steeds alleen maar open rijdt. ;-)
Kortom, het blijft genieten van zo'n Mini.
Weer veilig gestald
- 118.294 km
Om alles weer even bij te werken:
Mini heeft nog weer verse olie en remvloeistof gekregen en staat nu weer veilig in de garage gestald.
Wachten op het volgende voorjaar.
onderhoudsbeurt
- 123.765 km
Ik rij heel weinig met de Mini, maar vond het toch wel weer tijd voor wat verse olie het was ook weer tijd voor de periodieke koelvloeistof wisseling en de remvloeistof was ook weer aan de beurt.
Ook hoorde ik de tandwielen van de bak weer als je de auto in de vrij zet ( met koppeling omhoog) Dus even een check op de versnellingsbakolie.
Auto bevalt nog steeds perfect, gewoon echt een heerlijke auto. Laatst met een nachtelijke rally mee gedaan. Man, wat een feest!!! Verlichting, Xenon, blijkt ook erg fijn te zijn. Hij is zeer geschikt voor de rally vanwege natuurlijk de wendbaarheid maar ook de acceleratie. Nu een keer dicht gereden, normaal rijd ik alleen maar open, en dan merk je dat er ook wel een hele mooie sound in zit.
Verder bij deze auto ook (bij de Seat ook het geval) geen olieverbruik meer. Althans ik hoef niet meer bij te vullen. Ik denk dat er elke 7000 km nieuwe olie in gaat vanwege het weinige rijden. Maar vroeger haalde ik dat niet. Mijn garagehouder vroeg me of ik meer langere stukken gereden had, dat klopt wel inderdaad. Dan brandt de motor lekker schoon en is ie beter in zijn hum. Mijn rijstijl in de Mini is overigens wel heel anders als in de Seat. Als ie warm is gaat het gewoon hard. Kan het gewoon niet laten. ;-) :-) Wel veilig natuurlijk he!
Stil going strong
- 128.476 km
Even een update van de Mini.
Ik zie dat het al weer bijna 2 jaar geleden is dat ik over de Mini geschreven heb. Dat komt omdat er ook geen gekke dingen geweest zijn. Ik rij wel ietsje meer de laatste jaren, maar de 5000 km per jaar haal ik nog steeds niet. De auto staat elke winter nog geschorst.
Ik zie nu wel eens een paar drupjes olie in de garage liggen. Denk dat er ergens een keerringetje lekt oid. Daar wil ik de komende tijd eens naar laten kijken of het de moeite loont om dit te laten repareren.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mini Cabrio Cabrio 1.6 COOPER S CHILI | LEDER | CLIMA | CRUISE | 17 INCH
- 2009
- 107.494 km

Mini Cabrio Cabrio 1.6i 16v PEPPER SIDEWALK/AIRCO/LM-VELG/CRUISE CONTROL/NAVIGATIE/2e EIGENAAR/NAP/nweAPK/KEURIG NETTE STAAT
- 2005
- 135.640 km

Mini Cabrio Cabrio 1.6 Cooper S I Cabrio I Navigatie I Rijklaarprijs
- 2007
- 185.308 km