AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

MG ZS 70kWh Luxury (2021)

autoreview

MG ZS 70kWh Luxury (2021)

Signalement

UitvoeringZS 70kWh Luxury
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf150 km
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabel cruisen in een praktische ruime EV

  • 8.000 km

Eind 2021 was ivm gezinsuitbreiding (2e kind) en een ruimere auto wenselijk. Diverse benzine auto's gereden in de afgelopen 25 jaar en de laatste een hyundai i20 had inmiddels ook flink wat km's op de teller.
Dus medio 2021 begon het nadenken over een opvolger, waarbij zich ook de vraag aandiende benzine, hybride of ev.

Alle eisen op een rijtje gezet en vele rekensommetjes gedaan. Qua kosten (TCO) over een periode van 7 jaar, was het voor onze situatie en type gebruik, voordeliger om voor een ev te gaan.

Daarop wat reviews bekeken en gaan proefrijden in een e-niro, e-soul en de zs ev (gen2).
De e-soul viel af vanwege te kleine kofferbak. Ook het design was erg modern naar onze smaak.
De e-niro gaf een goede proefrit, maar leek beperkter qua kofferbak (volgens specs niet) en was krapper op de achterbank. Daarnaast vond ik het rijgedrag van de zs ev prettiger. Ik ervaar een stillere auto een kan een prettigere zitpositie vinden. Dat terwijl er geen in hoogte verstelbaar stuur in de zs ev zit. Op de gefixeerde positie in combinatie met de type stoelen en hoge zit, pastte het pcies goed bij mijn eigen 'frame' (1.95m lang).

Overigens raad ik dat proefrijden om die reden aan. Lastig om vanuit online content het rijgedrag en eisen + wensen te toetsen. De ervaring zal sterk verschillen van persoon tot persoon. Houd je van comfortabel afgestelde auto's met licht sturen en softe demping dan doet de zs ev dat goed. Het is ongelooflijk 'easy ride' alles gaat gemakkelijk en soepel. De sportievelingen die meer strakke wegligging en meer feedback op het stuur fijn vinden zullen elders moeten kijken.

Verbruik en bereik:
Nu 8000km gereden is het gemiddeld verbruik 15.5 kwh/100km. Daarbij moet ik opmerken dat ik (en mijn partner) niet zo veel bezig zijn met efficiënt rijden. Dat begint nu pas een beetje te komen, door beter gebruik te maken van de regenereerde remmen.
Afgelopen zomer op vakantie geweest (2 kinderen achterbank) en helemaal volgepakt naar Zwitserland. Op de autobahn meestal op 130km/u, waarbij verbruik flink toeneemt. Meestal staat de Guess-O-Meter tussen de 400 en 500km. Ik merk dat de auto zeer efficiënt is bij stadsverkeer en omliggend gebied (80km wegen). Dan kom je wel bij zo'n 450 of meer km's uit.
Als je de snelweg opgaat dan hangt het sterk af van hoe hard je rijdt en het weer. Bij goede condities en circa 100km/u rijden op NL snelwegen, dan kom je wel zo'n 400km ver. Worden de condities minder dan vermoed ik
ik dat het snelweg rijden, richting de 350km zal gaan en stadsverkeer + provinciale wegen op 400km uitkomt. Zal het deze winter wel gaan ondervinden.

Opladen:
Dat gaat prima. Maak gebruik van de Vattenval laders in de wijk. Binnen enkele uren (6-7) is de batterij weer vol.
Op vakantie naar Zwitserland, gebruik gemaakt van snelladers. Eigenlijk prima verlopen, na een 2-3 uur rijden hebben wij de behoefte om pauze te nemen. Twee kleine kinderen op de achterbank, hongerige magen, volle blazen etc. Auto op de oplader en de pauze activiteiten doen en na terugkomst is de auto meestal weer ergens tussen 80-90% vol. Startend vanaf 10% a 30% kost dat circa 30 tot 40 minuten. Maximaal 92kw laden, hij houdt dat lang vol en zakt pas laat terug.
Wij hebben nooit last gehad van laadstress, in NL al helemaal niet. Gemiddeld laden we eenmaal per week (wijk laadpaal) en dat geeft ons voldoende bereik voor een week rijden. Maar ook de infrastructuur in Duitsland en Zwitserland is prima op orde. Het vergt voor de snelladers daar wel iets meer voorbereiding om met je laadpas (de juiste dekking) de snellaad aanbieders in te plannen op je route. Apps als ABPR maken dan het leven een stuk makkelijker. Zou mooi zijn als daar op termijn (nog) meer standardisatie komt vwb die laadinfrastructuur en dekking van je laadpas.

Praktische eigenschappen:
Hier blinkt de zs ev vooral goed uit. Allereerst ruime bagage (450-470 liter), waar veel stuff, zoals complete kinderwagen in kan. Veel plek op de achterbank waar kinderen (kinderzitjes) en volwassenen een aangename plek hebben. Wij hebben de Luxery met panorama dak, door het extra licht versterkt het ruimtelijk effect.
Het zijn ook de tal van systemen die het rij-leven makkelijker maken. Zoals keyless entry wat erg fijn is om baby's en kleine kinderen, bagage ea in je auto te plaatsen. De app om de ramen te ontdooien en voor te verwarmen. Allerlei toeters en bellen waar het indivuele maatwerk gezocht moet worden. De systemen die ingrijpen in jou rijden zoals lane assist enzo, daar moet je van houden. Adaptive cruise controle wel weer erg prettig op de lange stukken.

Minder goede punten:
- adaptive cruisecontrol maakt geen gebruik van regenereerde remmen. Dat zal in Nederland niet zo heel veel uitmaken voor je bereik, maar wel in Zwitserland :-).
- stuur niet verstelbaar in lengte, wel in hoogte. Dit kan risico opleveren om een optimale zitpositie te vinden.
- als je km's moet vreten en snel op je bestemming wil zijn, dan is deze auto niet geschikt. Benzine of hybride zal een betere fit zijn als pedal to the metal jouw stijl is.
- kofferbak klep hoogte. Ik ben tegen de 2m lang en kan daar niet onder staan.
- trekgewicht is 500kg. Dat is jammerlijk net niet genoeg voor een vouwwagen. Of er moeten tegenwoordig lichtgewicht vouwwagens bestaan. Caravan is iig niet mogelijk. Alles wat je achter een ev hangt, zal de batterij niet fijn vinden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE MG ZS

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren