MG F 1.8i VVC (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | F 1.8i VVC |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto is een genot om te zien, dat mag duidelijk zijn. Een mooiere roadster heb ik (nog) niet gezien.
Maar... natuurlijk gaat het niet alleen om de looks, onderhuids is dit ook nog eens een monster. Ongelofelijk, wat gaat ie er vandoor.
Met zijn 1000Kg en 152Pk (gemeten op testbank, dus zelfs nog iets meer dan de fabrieksopgave van 145Pk) is het een kogel op wielen.
Het 1.8 VVC motortje, met continue Variabele kleptiming (een beetje gestolen van Honda, alleen bij Honda werkt de kleptiming pas bij een bepaald aantal toeren) wil zo graag toeren maken, maar verwacht niet dat er geen kracht is bij lage toeren, want vanaf 2000 toeren is er al ZAT koppel aanwezig (dankzij de continue kleptiming). Wil je echt hard gaan dan zal je tot het rood moeten doortrekken, bij 7200 toeren...
Dus de auto laat zich ook heerlijk door het (drukke) randstad verkeer rijden, en rijdt bij rustig gebruik nog zuinig ook, voor zo’n sportieve auto 1 op 13 a 14.
En nu komt het mooiste, de wegligging.
Deze MGF is nog uitgerust met hydragasvering, waardoor de auto ongelofelijk kleeft aan het asfalt.
En dat is natuurlijk niet alleen te danken aan de vering, maar de gewichtsverdeling speelt hierbij een grote rol. Met de middenmotor (achterin geplaatst, maar VOOR de achteras) krijgt de auto een -bijna- ideale gewichtsverdeling, 45% voor, en 55% achter.
De auto is niet stuk te krijgen in bochten, zolang het droog is, want wanneer het nat wordt, is het tricky, doe dan rustig aan, met dat achterwiel aangedreven driftkikkertje.
Ik weet dat ik er nooit genoeg van zal krijgen, wat er ook gebeurt, deze auto zal ik nooit of te nimmer meer vergeten, een nieuwe klassieker, nu al, dat weet ik zeker.
PROBLEMEN
En dan, tsja, de problemen.
Het is een auto die niet bekend staat als de meest betrouwbare.
Maar dat moet ik - tot nu toe - tegenspreken.
De auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten, op een lekkende koppelingsleiding na, maar die bleek ooit een keer veel te strak te zijn aangedraaid en een lekkende pakking van VVC systeem, waardoor ie olie lekte op het blok, en dus ook ging roken.
Maar er zijn wel elke kleine dingetjes.
Een ABS lampje dat af en toe oplicht, een knopje dat los laat, ramen die slecht en met veel moeite omhoog gaan, druppeltjes regen langs de zijramen, kleine kortsluitingen, lekkende kofferbak, airco ventiel defect (ging herrie maken), piepjes en kraakjes, (zeer) zware koppeling.
Maar niets wat mijn plezier en lol aan deze auto doet bederven.
Op een of andere manier pik ik alles wat ie doet, want het is zo’n geweldige auto, en je zal er echt nooit spijt van krijgen.
Edit: Inmiddels (halfjaar later) een andere auto gekocht, een Toyota MR-2 uit 2000. Totaal geen problemen meer.
De VVC begon op plekken door te roesten die ik niet wilde afwachten.
Tip: Spaar door voor een MR-2 je zal er geen spijt van krijgen. De MG-F is een hobby auto, en daar moet je tijd, ruimte en geld voor hebben. En dat zijn 3 dingen die ik niet meer aan mijn auto wens te besteden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.