Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • MG
  • F

MG F 1.8i (1996)

Zomerkoninkje

MG F 1.8i (1996)
  • Autotest
23 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor de liefhebbers van open tweezitters is de keus weer groter geworden met de komst van de MG-F. In deze test zoeken we uit of de MG-F genoeg in huis heeft om de concurrentie van repliek te dienen.

De nieuwe F heeft een echt MG-gezicht, dat het sterkst tot uitdrukking komt in het grilletje. Van achteren ziet de nieuwe MG er heel pittig uit, mede door de dubbele uitlaten en diverse koelopeningen. Dat laatste heeft alles te maken met de achter de voorstoelen geplaatste motor. Dit leidt tot een aanmerkelijk langere achterkant waardoor de MG met name met de 'muts' op niet zo geslaagd overkomt.
MG gaf de F een vloeiend gelijnd, overzichtelijk dashboard mee dat ook nog eens prima is af te lezen. De middenconsole met houteffect kost zo'n f 875 extra, maar geeft de F duidelijk meer cachet. Een leuk detail zijn de MG-logo's boven op het dashboard en op toerenteller en snelheidsmeter. En toch doet het geheel niet harmonieus aan. Op de middenconsole zitten prachtige ronde klokjes waarbij 's avonds het licht dóór de markeringen schijnt. Voor de andere instrumenten heeft MG echter genoegen genomen met roomwit gespoten wijzerplaten uit de oude Rover 200. De zonnekleppen bestaan uit een wat klungelige, tweedelige constructie, die ook nog bezweek tijdens de test. Andere missertjes: de niet afsluitbare vakken op de middentunnel, het ontbreken van kaartentassen, een dashboardkastje dat zo diep zit dat je er niet bij kunt en zwaar gaande draaiknoppen voor de rugleuning, die ook nog eens moeilijk bereikbaar zijn als je in de auto zit.
De aandrijving wordt verzorgd door een 1.8 zestienklepper van 120 pk. Deze is dwars voor de aangedreven achteras geplaatst. Het sprintje naar 100 doet de ruim 1000 kg wegende tweezitter in 10,4 tellen. De inhaalspurt van 80-120 km/h kost in '4' 9 en in '5' 12,6 seconden: keurige waarden, die getuigen van het soepele motorkarakter. Ook springt de moderne K-serie-krachtbron zuinig om met brandstof. Bij de geluidsmetingen (met gesloten kap) komt de MG er met 74 en 79 dB bij respectievelijk 100 en 120 km/h beroerd van af: de brom van de 'binnen' geplaatste motor gaat tussen de 3000 en 4000 toeren onvoldoende gedempt het interieur in.

Nostalgisch geluid
De motor produceert een nostalgisch klinkend geluid, dat herinneringen oproept aan de B. Hij pakt erg goed op, maar haalt minder overtuigend door dan sommige van zijn concurrenten. Ook schakelt de vijfbak niet helemaal trefzeker. We smijten de F met de bijzonder direkte, elektrisch (!) bekrachtigde besturing een bocht in en voelen hem aan de weg kleven. Zijn bochtgedrag kent (dankzij de midscheeps geplaatste motor) geen grillen. Hij blijft lang neutraal sturen en drift uiteindelijk geleidelijk over vier wielen naar de buitenkant van de bocht. Dat komt door de ideale gewichtsverdeling, met de massa geconcentreerd tussen de wielen. Nadeel van de centrale motoropstelling is dat het corrigeren van een F die het spoor bijster dreigt te raken een goede stuurman/vrouw vereist.
MG maakt voor de F gebruik van speciale 'hydragasvering'. Als inzittende leer je het systeem waarderen door zijn beslist prettige veercomfort dat geen afbreuk doet aan de goede rij-eigenschappen. Dat wordt aangevuld door de best goede stoelen, maar de breedte tussen de zijsteunen van de rugleuning is wat onderbemeten. De MG kan achterin relatief veel bagage meenemen, maar stop er geen chocolade in, want die smelt door de warmte van de ervoor zittende motor.
En dan verdwijnt ineens de zon en je voelt nattigheid op je hoofd. Zo snel mogelijk het kappie omhoog. De MG heeft een kaphoes die we voor het gemak maar in de kofferbak lieten liggen, want daarmee blijft het erg stuntelen. Zonder hoes is de F in een kleine dertig tellen waterdicht. De kapvergrendeling is echter niet feilloos, zodat wel eens hulp nodig was. De achterruit is uitritsbaar. De MG heeft grote dode hoeken. Bij het rijden over hobbelige wegen blijkt de MG een voorbeeldig stijf koetswerk te hebben. Een stijve koets zorgt eveneens voor minder geritsel in de flexibele kapconstructie.
Conclusie: de MG-F is een leuke auto, maar kan wat ons betreft niet doorstoten naar de top, door zijn wat minder doordachte constructie. O ja, we hebben ook medelijden met de MG-monteurs die zich in alle mogelijke bochten moeten wringen om bij die prachtige motor te komen.

Signalement

Merk Mg
Model F 1.8i
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 28.997

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 165 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.910 mm / 1.630 mm / 1.270 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 1.035 kg
Laadvermogen 285 kg
Banden voor185/55VR15Prijzen
Banden achter205/50VR15Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,0 s / 12,6 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de MG F
MG MG F
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • MG F specificaties
  • MG F occasions
  • MG F video's
Advies en informatie
  • MG F tests
  • MG F gebruikersreviews
  • MG F index
PREMIUM
Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Motor dwars voorin en aandrijving op de voorwielen tegenover motor in het midden en de aandrijving...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (2001)

    MG F 1.8i (2001)

    7
    • 19 juni 2021
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i VVC (1997)

    MG F 1.8i VVC (1997)

    2
    • 2 januari 2021
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1998)

    MG F 1.8i (1998)

    2
    • 17 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1998)

    MG F 1.8i (1998)

    4
    • 9 juni 2019
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1999)

    MG F 1.8i (1999)

    2
    • 18 juli 2017
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1999)

    MG F 1.8i (1999)

    2
    • 17 september 2013
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1999)

    MG F 1.8i (1999)

    • 2 oktober 2008
meer reviews
Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

40

De zomer komt eraan, dus AutoWeek en Bovag geven weer vakantiekarren weg. We selecteerden er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • PREMIUM
    Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

    Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

    • 27 juli 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: MG (T)F

    Facelift Friday: MG (T)F

    40
    • 9 november 2018
  • Nieuws
    Doorzaag-zaterdag: MGF

    Doorzaag-zaterdag: MGF

    31
    • 10 september 2016
  • Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

    Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

    40
    • 28 mei 2014
  • Autotest
    MG F 1.8i Stepspeed (2001)

    MG F 1.8i Stepspeed (2001)

    • 3 juni 2003
  • Autotest
    MG F 1.8i VVC (1998)

    MG F 1.8i VVC (1998)

    • 6 augustus 2002
Merk
Merk
  • Nieuws
    Topversie MG 4 Electric is bloedsnel

    Topversie MG 4 Electric is bloedsnel

    18
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    MG 4 Electric: tot 450 kilometer elektrisch, eind 2022 in Nederland

    MG 4 Electric: tot 450 kilometer elektrisch,...

    207
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    MG ZS EV - Back to Basics

    MG ZS EV - Back to Basics

    82
    • 25 juni 2022
  • MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

    MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    MG's nieuwe elektrische hatchback te zien

    MG's nieuwe elektrische hatchback te zien

    46
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Dit is MG's nieuwe elektrische roadster 'Cyberster'

    Dit is MG's nieuwe elektrische roadster...

    55
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    MG TC Midget (1948) - In het Wild

    MG TC Midget (1948) - In het Wild

    12
    • 27 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden