MG F 1.8i (1998) #2

autoreview

MG F 1.8i (1998)
MG F 1.8i (1998)MG F 1.8i (1998)MG F 1.8i (1998)MG F 1.8i (1998)MG F 1.8i (1998)MG F 1.8i (1998)MG F 1.8i (1998)MG F 1.8i (1998)

Signalement

UitvoeringF 1.8i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf107.500 km
KM-stand laatst107.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bakken vol karakter

  • 107.500 km

Ik rijd al jaren een Mercedes 190E uit 1990. Een probleemloze auto maar sinds ik in Friesland woon, met haar prachtige bochtige landweggetjes en het ontbreken van onnodige (ver)-stoplichten, kreeg ik als vanzelf de behoefte een kleine open sportwagen aan te schaffen. Niet als vervanging voor de Benz, maar als tweede auto. Gewoon om lekker te toeren in mijn favoriete provincie. Na enkele weken speurwerk op internet bleven er drie typen auto's over. De Mazda MX5, De Mercedes SLK R170 (heb ik al eerder in bezit gehad) en de MG F. Na veel leeswerk en speuren op fora heb ik voor de meest storingsgevoelige gekozen. Waarom deze keuze? Van de Mazda werd ik niet heet of koud, ondanks dat dit de meest rationele keuze was geweest. De SLK was ik toch een beetje op uitgekeken maar op de MG F was ik eigenlijk direct verliefd. Ik goot alvast enkele wensen in beton. De auto moest Britisch Racing Green worden en het liefst beige leren bekleding hebben. Daarnaast ging ik voor de 1.8 versie met 120PK. Tijdens het speuren stelde ik mijzelf tot doel de technische staat van de auto en de aanwezigheid van onderhoudshistorie veruit te laten prevaleren boven de cosmetische zaken. Uiteraard moest het wel een roestvrij exemplaar zijn maar enkele kleine gebruikssporen vond ik minder belangrijk. De auto moest in elk geval minder dan 150.000 km op de klok hebben. Daarna ging ik op pad. De eerste exemplaren waren ronduit tegenvallers. Het liefst had ik een origineel Nederlands exemplaar, maar ik ontdekte al snel dat daar vaak hoofdprijzen voor werden gevraagd. Uiteindelijk belandde ik in Heerenveen. De auto die door een particulier werd aangeboden beantwoordde in elk geval aan de wensen. Brookland Green, beige leren bekleding, beige kap en de km stand was 107.500. Na een proefrit en inspectie heb ik de auto aangeschaft. Uiteraard wel enigszins een gok genomen maar alles pakte goed uit. Vrijwel direct na aanschaf op de brug laten inspecteren waar één en ander positief werd bevestigd. Ik heb de auto nu ruim zes weken en ik geniet er echt enorm van. Natuurlijk, er zijn rammeltjes, de zonneklep valt er soms af, de radio stelt weinig voor maar ach....wie maalt daarom. Het verbruik vind ik meer dan redelijk, gemiddeld 1 op 13. De distributieriem en waterpomp zijn 5000 km. geleden vervangen dus dat zit voorlopig goed. Ik heb de auto direct een olie- filterwissel gegeven. Hoe de koppakking zich zal houden is natuurlijk altijd weer een verrassing. Tot nu toe geen problemen maar dat kan natuurlijk zomaar veranderen. Ik laat de auto in elk geval na koude start nooit meer dan 2.500 rpm maken. Pas na een ruim half uurtje rijden en een olietemperatuur van 90 graden voer ik het toerental langzaam op. Scheur je na koude start weg om vervolgens direct flink te klimmen in toeren dan kan het materiaal het allemaal niet bijhouden en heb je veel eerder kans op problemen.
En oh, wat is dat genieten. De auto trekt bijzonder smeuig, vooral in de derde versnelling. De bochten blijf je nemen. Rotondes worden ineens de langste wegen van Nederland. En dan dat geluid.....dat geluid.... De stoelen zitten erg lekker vind ik persoonlijk. Natuurlijk rijd ik er geen afstanden mee dus dat kan ik niet beoordelen, maar die heerlijke fun-ritjes maken je dag helemaal goed. Het motorvermogen vind ik ruim voldoende voor het rijden in Nederland. Tot nu toe geen kosten of narigheid maar dat zal zich natuurlijk op zeker een keer gaan aandienen.
Vooralsnog even geen beren op de weg maar genieten van dit prachtige karretje.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens