Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • MG
  • F

MG F 1.8i Stepspeed (2001)

Stap voor stap

MG F 1.8i Stepspeed (2001)
  • Autotest
4 juni 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De MGF is ook verkrijgbaar met een heel spitsvondige transmissie: de Stepspeed. Vaderlandse CVT-techniek brengt de pk's van de motor naar het asfalt. Een geslaagde combinatie?

Het hart van de Stepspeed wordt gevormd door de stalen duwschakelband van ons Tilburgse VDT. Achter de naam Stepspeed gaat feitelijk een traploze automaat schuil volgens het ooit door Hub van Doorne voor zijn DAF bedachte Variomatic-principe. Die automaat maakt de MGF Stepspeed tot een unieke auto in zijn klasse; pas als je veel meer geld uitgeeft, kun je een tweezits roadster met automaat kopen.
Er zijn vier schakelmogelijkheden en de eerste die je tegenkomt is de stand D voor automatisch rijden. Met betrekkelijk weinig toeren kom je toch vrij vlot en uiteraard volkomen schokvrij op snelheid. De auto straalt een enorme rust uit en gunt je ruim de tijd om naar al het moois om je heem te kijken. Een heerlijke manier van rijden over rustige binnenweggetjes waar de tijd nog lijkt te hebben stilgestaan. Duw de pook vanuit D naar links in D Sport en de motor wordt ineens wakker. De MGF verandert in die dynamische speelauto die je eigenlijk had verwacht op grond van zijn sportieve uiterlijk.og steeds schokvrij en geheel automatisch, maar wel alert reageert de auto op bevelen van de rechtervoet. Zonder na te hoeven denken over versnellingen jas je de MG in hoog tempo over kronkelweggetjes. De motor, die in D afwezig lijkt, laat zich nu duidelijk horen.

Zelf de baas

Vanuit D Sport kun je zelf het bevel overnemen. Door de pook vooruit of achteruit te bewegen schakel je respectievelijk op of terug. Ho, wacht even, maar dit was toch een tráploze automaat? Klopt als een bus, maar dankzij de modernste elektronica zijn zes vaste verhoudingen in geprogrammeerd, waartussen heen en weer wordt gesprongen. Je rijdt nu alsof het een handbak zonder koppeling is. Temeer omdat de bak echt in die vaste verhouding blijft staan. In plaats van met de pook kun je ook schakelen met de knopjes op het stuur en dat is uniek in deze prijsklasse. Het knopje met je duim van je af duwen is opschakelen en met de wijsvinger naar je toe is terugschakelen. Hoef je nooit meer je handen van het stuur te nemen om van versnelling te wisselen.
Vraagt u zich terecht af wat het beste beviel. Hangt een beetje af van je stemming. Voor echt lekker snel opschieten gaan we voor D Sport. Naarmate je sneller wilt, krijgen de handmatige systemen er meer moeite mee. Met minder haast gaan we voor de knopjes op het stuur; lijken iets minder direct dan de bediening via de pook, maar is veel leuker. En als we echt geen haast hebben, dan staat de pook gewoon in D voor heel ontspannen toeren. U ziet het, de F weet zich als een kameleon aan je stemming aan te passen. Uiteraard hebben we de stopwatch ook ter hand genomen om de prestaties van de Stepspeed-F te beoordelen. Voor de 0-100-sprint hebben we de snelste methode gepakt en dat is met de bak in D-Sport. Toch verliepen die sprints niet vlekkeloos. Zo laat de elektronica het niet toe dat je de motor iets op toeren brengt met geblokkeerde remmen. Daarnaast leek de motor-bak-combinatie bij zo"n sprintje thermisch op de grens te zitten. We konden er telkens eentje doen en dan moesten we weer rondjes gaan rijden om de boel af te laten koelen. Uiteindelijk kwamen we uit op een 0-100 in 10,6 tellen; trager dan de handbakversie, maar niet verwonderlijk omdat je niet kunt optoeren tegen de remmen. Tussensprintjes doet deze F natuurlijk wel rap met de pook in D-Sport. In de handstand is hij in de hogere versnellingen trager, maar in de lagere komt "ie toch aardig in de buurt van de D-Sport-waarden. Het verbruik gedurende de testperiode was keurig: een score van 1:10,7 is niet gek voor een automaat. Je zou zeggen dat ze bij MG wel weten hoe ze een goede roadster moeten maken, maar dat valt op sommige punten tegen. In ons notitieboekje vinden we opmerkingen over het ontbreken van kaartenvakken in de portieren, een bij hard remmen openvallend bakje tegen de achterwand, een binnenspiegel die in de weg zit en krakkemikkige zonnekleppen. Ook wil de plastic achterruit niet vanzelf kreukvrij wegvouwen. De F weet daarentegen weer wel te scoren met een prettige, elektrisch bekrachtigde besturing, een fijn weggedrag (wel attent zijn als je de grens nadert), prima remmen en een pittig uiterlijk. En natuurlijk zijn exclusieve karakter. Want de Stepspeed is een zeldzaamheid. Ligt misschien ook aan de prijsstelling, want MG Rover Nederland vraagt zo"n zeven mille (e 3.175) meer voor de Stepspeed. Dure automaat, zou je zeggen, maar stiekem krijg je er dan ook nog ABS en fraaie chroomdetails bij. Een unieke auto, die MG-F Stepspeed, echt iets voor fijnproevers.

Signalement

Merk Mg
Model F 1.8i
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 32.214

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 165 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.910 mm / 1.630 mm / 1.270 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 1.035 kg
Laadvermogen 285 kg
Banden voor185/55VR15Prijzen
Banden achter205/50VR15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,7s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 206 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de MG F
MG MG F
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • MG F specificaties
  • MG F occasions
  • MG F video's
Advies en informatie
  • MG F tests
  • MG F gebruikersreviews
  • MG F index
PREMIUM
Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Motor dwars voorin en aandrijving op de voorwielen tegenover motor in het midden en de aandrijving...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (2001)

    MG F 1.8i (2001)

    7
    • 19 juni 2021
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i VVC (1997)

    MG F 1.8i VVC (1997)

    2
    • 2 januari 2021
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1998)

    MG F 1.8i (1998)

    2
    • 17 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1998)

    MG F 1.8i (1998)

    4
    • 9 juni 2019
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1999)

    MG F 1.8i (1999)

    2
    • 18 juli 2017
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1999)

    MG F 1.8i (1999)

    2
    • 17 september 2013
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1999)

    MG F 1.8i (1999)

    • 2 oktober 2008
meer reviews
Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

40

De zomer komt eraan, dus AutoWeek en Bovag geven weer vakantiekarren weg. We selecteerden er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • PREMIUM
    Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

    Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

    • 27 juli 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: MG (T)F

    Facelift Friday: MG (T)F

    40
    • 9 november 2018
  • Nieuws
    Doorzaag-zaterdag: MGF

    Doorzaag-zaterdag: MGF

    31
    • 10 september 2016
  • Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

    Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

    40
    • 28 mei 2014
  • Autotest
    MG F 1.8i VVC (1998)

    MG F 1.8i VVC (1998)

    • 6 augustus 2002
  • Autotest
    MG F 1.8i VVC (2000)

    MG F 1.8i VVC (2000)

    • 1 januari 2002
Merk
Merk
  • Nieuws
    MG ZS EV - Back to Basics

    MG ZS EV - Back to Basics

    52
    • 25 juni 2022
  • MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

    MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    MG's nieuwe elektrische hatchback te zien

    MG's nieuwe elektrische hatchback te zien

    46
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Dit is MG's nieuwe elektrische roadster 'Cyberster'

    Dit is MG's nieuwe elektrische roadster...

    55
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    MG TC Midget (1948) - In het Wild

    MG TC Midget (1948) - In het Wild

    12
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Alle MG’s krijgen een cijfer als naam

    Alle MG’s krijgen een cijfer als naam

    12
    • 15 april 2022
  • Test: MG 5 Electric

    Test: MG 5 Electric

    109
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden