MG F 1.8i VVC (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | F 1.8i VVC |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 205.000 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
Een echte MG
- 205.000 km
Eind jaren 90 reed ik een Mini Classic uit 1989 en raakte toen al gecharmeerd van Engelse auto’s. Daarna reed ik een tijd motor totdat ik besloot over te stappen naar rijden met een cabrio. De motor gebruikte ik maar af en toe en voor naar het werk vond ik het teveel gedoe.
Ik schafte mij een Suzuki Swift 1300 Cabrio aan. Ja, die bestaan echt.... Een leuk karretje. Japans en betrouwbaar, maar erg klein. Toch heb ik er met plezier 3 jaar in gereden. In de zomer liet ik mijn A4 uit 2011 er zelfs voor staan om maar lekker naar het werk te gaan. Heerlijk ‘ s morgens om 8:00 uur uur weg, kapje naar beneden en genieten.
Tijd voor een wat serieuzere cabrio werd het ondertussen. Ik twijfelde tussen mx5, Z3, SLK en MG. Ondanks de spookverhalen mbt lekke koppakkingen heb ik toch besloten voor een MG te gaan. Engelse charme, licht gewicht, middenmotor (!) en met een beetje geluk vanaf een 1500 euro te koop (met werk, maar dat was ook de insteek).
Bedoeling was dus een technisch goede auto waar optisch nog wel wat aan te doen was. Uiteindelijk vond ik in Friesland mijn huidige MGF. Koppakking was vernieuwd, rvs leidingen naar radiator, refurbished veerbollen. De noodzakelijke updates waren reeds gedaan en na een proefrit van een paar kilometer was ik verkocht. Na een korte onderhandelingen was ik voor 1600 eu de trotse eigenaar van een heuse MGF, inclusief hardtop! Op terugweg naar huis gelijk al bekeuring wegens een paar kilometertjes te hard. Overschrijving was dus snel verwerkt!
Auto is nu 2 maand in bezit en het blijft een genot om in te rijden. Verbruik rond 1:13 waarbij opgemerkt mag worden dat ik, als blokje warm is, meestal wel pittig rijd. Wat opvalt is het gemakkelijke rijden. Door de VVC hoeft de auto niet op toeren gereden te worden. Laag in de toeren is geen probleem. 50km/h in zijn 4 en dan bij 70 naar 5, prima te doen! Aan de andere kant, trap hem op zijn staart en hij blijft gaan. Bij 5000 rpm hou ik het meestal voor gezien, maar verder doortrekken is geen probleem.
Er zijn veel kleine zaken die ik al aangepakt heb. Fiksen van lampjes in de metertjes, vervangen ruitenwissermotor, repareren achterruitverwarming hardtop, radio erin, oppompen van de veeerbollen (had er een pomp voor bijgekregen).
De auto stond wel heel laag en veerde voor geen meter. Druk was minder dan 250 Psi en dat moet zo rond de 400 zijn. Auto is ca 2 cm omhoog gekomen. Vering is nu stuk beter maar er zal naast de olie ook nog wel stikstof moeten worden bijgevuld want auto veert links/rechts niet in balans.
Op het programma staat nog vervangen achterruit van de linnen kap, linker voorscherm (zit fikse lakbeschadiging) en bijwerken dorpels.
Daarnaast nieuwe deurrubbers, want hoewel voorzien van hardtop toch fikse lekkage bij zware regenbuien. Ook lekkage bij de spiegels. Bekend probleem, maar wel verdelend. Water loopt zo in de deurspeakers.
Wordt vervolgd....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.