Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | SLK 230 Kompressor |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 201.000 km |
KM-stand laatst | 201.000 km |
slk 230
- 201.000 km
na dat ik al jaren cabrio reed maar enkel met een softtop, vonden mijn vrouw en ik het tijd worden voor een cabrio met een hardtop. na in div auto's te hebben gezeten en ook gereden is het (ik had allang besloten dat het een SLK zou worden) een mercedes geworden. de overige auto's waren of te groot en allemaal te zwaar! en daarbij wilde ik een echt sportauto.
deze auto kwam voorbij en het was een uniek exemplaar. origineel nl auto met de volledige geschiedenis erbij, de aankoopbonnen van de vorige 3 eigenaren zaten erbij. dus na een kleine proefrit tot de koop over gegaan.
ik ben met mijn 192 niet heel klein, maar. ik kan ruim zitten vooral beenruimte houd ik over iets wat ik van de bmw's waar in ik gereden had niet kan zeggen. ook de ruimte tot de hemel van de auto met dak dicht is goed te noemen, ik houd een paar cm over. het betreft een auto uit de eerste jaargang en op cruisecontrol na zit alles er op en aan. erg prettig vond ik zelf de (destijds erg dure) Bose boxen waar een super geluid uit komt.
en het grootste nadeel is dat als je een winter met het dak gesloten hebt gereden dat het dak op een gegeven moment erg tordeerde, dak er met een redelijke dag open en dicht doen is voor mijn slk vaak voldoende om dit euvel te verhelpen
ondanks dat ik er maar een kleine achtduizend km mee gereden had is het gemiddelde verbruik 1 op 12! het on-zuinigste was met enkel woon werk verkeer 1 op 9.5 en het zuinigst met op een uitzondering na enkel snelweg 1 op 14.1 dat voor zn oude auto en met deze motor erin is gewoon zuinig, maar ik moet dan eerlijk zijn, het gas gaat niet vol open en ik rijd dan ook als een oude opa zo rustig. helemaal met het dak eraf, dan is het standje cruisen, relaxen en genieten van het dakloos rijden.
de zomer van 2018 bijna elke keer open gereden zonder ook maar 1 x moeilijk te doen en ondanks dat mijn vrouw een prima en ook erg zuinige auto heeft pakken we met het mooie weer toch altijd de merc
met de eerste grote beurt niks geen geks gevonden behalve dat de luchtmassameter op zn eind was en deze vervangen met beide bobines en alle bougies. het verschil is merkbaar. en iets zuiniger en nog vlotter op het gas.
een ander minpunt is dat met het open rijden je de beide achterste kleine raampjes niet kunt sluiten, op zich geen ramp, maar. bij langdurig snelweg gebruik en dan 120/130 rijden is de wind die daarbij komt erg hinderlijk.
+ punt is dan weer de stoelen, ondanks de matige zijlingse steun zitten deze na 22 jaar nog steeds erg goed, voldoende steun en ook onderin de rug goed ondersteunend.
en dat is eigenlijk ook onze algehele conclusie, de auto is 22 jaar oud! en alles werkt, alles doet het zonder morren, tuurlijk kunnen we merken dat het niet nieuw is, oa het torderen en de rubbers bij de ramen. maar ik hoef geen franse of italianse auto te hebben die 22 jaar na dato zo goed alles doet als deze merc.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.