Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997) #2

Mercedes-Benz SLK

UitvoeringSLK 230 Kompressor
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2001

Ik heb deze Mercedes vijf jaar lang als woonwerk auto gebruikt tussen Den Haag en het Gooi (180 km per dag). Megane Cabrio was te lawaaiig en had te weinig vermogen voor die rit. Keuze voor vervanging viel op een SLK vanwege het stalen dak en Mercedes kwaliteit (toen nog wel in ieder geval). Automaat vanwege de files. Mooi grijs/beige designo leerinterieur. Auto is import uit Duitsland met weinig km in goede staat, scheelde toendertijd ongeveer 6000 gulden in aanschafprijs met nederlandse gelijkwaardige autos.

In 2005 kreeg ik van mijn werkgever een lease auto dus sindsdien gebruik ik hem vrij weinig (5000 km p.j.)

Positieve punten
- goede kwaliteit en betrouwbaarheid

- stalen dak maakt SLK tot perfecte combi reisauto en cabrio, met dak dicht is de auto minstens even stil als gewone coupes

- 2,3 liter blok met kompressor is snel en behoorlijk zuinig voor 193 pk, ik haalde 1:11,5. Betere keuze dan de 2liter zonder kompressor of de 1.8kompressor die later kwam

- mooie auto, ik vind hem stijlvoller dan de nieuwe SLK met zijn formule 1 neus

negatieve punten

- windturbulentie bij open rijden met snelheden boven de 80km/h. Ik heb uiteindelijk maar een custom windscherm gekocht in Duitsland en dan nog waait hij meer in dan bijv. een Porsche Boxster of Audi A4 cabrio

- kwaliteit van de lak is onvoldoende, ik heb nogal wat pitjes van snelwegsteentjes

- beetje vage besturing, veel speling in het stuur, rechtuitstabiliteit matig

- dashboard is niet echt elegant, veel speling tussen verschillende onderdelen

- Mercedes dealers zijn behoorlijk duur qua onderhoudskosten

Samenvattend: zelfs op leeftijd nog een goede auto uit de tijd dat Mercedes nog kwaliteitsautos maakte (zou dat ooit nog terugkomen?)

Accu hield er mee op in 2004

Lekke band met gat dat niet met de spuitbus kon worden gevuld (standaard krijg je geen reserveband)

Aantal keren kapotte lampjes bij knipperlichten en achterlampen